Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Himmelweg - Ο Δρόμος για τον Ουρανό του Χουάν Μαγιόργκα στο Altera Pars

Himmelweg - Ο Δρόμος για τον Ουρανό του Χουάν Μαγιόργκα στο Altera Pars

Το θέατρο Altera Pars παρουσιάζει το Himmelweg, μία «αληθινή» παράσταση ... ένα έργο μνήμης για το Ολοκαύτωμα, με αφορμή ένα ιστορικό γεγονός που συνέβη το 1944 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Τερεζίν, από 23 Φεβρουαρίου 2014.

Το "Himmelweg" μιλά για μια μασκαράτα, προκειμένου να κρυφτεί η αλήθεια, σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης εβραίων”. Αυτό υποστηρίζει ο Ισπανός δραματουργός Χουάν Μαγιόρκα, για το έργο του.

 

Πρόκειται για ένα σύγχρονο έργο που με όχημα το Ολοκαύτωμα μιλάει για κάθε μορφή φασισμού, κατάχρησης εξουσίας, καμουφλαρισμένης γενοκτονίας, χειραγώγησης και φαλκίδευσης της πραγματικότητας. Ο Μαγιόργκα μιλάει για «τα μάτια του κόσμου», που δεν μπορούν πια να δουν πίσω από τα εκτυφλωτικά φώτα των τηλεοπτικών σόου.

 

Με αφορμή ένα ιστορικό γεγονός του 1944, την επίσκεψη του αντιπροσώπου του Ερυθρού Σταυρού Μωρίς Ροσέλ στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Τερεζίν, το επονομαζόμενο «γκέτο-μοντέλο», ο Ισπανός συγγραφέας γράφει ένα έργο για την σημερινή πραγματικότητα και για τον σύγχρονο θεατή που αρνείται να «σπρώξει την πόρτα» και να δει με τα μάτια του τη φρίκη. Τον θεατή που αρκείται σε αυτά που του δείχνουν και σε όσα καθησυχάζουν την συνείδησή του.

 

Η Υπόθεση

Στα μέσα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων στην Τσεχοσλοβακία, το Theresienstadt Concentration Camp, μεταμορφώθηκε σε θέατρο, με σκοπό να υποδεχτεί την πιο φιλόδοξη θεατρική παράσταση της σύγχρονης ιστορίας. Η σύλληψη της ιδέας ανήκε στην ναζιστική κυβέρνηση του Βερολίνου και στόχευε στην διασκέδαση των ανησυχιών της παγκόσμιας κοινής γνώμης σχετικά με τις φήμες που κυκλοφορούσαν για τις συνθήκες διαβίωσης και την τύχη των κρατουμένων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης πολιτών. Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο ονομάστηκε «Επιχείρηση Ωραιοποίηση – Operation Embellishment» και για την υλοποίησή του απαιτήθηκε περισσότερο από ένας χρόνος προετοιμασίας: έπρεπε να γραφτεί το «θεατρικό έργο», να γίνει η διανομή των ρόλων, να κατασκευαστούν τα σκηνικά, να ραφτούν τα κοστούμια και φυσικά να γίνουν οι απαραίτητες πρόβες. Η «πρεμιέρα» ορίστηκε για τις 23 Ιουνίου του 1944, οι «προβολείς άναψαν» και η παράσταση ξεκίνησε: στη σκηνή ανέβηκαν επιλεγμένοι Εβραίοι κρατούμενοι του στρατοπέδου και στις θέσεις των θεατών βρέθηκαν διακεκριμένα μέλη της παγκόσμιας κοινότητας: ένας εκπρόσωπος του Ερυθρού Σταυρού και δυο κυβερνητικά στελέχη, που πραγματοποιούσαν προγραμματισμένη επίσκεψη.

 

Για έξι ολόκληρες ώρες –τόσο κράτησε η «παράσταση»- «ηθοποιοί» και «θεατές» έδιναν ο καθένας την δική του μάχη: οι πρώτοι για να κρύψουν την απάνθρωπη πραγματικότητα που βίωναν και να εμφανίσουν μια ωραιοποιημένη αλλά ψεύτικη εικόνα ζωής , και οι δεύτεροι για να αρκεστούν σε ότι έβλεπαν, σε ότι ήθελαν να δουν, σε αυτό που δεν προσπάθησαν να αναζητήσουν. Την κτηνωδία που κρυβόταν πίσω από την καλοστημένη «ωραιοποίηση», αβασάνιστα χαμένοι μέσα στην αλήθεια και το ψέμα.

 

Ο συγγραφέας για το έργο

Μιλάει για έναν άνθρωπο που μοιάζει σχεδόν σε όλους τους ανθρώπους που γνωρίζω. Έχει την ειλικρινή πρόθεση να βοηθήσει τους άλλους. Θέλει να είναι αλληλέγγυος,τον τρομάζει ο ξένος πόνος. Ωστόσο, και πάλι όπως όλοι σχεδόν οι άνθρωποι που γνωρίζω, ο άνθρωπος αυτός δεν είναι αρκετά δυνατός ώστε να αμφισβητήσει ό,τι του λένε και ό,τι του δείχνουν. Δεν είναι αρκετά δυνατός για να δει με τα δικά του μάτια και να ονομάσει με τα δικά του λόγια. Συμβιβάζεται με τις εικόνες που του δίνουν άλλοι. Και με τα λόγια που του λένε άλλοι. Όπως, για παράδειγμα: «δρόμος για τον ουρανό». Δεν είναι αρκετά δυνατός ώστε να ανακαλύψει ότι «δρόμος για τον ουρανό» μπορεί να είναι το όνομα της κόλασης. Δεν είναι αρκετά δυνατός για να δει την κόλαση που απλώνεται κάτω από τα πόδια του.



Οι συντελεστές


ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πέτρος Νάκος
ΣΚΗΝΙΚΑ: Σάββας Πασχαλίδης
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Δέσποινα Χειμώνα
ΜΟΥΣΙΚΗ/ΗΧΟΙ: Ορέστης Τάνης
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Πέτρος Νάκος, Ρίζος Τσιγάρης
ΠΑΙΖΟΥΝ: Γιώργος Κροντήρης, Πέτρος Νάκος, Δημήτρης Αγοράς, Ιωάννα Μυλωνά, Κυριακή Στούρου, Βλάσης Πασιούδης

Διάρκεια παράστασης: 95 λεπτά (105 λεπτά με το διάλειμμα)

Σχετικές ειδήσεις
Ο ήχος του όπλου, της Λούλας Αναγνωστάκη στο Altera Pars
29.09.2016 14:38
Ένα από τα σημαντικότερα έργα της ελληνικής δραματουργίας, «Ο ήχος του όπλου», της Λούλας Αναγνωστάκη, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα, ξαναζωντανεύει από τις 14 Οκτωβρίου 2016 στο θέατρο ALTERA PARS, με την σκηνοθετική ματιά του Πέτρου Νάκου και τη Μίνα Χειμώνα στο ρόλο της Κάτιας.
Θεατρική σεζόν 2016-2017: To Altera Pars συνεχίζει να στηρίζει το νεοελληνικό έργο
12.07.2016 16:58
Ο Πέτρος Νάκος σκηνοθετεί δύο εμβληματικά έργα της νεοελληνικής δραματουργίας την ερχόμενη θεατρική σεζόν (2016-2017) στο Altera Pars: την «Αγγέλα» του Γιώργου Σεβαστίκογλου και τον «Ήχο του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη.
Άνθρωποι από την ομάδα ΟΠΑ στο Altera Pars
24.05.2016 14:17
Η Θεατρική Ομάδα ΟΠΑ παρουσιάζει την παράσταση Άνθρωποι στις 6, 7, 8, 9 Ιουνίου 2016 στο Θέατρο Altera Pars.
Αντιγόνη του Μπρεχτ από την ομάδα ΟΠΑ στο Altera Pars
24.05.2016 10:13
Η Θεατρική Ομάδα του Ο.Π.Α. (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) παρουσιάζει την «Αντιγόνη» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, από τη Δευτέρα 30 Μαΐου 2016 στο Θέατρο Altera Pars.
Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη από την ομάδα ΟΠΑ στο Θέατρο Altera Pars
23.05.2016 13:52
Η Θεατρική Ομάδα Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών παρουσιάζει τις Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη στο Θέατρο Altera Pars από 23 έως 26 Μαΐου 2016.