Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016
Ταινία: Γεννημένοι ξανά, του Σέρτζιο Καστελίτο
Δημοσίευση: Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013 11:19
Ταινία: Γεννημένοι ξανά, του Σέρτζιο Καστελίτο

Ο Σέρτζιο Καστελίτο (Dont Move/ Non Ti Muovere) σκηνοθετεί για δεύτερη φορά την Πενέλοπε Κρουζ μεταφέροντας στην μεγάλη οθόνη το ομότιτλο μυθιστόρημα της συζύγου του (Μάργκαρετ Ματσαντίνι), «Γεννημένοι Ξανά».

 

Από την Ελένη Φιλίππου

 

Αυτή τη φορά, ο Καστελίτο θέλει την Κρουζ να παλεύει με το θέμα της μητρότητας, υπό το φως ενός μοναδικού έρωτα και, υπό τη σκιά του εμφυλίου στο Σεράγεβο.

 

Η Τζέμμα (Πενέλοπε Κρουζ) επιστρέφει στο μεταπολεμικό Σεράγεβο 16 χρόνια μετά την γέννηση του γιου της, Πιέτρο (Πιέτρο Καστελίτο) με αφορμή την φωτογραφική έκθεση του αποθανόντος συζύγου και πατερά του παιδιού της, Ντιέγκο (Εμίλ Χιρς). Το ταξίδι θα μετατραπεί σε ένα οδοιπορικό (ιστορικής/προσωπικής) μνήμης, όπου συναντήσεις με πρόσωπα από το παρελθόν θα αποκαλύψουν μια άλλη εκδοχή της ιστορίας, την οποία η Τζέμμα αγνοούσε.

 

Ο Καστελίτο αναλαμβάνει στους «Γεννημένους Ξανά» να φέρει στο προσκήνιο μια ερωτική ιστορία, η ραχοκοκαλιά της οποίας απλώνεται πάνω σε έναν αφηγηματικό χάρτη τόσο πολλών και σύνθετων επιπέδων, όπου η απειρία του στην χρήση της σκηνοθετικής πυξίδας σε μεγάλης κλίμακας ταινίες, μαζί με την παχύσαρκη σεναριακή γραφή, φέρνουν ένα αποτέλεσμα χλιαρό και συγκινησιακά άνευρο σε σχέση με το βαθιά ευαίσθητο ζήτημα της μητρότητας που πραγματεύεται. Μέσα από την ιστορία της Τζέμμα και του Ντιέγκο, ο Καστελίτο φιλοδοξεί να χωρέσει εκτός από τον διακαή πόθο του ζευγαριού για τεκνοποιία, την φρίκη του πολέμου στο Σεράγεβο και τις φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν (βιασμοί, σκοτωμοί άμαχου πληθυσμού), την αντίσταση από τους ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων, τα ναρκωτικά ως μέσο διαφυγής από την πραγματικότητα, την γραφειοκρατία και τις αδικίες στο θέμα της υιοθεσίας, το θέμα της παρένθετης μητρότητας και τις δοκιμασίες του έρωτα, τα οποία είναι μερικά μόνο από τα υποκεφάλαια που συνωστίζονται και ψάχνουν να βρουν φιλμικό χώρο και χρόνο για να αναπνεύσουν και να αναπτυχθούν. Φυσικά, αυτό δεν κατορθώνεται ποτέ μέσα σε δύο ώρες και κάτι που διαρκεί η ταινία και παρά το φαινομενικά κυκλικό τέλος της, ουσιαστικά κανένας θεματικός κύκλος δεν ολοκληρώνεται επαρκώς, πέραν της χρονικής αποκατάστασης. Ακόμη όμως και στο θέμα της διαχείρισης του φιλμικού χρόνου, ο τρόπος που ο Καστελότι διαστέλλει, διαρρηγνύει, συστέλλει, συγχρονίζει, ανασυγκροτεί και καταναλώνει τον αφηγηματικό χρόνο, φανερώνει απροκάλυπτα την αμηχανία του στην σύνθεση τόσο περίπλοκων και απαιτητικών (και πολλάκις ανούσιων) διηγηματικών κύκλων.

 

Από την άλλη, η παρουσία μιας υπέροχα γήινης και αληθινής Κρουζ είναι ένα από τα δύο στοιχεία που συγκρατούν το τρεμάμενο οικοδόμημα του Καστελότι όρθιο. Το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί για τον συμπρωταγωνιστή της, Εμίλ Χιρς ο οποίος κινείται εντελώς στερεοτυπικά στο μοτίβο του ιδεαλιστή φωτογράφου/καλλιτέχνη και για αυτό το λόγο δεν καταφέρνει να κλειδώσει δίπλα στην Κρουζ. Το άλλο στοιχείο που ευθύνεται για την πλεύση της Καστελοτικης σχεδίας στο επίπεδο του αξιοπρεπούς και χαρίζει στιγμές κινηματογραφικής απόλαυσης εντοπίζεται στην εξαιρετική δουλειά του φωτογράφου Τζιανφιλίπο Κορτιτσέλι.

 

Εν ολίγοις, το φιλόδοξο μελόδραμα του ιταλού Καστελότι καταλήγει υπέρογκο και υπέρβαρο και συνεπώς δεν τα καταφέρνει να σηκωθεί από το διάδρομο απογείωσης. Χωρίς να του λείπουν οι καλές στιγμές, η έλλειψη σαφούς προσανατολισμού και η άνευ λόγου υπερτροφοδότηση στοιχείων καθιστούν το μελοδραματικό «Γεννημένοι Ξανά» μια προσπάθεια που ήθελε πολύ να πείσει, αλλά τα μπερδεμένα συστατικά της απέτυχαν να μπουν σε τροχιά κίνησης.

 

Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Καστελίτο

Σενάριο: Σέρτζιο Καστελίτο, Μάργκαρετ Ματσαντίνι

Πρωταγωνιστούν: Πενέλοπε Κρουζ, Εμίλ Χιρς, Αντνάν Χάσκοβιτς, Σαντέτ Ακσόι, Σέρτζιο Καστελίτο, Πιέτρο Καστελίτο

Διάρκεια: 127΄

Διανομή: Spentzos, Seven

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ταινία: Μέλι (Miele), της Βαλέρια Γκολίνο
17.01.2014 16:00
Η Βαλέρια Γκολίνο, γνωστή μέχρι τώρα ως μια σπουδαία ιταλίδα ηθοποιός διεθνούς βεληνεκούς, περνάει πίσω από την κάμερα και κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο της με ταινία μυθοπλασίας κοινωνικού προβληματισμού για το βιοηθικό ζήτημα της ευθανασίας.
Ταινία: Ρενουάρ, του Ζιλ Μπουρντό
09.01.2014 15:01
Ο Ζιλ Μπουρντό μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, στην Γαλλική Ριβιέρα του 1915, εκεί όπου ο γάλλος ιμπρεσιονιστής Ρενουάρ (Μισέλ Μπουκέ), βιώνει για ακόμη μια φορά το μυθικό άγγιγμα της Μούσας και ζωγραφίζει τους τελευταίους πίνακές του.
Οι δέκα καλύτερες ταινίες του 2013
08.01.2014 10:42
Ακόμα μία κινηματογραφική χρονιά έφτασε στο τέλος της και το culturenow.gr κάνει τον απολογισμό της.
Ταινία: Οh boy, του Γιαν Όλε Γκέρστεν
23.12.2013 16:18
Ταινία περιπλάνησης προς εύρεση νοήματος ενός νεαρού που πλησιάζει τα 30, ζει ακόμα με τα λεφτά του πατέρα του, έχει παρατήσει την Νομική εδώ και δύο χρόνια και απλά δεν ξέρει ακόμα τι σχήμα πρέπει να πάρει, και αν θέλει στην τελική να πάρει, ώστε να ταιριάξει στο παζλ της πόλης του.
Ταινία: Ο γελαστός πρίγκιπας, του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
20.12.2013 13:45
Ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν διασκευάζει το Ισλανδικό «Either Way / Α Annan Veg» (2011) του Χαφσταίν Γκούναρ Σίγκουρδσον και παρόλο που πατάει εξολοκλήρου πάνω στα χνάρια του πρωτότυπου σεναρίου κερδίζει την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο φετινό φεστιβάλ Βερολίνου.
Ταινία: 12 χρόνια σκλάβος, του Στιβ ΜακΚουίν
12.12.2013 13:17
«Hunger» (2008), «Shame» (2011), «12 Χρόνια Σκλάβος» (2013): 66 ημέρες απεργίας πείνας, εθισμός στο σεξ, 250 χρόνια δουλείας.
Ταινία: Carrie, της Κίμπερλι Πιρς
06.12.2013 10:22
Όταν αποφασίζεις να κάνεις ριμέικ μια ταινία που έχει περάσει στο πάνθεον του κλασικού πρέπει να έχεις σοβαρούς λόγους, και πιο συγκεκριμένα, όραμα και διάθεση ανανέωσης. Να βάλεις την προσωπική σου σφραγίδα και να εξετάσεις πτυχές που καλούν προς διερεύνηση με σύγχρονους όρους.
Ταινία: Behind the candelabra, του Στίβεν Σόντερμπεργκ
05.12.2013 14:55
Η τελευταία ταινία του Σόντερμπεργκ που δεν βρήκε ποτέ τον δρόμο προς τις κινηματογραφικές αίθουσες της Αμερικής, καθώς ήταν “too gay” για να βρει στουντιακή υποστήριξη, προβλήθηκε από το κανάλι του HBO.