Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Από τον Κλασικισμό στον Μοντερνισμό με την Λίλια Μπογιατζίεβα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Από τον Κλασικισμό στον Μοντερνισμό με την Λίλια Μπογιατζίεβα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τη διακεκριμένη πιανίστα Λίλια Μπογιατζίεβα φιλοξενεί η Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Κύκλου «Οι σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν».

 

 Τρίτη 9 Απριλίου, ώρα έναρξης: 20.30

 

Η καταξιωμένη καλλιτέχνης από τη Βουλγαρία, που είχε αναβάλει την εμφάνισή της στο Μέγαρο, στις 20 Μαρτίου, για λόγους υγείας, θα ερμηνεύσει τις Σονάτες αρ. 7 σε ρε μείζονα, έργο 10/3 και αρ. 32 σε ντο ελάσσονα, έργο 111 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν  (1770-1827), καθώς και τη Σονάτα αρ. 2 σε σι ελάσσονα, έργο 61, Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975), η μορφή της οποίας, σύμφωνα με τους ειδικούς, συνδέεται άμεσα με την μπετοβενική παρακαταθήκη.

Η Λίλια Μπογιατζίεβα είναι μια ερμηνεύτρια με έντονη ιδιοσυγκρασία που κινείται με άνεση σε μεγάλο φάσμα της πιανιστικής φιλολογίας, από τα έργα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μέχρι τη μουσική του 20ού αιώνα, τον Σάμιουελ Μπάρμπερ και τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Τρέφει, δε, ιδιαίτερη αγάπη για τους Έλληνες και Βούλγαρους σύγχρονους δημιουργούς.

 

 

Η Λίλια Μπογιατζίεβα μελέτησε πιάνο στη Σόφια και ολοκλήρωσε τις μουσικές σπουδές της στο περίφημο Ωδείο «Τσαϊκόφσκι» της Μόσχας. Έχει βραβευτεί, μεταξύ άλλων, στους διεθνείς διαγωνισμούς  «Senigalia» (Ιταλία, 1979), «Vianna da Motta» (Πορτογαλία, 1983) και «Μαρία Κάλλας» (Ελλάδα, 1985). Η διακεκριμένη σολίστ του πιάνου δραστηριοποιείται καλλιτεχνικά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Μετακαλείται συχνά σε φημισμένα φεστιβάλ (Μονπελλιέ, Δουβλίνο, Ωβέρ-συρ-Ουάζ, κ.ά.) και έχει δώσει ρεσιτάλ και κοντσέρτα με γνωστές ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου σε πολλές χώρες, αρκετά από τα οποία έχουν μεταδοθεί από ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς. Επιπλέον, το βιογραφικό της Λίλια Μπογιατζίεβα περιλαμβάνει αξιόλογες δισκογραφικές καταθέσεις, από τις οποίες ξεχωρίζουν το αφιέρωμα στην ευρωπαϊκή πολυφωνία από τον Μπαχ μέχρι σήμερα “Around the Fugue” και οι δίσκοι ακτίνας με σονάτες, πρελούδια και χορούς του Σοστακόβιτς, καθώς και με πιανιστικά έργα του Μπάρμπερ. Έχει επίσης διδάξει στη Σόφια, το Παρίσι και την Αθήνα και έχει παραδώσει σεμινάρια τελειοποίησης στην Ελλάδα, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

 

Το ρεσιτάλ θα αρχίσει με τη Σονάτα αρ. 7 σε ρε μείζονα, έργο 10/3, τη δυσκολότερη και μεγαλύτερη σε διάρκεια από αυτές του έργου 10. Είναι η μοναδική που είναι τετραμερής, με το δεύτερο μέρος της (Largo e mesto) να παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω του ελεγειακού ύφους και της ιδιάζουσας τραγικής ομορφιάς του. Το opus 10 θεωρείται από τους ειδικούς ως μία συνθετική τριλογία πειραματικού χαρακτήρα, καθώς σηματοδοτεί την οριστική απομάκρυνση του Μπετόβεν από προγενέστερα πρότυπά του. Η Σονάτα αρ. 7 γράφτηκε το 1798, έτος κατά το οποίο ο λαμπρός Γερμανός μουσουργός υπήρξε παραγωγικότατος σε συνθέσεις μουσικής δωματίου, και είναι αφιερωμένη στην Κόμισσα Margarete von Browne.

Η Σονάτα αρ. 32 σε ντο ελάσσονα, έργο 111, που θα παρουσιάσει η  Λίλια Μπογιατζίεβα στη συνέχεια του ρεσιτάλ της, είναι κατά 25 χρόνια μεταγενέστερη. Πρόκειται για την τελευταία σονάτα για πιάνο του Μπετόβεν, τα προσχέδια της οποίας ανάγονται στο καλοκαίρι του 1820, όταν ο συνθέτης επεξεργαζόταν την περιώνυμη Missa Solemnis. Το έργο γράφτηκε μεταξύ 1821-1822. Κατατάσσεται στις παρτιτούρες της ύστερης περιόδου και περιέχει δύο βασικά νεωτερικά γνωρίσματα: είναι διμερής και περιλαμβάνει στοιχεία φούγκας, όπως άλλωστε πολλές από τις σονάτες της ωριμότητας του Μπετόβεν.

Για τον επίλογο της βραδιάς, η Λίλια Μπογιατζίεβα επέλεξε τη Σονάτα αρ. 2 σε σι ελάσσονα, έργο 61, που θεωρείται μια πιανιστική σύνθεση-ορόσημο για την εξέλιξη του προσωπικού ύφους του Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975).  Η σονάτα ανήκει  στη μέση περίοδο (Μάρτιος 1943), πρωτοπαίχθηκε από τον ίδιο το συνθέτη και είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Λεονίντ Νικολάγεφ, του αγαπημένου δασκάλου του Σοστακόβιτς στο πιάνο από το Ωδείο του Λένινγκραντ. Γράφτηκε στο μεσοδιάστημα μεταξύ της θρυλικής «Συμφωνίας του Λένινγκραντ» και της Συμφωνίας αρ. 8, κατά την περίοδο του πολέμου της Ε.Σ.Σ.Δ. με τη ναζιστική Γερμανία, γεγονός που επηρέασε σημαντικά το συνθέτη. Η σονάτα αυτή παρέμεινε για μακρό χρονικό διάστημα στην αφάνεια, καθώς επισκιάστηκε από τις λεγόμενες «πολεμικές» συμφωνίες του μεγάλου Ρώσου μοντερνιστή. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του, με τη Σονάτα αρ. 2, ο Σοστακόβιτς αρχίζει να διαμορφώνει ένα πολύ διαφορετικό προσωπικό μουσικό ιδίωμα, το οποίο, μολαταύτα, διατηρεί στενούς δεσμούς με τις φόρμες των Μπετόβεν, Σούμπερτ, Μπρούκνερ, Τσαϊκόφσκυ και Μάλερ.

 

Σχετικές ειδήσεις
Μπετόβεν κοινός παρονομαστής: Το Koυαρτέτο εγχόρδων L’Anima στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
21.11.2016 16:28
Με τη συναυλία του Κουαρτέτου εγχόρδων L’Anima, του μοναδικού ίσως εν ενεργεία κουαρτέτου στην Ελλάδα, συνεχίζεται την Κυριακή 27 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ ο Κύκλος Μουσικής Δωματίου Μπετόβεν κοινός παρονομαστής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Τo Koυαρτέτο Εγχόρδων της Φιλαρμονικής του Μονάχου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
14.10.2016 10:41
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών υποδέχεται για μια ακόμη χρονιά τον Κύκλο Μουσικής Δωματίου, που φέτος αποτελείται από τρεις θεματικές ενότητες, η πρώτη από τις οποίες τιτλοφορείται «Μπετόβεν κοινός παρονομαστής».
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.
Η Ενάτη του Μπετόβεν για την Ημέρα της Ευρώπης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
05.05.2016 11:55
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζουν μαζί την ‘Ημέρα της Ευρώπης’ στις 9 Μαΐου 2016, με την κολοσσιαία Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν, με την υποστήριξη της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα.
Μπετόβεν-mania από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
08.02.2016 12:24
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής μας προσκαλούν να ζήσουμε μια μοναδική μουσική εμπειρία, μέσα από μία μαραθώνια συναυλία, που αναβιώνει τη θρυλική παρουσίαση των έργων του Μπετόβεν από τον ίδιο στη Βιέννη στις 22/12/1808.