Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Το χειρόγραφο της Σαραγόσα, στους κινηματογράφους

Το χειρόγραφο της Σαραγόσα, στους κινηματογράφους

Η New Star παρουσιάζει την ταινία του Wojciech Has με τίτλο «Το χειρόγραφο της Σαραγόσα»…

… την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013.


«ΤΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΣΑΡΑΓΟΣΑ» - THE SARAGOSSA MANUSCRIPT
Πολωνία, 1965, 182'
Σκηνοθεσία: Wojciech Has,
Σενάριο: Tadeusz Kwiatkowski, βασισμένο στο αριστουργηματικό βιβλίο του  Κόμη Jan Potocki (1815)
Πρωταγωνιστές:  Zbigniew Cybulski - Alfonse Van Worden - Iga Cembrzynska - Princess Emina - Elzbieta Czyzewska - Donna Frasquetta Salero
Μουσική: Krzysztof Penderecki
Κουστούμια: Lidia Skarzynska, Jerzy Skarzynski
Ήχος: Bohdan Bienkowski


Διακρίσεις:
Χρυσός Λύκος, Φεστιβάλ Βουκουρεστίου – 1965
Τιμητική αναφορά, Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Εδιμβούργου – 1965
Χρυσή Πένα (Βραβείο Διεθνούς Δημοσιογραφικής Λέσχης) και CIDALC - 1965
Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Σαν Σεμπάστιαν – 1965
Ειδικό Μετάλλιο, Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Φαντασίας και Τρόμου του Sitges – 1969
Βραβείο Ισπανών Κριτικών Ταινιών – 1971.


Η ΤΑΙΝΙΑ:
Κατά τους Ναπολεόντειους Πολέμους, στη μάχη για την πόλη της Σαραγόσα, ένας Γάλλος αξιωματικός καταφεύγει στον δεύτερο όροφο ενός πανδοχείου της Σιέρα Μορένα. Εκεί βρίσκει ένα μεγάλο βιβλίο με σχέδια. Παριστάνουν δυο άντρες κρεμασμένους σε αγχόνες και δυο γυναίκες ξαπλωμένες σε κρεβάτι. Ένας αξιωματικός του εχθρού επιχειρεί να τον συλλάβει αλλά καταλήγει να μεταφράζει το βιβλίο. Ανακαλύπτει έτσι, στο πρόσωπο του συγγραφέα, τον παππού του, λοχαγό των Βαλώνων, Αλφόνσο Φαν Βόρντεν. Ο παππούς Αλφόνσο εμφανίζεται, με δύο υπηρέτες, να αναζητεί τον πιο σύντομο δρόμο για τη Σιέρα Μορένα. Οι δυο άντρες τον προειδοποιούν ότι ο δρόμος που διάλεξε είναι επικίνδυνος. Φτάνει σ’ ένα φαινομενικά έρημο πανδοχείο, όπου όμως συναντά δυο Μαυριτανές πριγκίπισσες, που τον καλούν σ’ ένα μυστικό εσωτερικό δωμάτιο. Η Εμίνα και η Ζιμπέλντα τον πληροφορούν ότι είναι ξαδέλφες του και τον καλούν να παντρευτεί και τις δύο για να κληρονομήσει το θρόνο. Όμως οφείλει να προσυλητισθεί στο Ισλάμ. Εκείνος περιπαιχτικά τις αποκαλεί «φαντάσματα» και εκείνες του δίνουν να πιει μέσα σ’ ένα κρανίο. Κοιμάται και ξυπνάει στην εξοχή, δίπλα σε μια κρεμάλα και σωρούς από κρανία.....

 

Ένα μοναδικό φιλμ, ένας εκπληκτικός λαβύρινθος, αντάξιος του Μπόρχες, που έχει γίνει cult movie. Διασκευάζει ένα κλασικό μυθιστόρημα του Γιαν Ποτότσκι και στηρίζεται σε μια σειρά από παράξενες, συναρπαστικές και αινιγματικές αφηγήσεις, που γεννιούνται η μια μέσα από την άλλη, σαν αναρίθμητα κουτιά μέσα από κουτιά. Ιππότες, παλάτια, μάγοι, πριγκίπισσες, παράξενα χάνια, περιπέτειες σαν παραμύθι για ενήλικες θεατές , υποταγμένους από τη μαγική μπαγκέτα του σκηνοθέτη Χας. Η μουσική της ταινίας ανήκει στο μεγάλο συνθέτη Κρζίστοφ Πεντερέτσκι.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Wojciech Jerzy Has

(1 Απριλίου 1925, Κρακοβία - 3 Οκτωβρίου 2000, Λοτζ, Πολωνία)

Πολωνός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός.
Ο Wojciech Jerzy Has γεννήθηκε στην Κρακοβία, με εβραϊκές ρίζες από την πλευρά του πατέρα του, και Ρωμαιοκαθολικές από την πλευρά της μητέρας του. Ο ίδιος ήταν αγνωστικιστής. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Πολωνίας, ο Has σπούδαζε στο Κολλέγιο Επιχειρήσεων και Εμπορίου της Κρακοβίας κι αργότερα στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας - έως ότου διαλύθηκε το 1943. Όταν τελείωσε ο πόλεμος, πήγε να σπουδάσει στην ανασυσταθείσα Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας. Το 1946, ο Has ολοκλήρωσε μια σειρά μαθημάτων στον κινηματογράφο και άρχισε να παράγει εκπαιδευτικές ταινίες και ντοκιμαντέρ στο Στούντιο Ντοκιμαντέρ της Βαρσοβίας. Το 1950 μετακόμισε για να εργαστεί στην καλύτερη ακαδημία ταινιών της Πολωνίας, στο  Documentary Film Studio της Βαρσοβίας, στο Λοτζ. Ο Has έκανε το ντεμπούτο του με το Harmony (Harmonia, 1948), κι άρχισε να κάνει ταινίες μεγάλου μήκους το 1957. Το 1974, έγινε καθηγητής στο τμήμα σκηνοθεσίας στην Εθνική Σχολή Ταινιώ του Λοτζ. Κατά τη διάρκεια της μακράς και γόνιμης καριέρας του, σκηνοθέτησε αξιοσημείωτες ταινίες όπως το Χειρόγραφο της Σαραγόσα (The Saragossa Manuscript).
Νωρίς στη σταδιοδρομία του, ο Has απέκτησε τη φήμη του ατομικιστική που απέφευγε την πολιτική διάσταση στην τέχνη του. Παρήγαγε τις πιο σημαντικές ταινίες του στη διάρκεια της περιόδου, που η Πολωνική Σχολή Κινηματογράφου ήταν στην ακμή της.


Ωστόσο, το έργο του διέθετε τη δική του αισθητική ύφους που ήταν ανεξάρτητη από τα πολιτικά θέματα που κυριάρχησαν στην επικρατούσα Πολωνική Σχολή. Σε σχεδόν κάθε ταινία, προσπάθησε να δημιουργήσει ερμητικό περιβάλλον , στο οποίο τα προβλήματα και οι ιστορίες των πρωταγωνιστών του είχαν πάντα δευτερεύουσα σημασία για τον συγκεκριμένο κόσμο που είχε δημιουργήσει, η οποία χαρακτηρίζεται από τη συσσώρευση τυχαίων αντικειμένων που σχημάτιζαν μοναδικό οπτικό σύμπαν.
«Αν ο Wojciech Has είχε γίνει ζωγράφος, σίγουρα θα είχε γίνει Σουρεαλιστής,» έγραψε ο Πολωνός κριτικός Aleksander Jackiewicz. «Θα είχε ξανασχεδιάσει αντικείμενα αντίκες και θα τα είχε αντιπαραθέσει με απροσδόκητους τρόπους. Το έργο του Has συνδέεται συνήθως με την υπερρεαλιστική ζωγραφική στην πολωνική κριτική. Αυτό ενισχύεται από το ποιητικό όνειρο του σκηνοθέτη και τη χρήση αντικειμένων, τα οποία είναι επίσης χαρακτηριστικά πολλών από τους καμβάδες των  σουρεαλιστών. Ο Has επίσης δημιούργησε έναν αριθμό οικείων ψυχολογικών δραμάτων κατά τη διάρκεια της καριέρας του, όπως τα How to Be Loved και Farewells, επικεντρώνοντας σε κατεστραμμένες προσωπικότητες που έχουν δυσκολία να τακτοποιηθούν στη ζωή. Στη δουλειά, γοητεύτηκε από τους εκτός του κατεστημένου κύκλου κι ανθρώπους ανίκανους να βρουν τη θέση τους στην πραγματικότητα.  Δύο ρεύματα παραμένουν εμφανή στην παραγωγή του Has: το ένα ήταν ο κινηματογράφος ψυχολογικής ανάλυσης, το άλλο οι ταινίες του με οραματιστική μορφή, στις οποία πιο συχνά χρησιμοποιείται το μοτίβο του ταξιδιού.


Από το 1987 έως το 1989, ο Has ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής στο Rondo Film Studio και μέλος της Επιτροπής Πολωνικού Κινηματογράφου. Το 1989-1990, υπηρέτησε ως πρύτανης του τμήματος σκηνοθεσίας στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου. Το 1990, έγινε κοσμήτορας, και παρέμεινε στη θέση αυτή για έξι χρόνια. Ήταν διευθύνων σύμβουλος και Σύμβουλος στο θυγατρικό της Σχολής Indeks Studio. Όπως ο ίδιος ο σκηνοθέτης έχει δηλώσει για το κινηματογραφικό του ύφος, «Στο όνειρο που είναι μία ταινία, έχει συχνά κάποιος μια μοναδική διαδρομή στο χρόνο. Πράγματα του παρελθόντος, τα θέματα που έχουν περάσει προ πολλού, επικαλύπτονται στη σημερινή πραγματικότητα. Το υποσυνείδητο εισβάλλει στην πραγματικότητα. Όνειρα, που επιτρέπουν ν’ αποκαλυφθούν, να δείξουν το μέλλον.» 


ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ:
•    1958 Noose (Pętla)
•    1958 Farewells (Pożegnania)
•    1962 How to Be Loved (Jak być kochaną)
•    1964 Το Χειρόγραφο της Σαραγόσα (The Saragossa Manuscript)
•    1968 The Codes (Szyfry)
•    1968 The Doll (Lalka)
•    1973 The Hour-Glass Sanatorium (Sanatorium pod klepsydrą)
•    1982 An Uneventful Story (Nieciekawa historia)
•    1984 Write and Fight (Pismak)
•    1985 Memoirs of a Sinner (Osobisty pamiętnik grzesznika... przez niego samego spisany)
•    1988 The Tribulations of Balthazar Kober (Niezwykła podróż Balthazara Kobera)