Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Μουσικές του Νέου Κόσμου (ΙΙ) από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μουσικές του Νέου Κόσμου (ΙΙ) από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η εντυπωσιακά πρώιμη πρωτοπορία του Τσάρλς Άιβς, οι τολμηρές ανατροπές του Γιώργου Τσοντάκη και η καθαρόαιμα αμερικανική λιτότητα του Άαρον Κόπλαντ συνυπάρχουν στο πρόγραμμα της δεύτερης κατά σειρά συναυλίας του κύκλου «Μουσικές του Νέου Κόσμου», την οποία δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.


Με την Ορχήστρα συμπράττει ο διακεκριμένος βιολιστής Αντώνης Σουσάμογλου.


Η Ορχήστρα θα ερμηνεύσει κορυφαία δείγματα της μουσικής γραφής τριών Αμερικανών δημιουργών της αρχής, του μέσου και του τέλους του 20ου αιώνα:Το αναπάντητο ερώτημα του Τσαρλς Άιβς, το Δεύτερο Κοντσέρτο για βιολί του, ελληνικής καταγωγής, Γιώργου Τσοντάκη, καθώς και την Άνοιξη στα Απαλάχια και τα Τέσσερα Χορευτικά Επεισόδια από το μπαλέτο Ροντέο του Άαρον Κόπλαντ.


Παρότι ο Τσαρλς  Άιβς εργαζόταν ως ασφαλιστής, αφιέρωνε δηλαδή εκ των πραγμάτων περιορισμένο χρόνο στην σύνθεση , υπήρξε ένας καθ’ όλα πρωτοποριακός δημιουργός, ανοιχτός σε ποικίλους στυλιστικούς πειραματισμούς. Το διασημότερο έργο του, με τίτλο Το αναπάντητο ερώτημα και υπότιτλο Ένας στοχασμός πάνω σε κάτι σοβαρό, φέρει καίρια χαρακτηριστικά της γραφής του, όπως είναι τα «στερεοφωνικά» ηχητικά εφέ, ο αλεατορισμός και η πολυτονικότητα. Το έργο γράφτηκε το 1906, η πρεμιέρα του όμως καθυστέρησε  σαράντα ολόκληρα χρόνια.


«Θέλησα να εκμεταλλευτώ και να προβάλω την «καλειδοσκοπική» λάμψη ενός «συνόλου σολιστών», χωρίς να υποτιμήσω την θέση υπεροχής του σολίστα βιολιστή», έχει εξηγήσει ο Γιώργος Τσοντάκης για το Δεύτερο Κοντσέρτο του που πρωτοπαίχτηκε τον Απρίλιο του 2003, από  την Ορχήστρα Δωματίου του Σαιν Πωλ, υπό την μουσική διεύθυνση του Μιγκέλ Χαρτ-Μπεντόγια. Το έργο απέσπασε το βραβείο Grawemeyer, προσθέτοντας μία επιπλέον υψηλή διάκριση στο βιογραφικό του πολυβραβευμένου συνθέτη.


Ο Άαρον Κόπλαντ, ο «Πατριάρχης της αμερικανικής μουσικής», όπως εύστοχα έχει χαρακτηρισθεί, συνέθεσε το τρίτο του μπαλέτο, Άνοιξη στα Απαλάχια, το 1943, για μια παράσταση της μεγάλης Αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου Μάρθα Γκράχαμ. Καθώς η δράση του μπαλέτου τοποθετείται στην αμερικανική ύπαιθρο των αρχών του 19ου αιώνα, ο Κόπλαντ επέλεξε τα βασικά θέματα του έργου του να έχουν έκδηλα λαϊκότροπο χαρακτήρα.  Στόχευε στην μέγιστη δυνατή απλότητα και αμεσότητα μιας μουσικής που θα απέδιδε εύστοχα την ανέμελη, φυσική ζωή μίας περασμένης εποχής. Τα χαρακτηριστικά αυτά διατηρήθηκαν κι όταν, την επόμενη χρονιά, ο συνθέτης επεξεργάστηκε μία σουίτα για πλήρη συμφωνική ορχήστρα βασισμένη στο μπαλέτο.


Έχοντας ήδη συνθέσει μουσική για το μπαλέτο Billy the Kid(1938) με φόντο τη ζωή στα ράντσα της αμερικανικής Δύσης, ο Κόπλαντ δίσταζε να επανέλθει στο θέμα. Μεσολάβησε ωστόσο η πειθώς μιας άλλης σπουδαίας Αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου, της  Άγκνες ντε Μιλ. Και έτσι το 1942 γεννήθηκε το μπαλέτο Ροντέο-με μουσική που αξιοποιούσε αυθεντικές αμερικανικές παραδοσιακές μελωδίες-κι ένα χρόνο αργότερα η ομώνυμη συμφωνική σουίτα, που αποτελείται από τέσσερα «χορευτικά επεισόδια».
 

Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΤΣΑΡΛΣ ΑΪΒΣ (1874 – 1954)
Το αναπάντητο ερώτημα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΟΝΤΑΚΗΣ (γεν. 1951)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ.2
    
Διάλειμμα

ΑΑΡΟΝ ΚΟΠΛΑΝΤ (1900 – 1990)
• Άνοιξη στα Απαλάχια
• Τέσσερα Χορευτικά Επεισόδια από το μπαλέτο «Ροντέο»


Σολίστ Αντώνης Σουσάμογλου, βιολί
Μουσική διεύθυνση   Μίλτος Λογιάδης
(Φαίδρα Γιαννέλου, βοηθός αρχιμουσικός)


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Τα Carmina Burana του Καρλ Ορφ, από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
10.11.2016 14:38
Μετά την επιτυχία στο Ηρώδειο, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, το γνωστότερο συμφωνικό - χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα: τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Κάρλ Όρφ.
Εμείς κι ο κόσμος VI από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
01.04.2016 16:40
Ο φημισμένος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 8 Απριλίου (20.30, Μέγαρο Μουσικής), για να βάλει την έγκυρη μουσική του υπογραφή στην ερμηνεία της μυσταγωγικής «Κρύπτης» του Μωρίς Οχανά, καθώς και στην περίφημη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ.
Αμερικανική βεντάλια: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
28.03.2016 10:33
Έντονοι χορευτικοί ρυθμοί, τζαζ αρμονίες και γνωστές, αισθαντικές μελωδίες συνθετών του 20ου αιώνα από την αμερικανική ήπειρο, κυριαρχούν στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 1η Απριλίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη και με σολίστ έναν λαμπρό εκπρόσωπο της νέας γενιάς πιανιστών, τον 27χρονο Αλέξανδρο Σαρακενίδη.
Μπετόβεν-mania από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
08.02.2016 12:24
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής μας προσκαλούν να ζήσουμε μια μοναδική μουσική εμπειρία, μέσα από μία μαραθώνια συναυλία, που αναβιώνει τη θρυλική παρουσίαση των έργων του Μπετόβεν από τον ίδιο στη Βιέννη στις 22/12/1808.
Valentine goes Megaron: Το Μέγαρο Μουσικής γιορτάζει τον έρωτα!
05.02.2016 12:38
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μας προσκαλεί να γιορτάσουμε τον Άγιο Βαλεντίνο με χορό και μουσική, στο διήμερο εκδηλώσεων που έχει προγραμματίσει στις 13 και 14 Φεβρουαρίου, σε συνεργασία με το Tango Acropolis Festival και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.