Παρασκευή, 2 Δεκεμβρίου 2016
Ταινία: Μια καλύτερη ζωή, του Σεντρίκ Καν
Δημοσίευση: Δευτέρα, 8 Απριλίου 2013 13:46
Ταινία: Μια καλύτερη ζωή, του Σεντρίκ Καν

Ο Σεντρίκ Καν, μέσα από το «Μια Καλύτερη Ζωή», προσπαθεί να ανοίξει μια χαραμάδα φωτός σε ένα πολλαπλών διαστάσεων κοινωνικό γεγονός: την κρίση, ως ακρογωνιαίο λίθο και ως μελλοντικό δείκτη κατεύθυνση.

 

Από την Ελένη Φιλίππου


«Ο Γιαν (Γκιγιόμ Κανέ) και η Νάντια (Λεϊλά Μπεκτί), ένας μάγειρας και μια σερβιτόρα, αποφασίζουν να ρισκάρουν τα πάντα για να αποκτήσουν το δικό τους εστιατόριο, και να φροντίσουν το νεαρό γιο της, Ρεμί. Με πολύ ταλέντο, ενέργεια και αγάπη για το όνειρο τους, ξεκινούν να το κάνουν πραγματικότητα για να βρουν τα προβλήματα και τη σκληρή πραγματικότητα να τους κατακλύζει και να τους χωρίζει. Ο Γιαν θέλει να σώσει την αγάπη του και θα ακολουθήσει τη Νάντια που έφυγε. Για μια καλύτερη τύχη. Μια καλύτερη ζωή».

 

Ο Σεντρίκ Καν, μέσα από το «Μια Καλύτερη Ζωή», προσπαθεί να ανοίξει μια χαραμάδα φωτός σε ένα πολλαπλών διαστάσεων κοινωνικό γεγονός: την κρίση, ως ακρογωνιαίος λίθος και ως μελλοντικός δείκτης κατεύθυνσης. Δεν είναι τυχαίο που ο Καν ξεκινάει την ιστορία από την αρχή της γνωριμίας του ζευγαριού για να θεμελιώσει το επιχείρημά του. Στην αρχή, οι δύο πρωταγωνιστές κινούνται μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανεμελιάς, έρωτα και ενθουσιασμού. Η Νάντια δουλεύει σκληρά ως σερβιτόρα για να μεγαλώσει το εκτός γάμου εννιάχρονο παιδί της. Και δείχνει να τα καταφέρνει. Ο Γιαν, δουλεύει ως μάγειρας σε μια σχολική καντίνα και παράλληλα ψάχνει να βρει μια καλύτερη θέση, ως σεφ σε κάποιο εστιατόριο. Η ανήσυχη, διεκδικητική φύση του Γιαν για επαγγελματική σταδιοδρομία ανιχνεύεται μεν από νωρίς, αλλά προς το παρόν παραμένει στο στάδιο του εντοπισμού.

 

Η γνωριμία τους δείχνει να είναι πολλά υποσχόμενη, καθώς τους παρακολουθούμε να απολαμβάνουν και οι τρεις τις στιγμές που μοιράζονται στον ελεύθερο χρόνο τους. Με την σιγουριά που νιώθουν από την σταθερότητα της σχέσης τους, προχωράνε στο επόμενο βήμα, στην βελτίωση του βιοτικού επιπέδου: η αγορά ενός εγκαταλελειμμένου οικήματος δίπλα στην λίμνη φαντάζει το επισφράγισμα της ευτυχίας τους. Η ονειροπόληση ξεκινάει, με τον Γιαν να μαγειρεύει σε μελλοντικούς πελάτες και την Νάντια να σερβίρει, ρίχνοντας κλεφτές ματιές στο παιδί της που παίζει έξω με τους φίλους του. Η εποχή του καλοκαιριού θα κλείσει με την απόφαση του ζευγαριού να ζήσει το όνειρο στην πραγματικότητα.

 

Ο χειμώνας ξεκινάει με υπογραφές δανείων, ανακαινίσεις, κηπουρική και όλα αυτά μέσα σε μια ατμόσφαιρα ευδαιμονίας και γλυκιάς προσμονής. Το όνειρο της θερινής νύχτας όμως δεν αργεί να εξελιχτεί σε οικονομικό εφιάλτη, όταν το υγειονομικό δεν θα τους χορηγήσει την άδεια λειτουργίας. Τα χρέη διογκώνονται και η αδυνατότητα αποπληρωμής φέρνει το ζευγάρι σε αδιέξοδο…

 

Γυρισμένο σε μια εποχή που η οικονομική κρίση πλήττει την Ευρώπη, το «Μια Καλύτερη Ζωή» προβάλλει επίκαιρο όσο ποτέ. Βέβαια, το μεγάλο συν στο έργο του Καν είναι ακριβώς ότι δεν τοποθετεί την κρίση ως συνέπεια του τρόπου με τον οποίο εξελίσσονται τα πράγματα, αλλά ως αφορμή για να δείξει μια αισιόδοξη προσέγγιση γύρω από αυτήν. Ναι μεν, το αβάσταχτο οικονομικό βάρος είναι αυτό που τροχοδρομεί τις καθοριστικές αποφάσεις, αλλά δεν γίνεται το επίκεντρο. Η προσοχή στρέφεται στην ίδια την σχέση, στις προσωπικές ανασφάλειες, στις φιλοδοξίες και στον τρόπο αντιμετώπισης των καταστάσεων που προκύπτουν. Πατώντας καθαρά πάνω σε μια ρεαλιστική απεικόνιση της ζωής των ηρώων του, η κεντρική σεναριακή ανατροπή που πραγματοποιείται με την απόφαση της μητέρας δεν καταφέρνει να βρει επαρκές ψυχολογικό/κοινωνικό/οικονομικό υπόβαθρο με αποτέλεσμα να στερείται αληθοφάνειας. Παρόλη την μελαγχολική ατμόσφαιρα, ο Καν, δεν υποκύπτει στο εύκολο δράμα. Με έναν ευαισθητοποιημένο κοινωνικό ρεαλισμό, δείχνει την δύσκολη πλευρά της ζωής και τί είναι αυτό που της δίνει αξία ώστε να συνεχίσεις να πιστεύεις σε αυτήν. Η πρόταση του Γάλλου σκηνοθέτη είναι η οικογένεια.

 

Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Καν

Σενάριο: Κατρίν Παγιέ, Σεντρίκ Καν

Πρωταγωνιστούν: Γκιγιόμ Κανέ, Λεϊλά Μπακτί

Διάρκεια: 112΄

Διανομή: Seven Films, Spentzos Film

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ταινία: Μέλι (Miele), της Βαλέρια Γκολίνο
17.01.2014 16:00
Η Βαλέρια Γκολίνο, γνωστή μέχρι τώρα ως μια σπουδαία ιταλίδα ηθοποιός διεθνούς βεληνεκούς, περνάει πίσω από την κάμερα και κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο της με ταινία μυθοπλασίας κοινωνικού προβληματισμού για το βιοηθικό ζήτημα της ευθανασίας.
Ταινία: Ρενουάρ, του Ζιλ Μπουρντό
09.01.2014 15:01
Ο Ζιλ Μπουρντό μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, στην Γαλλική Ριβιέρα του 1915, εκεί όπου ο γάλλος ιμπρεσιονιστής Ρενουάρ (Μισέλ Μπουκέ), βιώνει για ακόμη μια φορά το μυθικό άγγιγμα της Μούσας και ζωγραφίζει τους τελευταίους πίνακές του.
Οι δέκα καλύτερες ταινίες του 2013
08.01.2014 10:42
Ακόμα μία κινηματογραφική χρονιά έφτασε στο τέλος της και το culturenow.gr κάνει τον απολογισμό της.
Ταινία: Οh boy, του Γιαν Όλε Γκέρστεν
23.12.2013 16:18
Ταινία περιπλάνησης προς εύρεση νοήματος ενός νεαρού που πλησιάζει τα 30, ζει ακόμα με τα λεφτά του πατέρα του, έχει παρατήσει την Νομική εδώ και δύο χρόνια και απλά δεν ξέρει ακόμα τι σχήμα πρέπει να πάρει, και αν θέλει στην τελική να πάρει, ώστε να ταιριάξει στο παζλ της πόλης του.
Ταινία: Ο γελαστός πρίγκιπας, του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
20.12.2013 13:45
Ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν διασκευάζει το Ισλανδικό «Either Way / Α Annan Veg» (2011) του Χαφσταίν Γκούναρ Σίγκουρδσον και παρόλο που πατάει εξολοκλήρου πάνω στα χνάρια του πρωτότυπου σεναρίου κερδίζει την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο φετινό φεστιβάλ Βερολίνου.
Ταινία: 12 χρόνια σκλάβος, του Στιβ ΜακΚουίν
12.12.2013 13:17
«Hunger» (2008), «Shame» (2011), «12 Χρόνια Σκλάβος» (2013): 66 ημέρες απεργίας πείνας, εθισμός στο σεξ, 250 χρόνια δουλείας.
Ταινία: Carrie, της Κίμπερλι Πιρς
06.12.2013 10:22
Όταν αποφασίζεις να κάνεις ριμέικ μια ταινία που έχει περάσει στο πάνθεον του κλασικού πρέπει να έχεις σοβαρούς λόγους, και πιο συγκεκριμένα, όραμα και διάθεση ανανέωσης. Να βάλεις την προσωπική σου σφραγίδα και να εξετάσεις πτυχές που καλούν προς διερεύνηση με σύγχρονους όρους.
Ταινία: Behind the candelabra, του Στίβεν Σόντερμπεργκ
05.12.2013 14:55
Η τελευταία ταινία του Σόντερμπεργκ που δεν βρήκε ποτέ τον δρόμο προς τις κινηματογραφικές αίθουσες της Αμερικής, καθώς ήταν “too gay” για να βρει στουντιακή υποστήριξη, προβλήθηκε από το κανάλι του HBO.