Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού, του Έκτορα Λυγίζου, στον κινηματογράφο Δαναός 1

Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού, του Έκτορα Λυγίζου, στον κινηματογράφο Δαναός 1

Ο κινηματογράφος Δαναός 1 θα φιλοξενήσει τις προβολές της πολυαναμενόμενης ταινίας του Έκτορα Λυγίζου, που φέρει τον τίτλο “Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού” και ξεχώρισε ανάμεσα στις εγχώριες κινηματογραφικές παραγωγές και κατέκτησε τους κριτικούς κινηματογράφου.

 

Η ταινία, θα κάνει πρεμιέρα στον κινηματογράφο Δαναός 1, την Πέμπτη 9 Μαΐου 2013.

 

«Ένα από τα πιο ριζοσπαστικά φιλμ που βγήκαν από την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια...»

από τον κατάλογο του Διεθνούς Φεστιβαλ Κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι

 

Η αρχή του μεγάλου ταξιδιού της ταινίας ήταν το Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι, πέρυσι τον Ιούλιο, όπου η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ. Από τότε και μέχρι σήμερα, Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού, το ντεμπούτο του Εκτορα Λυγίζου έχει ταξιδέψει σε πάνω από 30 διεθνή Φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων το Τορόντο, Λονδίνο, Μπέλφαστ, Ρότερνταμ, Σεβίλλη, Μόντρεαλ, Ρέϊκιαβικ, Λοτζ, Γκέντεμποργκ, Χονγκ Κονγκ, Ταλίν, αποσπώντας βραβεία και διακρίσεις, καθώς και εξαιρετικές κριτικές στα διεθνή Μέσα. Το Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τον περασμένο Νοέμβριο, αλλά και τα Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη και Ανδρικής Ερμηνείας στα φετινά Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έρχονται να προστεθούν στη λίστα των διακρίσεων της πιο πολυβραβευμένης ελληνικής ταινίας της χρονιάς.

 

 

Σύνοψη

Ένα 22χρονο αγόρι στην Αθήνα δεν έχει δουλειά, δεν έχει λεφτά, δεν έχει κοπέλα και δεν έχει φαΐ να φάει, αλλά έχει ένα καναρίνι και πολύ ωραία φωνή κόντρα τενόρου. Όταν μένει και χωρίς σπίτι, πρέπει να βρει κρυψώνα για το καναρίνι του. Κι όταν το καναρίνι παγιδεύεται μες στην κρυψώνα, το αγόρι πρέπει να βρει βοήθεια. Πρέπει να βρει κάποιον να του εξομολογηθεί ότι δεν έχει δουλειά, δεν έχει λεφτά, δεν έχει κοπέλα και δεν έχει φαΐ να φάει.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα:

Η πείνα είναι κινητήριος δύναμη. Αναγκάζει και τον πιο οκνηρό να αναλάβει δράση. Αναγκάζει και τον πιο ντροπαλό να παλέψει με την υπερηφάνεια του για να κρατηθεί στη ζωή. Το σώμα πάσχει από ένα μεγάλο κενό. Και μου φαίνεται πολύ συγκινητική η προσπάθεια των ανθρώπων να γεμίσουν τα κενά τους. Και βρίσκω πολύ συγκινητικό ένα σώμα που πάσχει. Ιδίως γιατί στην πείνα όλες οι αισθήσεις είναι σε έξαρση, το πνεύμα είναι σε κατάσταση μέθης. Και σε κατάσταση μέθης οι άνθρωποι είναι πιο κοντά στον πραγματικό τους εαυτό. Είτε μιλάμε για μέθη από αλκοόλ είτε για μέθη από έρωτα είτε για μέθη θεατρική.

 

Η δύναμη αυτή υπάρχει μέσα μας –έτσι κι αλλιώς. Γιατί πριν και πάνω απ’ όλα είμαστε ζωά. Ακόμα κι αν ο πολιτισμός μας έχει κάνει να το ξεχάσουμε. Ίσως τελικά όλα συνοψίζονται στο απλό σχήμα: έχω ανάγκη κάτι και προσπαθώ να το αποκτήσω. Είτε μιλάμε για φαΐ είτε μιλάμε για αναγνώριση είτε μιλάμε για φροντίδα είτε για σεξ. Η δυσκολία του αγοριού στην ταινία είναι να αναγνωρίσει και να παραδεχτεί την κατάστασή του. Και να ξεπεράσει όλα αυτά μέσα του που τον εμποδίζουν να ζητήσει βοήθεια και φροντίδα. Το καναρίνι είναι το αντικείμενο της φροντίδας του. Είναι ένα αβοήθητο πλάσμα που χρειάζεται φαγητό και νερό, και το μονο που μπορεί να σου δώσει ως αντάλλαγμα είναι το ωραίο τραγούδι. Φαντάζομαι πως κάτι τέτοιο είναι και το αγόρι. Φτάνει να το παραδεχτεί.

 

Νομίζω πως κάποιος, σε συνθήκες φόβου και εξαθλίωσης, δεν πρέπει να διατηρήσει καμία αξιοπρέπεια. Η αξιοπρέπεια στην ταινία είναι εχθρός. Είναι αυτό που κάνει το αγόρι να μην μπορεί να μιλήσει σε κανέναν για την κατάστασή του. Στο φοβο και στην εξαθλίωση η λύση είναι η βοήθεια. Το θέμα δεν είναι να πείσεις τους άλλους ότι είσαι καλά ακόμα κι αν υποφέρεις. Το θέμα είναι να βρεις τρόπο να εκφράσεις είτε τα καλά είτε τα άσχημα που κρύβεις μέσα σου πόσο μάλλον τον πόνο. Η αξιοπρέπεια είναι άμυνα. Είναι κατάλοιπο από άλλες εποχές. Η σημερινή εποχή έχει ανάγκη από αγάπη –άνευ όρων.

 

Ο σκηνοθέτης:

Ο Έκτορας Λυγίζος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Έχει σκηνοθετήσει στο θέατρο έργα των Μπέκετ, Ίψεν , Τσέχωφ , Ζαρρύ, Βέρντι, Γουόλς, Όουεν, Κλάους, Ευριπίδη. Η μικρού μήκους ταινία του Αγνά Νιάτα προβλήθηκε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα τού Φεστιβάλ Βενετίας 2004 (CortoCortissimo). Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του.

 

Συντελεστές:

σενάριο-σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος

παίζουν: Γιάννης Παπαδόπουλος, Λίλα Μπακλέση, Κλεοπάτρα Περάκη, Βαγγέλης Κομματάς, Χαράλαμπος Γωγιός

διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης

μοντάζ: Γρηγόρης Ρέντης

ηχοληψία: Δημήτρης Κανελλόπουλος

σκηνικά: Κλειώ Μπομπότη – Σταύρος Λιόκαλος

κοστούμια: Κλειώ Μπομπότη

μακιγιάζ: Ιωάννα Λυγίζου

παραγωγοί: Γιώργος Καρναβάς - Έκτορας Λυγίζος

συμπαραγωγοί: Ελίνα Ψύκου – Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

executiveproducer: Κωνσταντίνος Κοντοβράκης

παραγωγή: Έκτορας Λυγίζος, Stefi, Guanaco

συμπαραγωγή: 2|35, OxymoronFilms, Φαντασία Οπτικοακουστική

 

Φεστιβάλ & βραβεία (επιλογή)

Φεστιβάλ Κινηματογάφου Καρλοβι Βάρι - Διεθνές Διαγωνιστικό / Ειδική Μνεία Ανδρικής Ερμηνείας στον Γιάννη Παπαδόπουλο

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μόντρεαλ - Διεθνές Διαγωνιστικό / Βραβείο Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου του Κεμπέκ (AQCC)

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σεβίλλης – Διεθνές Διαγωνιστικό / Αργυρό Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Βραβείο Ερμηνείας

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Διεθνές Διαγωνιστικό / Βραβείο Ανδρικης Ερμηνείας και Βραβείο Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI)

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λοτζ / Βραβείο Καλύτερης Ταινίας

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ρότερνταμ – Επίσημη Συμμετοχή

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τορόντο – Επίσημη Συμμετοχή

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λονδίνο – Επίσημη Συμμετοχή

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χονγκ Κονγκ – Επίσημη Συμμετοχή

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου /

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας - Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη - Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου