Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Δεκαπενθήμερο Γαλλικής Μουσικής (ΙΙ): Συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δεκαπενθήμερο Γαλλικής Μουσικής (ΙΙ): Συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αριστουργηματικό έργο , που αποτελεί κατεξοχήν σημείο αναφοράς για την παράδοση του Ρομαντισμού και σημαντικότατο

σταθμό για ολόκληρη την ιστορία της συμφωνικής μουσικής, είναι η Φανταστική Συμφωνία του Εκτόρ Μπερλιόζ την οποία θα ερμηνεύσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η συναυλία θα ανοίξει με το περίφημο Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα «Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά», του Ανρί Ντυτιγιέ, συνθέτη με παγκόσμια ακτινοβολία για τη μουσική του δευτέρου μισού του 20ού αιώνα. Ως σολίστ συμπράττει με την Κ.Ο.Α. ο εξαιρετικός Γάλλος βιολοντσελίστας Μαρκ Κοπέ.

 


Ο, γεννημένος το 1916 στην δυτική Γαλλία, Ανρί Ντυτιγιέ, απόλυτα τελειομανής δημιουργός με έλεγχο και της παραμικρής λεπτομέρειας και βαθιά αντικομφορμιστής στις αισθητικές του επιλογές, έχει εμπνευστεί πολλά από τα έργα του από άλλες τέχνες, όπως η ζωγραφική ή η λογοτεχνία . Αυτό συνέβη και με το το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα: Ο Ντυτιγιέ το συνέθεσε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 εμπνευσμένος από το ποιητικό αριστούργημα του Σαρλ Μπωντλαίρ Τα άνθη του κακού. Το Κοντσέρτο εκτελέστηκε για πρώτη φορά από τον βιρτουόζο Μστισλάβ Ροστροπόβιτς και την Ορχήστρα του Παρισιού υπό την διεύθυνση του Σεργκέ Μπωντό το 1970 στο Φεστιβάλ της Αιξ-αν-Προβάνς. Έκτοτε θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα σύγχρονα έργα του ρεπερτορίου για βιολοντσέλο.

 


Εμπνευσμένη από τον κεραυνοβόλο έρωτα του νεαρού Μπερλιόζ για την  Ιρλανδή ηθοποιό και μετέπειτα συζύγό του Χάριετ Σμίθσον, η «Φανταστική Συμφωνία» (με υπότιτλο «Επεισόδιο από τη ζωή ενός καλλιτέχνη») γράφτηκε στις αρχές του 1830 και παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στο Ωδείο των Παρισίων. Θεωρείται από πολλούς ως η πιο ρηξικέλευθη «πρώτη» συμφωνία που έχει γραφτεί ποτέ. Η αλήθεια είναι ότι άνοιξε νέους μουσικούς δρόμους, επηρεάζοντας καθοριστικά τους συνθέτες του Ρομαντισμού. Τα διαφορετικά μέρη του έργου λειτουργούν σαν μουσικοί καμβάδες για τον Μπερλιόζ που «ζωγραφίζει» σκηνές ύψιστης μουσικής αξίας, περιγράφοντας από οργιαστικές μαγικές συνάξεις φαντασμάτων, μάγων και τεράτων μέχρι μια νεκρώσιμη πομπή που μετατρέπεται σε ένα είδος παγανιστικής τελετής η οποία εξυμνεί τον έρωτα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η «Φανταστική Συμφωνία», έργο στο οποίο η μουσική εκφράζει συγκεκριμένες εικόνες και καταστάσεις μη μουσικής προέλευσης, αποτέλεσε πρότυπο για τους εκπροσώπους του Ρομαντισμού, που έκτοτε διοχέτευσαν συχνά την μουσική τους σε μία προγραμματική κατεύθυνση.

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ  ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

 

Παρασκευή, 8 Φεβρουαρίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΑΝΡΙ ΝΤΥΤΙΓΙΕ (γένν. 1916)
«Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά», Κοντσέρτο για βιολοντσέλο
ΕΚΤΟΡ ΜΠΕΡΛΙΟΖ (1803 – 1869)
Φανταστική Συμφωνία, έργο 14, «Επεισόδιο από τη ζωή ενός καλλιτέχνη»

Σολίστ Μαρκ Κοπέ, βιολοντσέλο
Μουσική Διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος

 

 

Σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Γαλλίας στην Eλλάδα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
 

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Ένας αιώνας από τη γέννηση του Ανρί Ντυτιγιέ: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
11.03.2016 11:57
Η σπουδαία Γαλλίδα βιολοντσελίστα Εμμανυέλ Μπερτράν επανεμφανίζεται με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 18 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ερμηνεύοντας, υπό τη μπαγκέτα του αρχιμουσικού και διευθυντή της Κ.Ο.Θ. Γιώργου Βράνου, το Κοντσέρτο «Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά» του συμπατριώτη της Ανρί Ντυτιγιέ (1916-2013).
Μπετόβεν-mania από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
08.02.2016 12:24
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής μας προσκαλούν να ζήσουμε μια μοναδική μουσική εμπειρία, μέσα από μία μαραθώνια συναυλία, που αναβιώνει τη θρυλική παρουσίαση των έργων του Μπετόβεν από τον ίδιο στη Βιέννη στις 22/12/1808.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.