Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016
Θέατρο: Τώρα που γυρίζει, του Ντέιβιντ Μάμετ (Faust)
Δημοσίευση: Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2014 15:11
Θέατρο: Τώρα που γυρίζει, του Ντέιβιντ Μάμετ (Faust)

Η αμερικανική «πολιτιστική» βιομηχανία, έχει πολλές φορές απασχολήσει θεματολογικά διάφορους συγγραφείς, οι οποίοι προσδοκούν να ασκήσουν κριτική στους τρόπους, τα μέσα και τους σκοπούς των εκάστοτε αποφάσεων. Τις περισσότερες φορές κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται με μια αυτοαναφορικότητα στον κινηματογράφο ή λογοτεχνικές συλλήψεις, ενώ θεατρικά κείμενα ανάλογου ύφους, είναι πιο σπάνια.

 

Ο Μάμετ στο έργο του 1988, «Speed the plow», περιγράφει σατιρικά και εξεζητημένα, όλη την τρέλα της επιτυχίας, το παγκόσμιο εν τέλει δίλημμα (;) ποιότητα-εμπορικότητα, τον άκρατο και κακό ανταγωνισμό, όπως επίσης και τις κοινωνικές σχέσεις που οικοδομούνται στα πλαίσια μιας τόσο παράδοξης συγκυρίας. Στην πορεία βέβαια, αυτό μπορεί να γενικευτεί σε παγκόσμιο επίπεδο, για τους ιθύνοντες πολιτιστικών πρωτοβουλιών ή τους βασικούς διαχειριστές του πολιτισμού και των προϊόντων του.

 

Ο Μπόμπι Γκουλντ, έχοντας μόλις πάρει προαγωγή σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες παραγωγής ταινιών του Χόλιγουντ, κυνηγά μετά μανίας την επόμενη εμπορική επιτυχία, που θα φέρει πολλά λεφτά τόσο στον ίδιο, όσο και στο γραφείο. Φαίνεται πως ό,τι ψάχνει, το βρίσκει στην επικερδή πρόταση που του κάνει ο συνεργάτης του, Τσάρλι Φοξ, σύμφωνα με την οποία, ένας μεγάλος αστέρας του σινεμά , θέλει να κάνει το επόμενο φιλμ μαζί τους. Στην συνέχεια όμως, θα μπει αναπάντεχα στο παιχνίδι και η γοητευτική γραμματέας Κάρεν, η οποία ενώ αρχικά θα αποτελέσει το επίκεντρο του ερωτικού ενδιαφέροντος του Μπομπ, θα θελήσει κι εκείνη να διεκδικήσει ένα μερίδιο επαγγελματικής αποδοχής, αντιπροτείνοντάς του, ένα σενάριο που κάθε άλλο παρά εμπορικό είναι. Θυμίζοντάς του, μια πιο αθώα εκδοχή του εαυτού του και τονίζοντας πως αυτός μπορεί να ρυθμίσει τι είναι καλό και τι όχι, τελικά τον πείθει να την εμπιστευτεί και να προωθήσει την ιδέα της. Το επόμενο πρωινό, οι τρεις τους θα ΄ρθουν σε ρήξη, προσπαθώντας να διεκδικήσουν το μονομερές τους δίκιο, σαν σε στοίχημα ή σε τροχό της τύχης, που ο καλύτερος έχει την ευκαιρία να κερδίσει.

 

Η σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου, ήταν σπιρτόζικη και ευρηματική, ενώ παρέμενε σκόπιμα σε επιφανειακά επίπεδα, όπως επιφανειακοί εν τέλει αποδεικνύονται και οι χαρακτήρες. Το σκηνικό της Λίνας Μότσιου, έξυπνα στημένο, που αποτελεί πάντα ρινγκ, ακόμα και αν μετατρέπεται σε σπίτι ή γραφείο. Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν δυναμικές και πειστικές. Ο Αλέκος Συσσοβίτης ισορροπεί καλά μεταξύ της εγωκεντρικά αδιάφορης και της ελάχιστα συναισθηματικής πλευράς του Μπομπ, ενώ ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης, αν και υπερβολικός σε μερικά σημεία, αποδίδει τον πλέον κυνικό ήρωα του έργου με ορμή. Η Ευτυχία Γιακουμή, ίσως σε μια από τις πιο επιτυχημένες στιγμές της, ερμηνεύει άλλοτε με πάθος, άλλοτε με τρυφερότητα, την αμφιλεγόμενη Κάρεν.

 

Με δυο λόγια, πρόκειται για ένα ρεαλιστικό έργο, απεικόνιση μιας διαχρονικά ακμάζουσας βιομηχανίας και των μηχανισμών λειτουργίας της, ενώ ευτυχεί να διαθέτει τρεις καλούς πρωταγωνιστές, που αναδεικνύουν όμορφα, τις διφορούμενες παρουσίες του κειμένου.

 

 


Το έργο του Ντέιβιντ Μάμετ, «Τώρα που γυρίζει» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις στο Faust, που ολοκληρώθηκαν στις 9 Φεβρουαρίου, ξεκινά μία μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. 

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.