Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Μεσσίας: Το ορατόριο-αριστούργημα του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ στο Μέγαρο Μουσικής

Μεσσίας: Το ορατόριο-αριστούργημα του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ στο Μέγαρο Μουσικής

Το ορατόριο-αριστούργημα του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, ο Μεσσίας, ανοίγει τις Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών!
 

Μεγαλείο και αρμονία! Μόνο αυτές οι δύο λέξεις μπορούν να περιγράψουν τη θεία μουσική του Μεσσία, του ορατόριου σε τρεις πράξεις του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, συνθέτη που επηρέασε όσο κανένας άλλος κάθε μουσικό είδος στην εποχή του. Το μεγαλοφυές έργο με το περίφημο «Halleluijah», που υμνεί τον Μεσσία και κοινωνεί με τρόπο μοναδικό το μήνυμα του, αποτελεί το δημοφιλέστερο χορωδιακό έργο όλων των εποχών και βέβαια την απόλυτη μουσική επιλογή για τις εορταστικές μέρες των Χριστουγέννων.


Το διαχρονικό αυτό έργο επέλεξε να παρουσιάσει στο κοινό η πολυβραβευμένη Καμεράτα , Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής (σε όργανα εποχής) στο πλαίσιο της Χριστουγεννιάτικης συναυλίας της στο Μέγαρο, την Κυριακή 15 Δεκεμβρίου στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης . Μαζί της στη σκηνή τέσσερις εξαίρετοι ερμηνευτές της μουσικής του 18ου αιώνα, η σοπράνο Φανή Αντωνέλου, η μέτζο σοπράνο Μαίρη-Έλεν Νέζη, ο τενόρος Τζέισον Νταρνέλ και ο Χριστόφορος Σταμπόγλης μπάσος, αλλά και τακτική πλέον συνεργάτιδα της Ορχήστρας, Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων σε μουσική διδασκαλία Σταύρου Μπερή. Τη συναυλία διευθύνει ο αρχιμουσικός Νίκος Τσούχλος.  

Μέγας χορηγός της Ορχήστρας είναι το Ίδρυμα Ωνάση.


Η περίοδος γύρω στο 1740 δεν είναι από τις ευνοϊκότερες στη ζωή του γερμανού συνθέτη Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ: έχοντας ήδη πάνω από 30 χρόνια πλούσιας συνθετικής πορείας στην καλλιτεχνική ζωή του Λονδίνου, βλέπει σιγά σιγά τη δημοτικότητά του να φθίνει, εξαιτίας μιας γενικότερης στροφής του βρετανικού γούστου σε νέα μουσικά είδη, τη στιγμή που εκείνος  αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων οικονομικής και ιατρικής φύσης. Και όμως! Εκείνη ακριβώς την εποχή έμελλε να γράψει ένα από τα πιο σπουδαία έργα του!


Αφορμή για τη σύνθεση του Μεσσία που χρονολογείται το 1741, στάθηκε μια πρόταση-πρόσκληση από τον αρμοστή της Ιρλανδίας Ουίλλιαμ Κάβεντις (William Cavendish) στον συνθέτη, να προετοιμάσει μια σειρά συναυλιών θρησκευτικού χαρακτήρα για να παρουσιαστούν στο Δουβλίνο με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για διάφορες τοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις. Σε αυτό το πλαίσιο γεννιέται η θεία μουσική του τρίπρακτου αυτού ορατόριου που ο Χαίντελ ολοκλήρωσε σε διάστημα μόλις 24 ημερών, πάνω σε λιμπρέτο του άγγλου ευγενή και στενού του φίλου, Τσαρλς Τζέννενς και που αντλεί έμπνευση από ιστορίες της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης.


Ακολουθώντας τη δομή του λιμπρέτου, το ορατόριο είναι διαρθρωμένο σε τρεις θεματικές ενότητες: η πρώτη επικεντρώνεται στις προφητείες του Ησαΐα για την έλευση του Θεανθρώπου και τη Γέννηση, η δεύτερη στο Θείο Πάθος, στη Σταύρωση και στην Ανάσταση του Χριστού , ενώ η τρίτη στη Δευτέρα Παρουσία και κατ’ επέκταση στο θρίαμβο της πίστης έναντι του θανάτου και της αμαρτίας.  


Το έργο έκανε πρεμιέρα τον Απρίλιο του 1742 στο New Music Hall της Ιρλανδικής πρωτεύουσας σημειώνοντας θριαμβευτική επιτυχία. Λέγεται δε ότι την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε στο Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου και παρόλο που δεν έτυχε αντίστοιχης θερμής υποδοχής, έκτοτε ερμηνεύεται κάθε χρόνο ανά τον κόσμο.


Πρεμιέρα των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων του Μεγάρου, με μια βραδιά κατάνυξης και  μοναδικής μουσικής απόλαυσης. Στο πνεύμα των Χριστουγέννων, οι φίλοι της μουσικής θα απολαύσουν τη θεία μουσική του Μεσσία του Χαίντελ, όπως θα την αποδώσουν ιδανικά οι  διάφανοι ήχοι των οργάνων εποχής της Καμεράτα, οι υπέροχες φωνές των σολίστ και η Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής, η ΚΟΑ σε μια συναυλία αφιέρωμα στη Βιέννη στο Μέγαρο Μουσικής
02.12.2016 17:26
Τέταρτος σταθμός στο μουσικό χάρτη του φετινού θεματολογικού κύκλου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών «Οι πόλεις της μουσικής» είναι η Βιέννη, η, επί χρόνια, ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» της μουσικής.
Οι Χορωδίες των Πανεπιστημίων στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.11.2016 11:52
Τρία πολυφωνικά σύνολα ελληνικών πανεπιστημιακών Τμημάτων Μουσικών Σπουδών (ΤΜΣ) ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια μεγάλη συναυλία χορωδιακής μουσικής που πραγματοποιείται το Σάββατο 26 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του ετήσιου Κύκλου εκδηλώσεων του Μεγάρου Η ανθρώπινη φωνή.
Απόσταγμα Ρωσίας: αριστουργήματα ρωσικής μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.11.2016 09:58
Δύο σημαντικοί έλληνες καλλιτέχνες με διεθνή παρουσία, η φλαουτίστα Ναταλία Γεράκη και ο πιανίστας Απόστολος Παληός, θα ερμηνεύσουν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πρόγραμμα που σκιαγραφεί μουσικά τη ρωσική ρομαντική και σοβιετική εποχή μέσα από αριστουργήματα των Τσαϊκόφσκι, Ραχμάνινοφ, Στραβίνσκι, Χατσατουριάν, Γκλίνκα-Μπαλάκιρεφ, Σνίτκε και Προκόφιεφ. Η συναυλία, που θα φιλοξενηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ, έχει τίτλο «Απόσταγμα Ρωσίας» και σηματοδοτεί την έναρξη των φετινών εκδηλώσεων του Κύκλου Μουσικής Δωματίου «Από τη Ρωσία με αγάπη».
Η Φιλαρμονική του Βερολίνου, υπό τον μαέστρο Τουγκάν Σοχίεφ στο Μέγαρο Μουσικής
11.10.2016 12:29
Ενάμιση χρόνο μετά την εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για το Κοντσέρτο της Ευρώπης, η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, ένα από τα καλύτερα μουσικά σύνολα του κόσμου, επιστρέφει για μία και μοναδική συναυλία την Κυριακή 16 Οκτωβρίου (ώρα έναρξης 20:30) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.
Οι πόλεις της μουσικής - Λειψία: Η εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
30.09.2016 16:07
Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρας με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.