Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2017

Μουσικές του Νέου Κόσμου (ΙV) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μουσικές του Νέου Κόσμου (ΙV) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η Ενάτη Συμφωνία του Αντονίν Ντβόρζακ είναι το μεγαλειώδες επιστέγασμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.


Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με τους ανάλαφρους τζαζ «υπαινιγμούς» του Λέοναρντ Μπερνστάιν στην Εισαγωγή από την κωμική οπερέτα «Ο αφελής» (Candide) και με το σημαντικότερο έργο του αμερικανικού ρεπερτορίου για βιολί , το Κοντσέρτο για βιολί του Σάμιουελ Μπάρμπερ, για την εκτέλεση του οποίου, με την Ορχήστρα συμπράττει η εξαιρετική Ιαπωνέζα  βιολονίστα Κυόκο Τανίνο.


Πολυσχιδής φυσιογνωμία του 20ού αιώνα στον χώρο της μουσικής, ο Λέοναρντ Μπερνστάιν, ως συνθέτης έγινε παγκοσμίως γνωστός με το μιούζικαλ West Side Story, που επιτυγχάνει με μοναδικό τρόπο μία σύζευξη ανάμεσα στον ανάλαφρο χαρακτήρα της τζαζ και την πιο περίτεχνη γλώσσα της «λόγιας» μουσικής. Ανάλογη «προσωπικότητα» έχει η μουσική στην κωμική οπερέτα Candide, που, βασισμένη στο ομώνυμο σατιρικό έργο του Βολταίρου, πρωτοπαρουσιάστηκε στο Broadway τον Δεκέμβριο του 1956. Οι πιο χαρακτηριστικές μελωδίες του έργου παρουσιάζονται στην σύντομη αλλά εξαιρετικά λαμπερή εισαγωγή παρατακτικά, ως ένα εντυπωσιακό ποτ πουρί.


Ο Σάμιουελ Μπάρμπερ έγραψε το Κοντσέρτο για βιολί για τον Άισο Μπριζέλι, προβεβλημένο παιδί-θαύμα στο βιολί, με λαμπρή καριέρα έως τις αρχές της δεκαετίας του 1940. Ο Μπριζέλι όμως αντιμετώπισε επιφυλακτικά τόσο τα δύο πρώτα μέρη του έργου (που είχαν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 1939), όσο και το άκρως λαμπερό και δεξιοτεχνικό τρίτο μέρος (που γράφτηκε ένα χρόνο μετά). Έτσι η πρεμιέρα του Κοντσέρτου δόθηκε με σολίστ τον Χέρμπερτ Μπάουμελ και την Ορχήστρα της σχολής Κέρτις το 1940. Έκτοτε το Κοντσέρτο καθιερώθηκε δικαίως ως το σημαντικότερο αμερικανικό έργο του βιολιστικού ρεπερτορίου.


Η εργασία του Αντονίν Ντβόρζακ πάνω σε μία νέα συμφωνία που εξέφραζε τις πρώτες του εμπειρίες από τον Νέο Κόσμο, ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 1892 και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 1893. Αναφερόμενος στις επιρροές του, ο ίδιος ο συνθέτης είχε διευκρινίσει: «Δεν έχω ουσιαστικά χρησιμοποιήσει καμία λαϊκή μελωδία των ντόπιων Αμερικανών. Απλά έγραψα πρωτότυπα θέματα, που ενσωματώνουν τις ιδιαιτερότητες της ινδιάνικης μουσικής και, χρησιμοποιώντας τα θέματα αυτά ως αντικείμενα επεξεργασίας, τα ανέπτυξα με όλες τις τεχνικές των μοντέρνων ρυθμών, της αντίστιξης και του ορχηστρικού ηχοχρώματος». Οι μελετητές ανίχνευσαν αργότερα επιρροές του Ντβόρζακ και από τα spirituals των νέγρων, καθώς και από την ατμόσφαιρα του επικού ποιήματος του Χένρυ Λονγκφέλοου, «Το τραγούδι του Χαϊουάθα» (1855), αναγνωρίζοντας όμως ότι η δομή της Συμφωνίας είναι αδιαμφισβήτητα ευρωπαϊκή. Η θριαμβευτική πρώτη εκτέλεση της Ενάτης Συμφωνίας του Τσέχου ρομαντικού έγινε από την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης τον Δεκέμβριο του 1893, στο Carnegie Hall.


Το πρόγραμμα της βραδιάς:

ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΜΠΕΡΝΣΤΑΪΝ (1918 – 1990)
Εισαγωγή από την κωμική οπερέτα «Ο αφελής» (Candide)
ΣΑΜΙΟΥΕΛ ΜΠΑΡΜΠΕΡ (1910 – 1981)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα , έργο 14

Διάλειμμα

ΑΝΤΟΝΙΝ ΝΤΒΟΡΖΑΚ (1841 – 1904)
Συμφωνία αρ. 9 σε μι ελάσσονα, έργο 95 «του Νέου Κόσμου»

Σολίστ: Κυόκο Τανίνο, βιολί
Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Η Έκτη Συμφωνία του Μάλερ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
15.02.2017 13:48
Το μεγαλόπνοο σχέδιο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του διευθυντή της Στέφανου Τσιαλή για την εκτέλεση όλων των Συμφωνιών του Γκούσταβ Μάλερ ξεκίνησε πέρυσι και συνεχίζεται φέτος με την Έκτη Συμφωνία: Σ΄αυτή την ακαταμάχητη μουσική περιήγηση στις μύχιες πτυχές της ανθρώπινης Ψυχής είναι αφιερωμένη η συναυλία που θα δώσει η Ορχήστρα, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
25.01.2017 13:49
«Μουσική με ταμπεραμέντο» είναι ο εύγλωττος τίτλος της συναυλίας που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου-για τις ερμηνείες καθώς και για την πλούσια δισκογραφία του- Γερμανού αρχιμουσικού Φρανκ Μπέερμαν (και όχι του Τζανκάρλο Αντρέττα που για προσωπικούς λόγους ανέβαλε την παρουσία του στο πόντιουμ της Ορχήστρας).
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Εμείς κι ο κόσμος VI από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
01.04.2016 16:40
Ο φημισμένος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 8 Απριλίου (20.30, Μέγαρο Μουσικής), για να βάλει την έγκυρη μουσική του υπογραφή στην ερμηνεία της μυσταγωγικής «Κρύπτης» του Μωρίς Οχανά, καθώς και στην περίφημη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ.
Αμερικανική βεντάλια: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
28.03.2016 10:33
Έντονοι χορευτικοί ρυθμοί, τζαζ αρμονίες και γνωστές, αισθαντικές μελωδίες συνθετών του 20ου αιώνα από την αμερικανική ήπειρο, κυριαρχούν στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 1η Απριλίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη και με σολίστ έναν λαμπρό εκπρόσωπο της νέας γενιάς πιανιστών, τον 27χρονο Αλέξανδρο Σαρακενίδη.