Το Θέατρο Badmintonθα προσφέρει για ακόμη μια χρονιά μαγικά Χριστούγεννα για μικρούς και μεγάλους, φιλοξενώντας παρουσίαση του περίφημου “Καρυοθραύστη”, από το Latvian National Opera Balletκαι μεγάλα αστέρια της παγκόσμιας σκηνής.

 

Ο Καρυοθραύστης, θα παρουσιάζεται στο Badminton, από τις 25 Δεκεμβρίου 2013 έως και τις 5 Ιανουαρίου 2014.

 

Το διάσημο Latvian National Opera Ballet (LNOB), που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς με τις 4 sold out παραστάσεις της Ζιζέλ με την Alina Cojocaru και την Alina Somova, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2010, έρχεται και πάλι στην Αθήνα, στο Θέατρο Badminton αυτή τη φορά, με το ωραιότερο παραμύθι των Χριστουγέννων, τον ΚΑΡΥΟΘΡΑΥΣΤΗ και με μεγάλα αστέρια της παγκόσμιας σκηνής ανάμεσά τους, που θα μαγέψουν μικρούς και μεγάλους!

 

Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στην πρεμιέρα 25 Δεκεμβρίου και το επόμενο βράδυ 26 Δεκεμβρίου, θα ερμηνεύσουν οι principal dancers LUCIALACARRA & MARLONDINO

τουBayerischesStaatsballett (BavarianStateBalletMunich).

Τα αστέρια βέβαια και οι εκπλήξεις δεν σταματούν εδώ…

 

Ο Α. Δουμάς διασκεύασε το παραμύθι του E.T.A. Hoffmann «Ο Καρυοθραύστης και ο Βασιλιάς των Ποντικών» το 1816, μετατρέποντας την ιστορία του σ’ ένα τρυφερό παιδικό παραμύθι που έχει φανατικούς θαυμαστές μέχρι σήμερα. Ο Marius Petipa το 1891 αποφάσισε να χορογραφήσει τη διασκευή αυτή και παρήγγειλε την σύνθεση της μουσικής στον Pyotr Ilyich Tchaikovsky. Η πανηγυρική πρεμιέρα έγινε στις 18 Δεκεμβρίου του 1892 στο Imperial Mariinsky Theatre της Αγίας Πετρούπολης. Στην Δυτική Ευρώπη πρωτοπαρουσιάστηκε στο Λονδίνο το 1934 και στην Αμερική το 1944 από το Μπαλέτο του Σαν Φρανσίσκο.

 

Μετά την αρχική χορογραφία των Marius Petipa και Lev Ivanov το μπαλέτο έχει χορογραφηθεί από τους: Alexander Gorsky, Vasili Vainonen, George Balanchine, RudolfNureyev, YuriGrigorovich, MikhailBaryshnikov, PeterWright κ.ά.

 

Παρ’ όλο που ο Καρυοθραύστης έχει κατά καιρούς παρουσιαστεί με διαφορετικές χορογραφίες και σκηνικές προσεγγίσεις, η μεγαλοφυής μουσική του Tchaikovsky παραμένει αναλλοίωτη στον χρόνο και είναι, κατά γενική ομολογία, μία από τις πλέον υπέροχες και αναγνωρίσιμες μουσικές που γράφτηκαν ποτέ, συγκεντρώνοντας τις περισσότερες ηχογραφήσεις του κλασικού ρεπερτορίου.

 

Ο Καρυοθραύστης παρουσιάζεται κάθε χρόνο σ’ όλες τις πρωτεύουσες του κόσμου και φέτος από 25 Δεκεμβρίου μέχρι 5 Ιανουαρίου η ELVA εξασφάλισε για τους λάτρεις του κλασικού χορού μία από τις καλύτερες παραγωγές του Καρυοθραύστη, που θα ζωντανέψει στη σκηνή του θεάτρου Badminton από το Latvian National Opera Ballet και τα μεγαλύτερα αστέρια της παγκόσμιας σκηνής!

 

Το ωραιότερο δώρο για όλη την οικογένεια την περίοδο των εορτών!!!

 

οι συντελεστές…

Καρυοθραύστης

Μπαλέτο σε 2 πράξεις και 5 σκηνές με πρόλογο και επίλογο

Μουσική : Pyotr Ilyich Tchaikovsky

Λιμπρέττο : Marius Petipa

Παραμύθι : E.T.A. Hoffmann προσαρμοσμένο από τον Aivars Leimanis

Χορογραφία : Aivars Leimanis βασισμένη στην πρωτότυπη του Vasili Vainonen

Σκηνικά – Κοστούμια : Alexander Vasiliev

Φωτισμοί : Karlis Kaupuzs

Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μπαλέτου : Aivars Leimanis

Τεχνικός Διευθυντής LNO : Vilmars Sadris

Γενικός Διευθυντής LNO : Andrejs Zagars

 

το μπαλέτο…

Το Latvian National Opera Ballet (LNOB) με πάνω από 90 χρόνια ιστορία κατέχει μια από τις καλύτερες θέσεις ανάμεσα στα κλασικά μπαλέτα χάρις στην άψογη τεχνική και το υπέροχο στιλ των χορευτών του και έχει στενούς δεσμούς με την ρωσική σχολή, την καλύτερη στο κόσμο. Διάσημοι χορευτές – αστέρια όπως οι Mikhail Baryshnikov, Maris Liepa και Alexander Godunov έχουν σπουδάσει και εκπαιδευτεί σ’ αυτό το μπαλέτο.

 

Ξεκίνησε τις παραστάσεις του το 1918, υπό την διεύθυνση του Komisārs Voldemārs με το έργο La Fille mal Gardée του P. L. Hertel, βασισμένο στην παραγωγή του Marius Petipa από τον Nikolai Sergeyev. Η πρώην prima ballerina του Mariinsky Theatre Alexandra Fyodorova, μέλος της γνωστής οικογένειας Fokine, άρχισε να εργάζεται ως χορεύτρια και χορογράφος το 1920 ανεβάζοντας πολλές παραστάσεις βασισμένες στις χορογραφίες των Marius Petipa, Lev Ivanov και Mikhail Fokine.

 

Το ρεπερτόριό του βασίζεται: στα «μαργαριτάρια» του κλασικού μπαλέτου Ζιζέλ, Λίμνη των Κύκνων, Καρυοθραύστης, Δον Κιχώτης, Κουρσάρος, Μπαγιαντέρα, στις κλασικές παραγωγές σύγχρονων χορογράφων Κοπέλια, The Fountain of Bakhchisaray, The Bright Stream και στα έργα σύγχρονου χορού Άννα Καρένινα του Boris Eifman, Μεσσίας του Mauricio Wainrot και Οθέλλος της Alla Sigalova.

 

Ο καλλιτεχνικός του διευθυντής έχει εστιάσει την προσοχή του σε δύο κατευθύνσεις, στην αναβίωση των κλασικών μπαλέτων και στον σχεδιασμό συνεργασιών με καταξιωμένους χορογράφους όπως: Boris Eifman, Krzyzstof Pastor, Vladimir Vasiliev, Alla Sigalova, Radu Poklitaru, Thierry Malandain, Christian Spuck, Petr Zuska. ΤοLNOBέχειπαρουσιάσειπαραστάσειςτουστιςσκηνέςτων: BolshoiTheater,TheaterduChatelet, TeatroLaFenice, RomeOperaHouse,EdinburghFestivalTheater,MaisondelaDanse, StanislavskyNemirovichDanchenkoTheater.

 

 

Έχεισυνεργασθείμεprimaballerinasκαιprincipaldancersόπως: SvetlanaZakharova, AndreiUvarov (BolshoiTheatre), UlyanaLopatkina, AlinaSomova (MariinskyTheatre), AlinaCojocaru, JohanKobborg, DavidMakhateli (RoyalBalletCoventGarden) κ.ά.

 

τοπαραμύθι

Απότοτεράστιοέλατο,στημέσητουδωματίου, κρέμοντανδεκάδεςχρυσάκαιασημένιαμήλα,κουφέτααμυγδάλου, πολύχρωμεςκαραμέλεςκαι γλυκά. Όμως, το πιο όμορφο απ’ όλα, σ’ αυτό το θαυμάσιο δέντρο, ήταν τα εκατοντάδες κεριά που έλαμπαν σαν μικροσκοπικά αστέρια μέσα στα σκοτεινά κλαδιά του, που οι φλόγες τους φαίνονταν σαν να έκλειναν το μάτι στα παιδιά, προσκαλώντας τα να διαλέξουν ό,τι ήθελαν από τα τόσα όμορφα δώρα.

 

Ξαφνικά έντονα τριξίματα και σφυρίγματα ακούγονται από παντού, σαν να τρέχουν βιαστικά χιλιάδες μικροσκοπικά πόδια πίσω από τον τοίχο και χιλιάδες μικροσκοπικά κεριά να έχουν ξεπροβάλει από τις ρωγμές στο πάτωμα. Αλλά, όχι, δεν ήταν κεριά, όπως παρατήρησε η Μαρί, ήταν μικρά αστραφτερά μάτια που την κοίταζαν. Τα ποντικάκια πολλαπλασιάστηκαν μέσα στο δωμάτιο και με πηδήματα εδώ και εκεί, σχημάτισαν μια φάλαγγα, όπως ακριβώς ο αδελφός της τοποθετούσε τους στρατιώτες του πριν από τη μάχη ….

 

…λένε ότι ταξίδεψαν μακριά πάνω σε μια χρυσή άμαξα, που την έσερναν ασημένια άλογα. Είκοσι δύο χιλιάδες καλεσμένοι ντυμένοι στα διαμάντια και στα μαργαριτάρια χόρεψαν στο γάμο τους. Ακόμα και σήμερα η Μαρί βασιλεύει σε μια χώρα γεμάτη από αστραφτερά χριστουγεννιάτικα δάση και διάφανα ζαχαρωτά κάστρα, όλα όμορφα και μυστηριώδη.

 

Αποσπάσματα από το παραμύθι Ο Καρυοθραύστης και ο Βασιλιάς των Ποντικιών του E.T.A. Hoffmann.

 Καρυοθραύστης

η μουσική…

Ο Pyotr Ilyich Tchaikovsky συνέθεσε το παραμύθι- μπαλέτο Καρυοθραύστης μεταξύ 1891 και 1892, εμπνεόμενος από την ιστορία του E.T.A. Hoffmann «Ο Καρυοθραύστης και ο Βασιλιάς των Ποντικιών». Το μπαλέτο, το οποίο ήταν ένα από τα τελευταία μεγάλα έργα του συνθέτη, παρουσιάζεται την περίοδο των Χριστουγέννων σ’ όλα τα θέατρα, σε όλο τον κόσμο, κάθε χρόνο. Αρχικά, ο Tchaikovsky ήταν απρόθυμος να ξεκινήσει να εργάζεται γι’ αυτό το έργο, ωστόσο, η μουσική του αποτελεί την βάση για ένα από τα πιο δημοφιλή μπαλέτα όλων των εποχών.

 

Ο συνθέτης δημιούργησε επίσης μια δημοφιλή σουίτα από τη μουσική του μπαλέτου, που ακούγεται συχνά, γι’ αυτό δεν πρέπει να προκαλεί καμία έκπληξη αν πολλά κομμάτια ακούγονται γνωστά. Τα πιο γνωστά κομμάτια είναι το Βαλς των Λουλουδιών (The Waltz of the Flowers) και ο Χορός της Ζαχαρένιας Νεράιδας (Dance of the Sugar Plum Fairy). Στο τελευταίο, ο Tchaikovsky χρησιμοποίησε την celesta για πρώτη φορά – ένα όργανο που ακούγεται σαν χαρούμενα μικρά κουδουνάκια – που τον τόνο της ο συνθέτης τον περιγράφει ως “ουράνιο γλυκό”.

 

Ο Tchaikovsky ήταν τόσο ενθουσιασμένος, που έκανε σαν μικρό παιδί στο Παρίσι, για την ανακάλυψή του οργάνου του και το κράτησε μυστικό, μέχρι το ντεμπούτο του, έτσι ώστε κανείς να μην κλέψει την ιδέα του. Και οι προσπάθειές του ήταν δικαιολογημένες, γιατί το κοινό έμεινε μαγεμένο όταν άκουσε τον ήχο της celesta.

 

Ο Καρυοθραύστης, διαθέτει μια αληθινή αρμονία ρομαντικής μουσικής και έχει τα χαρακτηριστικά παλαιοτέρων εποχών, όπως τους χαριτωμένους και εκλεπτυσμένους ήχους του ροκοκό.

 

ο καλλιτεχνικός διευθυντής…

O Aivars Leimanis σπούδασε στη Σχολή Διευθυντών Μπαλέτου και Χορογράφων της Ρωσικής Ακαδημίας Θεατρικής Τέχνης GITIS 1989–1995 και πήρε το πτυχίο του και το Master of Arts ως χορογράφος το 1995. Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Latvian National Opera Ballet από το 1993 και έχει χορογραφήσει τα μπαλέτα: La Bayadère του Minkus, Le Corsaire του Adam, Swan Lake, The Nutcracker, Francesca da Rimini, The Sleeping Beauty του Tchaikovsky, The Life (Symphony No.9) του Dvorak, Coppelia του Delibes, Atlantis του Jānis Ivanovs, Concerto Grosso του Arturs Maskats και τους χορούς για την όπερα Aida του Verdi και για την όπερα Rose and Blood του Zigmārs Liepins. Το 1998 πήρε το βραβείο του καλύτερου χορογράφου στη Βουδαπέστη για το μπαλέτο Miniatures.

 

Ήταν μέλος της ομάδας του Vladimir Vasiliev και της Ekaterina Maximova από το 1989 έως το 1993. Εργάστηκε ως καθηγητής στη Σχολή Χορογραφίας της Ρίγα τα έτη 1978–1980 και την περίοδο 1976–1996 που ήταν σολίστ του Latvian National Opera Ballet χόρεψε τους πρωταγωνιστικούς ρόλους από τα μπαλέτα Καρυοθραύστης, Ζιζέλ, Δον Κιχώτης, Ωραία Κοιμωμένη, Κουρσάρος και Σταχτοπούτα. Το 2003, τιμήθηκε με το βραβείο Latvian ThreeStar Order. Από το 1999 έως το 2001 διετέλεσε Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού Τέχνης και Θρησκευμάτων και είναι μέλος του Δ. Σ. στο Δημοτικό Συμβούλιο της Ρίγα και έχει εκπροσωπήσει την τέχνη της Λετονίας σε περισσότερες από 40 χώρες, (ΗΠΑ, Γαλλία, Κίνα, Μεγάλη Βρετανία κ.α.).