Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Η «Ρομαντική» του Μπρούκνερ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η «Ρομαντική» του Μπρούκνερ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα φιλοξενήσει στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία θα παρουσιάσει την "Ρομαντική" Συμφωνία του Άντον Μπρούκνερ, την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014 στις 20.30.

                                           

Η επιβλητική αλλά και ευαίσθητη «Ρομαντική» Συμφωνία του Άντον Μπρούκνερ, το δημοφιλέστερο και κατά πολλούς το ωραιότερο από τα έργα του μεγάλου Αυστριακού συμφωνιστή, χαρίζει τον τίτλο της στην συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, στις 20.30, υπό την μουσική διεύθυνση του Κάρολου Τρικολίδη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα το,  εμπνευσμένο από την κοσμοθεωρία και την πολύπλευρη προσωπικότητα του Νίκου Καζαντζάκη, έργο του Γιώργου Κουμεντάκη Amor fati και το αισθαντικό 17ο Κοντσέρτο για πιάνο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ , με σολίστ την διακεκριμένη πιανίστα και καθηγήτρια Δόμνα Ευνουχίδου.

 

Το προσωνύμιο «Ρομαντική» που χρησιμοποιούσε ο ίδιος ο Μπρούκνερ για την Τέταρτη Συμφωνία του απηχεί κυρίως έναν μεσαιωνικό ρομαντισμό όπως τον συνέλαβε ο Βάγκνερ στις όπερές του Λόενγκριν και Ζίγκφριντ. Το έργο γράφτηκε στην Βιέννη το 1874 προς τιμήν του Πρίγκηπα της Αυστρίας Κωνσταντίνου. Ο Μπρούκνερ αναγνωρισμένος ως συνθέτης και οργανίστας στο Παρίσι και το Λονδίνο, δεν έχαιρε ιδιαίτερης εκτίμησης στην πατρίδα του-το 1872 η Φιλαρμονική της Βιέννης είχε μάλιστα απορρίψει την Πρώτη του Συμφωνία ως «μακροσκελή» και «δυσερμήνευτη». Η ανασφάλειά του τον οδήγησε σε πολλαπλές αναθεωρήσεις των έργων του, όπως συνέβη και με την Τέταρτη Συμφωνία που γνώρισε αλλεπάλληλες επεξεργασίες απ΄τον ίδιο τον συνθέτη, αλλά και το 1880 από τον φίλο και «μαθητή» του Γκούσταβ Μάλερ. Παρόλα αυτά η πρεμιέρα της «Ρομαντικής» το 1881 στην Βιέννη, υπό τον Χάνς Ρίχτερ, σημείωσε τεράστια επιτυχία. 

 

Βασισμένο σε κρητικές κοντυλιές, το Amor fati του Κουμεντάκη γράφτηκε μετά από ανάθεση της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης το 2007, με αφορμή την 50ετή επέτειο από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη. Ο ίδιος ο συνθέτης του το περιγράφει ως ένα αισιόδοξο έργο, «ίσως το πρώτο μου με θετική παρόρμηση για την ζωή. Προσπάθησα», διευκρινίζει ο Κουμεντάκης, «να δω το έργο του Καζαντζάκη με σύγχρονη ματιά, χωρίς την συνήθη φολκλορική διάσταση, λαθεμένη και πολύ περιοριστική για την ουσία της δημιουργίας του, καθώς και το φιλοσοφικό και ιδεολογικό του περιεχόμενο».    

 

Κομψό, με υπέροχες μελωδίες αλλά και υψηλές δεξιοτεχνικές απαιτήσεις από τον πιανίστα, οι οποίες κορυφώνονται ειδικά στο δεύτερο μέρος (Allegretto) του, το 17ο Κοντσέρτο για πιάνο του Μότσαρτ είναι ένα από τα ελάχιστα της εργογραφίας του που εκδόθηκαν όσο ζούσε, όπως κι ένα από τα ελάχιστα που δεν γράφτηκαν για να παιχτούν από τον ίδιο, αλλά από μαθητή του. Και συγκεκριμένα από την μαθήτρια του στην Βιέννη του 1784 Μπάρμπαρα φον Πλόιερ, κόρη του Βιεννέζου αριστοκράτη στην αυλή του Ζάλτσμπουργκ, Λέοπολντ. Ο Μότσαρτ λέγεται ότι συνέθεσε το κοντσέρτο σε λίγες ώρες αφού ο φον Πλόιερ πλήρωσε και τον ίδιο για την σύνθεση και την ορχήστρα με την οποία η κόρη του ως σολίστ πρωτοπαρουσίασε το έργο την Άνοιξη της ίδιας χρονιάς.

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗΣ (γεν.1959)

Amor fati

 

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ AΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)

Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.17 σε σολ μείζονα, Κ.453

 

ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824–1896)

Συμφωνία αρ.4 σε μι ύφεση μείζονα, «Ρομαντική»

 

Σολίστ :  Δόμνα Ευνουχίδου, πιάνο

Μουσική διεύθυνση:  Κάρολος Τρικολίδης

 

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Η Εβδόμη του Μπρούκνερ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
03.03.2016 12:31
Με το «δωρικό μεγαλείο ενός επιβλητικού καθεδρικού ναού», αλλά και με ρέουσα μελωδικότητα κι ευγένεια, η Εβδόμη Συμφωνία του Άντον Μπρούκνερ παραμένει μέχρι σήμερα η δημοφιλέστερη συμφωνική του δημιουργία.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
12.02.2016 15:46
Η διεθνούς φήμης Κινέζα βιολονίστα Τιάνγουα Γιανγκ, μία από τις ακμαιότερες σολίστ του βιολιού στον κόσμο, η οποία είχε συμπράξει πέρυσι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι, επιστρέφει ξανά για να αναμετρηθεί με ένα ακόμα απαιτητικό έργο του βιολιστικού ρεπερτορίου: Το Κοντσέρτο του Μπέντζαμιν Μπρίτεν.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.