Η διάλεξη της Έλλης Παξινού, ιστορικού τέχνης και επιμελήτριας εκθέσεων, στις 10 Ιανουαρίου 2014, αποτελεί την εισαγωγή και γνωριμία για τον κύκλο των 12 εβδομαδιαίων σεμιναρίων που θα πραγματοποιήσει στο Μουσείο Ηρακλειδών από το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014.

“Στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τη διαχρονική καλλιτεχνική δημιουργία του ανθρώπου, ξεκινώντας μια μελέτη από τις πρώτες παλαιολιθικές βραχογραφίες μέχρι τις σύγχρονες βιντεο-εγκαταστάσεις και τα διάφορα δρώμενα στις εκθέσεις, ανακαλύπτουμε αμέτρητες θεωρητικές ερμηνείες για τον τρόπο προσέγγισης ενός έργου τέχνης, για τους παράγοντες που επηρεάζουν την κρίση μας, καθώς και για τα κριτήρια που συνθέτουν ένα «καλό» έργο. Κάποτε η τέχνη ταυτιζόταν με την αισθητική και την έννοια του κλασικού «Κάλλους». Από τον 19ο αιώνα οι παραδοσιακοί όροι άρχισαν να γίνονται πιο ρευστοί και μετέπειτα ο καλλιτέχνης επίμονα προσπάθησε να εξαλείψει τις μνήμες του παρελθόντος. Για ποιους λόγους έγινε αυτή η ριζική αλλαγή; Και πώς επηρέασε τη μεταμοντέρνα σκέψη;

Τελικά είναι δόκιμο στις μέρες μας να συζητάμε περί αισθητικής, ή απλώς αναπλάθουμε έννοιες που έχουν φτάσει σε κορεσμό; Πόσο μας απασχολεί η παρουσία του «Ωραίου» στην τέχνη και τι μας προσφέρει η αισθητική απόλαυση;

Από την κλασική φιλοσοφία του Πλάτωνα (427-347 π.Χ) μέχρι τη σύγχρονη θεωρία του Arthur Danto (1924), στα σεμινάρια θα προσεγγίσουμε εννοιολογικά τον κόσμο της τέχνης και της εικόνας μέσα από την θεωρία της αισθητικής. Συγκεκριμένα, θα επικεντρωθούμε στους παραπάνω φιλοσόφους καθώς και στον Αριστοτέλη (384-322 π.Χ), στον Immanuel Kant (1724-1804), στον Friedrich Nietzsche (1844-1900) και στον κριτικό τέχνης Clement Greenberg (1904-1994).”

~ Έλλη Παξινού

Τα σεμινάρια περιλαμβάνουν 12 εβδομαδιαία μαθήματα, απευθύνονται στο ευρύ κοινό και συνοδεύονται από οπτικό υλικό και ένα έντυπο φυλλάδιο.

Βιογραφικό εισηγήτριας

Η Έλλη Παξινού γεννήθηκε το 1986 στην Αθήνα. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο University for the Creative Arts στο Kent της Αγγλίας (2003-2007) και ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της πάνω στη Θεωρία Σύγχρονης Τέχνης στο Goldsmiths University of London (2009-2010). Έχει εργαστεί ως μέλος του εκπαιδευτικού προγράμματος και υπεύθυνη των ξεναγήσεων στο Κέντρο Σύχρονης Τέχνης του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ (2007-2009), καθώς και βοηθός επιμελητή στην 2η Μπιενάλε της Αθήνας, Heaven (2009). Από το 2010 εργάζεται στη γκαλερί Qbox. Επίσης, ασχολείται με τα εκπαιδευτικά προγράμματα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και παράλληλα είναι επιμελήτρια εκθέσεων και ιστορικός τέχνης.

Διάλεξη: Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014, ώρα 18:30

Είσοδος ελεύθερη

 

Κύκλος 12 εβδομαδιαίων Σεμιναρίων με θέμα: Μια Φιλοσοφική Θεώρηση της Τέχνης και της Εικόνας

Από Σάββατο 25 Ιανουαρίου έως Σάββατο 12 Απριλίου 2014, ώρα: 17:00-19:00

Περίοδος εγγραφών: από 10 έως 22 Ιανουαρίου 2014

 

• Το σεμινάριο προσφέρεται ως σύνολο και όχι σε τμηματικά μαθήματα

• Τα μαθήματα απευθύνονται στο ευρύ κοινό για 12 βδομάδες και θα συνοδεύονται από οπτικό υλικό και ένα έντυπο φυλλάδιο.

• Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης

• Κόστος παρακολούθησης: 120€ / φοιτητικό: 84€

• Η παρακολούθηση της διάλεξης δεν είναι υποχρεωτική για την εγγραφή στα σεμινάρια

Πληροφορίες – Κρατήσεις:

Κα Ελένη Μ. Νομικού (Δευτ. – Παρ. 09:00-14:00)

τηλ.: 210 34 61 981 (εσωτ. 201)

email: enomikou@herakleidon-art.gr

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ

Θέμα 1

Η δύναμη της εικόνας

  • Οπτική αντίληψη
  • Παράγοντες που επηρεάζουν την αισθητική μας κρίση
  • Τέχνη και μαζική κουλτούρα

 

Θέμα 2

Καλλιτεχνικά κινήματα

Αναδρομή στην Ιστορία της τέχνης από την προϊστορία έως και σήμερα.

 

Θέμα 3

Αισθητική, Πλάτωνας (427- 347 π.Χ)

  • Κόσμος Ιδεών
  • Τέχνη και μίμηση
  • Το Ωραίο
  • Η ηδονή και η αισθητική εμπειρία

Θέμα 4

Αριστοτέλης (384 – 322 π.Χ)

– Ποιητική τέχνη (τραγωδία, κωμωδία, επική ποίηση)

– Μίμηση

– Κάθαρσις

Θέμα 5

ImmanuelKant (1724 –1804)

  • Αναλυτική του Ωραίου και αισθητική απόλαυση
  • Αναλυτική του Υπέροχου
  • Καλές τέχνες και φύση
  • Ο καλλιτέχνης ως μεγαλοφυΐα

Θέμα 6

ClementGreenberg (1904-1994)

  • Greenberg και Kant
  • Για μια αντικειμενική κρίση ως προς τη τέχνη
  • Φορμαλισμός και εννοιολογική τέχνη

 

 

Θέμα 7

Friedrich Nietzsche (1844-1900)

  • Απόλλωνας και Διόνυσος
  • Αττική τραγωδία
  • Nietzsche και Σωκράτης

 

Θέμα 8

Arthur Danto (1924)

  • Η αισθητική των Brillo Boxes
  • Η εξαφάνιση της ομορφιάς
  • Τέχνη χωρίς αισθητική