Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Τάσος Βενετσανόπουλος: Με αφορμή την Απρόβλεπτη Αθήνα

Τάσος Βενετσανόπουλος: Με αφορμή την Απρόβλεπτη Αθήνα

Ο φωτογράφος Τάσος Βενετσανόπουλος με αφορμή την έκθεση που παρουσίασε…
 

... στην Image Gallery μιλάει στο CultureNow.gr για το θέμα της πόλης και την φωτογραφική του απεικόνιση.

 

Συνέντευξη: Λίλιαν Αλεξάκου


CultureNow: Πείτε μας λίγα λόγια για την τελευταία σας έκθεση, που παρουσιάστηκε στην Image Gallery. Γιατί ονομάσατε την έκθεση «Απρόβλεπτη Αθήνα»;
Τάσος Βενετσανόπουλος:
Η Αθήνα δεν είναι απρόβλεπτη για εμάς που μένουμε εδώ, προσπάθησα να την δω σαν ένας επισκέπτης. Αν την συγκρίνουμε με οποιαδήποτε Ευρωπαϊκή πόλη, εκεί υπάρχει ομοιομορφία ενώ εδώ περπατάς σε θαυμάσιους αρχαιολογικούς χώρους και μετά βλέπεις ερείπια. Θα συναντηθείς με άστεγους και τοξικομανείς και στη συνέχεια θα πας σε καταπληκτικά μπαράκια.  Οι εικόνες έρχονται η μία μετά την άλλη, όλα ανακατεύονται εντελώς ξαφνικά. Οπτικά η Αθήνα είναι πολύ ενδιαφέρουσα για τους Ευρωπαίους για το παράδοξο και απρόβλεπτο της, πολλοί επιλέγουν την Αθήνα για το χάος της . Ο επισκέπτης δεν ενοχλείται τόσο από την τρέλα που επικρατεί δεν έχει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα, βλέπει το ωραίο κομμάτι του χάους. Φωτογράφισα ότι έβλεπα αυτό δεν σημαίνει ότι μου αρέσει αλλά εμείς που περπατάμε συνέχεια στην Αθήνα είμαστε εξοικειωμένοι και ας μας ενοχλεί 
 


C.N. Πως θα αλλάξουν οι εικόνες της Αθήνας;
Τ.Β.:
Αν αλλάξει η κουλτούρα των Ελλήνων θα αλλάξουν και οι εικόνες της Αθήνας. Αυτό σημαίνει ότι αν δώσεις αξία στην παιδεία όχι μόνον στην συσσώρευση γνώσεων αλλά στον πολιτισμό των ανθρώπων, τότε σιγά σιγά θα γίνει η βελτίωση. Η κουλτούρα αρχίζει από το σπίτι, το σχολείο και από την παράδοση μας. Τώρα είναι καλύτερα από πλευράς υλικού πλούτου, οι φτωχοί σήμερα ζουν καλύτερα από παλιά αλλά είναι πολύ πιο φτωχοί από πλευράς πνευματικού πλούτου. Επενδύσαμε μόνον στον υλικά αγαθά και ξεχάσαμε τα  πνευματικά, ξαφνικά θέλουμε να γίνουμε δυτικό-Ευρωπαίοι ενώ η παράδοση μας είναι εντελώς διαφορετική.
 


C.N.: Αν απλά αγαπούσαν οι κάτοικοι την Αθήνα θα την κατέστρεφαν;
Τ.Β.:
Οι άνθρωποι πάντοτε συμπεριφέρονται ανάλογα με τον πολιτισμό που κουβαλούν μέσα τους.
 


C.N.: Πως επιλέξατε τις φωτογραφίες της έκθεσης;
Τ.Β.:
Οι φωτογραφίες είναι από τα τελευταία πέντε χρόνια, το σχέδιο μου ήταν να φωτογραφίζω  ότι βλέπω και μου τραβάει την προσοχή, κυκλοφορώ πάντα με μια μηχανή. Η επιλογή των φωτογραφιών της έκθεσης έπρεπε να είναι δυνατές εικόνες αισθητικά και θεματικά να στέκουν αυτοδύναμες όχι απλώς σαν ρεπορτάζ. Ο συνδυασμός δείχνει την ατμόσφαιρα της Αθήνας με εικόνες σωστές ποιοτικά. Μόνο περπατώντας βλέπεις τέτοιες εικόνες με όλους τους ανθρώπους που ζουν και κυκλοφορούν στην Αθήνα , άστεγοι , ναρκομανείς, κοινοί άνθρωποι και κάποιοι γκλαμουράτοι. Τα σχόλια των επισκεπτών της έκθεσης:« ποτέ δεν είχαμε σκεφτεί ότι η Αθήνα είναι έτσι »

C.N.: Υπάρχει χώρος για πεζούς στην Αθήνα;
Τ.Β.:
Όπως τα αυτοκίνητα δεν σέβονται τους πεζούς και οι πεζοί δεν σέβονται τα αυτοκίνητα. Είναι ακριβώς οι ίδιοι άνθρωποι και ο καθένας κάνει ότι του καπνίσει χωρίς να ενδιαφέρεται για τον συνάνθρωπο του. Αν την συγκρίνουμε με άλλες Ευρωπαϊκές μεγαλύτερες πόλεις είναι μικρή αλλά εκεί δεν συμπεριφέρονται έτσι
 


C.N.: Γιατί στην προηγούμενη έκθεση φωτογραφίσατε την Κωνσταντινούπολη ασπρόμαυρη ενώ την Αθήνα έγχρωμη;
Τ. Β.:
Οι ασπρόμαυρες είναι αφαιρετικές, ήθελα να μην φανεί το κομμάτι του Δυτικού πολιτισμού που σιγά σιγά κατατρώγει την Κωνσταντινούπολη, αλλά να φανεί η διαχρονική παράδοση που συνεχίζει να υπάρχει μέσα στην πόλη την οποία εμείς την χάσαμε και όπου νάναι θα την χάσουν και οι Τούρκοι. Μου θύμισε πολύ την Αθήνα πριν από 40 χρόνια, οι άνθρωποι είναι ευγενικοί , φιλόξενοι σαν τους Αθηναίους πριν 40 χρόνια. Αλλά και εκεί έχουν κατακλυστεί από φθηνό, εύκολο και πολύ χρήμα, πολύ γρήγορα θα γίνουν σαν εμάς κάνουν τα ίδια λάθη. Αυτό που κυριαρχεί τώρα πια σε εμάς είναι η γκλαμουριά
 


C.N.: Σας ενδιαφέρει να «αποκρυπτογραφήσετε» το στυλ της Αθήνας;
Τ. Β.:
Δεν υπάρχει στυλ στην Αθήνα, τα ωραία μέρη είναι εντελώς ανακατεμένα οι εικόνες προκύπτουν αναπάντεχα για κάποιον που τις βλέπει πρώτη φορά Όταν ιδρύθηκε το νεοελληνικό κράτος η Αθήνα ήταν ένα μικρό χωριουδάκι, διάφοροι εξωτερικοί και εσωτερικοί παράγοντες έκτισαν μια πόλη στην τύχη εντελώς.  Δεν υπάρχει τίποτα οργανωμένο και μεθοδικό, το οποίο έχει το καλό ότι ο καθένας εκφράζεται όπως θέλει, ελεύθερα  Είμαι εξοικειωμένος με την Αθήνα εδώ γεννήθηκα και μεγάλωσα, οι παππούδες μου ζούσαν εδώ, ο προπάππους μου ήρθε πρώτος από την Πελοπόννησο.  Αλλά αν θέλουμε να δούμε Ελληνικές διαχρονικές πόλεις θα πάμε στο Ναύπλιο, στα Χανιά στα Γιάννενα

Σχετικές ειδήσεις
Κωνσταντίνος Στεφανής - Ειρήνη Μαρινάκη: Ο Κάλας είναι ένας διανοούμενος με διαχρονικό λόγο
03.11.2016 17:32
Με αφορμή την έκθεση Restructuring the Mirrors of The Mind by Nicolas Calas, η οποία φιλοξενείται στη γκαλερί Ζουμπουλάκη και επιμελήθηκαν η Ειρήνη Μαρινάκη, ο Κύριλλος Σαρρής και ο Κωνσταντίνος Στεφανής, το Culture Now μίλησε με τους δύο από τους τρεις επιμελητές. Η έκθεση αποτελεί μια παρουσίαση εκ νέου της ιστορικής έκθεσης Mirrors of the Mind του Νίκόλαου Κάλας, η οποία παρουσιάστηκε στη γκαλερί Ζουμπουλάκη τον Μάιο του 1977, και που σήμερα είναι εμπλουτισμένη και με αρχειακό υλικό.
ENIGAMI: Αναστοχασμός, προβληματισμός και εγρήγορση για την σημερινή κοινωνικοπολιτική κατάσταση
11.04.2016 14:14
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης την έκθεση ENIGAMI, ο τίτλος της οποίας διαβάζει ανάποδα το γνωστό τραγούδι IMAGINE του John Lennon. Οι τρεις εικαστικοί που συμμετέχουν στην έκθεση με τα έργα τους, ο Ανδρέας Βούσουρας, ο Αντώνης Παπαδόπουλος και ο Νίκος Σεπετζόγλου, μίλησαν στο Culture Now.
Βαρβάρα Σπυρούλη: Το έργο μου είναι κυρίως τόπος της διάθεσης και της αντοχής
12.02.2016 16:50
Με αφορμή την ατομική έκθεση Χώροι των τόπων της Βαρβάρας Σπυρούλη, το Culture Now μίλησε μαζί της. Η έκθεση ξεκινά στις 13 Φεβρουαρίου στην γκαλερί Αγκάθι – Καρτάλος.
Αναστάσης Στρατάκης: H δουλειά μου βασίζεται όχι σε κάποιο μέσο άλλα στην ιδέα
05.02.2016 17:10
Ο Αναστάσης Στρατάκης μίλησε στο Culture Now για την ατομική του έκθεση με τίτλο “For the Eye altering alters all / The Senses roll themselves in fear / And the flat Earth becomes a Ball”, την οποία παρουσιάζει στη γκαλερί ΑΔ.
Μανώλης Αναστασάκος: Μέτρο της εκάστοτε επιρροής ή μη είναι πάντα ο άνθρωπος
28.12.2015 16:13
Με αφορμή την ατομική του έκθεση Cosmos στη γκαλερί Blender, o Μανώλης Αναστασάκος μίλησε στο Culturenow.