Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον Maurizio Kagel, στον μουσικό από την Αργεντινή που επηρέασε το μουσικό θέατρο και την περφόρμανς, στις 11 και 12 Ιανουαρίου 2013.

 

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα αφιέρωμα στην κορυφαία μορφή του Μουσικού Θεάτρου, με δωρεάν δράσεις σε διάφορους χώρους της Στέγης.

Ένα εορταστικό Open Day, με συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα για όλους.

Ένα αφιέρωμα στον μουσικό από την Αργεντινή που επηρέασε το μουσικό θέατρο και την περφόρμανς όχι μόνο στη Γερμανία, όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, αλλά και παγκοσμίως. Με έργα, δρώμενα, εκπαιδευτικά προγράμματα και τη συμμετοχή ηθοποιών και μουσικών, το χιούμορ, το παράλογο, το σουρρεαλιστικό και ντανταϊστικό στοιχείο του έργου του θα «αντηχήσει» σε όλους τους χώρους της Στέγης, το Σάββατο 11 και την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014. Το αφιέρωμα θα κορυφωθεί με μια συναυλία στη Μικρή Σκηνή.

Ο Mauricio Kagel (Buenos Aires 1931- Koeln 2008) είναι ίσως ο συνθέτης που συνέβαλε περισσότερο στην επινόηση και διαμόρφωσε καθοριστικά το Νέο Μουσικό Θέατρο. Θεωρείται επίσης ο κατεξοχήν κοινωνιολόγος της μουσικής: δεν υπάρχει τομέας της μουσικής δραστηριότητας, από την σύνθεση έως την εκτέλεση, τα ήθη τα έθιμα και τις παραδόσεις της ζωντανής μουσικής που να μην έχει αποτελέσει υλικό και στόχο της μουσικής του.

Με χειρουργική ακρίβεια αλλά και συχνά βέβηλο χιούμορ ανατέμνει τον μικρόκοσμο της μουσικής και αναδεικνύει την ανθρώπινη διάστασή του. Πρόκειται για τον μεγάλο μετρ της ανατροπής ως δημιουργικής πράξης και της ειρωνείας. Η μεθοδολογία του είναι απλή όσο και συστηματική. Αναλύει την μουσική πράξη στα εξ ων συνετέθη και εργάζεται με κάθε ένα από τα στοιχεία αυτά ξεχωριστά.

Οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια το “τι θα συνέβαινε εάν…” στις έσχατες του συνέπειες, σε μία εις άτοπον απαγωγή, δημιουργεί με τον εκ νέου συνδυασμό τους ένα κόσμο παράξενο όσο και οικείο, παράδοξο αν και ορθολογικό, μία τέχνη του παραλόγου ισοδύναμη με αυτήν των Beckett, Ionesco και Arrabal.

Με βασικό κορμό το magnus opus μουσικού θεάτρου, Staatstheater (1971), τραγουδιστές, μουσικοί, ηθοποιοί και τεχνικοί θα παρουσιάσουν σε όλους τους δημόσιους χώρους και την Μικρή Σκηνή της Στέγης μία ειδικά προετοιμασμένη σύνθεση από αντιπροσωπευτικά έργα του Kagel, από όλες τις περιόδους της δημιουργίας του. Το κοινό θα έχει την δυνατότητα να μετακινείται ελεύθερα και να παρακολουθεί τα δρώμενα της επιλογής του.

Παράλληλα θα προβληθούν τα χαρακτηριστικότερα φιλμ του συνθέτη, ορισμένα από αυτά με ζωντανή μουσική συνοδεία.

Στο τέλος κάθε ημέρας θα γίνει συναυλία με έργα του Kagel στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.

Στο πανεπιστήμιο του Buenos Aires ο Maurizio Kagel σπούδασε επίσης φιλοσοφία και λογοτεχνία. Στους καθηγητές του περιλαμβάνεται και ο Jorge Luis Borges.

Η εξαιρετική επιτυχία της εκτέλεσης του έργου του Anagrama το 1960 (όπως και των Apparitions του επιστήθιου φίλου του Ligeti) στο φεστιβάλ της Διεθνούς Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής (ISCM) σηματοδοτεί το τέλος της πρωτοκαθεδρίας των σειραϊστών στην ευρωπαϊκή σκηνή της σύγχρονης μουσικής.

Σε πολλά από τα έργα του ο Kagel χρησιμοποιεί σπάνια, ασυνήθιστα, ή και αυτοσχέδια μουσικά όργανα και ηχογόνα αντικείμενα.

Το 1970 δημιουργεί το έργο Ludwig Van, για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την γέννηση του Beethoven. Σχολιάζοντας την χρήση της μουσικής του στην σημερινή εποχή δημιουργεί ένα collage όπου οι παρτιτούρες των έργων του Beethoven χρησιμοποιούνται ως ταπετσαρία των τοίχων και των επίπλων.

Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 20 φιλμ, τα περισσότερα βασισμένα σε έργα του και 18 έργα ειδικά για ραδιοφωνική μετάδοση.

Πολλά από τα έργα του έχουν ως αφετηρία κάποια εγκυκλοπαιδικού τύπου γνώση. Έτσι για παράδειγμα, για την “Mουσική για Αναγεννησιακά όργανα” (1966) συνθέτει ξεχωριστά μουσικά μέρη για κάθε ένα από τα όργανα που αναφέρονται και εικονογραφούνται στην σχετική πραγματεία του Michael Praetorius (ca 1571 – 1621), Syntagma Musicum. Αντίστοιχα για το έργο Tantz-Schul (1987) πηγή έμπνευσης είναι μία εικονογραφημένη πραγματεία του 1716 του Gregorio Lambranzi για τους χορούς της εποχής.

Ο Kagel ενδιαφέρεται επίσης ιδιαίτερα για τις πιο λαϊκές μουσικές εκφράσεις: μουσική σαλονιού, μουσική του δρόμου, τσίρκο, βαριετέ, φολκλορικά φεστιβάλ, μπάντες είναι μερικές από τις μουσικές δραστηριότητες που ενσωματώνει στο έργο του.

Concept, μουσική και θεατρική επιμέλεια, realisations: Ανάργυρος Δενιόζος

Οργανωτική Επιμέλεια: Λορέντα Ράμου

Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Λεβισιανός

Βοηθός Σκηνοθέτης: Τζίνα Αποστολοπούλου

Μεταφράσεις: Κώστας Κοσμάς