Στο Σισμανόγλειο Μέγαρο του Ελληνικού Προξενείου της Κωνσταντινούπολης φιλοξενείται από την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014 και έως και την Κυριακή 9 Μαρτίου 2014 η έκθεση φωτογραφίας «Αποτυπώνοντας το αρχαίο Κάλλος» του διακεκριμένου Αμερικανού καλλιτέχνη J.Joshua Garrick, σε επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού και σχεδιασμό του εικαστικού Μάριου Βουτσινά.

Η έκθεση παρουσιάστηκε ήδη με ιδιαίτερη επιτυχία στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας το περασμένο φθινόπωρο και μετά την ολοκλήρωσή της στην Κωνσταντινούπολη, η έκθεση θα μεταφερθεί στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη.

Ξεναγήσεις για το κοινό από Τούρκους αρχαιολόγους

Κάθε Πέμπτη, στις 19.00, καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις για το κοινό από αρχαιολόγους με ειδίκευση στην τέχνη της κλασικής αρχαιότητας. Οι ξεναγήσεις θα γίνονται στα τουρκικά και προσφέρονται δωρεάν.

Λίγα λόγια για την έκθεση

Έχοντας ολοκληρώσει ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Καλές Τέχνες στο Πανεπιστήμιο Columbia, ο J. Joshua Garrick εισήλθε σε μία αέναη σχέση θαυμασμού και φιλίας, αγάπης, έμπνευσης και δημιουργικότητας με την Ελλάδα. Έχοντας ήδη πραγματοποιήσει πολλά ταξίδια στην Ελλάδα, μόνος ή συνοδεύοντας φοιτητές του, και έχοντας επιλέξει ως κύριο αντικείμενο της εικαστικής του ενασχόλησης με τη φωτογραφία τα δημιουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ο J. Joshua Garrick καταθέτει μία ολοκληρωμένη εννοιολογικά και αισθητικά εκθεσιακή πρόταση με φωτογραφίες που, στο μεγαλύτερο βαθμό, προέρχονται από το πλέον προσφιλές του και νοούμενο από τον ίδιο ως βασικό σημείο αναφοράς του, μεταξύ των Μουσείων της Ελλάδας: το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ο τίτλος της έκθεσης: «Αποτυπώνοντας το Αρχαίο Κάλλος»/ “Seeking the Ancient Kallos”, σηματοδοτεί την επιθυμία του να διεισδύσει στην πρώτη ύλη της κλασικής ωραιότητας, όπως αυτή αποτυπώνεται στα αρχαία γλυπτά, που εδώ και δεκαετίες φωτογραφίζει στα Μουσεία της Ελλάδας. Τα έργα του Garrick αποτελούν πρωτότυπες φωτογραφικές απεικονίσεις των εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς εστιάζουν σε συχνά αθέατες λεπτομέρειές τους, που με μαεστρία συλλαμβάνει ο ευαίσθητος φωτογραφικός του φακός, εξαίροντας έντεχνα τις αναζητήσεις των αρχαίων καλλιτεχνών.

Όπως ο ίδιος σημειώνει, η πρόθεσή του, αν και πηγάζει από την πολυετή ενασχόλησή του με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αποκτά κατά την περίοδο αυτή και μια επιπλέον συμβολική διάσταση: επιδιώκει «να τονίσει τον πρωταρχικό ρόλο του Ελληνικού κλασικού πολιτισμού ως κοιτίδας της δυτικής τέχνης και αντίστοιχα, την αναπόσπαστη σχέση της σύγχρονης Ελλάδας με την Ευρώπη, την ανάγκη να επαναφέρουμε στη μνήμη τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα θα έχει πάντοτε τον πλούτο της ιστορίας της για να τον μοιράζεται με τον υπόλοιπο κόσμο».

Η ιδανική πρώτη ύλη, οι αναπάντεχες οπτικές γωνίες των εκθεμάτων του Μουσείου, αιχμαλωτίζονται από τον ευρηματικό φακό του J. Joshua Garrick για να τυπωθούν στη συνέχεια σε ποικίλες διαστάσεις με μια ειδική, σύγχρονη τεχνική σε επεξεργασμένο αλουμίνιο DiBond που προσδίδει στο φωτογραφικό αποτέλεσμα ένα απτικό σχεδόν βάθος.

Οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες του J. Joshua Garrick, αποτελώντας μια εξαίσια γλυπτοθήκη απτής ομορφιάς τέρπουν και καθηλώνουν το βλέμμα του επισκέπτη, προσφέροντάς του απλόχερα τη θέαση στη συχνά αθέατη «ενδοχώρα» του κάθε γλυπτού. Οι εξαιρετικά επιμελημένοι τίτλοι των έργων, που έχει δώσει ο καλλιτέχνης, μιλούν για τη ζωή και το θάνατο, τη νεότητα και το γήρας, τη δύναμη και την ταπεινότητα, το κάλλος και το άλγος, τη χαρά και την απώλεια, τη νίκη και την ήττα, τον έρωτα, τη θνησιμότητα και την αθανασία. Οι τίτλοι αποδόθηκαν στα ελληνικά με απόλυτη προσήλωση στο ίχνος και την ποιότητα του συναισθήματος, που κάθε φορά αφήνει πίσω του ο φωτογραφικός φακός, με την επιθυμία να συμβάλλουν στην απολαυστικά αποκαλυπτική ανάγνωση «ανάμεσα» στις απαλές εσοχές των μαρμάρων, όπως παρουσιάζονται στην έκθεση.