Η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάακερ είναι αναμφίβολα μια από τις επιδραστικότερες παρουσίες του σύγχρονου χορού. Οι χορογραφίες της κυλούν σαν μουσική και οι δουλειές της έχουν αποτελέσει σημεία αναφοράς για τη σύγχρονη τέχνη γενικότερα. Με αφορμή την αναβίωση του “Drumming” που θα παρουσιαστεί στο 19o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας στις 18 και 19 Ιουλίου, η σπουδαία Βελγίδα χορογράφος, λίγο πριν αναχωρήσει για την Ελλάδα, μας έκανε την τιμή να απαντήσει στις ερωτήσεις μας για τη νέα αυτή εκδοχή της παράστασης αλλά και για την πολύτιμη σχέση που έχει από την αρχή της καριέρας της με την τέχνη της μουσικής.

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη 

Η νέα εκδοχή του “Drumming”. Διαφορές μεταξύ της πρώτης παρουσίασης το 1998 και της νέας.

Πρώτα απ’ όλα ασχολήθηκα και πάλι με τη συγκεκριμένη δουλειά πριν έναν χρόνο και ανανέωσα το καστ το οποίο αποτελείται από ένα συνδυασμό χορευτών που συμμετείχαν στη δημιουργία της παράστασης και χορευτών της νέας γενιάς. Ξαναέγραψα ένα μέρος αλλά βασικά η χορογραφία παραμένει η ίδια. Πιστεύω πως το “Drumming” είναι ένα έργο για τη μουσική του Steve Reich για 18 μουσικούς. Η μουσική του Steve Reich είναι βασικό στοιχείο σε δουλειές μου. Η αρχή είχε γίνει με το “Fase” (Four Movements in the Music of Steve Reich) και το “Drumming” ήταν η δεύτερη χορογραφία που έκανα πάνω στη μουσική του αμερικανού μινιμαλιστή αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο γραφής.

Για τη μουσική και τον ρόλο της στο “Drumming”, η Anne Teresa De Keersmaeker μας είπε:

Στο ξεκίνημά μου, στη δημιουργία του “Fase”, η μουσική ήταν ένα είδος δασκάλου για εμένα. Μου δίδασκε πώς να χορεύω, πώς να χορογραφώ, πώς να δημιουργήσω μία σχέση μεταξύ της μουσικής και του χορού. Στα πολύ πρώιμα έργα μου, δούλευα πραγματικά πάνω σε πολύ βασικές αρχές. Μεσολάβησαν πάνω από 10 χρόνια μεταξύ του “Fase” και του “Drumming”. Η μουσική είναι μια πρόσκληση για χορό, για την αύξηση των παλμών αλλά ταυτόχρονα είναι μια αυστηρή δομή.  Η μουσική της παράστασης “Drumming” είναι η μουσική που έγραψε ο Steve Reich, κατόπιν μελέτης της αφρικανικής μουσικής και ιδιαίτερα των αφρικανικών κρουστών. Περιλαμβάνει βασικές αρχές του είδους, έχει δουλέψει με επαναληπτικά μοτίβα, είναι ένα έργο γραμμένο για κρουστά και φωνές που μιμούνται τα κρουστά. Την ίδια στιγμή δίνει στη χορογραφία μια πολύ αυστηρή δομή αλλά ταυτόχρονα και αρκετή ελευθερία ο καθένας να δώσει πολλές διαφορετικές απαντήσεις πάνω στο έργο.

Νομίζω πως ο παρτενέρ μου ήταν από το ξεκίνημά μου η μουσική! Η μουσική είναι κυρίως οργάνωση του χρόνου, δίνει τα ειδικά πλαίσια (χρονικά πλαίσια και άλλα). “Έκλεψα” πολλές ιδέες από τη μελέτη αρχαίων και σύγχρονων συνθετών.

Ερωτηθείσα για τη θερμή υποδοχή και την αποδοχή που έχουν οι δουλειές της από το κοινό ανά τον κόσμο, η Anne Teresa De Keersmaeker ανέφερε:

Το πιο σημαντικό για μένα είναι το γεγονός, πως η δουλειά μου αναγνωρίζεται από διαφορετικά ακροατήρια. Μου αρέσει φυσικά να παίζω για μεγάλο κοινό και φυσικά η πρόκληση να αναπτύξω μία σχέση με αυτό το κοινό. Η σκηνή, είναι για μένα, κάτι περισσότερο από ένα μέρος διασκέδασης και αυτό είναι που βρίσκω καίριο και σημαντικό. Κάθε φορά στη σκηνή είναι διαφορετική!

Κλείνοντας, η σπουδαία χορογράφος δεν παρέλειψε να αναφέρει πως για εκείνη είναι πολύ σημαντικό που έρχεται και πάλι στην Ελλάδα και μάλιστα σε μία πολύ δύσκολη περίοδο. Συγκεκριμένα μας είπε: 

Είμαι πολύ χαρούμενη που έρχομαι στην Ελλάδα, παρότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει πολύ δύσκολες καταστάσεις. Είμαι πολύ χαρούμενη επίσης που θα συμμετέχω στο φεστιβάλ της Καλαμάτας. Το Δεκέμβριο θα επιστρέψω στην Αθήνα και είμαι ευγνώμων σε όσους κάνουν αυτή τη δυνατότητα εφικτή.


Η παράσταση “Drumming” θα παρουσιαστεί στο 19o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στις 18 και 19 Ιουλίου 2013.


Συντελεστές

Χορογραφία: Anne Teresa De Keersmaeker

Χορεύουν: Bostjan Antoncic, Marta Coronado, Tale Dolven, Carlos Garbin, Fumiyo Ikeda, Valentina Nelissen, Elizaveta Penkova, Igor Shyshko, Marco Torrice, Jakub Truszkowski, Samantha van Wissen, Sue-Yeon Youn

Μουσική: Steve Reich, Drumming

Σκηνικό και Φωτισμοί: Jan Versweyveld

Βοηθός σκηνικού και φωτισμών: Geert Peymen

Κοστούμια: Dries Van Noten

Βοηθός κοστουμιών: Anne-Catherine Kunz, Aouatif Boulaich

Βοηθός χορογράφου στην αναβίωση: Roberto Oliván de la Iglesia

Διεύθυνση προβών: Muriel Hérault

Βοηθός καλλιτεχνικής διεύθυνσης: Anne Van Aerschot

Τεχνικός συντονισμός: Joris Erven

Τεχνικοί: Wannes De Rydt, Βert Veris

Γκαρνταρόμπα: Emma Zune

Παραγωγή (1998) Rosas, De Munt / La Monnaie (Βρυξέλλες), La Bâtie-Festival de Genève (Γενεύη)

Συμπαραγωγή (2012) De Munt / La Monnaie (Βρυξέλλες), Sadler’s Wells (Λονδίνο), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

Πρεμιέρα 07.08.1998, στο ImpulsTanz στη Βιέννη

www.rosas.be