Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Denis Van Laeken: Το ζητούμενο είναι ο κόσμος να καταλάβει πραγματικά όλα αυτά που ζει

Denis Van Laeken:  Το ζητούμενο είναι ο κόσμος να καταλάβει πραγματικά όλα αυτά που ζει

Η διεθνής παραγωγή “P.I.G.S”( ΓΟΥΡΟΥΝΙΑ) επέστρεψε από 1η Φεβρουαρίου στην Αθήνα και το Βυρσοδεψείο για δεύτερο και περιορισμένο κύκλο παραστάσεων με σκοπό να μας θέσει εκ νέου και με χιουμοριστική διάθεση  ερωτήματα  που απασχολούν  τα τελευταία χρόνια της πολτικο-οικονομικής και κυρίως ηθικο-πολιτισμικής  κρίσης την χώρα μας, αλλά και τις άλλες χώρες-“γουρούνια”  της Ευρωζώνης (Ιρλανδία, Πορτογαλία και Ισπανία). Το “P.I.G.S” όμως δεν είναι μόνο παράσταση .

 

Στην ουσία, η παράσταση είναι το αποτέλεσμα και η κατάληξη ενός ολόκληρου πρότζεκτ, μιας βαθιάς και ενδελεχούς έρευνας που αναπτύχθηκε μέσα από διαμονή σε διάφορες χώρες της Ευρώπης όπως την Δανία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, το Βελγίο και την χώρα μας.  Εμείς μεταφερθήκαμε στο Βέλγιο και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ιδρύματος MONTY που φιλοξένησε και υπήρξε συνδιοργανωτής του πρότζεκτ αυτού στην χώρα του. Ο Denis Van Laeken μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις και την εμπειρία του από πρότζεκτ. Πάμε να δούμε τι έχει να μας πει:


Συνέντευξη: Ελένη Τσόκα


Cultutenow.grΠώς θα περιγράφατε με λίγα λόγια αυτό το διεθνές πρότζεκ που φέρει τον τίτλο “P.I.G.S” και που ζήσατε στην χώρα σας;

Denis Van Laeken: Το “P.I.G.S” ως πρότζεκτ και περφόρμανς είναι ένα καθαρά πολιτικό έργο . Σχετίζεται άμεσα και έντονα με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση αφενος όπως την ζούμε καθημερινά και αφετέρου όπως την διαβάζουμε , την ακούμε και την βλέπουμε στα νέα και τις ειδήσεις.  Μας περιγράφει τους μηχανισμούς και τις τακτικές που οι πολιτικοί χρησιμοποιούν και επιστρατεύουν όταν ασκούν την εξουσία και θέλουν να πετύχουν τους σκοπούς τους.

Cul.N: Πως σας φάνηκε στο MONTY η ιδέα του πρότζεκτ; Πώς υπήρξε υπήρξε η συνεργασία και η γενικότερη εμπειρία της συνδιοργάνωσης ενός τέτοιου εγχειρήματος;

D.L: Η αλήθεια είναι πως το “P.I.G.S” ήταν κάτι που ξέφευγε κατά πολύ από την μέχρι τώρα γραμμή του MONTY. Μέχρι τη στιγμή αυτή ακολουθούσαμε περισσότερο ένα καλλιτεχνικό προφίλ, προβάλλοντας προτάσεις με κατα κύριο λόγο τέτοιο ενδιαφέρον, ενώ δεν ασχολούμασταν  τόσο με θέματα καθημερινής φύσεως, με προβλήματα και ζητήματα πολιτικής. Πλέον, όμως, η οπτική μας έχει μετατοπιστεί  και επιθυμούμε να εντάξουμε τον πολιτικό διάλογο μέσα στις τέχνες και κυρίως μέσα στο θέατρο. Στο MONTY μας απασχολούσαν πάντα τα πολιτικά πράγματα και οι καταστάσεις αλλά ποτέ όλα αυτά δεν τα  παρουσιάζαμε αυτοτελώς.  Έτσι το “P.I.G.S” μας έδωσε την ευκαιρία να επεκταθούμε και να αναζητήσουμε ένα διαφορετικό κοινό που αναρωτιόταν για τέτοιου είδους θέματα. Κάναμε, αν θέλετε, μια επιστροφή στο τέχνη που άνθισε στο Βέλγιο την περίοδο ’60 – 70, τότε που το πολιτικό θέατρο ήταν πολύ διαδεδομένο και αποτελούσε μέσο κοινωνικής έκφρασης. Με αυτή την λογική η παράσταση “P.I.G.S” ήταν μια avant-garde περφόρμανς.

Cul.N : Το πρότζεκτ επικεντρώνεται στο θέμα της οικονομικής κρίσης και της γενικότερης λογικής (στερεότυπα, προκαταλήψεις, απευαισθητοποίηση, ρατσισμός) που αναπτύσσεται στα πλαίσια αυτής. Ποια νομίζετε οτι είναι η λύση, η πρόταση στο πρόβλημα που οι ευρωπαικές χώρες- “γουρούνια” αντιμετωπίζουν σήμερα;

D.L : Η κατάσταση όπως την είχαμε στο μυαλό μας εδω ήταν λίγο σκόρπια και την βάλαμε κάπως σε τάξη μέσα απο τις πολλές συζητήσεις που είχαμε με τους καλλιτέχνες και τους ανθρώπους της περφόρμανς.  Ακούσαμε και καταλάβαμε την δική τους αντίληψη και εμπειρία από την κρίση, ακούσαμε δηλαδή το ελληνικό παράδειγμα, την ελληνική αφήγηση . Αλλά ακομή και μετά απο αυτό δεν είμαστε σε θέση να διανοηθούμε το βάθος της κατάστασης. Γνωρίζουμε με μεγέθη οτι τα προβλήματα είναι μεγάλα αλλά δεν ζούμε στην Ελλάδα για να το νιώσουμε, να το αισθανθούμε όλο αυτό.  Διακρίνω γενικότερα μια περιορισμένη δυνατότητα ίσως και προθυμεία να καταλάβει ο κόσμος εκεί τα προβλήματα και να ενδιαφερθεί για τον διπλανό. Αυτό χρειάζεται να γίνει.  Και εδώ έχουμε οικονομικά θέματα, μη συγκρινόμενα σε καμία περίπτωση με αυτά της Ελλάδας, αλλα εκεί φαίνεται πως η πολιτική δεν επιτελεί σωστά το ρόλο της, μεταφέροντας έντεχνα το ενδιαφέρον απο τα ουσιαστικά ζητήματα σε ζητήματα που προσφέρονται για εθνική-εθνικιστική κατανάλωση. Δεν ξέρω. Ίσως στο μέλλον, και μετά τις ευρωεκλογές του 2014, να διερυνθεί η οπτική γωνία των πολιτών  για τις κατάστασεις που ζουν.

Η παράσταση "P.I.G.S." παρουσιάζεται στο Βυρσοδεψείο. Περισσότερες πληροφορίες


 

Σχετικές ειδήσεις
Περικλής Μουστάκης: Η Παλαιά Διαθήκη ενέχει σπερματικά την όλη κατάσταση του ανθρώπου
23.09.2016 15:40
Τα «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», μια ιδιαίτερη παράσταση που στήθηκε με αφορμή ένα όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ, παρουσιάζεται και πάλι στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Περικλή Μουστάκη. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο σημαντικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, μας μιλά για την διαδικασία σύνθεσης της παράστασης και τις ενδιαφέρουσες προεκτάσεις της και τους σχολιασμούς που αφορούν την εποχή μας.
Χρίστος Στυλιανού: Ο κάθε πολίτης έχει ευθύνη για τη σωστή και ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας
11.07.2016 13:07
Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία, είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση ανεβαίνει σε μια νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Χρίστος Στυλιανού, που ερμηνεύει –σε διπλή διανομή με τον Γιάννη Στάνκογλου- τον ρόλο του Ετεοκλή, μας μίλησε για την επίκαιρη τραγωδία του Αισχύλου, τον ήρωά του, τη συνεργασία με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τη σκηνική συνύπαρξή με τον Γιάννη Στάνκογλου, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την άποψή του για τα χρόνια προβλήματα των απλήρωτων εργαζομένων και τα οικονομικά βάρη του παρελθόντος τα οποία «πρέπει να αφήσει πίσω του» το σπουδαίο Κρατικό Θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.
Άννα Φερς: Μία περφόρμανς πρέπει να μας
21.06.2016 15:20
Καλεσμένη από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Goldsmiths του Λονδίνου Anna Furse /Άννα Φερς, διευθύντρια στο τμήμα Θεάτρου και Performance και για 15 χρόνια υπεύθυνη στο διεθνώς αναγνωρισμένο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Performance Making, είναι το πρόσωπο κλειδί σε ένα πρότζεκτ με τίτλο Δημιουργώντας μία Περφόρμανς. Το πρότζεκτ Performance Making θα διαρκέσει συνολικά 10 ημέρες, από την Πέμπτη 7 έως Κυριακή 17 Ιουλίου 2016, και αποτελείται από τρείς δράσεις: Εντατικό εργαστήριο 8 ημερών (workshop) με την Anna Furse, Διάλεξη με ελεύθερη είσοδο, Συμπόσιο 2 ημερών που θα συντονίζουν η Anna Furse και η Ana Sanchez Colberg.
Αινείας Τσαμάτης: Ο κόσμος του Χέρμπερτ Άχτερνμπους
19.04.2016 13:10
Αν και σχετικά λίγα χρόνια στο χώρο, ο Αινείας Τσαμάτης έχει ήδη αρχίσει να διαγράφει μια πλούσια πορεία. Από τα «Άγρια Αγόρια» μέχρι τους «Αδερφούς Καραμαζοφ» και απ’ την «Λευκή συμφωνία» μέχρι τη «Μικρά Αγγλία», οι συμμετοχές του είναι ενδιαφέρουσες και ποικίλες. Αυτήν την εποχή υποδύεται τον «Χέμπερτ Άχτερνμπους» στο Θέατρο Τέχνης, υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Παντελή Δεντάκη. Στην συνέντευξη που ακολουθεί, περιγράφει τις λεπτές αποχρώσεις του έργου και μας προϊδεάζει για τις παραστάσεις που θα βρεθεί μελλοντικά.
Νίκος Χατζόπουλος: Αγάπη με στόχο την κοινή συνύπαρξη
27.01.2016 10:10
Ορμώμενη από τη Μισαλλοδοξία (Intolerance), τη μνημειώδη, σπονδυλωτή, βωβή ταινία του D.W. Griffith, η σκηνοθέτις Ιώ Βουλγαράκη συνθέτει, με σημερινούς θεατρικούς όρους, ένα βωβό μουσικοθεατρικό έπος, πολιτικο- κοινωνικής και υπαρξιακής αυτογνωσίας, το οποίο παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Με αφορμή την παράσταση στη Στέγη, ο Νίκος Χατζόπουλος, χαμηλών τόνων καλλιτέχνης που μιλάει όμως «ηχηρά» μέσα από την δουλειά του, μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση, την ανθρώπινη μισαλλοδοξία που «δυναμιτίζει τη συνύπαρξη» και το αντίθετό της που θα μπορούσε να είναι η αγάπη.