Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Θοδωρής Γκόνης: Ένα φεστιβάλ, αν είναι πραγματικό κι όχι ψευδεπίγραφο, πρέπει να ανοίγει δρόμους...

Θοδωρής Γκόνης: Ένα φεστιβάλ, αν είναι πραγματικό κι όχι ψευδεπίγραφο, πρέπει να ανοίγει δρόμους...

Το Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου 2013, ετοιμάζεται να ανοίξει για ακόμη μια χρονιά τις πύλες του στο κοινό. Λίγες ημέρες πριν την επίσημη έναρξη των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, το www.culturenow.gr άδραξε την ευκαιρία για μια συνέντευξη με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ, Θοδωρή Γκόνη.

 

Ο γνωστός στιχουργός, σκηνοθέτης και όχι μόνο, απάντησε στις ερωτήσεις για το Φεστιβάλ, το οποίο αναμένεται, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

 

Συνέντευξη: Νώντας Δουζίνας

 

Culturenow.gr: Αφορμή της συνομιλίας μας αποτελεί το Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου 2013, του οποίου είστε καλλιτεχνικός διευθυντής. Ένα Φεστιβάλ που χρόνο με το χρόνο, αποκτά μεγαλύτερη δυναμική. Ποια ήταν η κεντρική ιδέα, με βάση την οποία διαμορφώσατε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ;

Θοδωρής Γκόνης: Θέλουμε το φεστιβάλ Φ-Θ να έχει δική του ματιά, δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα, δικό του χρώμα, διαφορετικό κάθε χρόνο. Όχι μόνο να υποδέχεται, αλλά και να παραγγέλνει, να παράγει, να καλεί καλλιτέχνες και κοινό σε μια πραγματική συνάντηση, σε ένα πραγματικό ραντεβού. Το φετινό μας Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στην πόλη της Καβάλας και στον Κ. Π. Καβάφη. Στην πόλη λόγω των 100 χρόνων από την απελευθέρωσή της, και στο μεγάλο μας ποιητή για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Στο αφιέρωμα για τον Καβάφη, η Καβάλα έχει έναν λόγο παραπάνω, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Μεχμέτ Αλή είναι ο γενάρχης του σύγχρονου αιγυπτιακού κράτους.

 

Cul.N.: Το Φεστιβάλ περιλαμβάνει πολιτιστικά γεγονότα που δεν ανήκουν σε αυτά που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ως “καταναλωτικά”, είτε με θετική είτε με αρνητική έννοια. Γιατί προτιμήσατε αυτό τον πιο “δύσβατο” δρόμο;

Θ.Γ.:Δεν είναι θέμα προτίμησης, είναι θέμα πίστης, διαδρομής. Αυτόν τον κόσμο αγαπάμε, αυτός μας κράτησε, μας βοήθησε να περάσουμε απέναντι, σε αυτόν καταφεύγουμε τώρα. Στους σημαντικούς ποιητές και δημιουργούς. Ξέρουν αυτοί.

 

Cul.N.:Ποιες είναι οι πρόσθετες δυσκολίες κατά τη διοργάνωση ενός μεγάλου Φεστιβάλ όπως το συγκεκριμένο, στη σημερινή οικονομική και κοινωνική συγκυρία;

Θ.Γ.: Είναι αλήθεια ότι οι μεγάλες δυσκολίες καμιά φορά φέρνουν μαζί τους και το πείσμα. Το πείσμα να κάνεις κάτι οπωσδήποτε, να τρέξεις στο παλιό θαύμα, να ευλογήσεις τον ένα άρτο σε πολλούς. Απ’ αυτήν την πλευρά αν το δει κανείς, νιώθει μια ευγνωμοσύνη. Όμως, δεν παύει να διεκδικεί καλύτερες συνθήκες για την εργασία του και να θυμάται ότι η τέχνη έχει δικαίωμα στο δημόσιο χρήμα.

 

Cul.N.:Τα Φεστιβάλ της επαρχίας αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη δημοφιλία, με το πέρασμα των ετών. Πού θεωρείτε πως οφείλεται αυτό;

Αυτό αν ισχύει είναι παρήγορο. Η τέχνη ανέκαθεν ήταν καταφύγιο, ειδικά στις μέρες μας που τα πράγματα δεν είναι στην καλύτερη στιγμή τους. Είναι αλήθεια ότι κάποια φεστιβάλ στην περιφέρεια οργανώνονται και αποκτούν έστω και δειλά το δικό τους στίγμα. Μακάρι αυτό να συνεχιστεί…

 

Cul.N.:Πόσο σημαντική είναι η διοργάνωση των Φεστιβάλ, όσον αφορά στην ευρύτερη πολιτιστική ανάπτυξη και “εκπαίδευση” των κατοίκων μιας χώρας;

Θ.Γ.:Αναδρομικά κανείς μπορεί να μετρήσει, να αξιολογήσει την προσφορά ενός φεστιβάλ. Ένα φεστιβάλ, αν είναι πραγματικό κι όχι ψευδεπίγραφο, πρέπει να ανοίγει δρόμους, να προτείνει καινούρια πράγματα, να είναι υπέρ των συγκρούσεων και των ρήξεων. Και τότε, εκ των υστέρων μπορούμε να δούμε, να πούμε αν ο ρόλος του ήταν «εκπαιδευτικός».

 

Cul.N.:Ποια είναι η κρατική στήριξη στα ελληνικά Φεστιβάλ και ιδιαίτερα σε αυτά που διεξάγονται στην επαρχία; Είναι επαρκής και τι διαφορετικό θα μπορούσε να γίνει κατά τη γνώμη σας;

Θ.Γ.:Είναι κοινό μυστικό ότι τα τελευταία χρόνια, το κράτος απουσιάζει από τον πολιτισμό. Τι θα μπορούσε να γίνει, είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Εμείς προτιμάμε να το δείχνουμε εργαζόμενοι κι όχι γκρινιάζοντας.

 

Cul.N.:Τα έσοδα της διοργάνωσης προέρχονται κυρίως από κρατική επιχορήγηση, χορηγίες ή από τα εισιτήρια;

Θ.Γ.:Ο μόνος που το χρηματοδοτεί, με τα ελάχιστα που διαθέτει, είναι ο Δήμος Καβάλας και οι ίδιοι οι θεατές του. Υπάρχουν φυσικά και κάποια λίγα χρήματα από χορηγίες και την Περιφέρεια.

 

Cul.N.:Έχετε ασχοληθεί με το θέατρο ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, με τη μουσική ως στιχουργός, ενώ τα τελευταία 13 χρόνια είστε καλλιτεχνικός διευθυντής σε ΔΗΠΕΘΕ και Φεστιβάλ. Τι είναι αυτό που σας αρέσει περισσότερο και γιατί;

Θ.Γ.:Δεν τα ξεχώρισα ποτέ. Είμαι ευγνώμων προς όλες αυτές τις ασχολίες μου γιατί ασκώντας ένα επάγγελμα πολυτελείας κατάφερα να φτάσω στο ελάχιστο, να φτάσω έως εδώ που έφτασα και να ζω από την εργασία μου, κάτι που δεν είναι και τόσο αυτονόητο.

 

Cul.N.: Πόσο σας έχει βοηθήσει η προγενέστερη καλλιτεχνική σας πορεία, ως προς τη θέση που κατέχετε αυτή τη στιγμή και η οποία, αναμφίβολα, έχει σημαντικές ευθύνες;

Θ.Γ.:Να μη χάνω πια εύκολα τη ψυχραιμία μου. Αλλά όπως έλεγε και ο Δημήτρης Κεχαϊδης, «και να τη χάσω, δε με πειράζει, γιατί την ξαναβρίσκω».

Σχετικές ειδήσεις
Αναστάσιος Διόλατζης: Ένα φεστιβάλ δεν πρέπει να μένει στάσιμο, πρέπει να είναι πάντα επίκαιρο
08.09.2016 13:50
Ο Σεπτέμβρης έφτασε και το Reworks Festival είναι έτοιμο να υποδεχτεί το κοινό του στη Θεσσαλονίκη. Το φεστιβάλ που σηματοδοτεί την επιστροφή μας στην πόλη έρχεται για ακόμη μία χρονιά με ένα line up με αγαπημένα ονόματα, γνώριμα, αλλά και φρέσκα που περιμένουν να τα γνωρίσουμε live.
Εικαστικό Φεστιβάλ Orange Water: Το όραμα που έγινε πράξη!
02.08.2016 15:49
Ο Αποστόλης Ζολωτάκης και η Κέλλυ Αθανασιάδου είναι δυο εικαστικοί που χτίζουν γέφυρες πολιτισμού μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης. Ήταν στην έκθεση τους στα Χανιά το 2014 όταν ο τότε Ολλανδός Πρέσβης Jan Versteeg που τους επισκέφθηκε για να τελέσει τα επίσημα εγκαίνια, έδωσε την ιδέα για την επίσημη δράση ενός Ελληνο-Ολλανδικού εικαστικού φεστιβάλ. Την επόμενη χρονιά το “Orange Water” ήταν ήδη έτοιμο και ένωσε 10 χώρους σε Αθήνα, Πάρο και Κρήτη- παρουσιάζοντας 47 καλλιτέχνες σε 10 ομαδικές εικαστικές εκθέσεις στους πάνω από 50.000 επισκέπτες του!
Στον παλμό του 8ου θεατρικού φεστιβάλ Off-off Athens!
03.06.2016 12:31
Στην 8η χρονιά του μπαίνει δυναμικά το Φεστιβάλ Off- off Athens του Θεάτρου Επί Κολωνώ, δίνοντας τη δυνατότητα σε νέες θεατρικές δυνάμεις να πειραματιστούν πάνω σε καινούργιες καλλιτεχνικές φόρμες και προβληματισμούς, και να ξεκλειδώσουν το ταλέντο τους πάνω στο θεατρικό σανίδι. Τρεις από τις ομάδες που συμμετέχουν στο φεστιβάλ, με τα ιδιαίτερα ονόματα: Follow The White Rabbit, Bourou Bourou και Wanted!!!, μας προ (σ) καλούν να τις γνωρίσουμε, ενώ μας δίνουν και μία πρώτη γεύση από τις παραστάσεις που πρόκειται να παρουσιαστούν το προσεχές διάστημα...
Κωνσταντίνος Χατζηπαπάς: Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο παρεξηγημένο είδος στη χώρα μας
06.05.2016 12:52
Το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ ταινιών τρόμου, Horrorant Film Festival ‘FRIGHT NIGHTS’ επιστρέφει για 3η συνεχή χρονιά, από 12 - 18 Μαΐου στην Αθήνα και από 19 - 25 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη! Εμείς, λίγο πριν την έναρξη του Φεστιβάλ, ζητήσαμε να μάθουμε περισσότερα από τον Κωνσταντίνο Χατζηπαπά, οργανωτή του HFF, ιδρυτή της κινηματογραφικής κοινότητας Filmboy.gr, του θεματικού blog Horrorant.com και ιδιοκτήτη της εταιρείας διανομής FilmBoy Pictures.
Kati Juurus: Όσο δύσκολες και να είναι οι συνθήκες στην Αφρική, ο τόπος αυτός έχει μια απέραντη ομορφιά
16.03.2016 16:22
Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια γυρίζονται πολλά ντοκιμαντέρ για την Αφρική και τους κατοίκους της, εστιάζοντας ως επι το πλείστον στα τεράστια έως και αξεπέραστα προβλήματα που η μεγάλη ήπειρος αντιμετωπίζει. Λίγα όμως διαθέτουν μια διεισδυτική ματιά πάνω σ’αυτά. Ένα τέτοιο ντοκιμαντέρ είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, την Δευτέρα 14 Μαρτίου.