Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Σεμινάρια Performance, στο Βυρσοδεψείο

Σεμινάρια Performance, στο Βυρσοδεψείο

Το Βυρσοδεψείο οργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά πολυσυλλεκτικό εργαστήριο με αντικείμενο έρευνας την επιτέλεση (performance).

To εργαστήριο απευθύνεται σε χορευτές‚ ηθοποιούς ‚ μουσικούς ‚εικαστικούς‚ θεωρητικούς της τέχνης‚ σε φοιτητές/σπουδαστές σχολών που επιθυμούν να διευρύνουν τα εκφραστικά τους μέσα και τις θεωρητικές τους γνώσεις σε σχέση με την επιτέλεση (Όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στο εργαστήριο αλλά δεν έχουν προηγούμενη επαφή με το αντικείμενο της περφόρμανς και τη σκηνική πράξη μπορούν να συμμετάσχουν με την συγκατάθεση του διδάσκοντα.).

Στόχος του εργαστηρίου είναι να ανοίξει ένας γενικότερος προβληματισμός για την επιτέλεση σήμερα να διευρύνουν οι συμμετέχοντες τα εκφραστικά τους μέσα και την θεωρητική τους κατάρτιση γύρω από την επιτέλεση (performance). Το εργαστήριο αποτελεί προϋπόθεση συνάντησης‚ σύγκλησης‚ και ώσμωσης διαφορετικών τεχνών και ανθρώπων διαφορετικών καταβολών.

Στα πλαίσια του σεμιναρίου θα υπάρξουν ανοιχτές παρουσιάσεις και συλλογική υλοποίηση κάποιων projects με την τεχνική υποστήριξη του Βυρσοδεψείου. Κάποια σεμινάρια θα καταλήξουν σε παράσταση . Περισσότερες πληροφορίες στην αναλυτική ενημέρωση των μαθημάτων.

Συνδυαστικό μάθημα:
Δίνοντας έμφαση στην πολυσυλλεκτικότητα της επιτέλεσης και παράλληλα με την οποιαδήποτε άλλη επιλογή μαθήματος, συστήνεται από την ομάδα διδασκόντων ένα συνδυαστικό μάθημα (2 ώρες την εβδομάδα), στο οποίο  θα διδάσκουν ταυτόχρονα δύο καθηγητές (διαφορετικών ειδικοτήτων, π.χ. ένας θεωρητικός και ένας χορογράφος). Με αυτόν τον τρόπο θα εναλλάσσονται όλοι οι καθηγητές του σεμιναρίου στο συγκεκριμένο μάθημα, με στόχο την ανταλλαγή διαφορετικών οπτικών και τεχνικών και την πολύπλευρη έρευνα.

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:
Στο σεμινάριο διδάσκουν θεωρητικοί όσο και καλλιτέχνες με ζωντανή παρουσία στον χώρο της περφόρμανς σήμερα (περφορμερς‚ σκηνοθέτες‚ χορογράφους): Δημοσθένης Αγραφιώτης (ποιητής – καλλιτέχνης διαμέσων επιτέλεσης// Ομ.Καθ.Κοινωνιολογίας //Καθηγητής – συνεργάτης Istitut Superieure des Beaux Arts Besancon‚ France‚ section; ‘Corps‚ Performance”)‚ Μαριέλα Νέστορα (χορογράφος)‚  Έλλη Παπακωνσταντίνου (σκηνοθέτης‚ καλ.διευθύντρι&#94 5; Βυρσοδεψείου‚ καλ. διευθύντρια ODC Ensemble)‚ Βάλια Παπαχρήστου (χορογράφος performer)‚ Adrian Frieling (performer)‚ Βασίλης Νούλας (σκηνοθέτης‚ θεωρητικός)‚ Τηλέμαχος Μούσας (μουσικός)‚ Αγλαΐα Παππά (ηθοποιός)‚ Αποστολία Παπαδαμάκη (χορογράφος)‚ Αναστασία Κουμίδου (σκηνοθέτης‚ ηθοποιός).

Αναλυτική περιγραφή μαθημάτων:

Δημοσθένης Αγραφιώτης
«(δια)πολιτιστικές διαστάσεις της επιτέλεσης {(inter)cultural dimensions of Performance}»


Θεματολογία
1.Πολιτιστικό μόρφωμα(Culture)/πολιτισμός(Civilization)  ως συγκείμενο (context)  ως συγκείμενο της επιτέλεσης. Τελετή, τελετουργία ,συμβολικές  διεργασίες. Παραδείγματα .
2.Σύγχρονες κοινωνίες  και  (μετα)νεοτερικότητα: ανάδυση και λειτουργίες της επιτέλεσης. Περιπτώσεις.
3.Η επιτέλεση ως πεδίο της διεπιστημονικότητας.(Ανθρωπολογία, Κοινωνιολογία, Γλωσσολογία κι άλλες επιστήμες του  Ανθρώπου ή  κοινωνικές επιστήμες. Σημασία  για την τέχνη της Επιτέλεσης.
4.Επιτέλεση:σύγχρονες πρακτικές και οριοσημάνσεις σε διαφορετικές κοινωνικο-πολιτιστικές συνθήκες.(Performance,  Art of Performance, PerformingArts…).
5.Ελληνική εμπειρία της επιτέλεσης. Από τον Εμπεδοκλή  στα νεοελληνικά εγχειρήματα.

Μια συνάντηση _ένα σαββατοκύριακο_16 ώρες_(4χ4). Εργαστήριο , σεμινάριο, masterclass.
4  συναντήσεις (4x4)   16  ώρες  (2  ώρες θεωρία  και 2 ώρες πρακτική)
Συνολικά  32  ώρες

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.http//:www.dagrafiotis.com (βλέπε performance και επιμέλεια---http://dagrafiotis.com/?cat=19)  .
2.Δ.Αγραφιώτη---βιβλία   βλέπε  την  προαναφερόμενη ιστοσελίδα.(βλέπε  δοκίμια, ερευνητικά  βιβλία,…)
3.-Καταλογος-PERFORMANCE,1o Διεθνές Φεστιβάλ  ,2η  Biennale, Θεσσαλονίκης,  Κρατικό Μουσείο  Σύγχρονης Τέχνης,Θεσσαλονίκη,2009,έκδοση,2010.(συν-επίτροπος-Δ.Α).
4.Marvin  Carlson, ’Performance.  A critical introduction’, Routledge, London ,2004,(2nd Ed.)
5.Richard  Schechner, ‘Performance Studies.  An introduction’, Routledge,NY,2006,(2nd.Ed.).

Αναστασία Κουμίδου

Practical Performance Project - How to "concept"?


Μια θεωρητική και παράλληλα πρακτική προσέγγιση, με στόχο την ερευνητική και δημιουργική προσέγγιση πάνω στον κεντρικό άξονα του Concept και της εκτέλεσης/ ενσάρκωσης του σε μορφή Performance.

Σ' αυτό το workshop δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην έκφραση και δημιουργία του στόχου της performance, στη ζύμωση των ιδεών, της φαντασίας, της έρευνας  και της δημιουργικής δουλειάς των συμμετεχόντων. Στόχος είναι να διευρυνθούν οι γνωστικοί, αισθητικοί, διαισθητικοί ορίζοντες των συμμετεχόντων και στοχευμένα μέσα από αυτούς να γεννηθεί και πρακτικά να υλοποιηθεί μια performace από ένα μοναδικό ερέθισμα (stimuli). Συγχρόνως να αποκτήσουν οι συμμετέχοντες βασικές τεχνικές  πρακτικής της performance και βασικές αρχές σκηνοθεσίας, που θα τους δώσουν ένα εφαλτήριο για ανακαλύψουν και να εξελίξουν με αυτοπεποίθηση τη μοναδικότητα της δικής τους δημιουργίας.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το workshop χωρίζεται σε 3 μέρη.


Πρώτο μέρος
Θα δοθεί στους συμμετέχοντες μία λίστα από ερεθίσματα  (stimuli) που θα προέρχονται από διαφορετικά είδη τεχνών, πχ ποιήματα , μικρά διηγήματα, πίνακες ζωγραφικής, installations, μουσικά έργα, documentaries κλπ.
Οι συμμετέχοντες θα επιλέξουν από τη λίστα είτε ατομικά είτε ομαδικά από ένα ερέθισμα ο καθένας. Και αυτό θα είναι το σημείο εκκίνησής τους.
Εξερευνώντας ενδελεχώς όλες τις παραμέτρους του ερεθίσματος, χώρος, χρόνος, εποχή, στυλ, πολιτικά γεγονότα, κοινωνικά κινήματα, αισθητικά ρεύματα, θα παρουσιάσουν μια "χαρτογράφηση" του ερεθίσματος μαζί με ένα Pitch που σε 3, 4 σειρές θα πρέπει να πείσει  για την καθαρότητα της σύλληψης, της έρευνας και την δημιουργική συνέχεια του εγχειρήματος.

Δεύτερο Μέρος
Σ΄αυτό το στάδιο βρίσκεται όλη η δημιουργική δουλειά: brainstorming, εμπνεύσεις, φωτογραφικό υλικό, ιδέες για κοστούμια, σκηνικά, φώτα. μουσικές, προτάσεις για κείμενα, ήχους ή/και κινησιολογικοί δρόμοι πο υ θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργικό χτίσιμο της performance. Κάθε βδομάδα θα αναρτάται ένα όρντινο με τις ώρες παρουσίασης του υλικού από κάθε ομάδα / άτομο. Στο τέλος κάθε session θα υπάρχει feedback από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

Τρίτο Μέρος
Τελικό μοντάζ και παρουσίαση.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
Τα stimuli θα δοθούν από μένα και δε θα αλλάξουν σε όλη τη διάρκεια του session. Η κάθε ομάδα/άτομο επιλέγει μόνο ένα ερέθισμα και δεν μπορεί να το αλλάξει στη διάρκεια του session.
Στη διάρκεια του workshop θα τροφοδοτώ τους συμμετέχοντες με παρουσιάσεις μέσα από οπτικό, ακουστικό και γραπτό υλικό γύρω από τα διαφορετικά θεατρικά στυλ, τους συγγραφείς τους, τους εκφραστές του&#9 62;, τα θέατρα τους, τις παραστάσεις τους.  Αν ο χρόνος το επιτρέψει μπορούν να γίνουν και κάποια μαθήματα βασικής clownerie, LeCoq και Vewipoints.

Τηλέμαχος Μούσας

«Σεμινάριο μουσικής προσέγγισης του κειμένου & βασικών μουσικών γνώσεων για έναν performer»


Το σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, χορευτές, μουσικούς και εν γένει ενδιαφερόμενους στο μουσικό αυτοσχεδιασμό σε σχέση με το λόγο. Οι συμμετέχοντες μπορούν να έχουν μαζί τους μουσικά όργανα (μελωδικά ή ρυθμικά) ή απλά τη φωνή/σώμα τους - έτσι θα μπουν στη διαδικασία να αναπτύξουν τον αυτοσχεδιασμό μέσα στο πλαίσιο ενός δεδομένου ρυθμού. Θα γίνει μία προσπάθεια ανάλυσης και εμβάθυνσης στα ρυθμικά, μελωδικά και γενικότερα δομικά στοιχεία του  αυτοσχεδιασμού .

Τα μαθήματα θα περιλαμβάνουν τις εξής θεματικές:
1) Το σώμα ως όργανο
2) Spoken word /Ραψωδία
3) Μετρική
4) Σύνθετα μέτρα
5) Αρμονικό τραγούδι ( overtone singing) /ισοκράτημα
6) Μουσικός αυτοσχεδιασμός/jazz προσέγγιση
7) Κλίμακες- τρόποι
8) Συγχορδίες/ Αρμονία
9) Διαστήματα
10) Ear training
11) Βασικές γνώσεις ηχοληψίας (κονσόλα, εφέ, equalizer)
12) Επίδειξη ιδιόφωνων οργάνων (theremin , μουσικό πριόνι , stylophone κ.α.)  

Μαριέλα Νέστορα

«Χορογραφία/ Σύνθεση»

Εστιάζοντας στο σώμα και τον κινητικό αυτοσχεδιασμό θα μελετήσουμε τις βασικές αρχές και τα εργαλεία της σύνθεσης. Θα μελετήσουμε διαφορετικές κινητικές γλώσσες μέσα από τεχνικές του σύγχρονου χορού (Cunningham, Release, Skinner)  και θα αναπτύξουμε την συνειδητότητα του σώματος (Feldenkreis). Θα εξελίξουμε την ικανότητα σύνθεσης στον σκηνικό χώρο μέσα από τις βασικές αρχές του Laban,  για ένα σώμα αλλά και για την διαχείριση πολλών σωμάτων. Επίσης θα μελετήσουμε τις αρχές του instant composition μέσα στον αυτοσχεδιασμό.

Βασίλης Νούλας
«Εργοτάξιο σκηνοθεσίας»

Ανέγερση του πρόσκαιρου οικοδομήματος μιας περφόρμανς.
Οι συμμετέχοντες στο εργοτάξιο είναι πότε αρχιτέκτονες και πότε χτίστες.

Θεωρία / Δραματουργία / Αρχές αυτοσχεδιασμού / Ενεργοποίηση χώρου / Σκηνογραφία-σκηνοθεσία / Η ελευθερία του περφόρμερ / Σύνθεση-ρυθμός / Το εφήμερο της περφόρμανς / Το ‘εδώ και τώρα’ / Η τόλμη και η αρετή / Η περφόρμανς ως υβρίδιο / Η μελαγχολία της περφόρμανς. 

Αποστολία Παπαδαμάκη
«Σωματοποίηση της μεταμόρφωσης/Embodiment of metamorphosing»


Η πνευματικότητα του σώματος, τα αρχετυπικά σύμβολα, η σταδιακή υπέρβαση των προσωπικών μας ορίων, η μεταφορά μηνυμάτων με ποιητικό τρόπο αποτελούν τους βασικούς άξονες του σεμιναρίου ,ώστε να  δοθούν τα εργαλεία στους συμμετέχοντες να αναγνωρίσουν και να συνειδητοποιήσουν  τα νοήματα των δράσεων αυτών και να μπορούν να εφαρμόσουν την τεχνική αυτή σε οτιδήποτε παράγουν καλλιτεχνικά. Στόχος του σεμιναρίου είναι να ερευνήσει μέσα από ειδικές ασκήσεις τον τρόπο που ο καθένας μας μπορεί να μεταμορφωθεί σωματοποιώντας μια συγκεκριμένη έννοια/ιδέα/ρόλο, αντλώντας υλικό από συγκεκριμένες πηγές (κείμενα, εικόνες, μουσική , αντικείμενα, φωτογραφίες)αλλά και από το ασυνείδητο, από τα προσωπικά μας βιώματα. Θα προσεγγίσουμε την μεταμόρφωση σαν ένα κομμάτι της παιδικότητας μας ώστε να ανοίξουμε όσο το δυνατό περισσότερες διόδους στην δημιουργικότητα και τη φαντασία μας.

Ελλη Παπακωνσταντίvου
«Bridging the gap»

Το μάθημα γεφυρώνει το κενό ανάμεσα σε διαφορετικές τεχνικές προσέγγισης της σκηνής (εικαστικές τέχνες, χορός, μουσική και θέατρο). Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός ενιαίου μηχανισμού που θα δίνε&#95 3; στους συμμετέχοντες με διαφορετική formation νέους τρόπους έκφρασης, διαχείρισης και δόμησης του υλικού τους. Οι συμμετέχοντες θα είναι πότε συνθέτες/ σκηνοθέτες πότε εκτελεστές.

Θα αναπτυχθεί στις παρακάτω ενότητες:
1. Διακειμενικότητα. Το διακειμενικό παλίμψηστο της περφόρμανς με δημιουργικές προτάσεις προσωπικών ή άλλων κειμένων από τους συμμετέχοντες.
2. Χώρος και περφόρμανς. Αυτή η ενότητα θα αναπτυχθεί σε όλο τον χώρο του Βυρσοδεψείου με στόχο την ανάπτυξη υλικού με αφετηρία τον ίδιο τον χώρο.
3. Τα όρια του  λόγου. Ο λόγος έρρυθμος, ο λόγος ως παλμός, μοντέλα μετρικής, μεταλλάσσοντας τον λόγο σε παλμό. Στα πλαίσια αυτής της θεματικής θα συμμετάσχουν προσκεκλημένοι μουσικοί.
4. Η «εικόνα» ως μηχανισμός αφήγησης. Θα συνοδεύεται από τη δημιουργία εικαστικής εγκατάστασης/παρέμβασης από τους συμμετέχοντες. 

Αγλαΐα Παππά
«Αφηγηματική Δράση»

Συνήθως στο θέατρο, όταν μιλάμε για "ΔΡΑΣΗ" εννοούμε τη σωματική δράση, και πολύ λιγότερο την δράση στο λόγο. Για να αποκτήσει δράση ο λόγος θα πρέπει ο ηθοποιός να μάθει αφ´ ενός να μετατρέπει γρήγορα τις λέξεις σε μορφές μέσω προσωπικών συνειρμών, αφ´ ετέρου να χρησιμοποιεί τη ρυθμολογία και τη μουσικότητα του λόγου. Εξ ίσου θα μπορούσε να ενδιαφέρει μουσικούς που θα ήθελαν να ερευνήσουν τη σχέση του μουσικού με τον αφηγηματικό αυτοσχεδιασμό. Άξονας θα είναι η Οδύσσεια του Ομήρου.

Adrian Frieling

«Acting»

 
“One for All and All for One!”
The secret acting technique of ensembleplay, made in Germany.
It’s less body-work, then you might think. Ensembleplay is a different way of thinking!
”Throw your Ego away!” “Listen!” “React!”
Learn, how to form one group-body, consisting of all the actors on stage.
For Actresses, Actors and Musketeers.