Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα παρουσιάζει σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Γαλλίας στην Ελλάδα

… στις 1-18 Φεβρουαρίου 2013.

Παρασκευή 1 και Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου, 20.30
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Auditorium Theo Angelopoulos

Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου, 20.30
Αίθουσα Συναυλιών Ωδείου «Φ.Νάκας»

Σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Γαλλίας στην Eλλάδα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Δεκαπενθήμερο Γαλλικής Μουσικής, με δύο συμφωνικές συναυλίες και δύο συναυλίες μουσικής δωματίου, διοργανώνει τον Φεβρουάριο η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε συνεργασία με την Γαλλική Πρεσβεία στην Ελλάδα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.

Θα ερμηνευθούν συνθέσεις κορυφαίων σύγχρονων Γάλλων δημιουργών, αλλά και εμβληματικά έργα της γαλλικής μουσικής παρακαταθήκης, όπως η Φανταστική Συμφωνία του Έκτορ Μπερλιόζ και η Τρίτη Συμφωνία «του εκκλησιαστικού οργάνου» του Καμίγ Σαιν-Σανς με την σύμπραξη σημαντικών Γάλλων καλλιτεχνών, όπως ο συνθέτης και οργανίστας Τιερύ Εσκαίς, ο αρχιμουσικός Ντανιέλ Καβκά και ο βιολοντσελίστας Μαρκ Κοπέ.

*Το  Δεκαπενθήμερο Γαλλικής Μουσικής ανοίγει με την συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 1η Φεβρουαρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Ντανιέλ Καβκά, βαθύ γνώστη της μουσικής του 20ου αιώνα. Το εκκλησιαστικό όργανο δεσπόζει και στα τρία έργα της βραδιάς: Στις περίφημες Λησμονημένες Προσφορές, το πρώτο συμφωνικό έργο που συνέθεσε το 1930 ο νεαρός Ολιβιέ Μεσιάν, στην μεγαλειώδη Τρίτη Συμφωνία, γνωστή ως Συμφωνία «του εκκλησιαστικού οργάνου» που έγραψε ο Καμίγ Σαιν-Σανς το 1886, στο απόγειο της ωριμότητάς του και στο συναρπαστικό πρώτο Κοντσέρτο για εκκλησιαστικό όργανο και ορχήστρα που έγραψε το 1995 ο 48χρονος σήμερα συνθέτης Τιερύ Εσκαίς, αναδεικνύοντας τις πολυποίκιλες ηχητικές δυνατότητες του «βασιλιά των οργάνων». Το ίδιο θα κάνει και στην συναυλία με την επιπλέον ιδιότητα του σολίστ.

*Το αφιέρωμα της Κ.Ο.Α. στην γαλλική μουσική θα συνεχιστεί την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μ΄ένα πρόγραμμα που, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου και με σολίστ τον ταλαντούχο βιολοντσελίστα Μαρκ Κοπέ, παρουσιάζει δύο αριστουργήματα του 19ου και του 20ου αιώνα: την Φανταστική Συμφωνία του Εκτόρ Μπερλιόζ, έργο-σταθμό στην ιστορία της μουσικής και το κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα «Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά» του Ανρί Ντυτιγιέ. Ο τελευταίος, μία σπουδαία φυσιογνωμία παγκόσμιας ακτινοβολίας της μουσικής του δευτέρου μισού του 20ού αιώνα, συνέθεσε το κοντσέρτο του στις αρχές της δεκαετίας του ΄60, εμπνευσμένος από το ποιητικό αριστούργημα του Σαρλ Μπωντλαίρ «Τα άνθη του κακού».

*Συναυλία μουσικής δωματίου με αντιπροσωπευτικά έργα Γάλλων συνθετών για φαγκότο και πιάνο θα δοθεί την Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου, στο Auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών. Ο Αλέξανδρος Οικονόμου (φαγκότο) και ο Τίτος Γουβέλης (πιάνο) θα ερμηνεύσουν γαλλικά έργα για φαγκότο και πιάνο που γράφτηκαν από τις αρχές μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα και, παρά τις διαφορετικές αισθητικές τους καταβολές, διατηρούν στο ακέραιο την ιδιότυπη φινέτσα και ευαισθησία της γαλλικής μουσικής και αναδεικνύουν τις εκφραστικές και δεξιοτεχνικές δυνατότητες του φαγκότου. Θ ακουστούν τα έργα: Σονάτα για φαγκότο του Καμιγ Σαιν-Σανς, Τρία κομμάτια  του Σαρλ Κεχλέν,  Σαραμπάντα και πομπή του Ανρί Ντυτιγιέ, Διασκέδαση του Ζαν Φρανσαί, Παραισθήσεις του Αλαίν Μπερνώ και Παρεμβολές Ι του Ροζέ Μπουτρύ.

*Τέλος, την Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο του κύκλου Μουσικές Δευτέρες του Ωδείου Φίλιππος Νάκας, το κουιντέτο πνευστών Metallon θα ερμηνεύσει μεταγραφές και διασκευές περίφημων έργων παλαιότερων και σύγχρονων Γάλλων συνθετών και συγκεκριμένα των Κλωντ Ζερβαίζ, Μαρκ-Αντουάν Σαρπαντιέ, Ζαν-Φιλίπ Ραμώ, Ζαν-Φρανσουά–Βικτόρ Μπελλόν, Σαρλ Γκουνό, Καμίγ Σαιν-Σανς,Ζωρζ Μπιζέ, Γκαμπριέλ Φωρέ, Κλωντ Ντεμπυσύ και Μισέλ Λεγκράν. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν δύο χαρακτηριστικά έργα των κορυφαίων Επτανησίων συνθετών Σπύρου Σαμάρα και Διονύσιου Λαυράγκα, που σπούδασαν (στις αρχές της δεκαετίας του 1880) στο Παρίσι.

Το πρόγραμμα των συναυλιών:

Παρασκευή, 1η Φεβρουαρίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΟΛΙΒΙΕ ΜΕΣΣΙΑΝ    (1908 – 1992)
Οι λησμονημένες προσφορές
ΤΙΕΡΥ ΕΣΚΑΙΣ (γένν. 1965)
Κοντσέρτο για εκκλησιαστικό όργανο και ορχήστρα αρ.1
ΚΑΜΙΓ ΣΑΙΝ-ΣΑΝΣ (1835 – 1921)
Συμφωνία αρ.3 σε ντο ελάσσονα, έργο 78, «του εκκλησιαστικού οργάνου»

Σολίστ                Τιερύ Εσκαίς, εκκλησιαστικό όργανο
Μουσική Διεύθυνση         Ντανιέλ Καβκά

Τιμές εισιτηρίων:
€25 (Διακ.), 20, 15, 10, 5 (φοιτητές, νέοι έως 25, άνεργοι, ΑΜΕΑ)

Αγορά εισιτηρίων:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Τ. 210 7282333

*Tης συναυλίας θα προηγηθεί, στις 19:45, δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.

Παρασκευή, 8 Φεβρουαρίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΑΝΡΙ ΝΤΥΤΙΓΙΕ (γένν. 1916)
«Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά», Κοντσέρτο για βιολοντσέλο
ΕΚΤΟΡ ΜΠΕΡΛΙΟΖ (1803 – 1869)
Φανταστική Συμφωνία, έργο 14, «Επεισόδιο από τη ζωή ενός καλλιτέχνη»

Σολίστ                Μαρκ Κοπέ, βιολοντσέλο
Μουσική Διεύθυνση         Βασίλης Χριστόπουλος

€25 (Διακ.), 20, 15, 10, 5 (φοιτητές, νέοι έως 25, άνεργοι, ΑΜΕΑ)

Αγορά εισιτηρίων:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Τ. 210 7282333

*Tης συναυλίας θα προηγηθεί, στις 19:45, δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου, 20.30
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Auditorium Theo Angelopoulos

ΚΑΜΙΓ ΣΑΙΝ-ΣΑΝΣ (1835 – 1921)
Σονάτα για φαγκότο με συνοδεία πιάνου, έργο 168
ΣΑΡΛ ΚΕΧΛΕΝ (1867 – 1950)
Τρία κομμάτια, έργο 34
ΑΝΡΙ ΝΤΥΤΙΓΙΕ (γεν. 1916)
Σαραμπάντα και πομπή
ΖΑΝ ΦΡΑΝΣΑΙ (1912 – 1997)
Διασκέδαση (μεταγραφή του έργου για φαγκότο και κουιντέτο εγχόρδων από τον συνθέτη)
ΑΛΑΙΝ ΜΠΕΡΝΩ (γεν. 1932)
Παραισθήσεις
ΡΟΖΕ ΜΠΟΥΤΡΥ (γεν. 1932)
Παρεμβολές Ι

Αλέξανδρος Οικονόμου, φαγκότο
Τίτος Γουβέλης, πιάνο

Γενική είσοδος: €5
Αγορά εισιτηρίων:
Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος (Σίνα 31, Αθήνα, τηλ.210 3398600, www.ifg.gr)

Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου, 20.30
Αίθουσα συναυλιών Ωδείου «Φίλιππος Νάκας»

Γαλλία – Ελλάδα, ένας μουσικός περίπατος

ΚΛΩΝΤ ΖΕΡΒΑΙΖ (δράση: 1540 – 1560) / Ανώνυμος
Γαλλικοί Αναγεννησιακοί Χοροί (μεταγραφή: Λουίτζι Σάντο, Τζόρτζιο Ρέντα)
ΜΑΡΚ-ΑΝΤΟΥΑΝ ΣΑΡΠΑΝΤΙΕ (1643 – 1704)
Πρελούδιο από το «Te Deum» (διασκευή: Τζον Μόρτιμερ)
ΖΑΝ–ΦΙΛΙΠ ΡΑΜΩ (1683 – 1764)
«Οι άγριοι» (διασκευή: Τζον Γουάλας)
ΖΑΝ–ΦΡΑΝΣΟΥΑ–ΒΙΚΤΟΡ ΜΠΕΛΛΟΝ (1795 – 1869)
Κουιντέτο για χάλκινα πνευστά αρ.2 σε ντο μείζονα
ΣΑΡΛ ΓΚΟΥΝO (1818 – 1893)
Πένθιμο εμβατήριο για μία μαριονέτα (διασκευή: Μπενουά Φουρώ)
ΚΑΜΙΓ ΣΑΙΝ-ΣΑΝΣ (1835 – 1921)
Άρια από την όπερα «Σαμψών και Δαλιδά» (διασκευή: Κρις Χέντρικς)
ΖΩΡΖ ΜΠΙΖΕ (1838 – 1875)
Άρια του ταυρομάχου και Χαμπανέρα από την όπερα «Κάρμεν» (διασκευή: Έγκιλ Σμέντβιγκ)
ΓΚΑΜΠΡΙΕΛ ΦΩΡΕ (1845 – 1924)
Παβάνα, έργο 50 (διασκευή: Έγκιλ Σμέντβιγκ)
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΛΑΥΡΑΓΚΑΣ (1860 – 1941)
Χωριάτικος χορός (διασκευή Βασίλης Τενίδης)
ΣΠΥΡΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ (1861 – 1917)
Σερενάτα (διασκευή:Σπύρος Ρουβάς)
ΚΛΩΝΤ ΝΤΕΜΠΥΣΥ (1862 – 1918)
Ο μικρός νέγρος (διασκευή: Τζόφρεϋ Έμερσον)
ΜΙΣΕΛ ΛΕΓΚΡΑΝ (γεν. 1932)
Από τη μουσική για την ταινία «Καλοκαίρι του ‘42»

Metallon Quintet
Παναγιώτης Καίσαρης, τρομπέτα
Κώστας Σίσκος, κόρνο
Κώστας Αυγερινός, τρομπόνι
Γιώργος Ραράκος, τούμπα
Γιάννης Καραμπέτσος, τρομπέτα
Συμμετέχει ο Σπύρος Λάμπουρας, κρουστά

Thierry Escaich
Γεννημένος το 1965, ο Τιερύ Εσκαίς διαπρέπει διεθνώς ως συνθέτης, οργανίστας και αυτοσχεδιαστής. Το 1997 διαδέχτηκε τον Μωρίς Ντυρυφλέ στην θέση του μόνιμου οργανίστα στον καθολικό ναό Saint-Etienne du Mont στο Παρίσι. Ως οργανίστας εμφανίζεται σε όλον τον κόσμο ενθουσιάζοντας το κοινό με τις δεξιοτεχνικές και αυτοσχεδιαστικές του ικανότητες. Έχει επίσης αποκτήσει εξαιρετική φήμη ως συνοδός στο πιάνο ή στο όργανο, ταινιών του βωβού κινηματογράφου. Έχει συμπράξει ως σολίστ με πολλά γαλλικά και διεθνή σύνολα, μεταξύ άλλων την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας (υπό τον Κρίστοφ Έσενμπαχ), την Ορχήστρα του Παρισιού στη Βιέννη, την Ορχήστρα του Θεάτρου Μαριίνσκι στην Αγία Πετρούπολη (υπό τον Βάλερι Γκέργκιεφ), ενώ έχει εμφανιστεί στα Proms του Λονδίνου και σε κοντσέρτα στο Βερολίνο, τη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, το Βανκούβερ, το Τόκυο, κ.α.
Ως συνθέτης έχει συνεργαστεί με την Εθνική Ορχήστρα της Λιλ, την Ορχήστρα της Βρετάνης και την Εθνική Ορχήστρα της Λυών, ενώ από το 2011 διατηρεί σταθερή συνεργασία με την Ορχήστρα Δωματίου του Παρισιού. Η εργογραφία του περιλαμβάνει περισσότερες από εκατό συνθέσεις, οι οποίες έχουν παρουσιαστεί από διεθνούς φήμης σολίστες και σύνολα, ενώ έχει τρεις φορές αποσπάσει το βραβείο του «συνθέτη της χρονιάς».  Από το 1992 ο Τιερύ Εσκαίς διδάσκει σύνθεση και αυτοσχεδιασμό στο Ωδείο του Παρισιού, όπου ο ίδιος ως μαθητής έχει αποσπάσει οκτώ πρώτα βραβεία.  Από την πλούσια δισκογραφία του στις εταιρίες Accord/Universal και Indésens ξεχωρίζει η τελευταία του δουλειά με τον τίτλο Παραισθησιογόνες Νύχτες στην οποία περιλαμβάνονται τα έργα του για την Εθνική Ορχήστρα της Λυών.  Την περίοδο αυτή συνθέτει μια όπερα βασισμένη στην περίφημη νουβέλα-μανιφέστο για την κατάργηση της θανατικής ποινής Claude Gueux του Βικτόρ Ουγκώ  η οποία θα ανέβει από την Όπερα της Λυών, σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι, τον Μάρτιο του 2013.

Daniel Kawka
Έχει συνδέσει το όνομά του με τη μουσική του 20ού αιώνα, ωστόσο οι πηγές έμπνευσής του στην αναζήτηση της ομορφιάς του ήχου και της αλήθειας στην τέχνη υπήρξαν ο Βάγκνερ, ο γερμανικός ρομαντισμός, ο Στράους, ο Ραβέλ και ο Μπερλιόζ. Μέχρι σήμερα έχει διευθύνει μεταξύ άλλων την Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης, της Σεούλ, την Εθνική Ορχήστρα της Ισλανδίας, της Γαλλίας, την Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, της Ρομανικής Ελβετίας, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βαρσοβίας, την Ορχήστρα της Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας, καθώς επίσης το Ensemble Intercontemporain που ίδρυσε ο Μπουλέζ. Τα δύο τελευταία χρόνια έχει διευθύνει την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη  στην  ιστορική πλέον παραγωγή της Γενεύης, τον Τανχώυζερ στην Όπερα της Ρώμης (συμπαραγωγή με την Όπερα της Βαστίλης), τους Διαλόγους των Καρμελιτών στην Εθνική Όπερα της Σεούλ, την όπερα Έτσι κάνουν όλες στην Ιταλία, την Τουραντότ στην Όπερα της Ντιζόν, τον Πύργο του Κυανοπώγωνα στην Όπερα της Ναντ, καθώς επίσης και το μεγάλο συμφωνικό ρεπερτόριο από τον Μπερλιόζ ως τον Μεσσιάν στη διάρκεια δύο περιοδειών του στη Ρωσία. Ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Συνόλου Σύγχρονης Μουσικής και προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Ορχήστρας της Φλωρεντίας και της Αγίας Πετρούπολης δίνει βαρύτητα στην ανάδειξη των δυνατοτήτων των συνόλων μέσα από ένα ευρύ ρεπερτόριο.  Από την πρόσφατη δικογραφία του ξεχωρίζουν Οι Μετεωρίτες του Ντυφουρ και ένα αφιέρωμα στον Μπουλέζ με το Σύνολο Σύγχρονης Μουσικής (Diapason d’ or), τα έργα για ορχήστρα του Μπάρμπερ με την Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Τορίνο, κ.ά. Τα άμεσα σχέδιά του περιλαμβάνουν την ηχογράφηση των μεγάλων κύκλων τραγουδιών του Μάλερ με τον Βινσέν Τεχιέ καθώς επίσης μια ηχογράφηση με έργα του Μπραμς και του Σιμπέλιους με την Ορχήστρα της Φλωρεντίας (Stradivarius).

Marc Coppey
Ο Γάλλος βιολοντσελίστας Μαρκ Κοπέ, νικητής του Α’ βραβείου στον διεθνή διαγωνισμό Μπαχ της Λειψίας, το 1988, σε ηλικία 18 ετών, θεωρείται σήμερα ένας από τους κορυφαίους τσελίστες της εποχής μας. Το ταλέντο του ανακαλύφθηκε σε μικρή ηλικία από τον Γιεχούντι Μενουχίν, που τον προσκάλεσε να κάνει το ντεμπούτο του σε Μόσχα και Παρίσι. Το 1989 ο Ροστροπόβιτς τον κάλεσε στο Φεστιβάλ της Εβιάν και έκτοτε η καριέρα του απογειώθηκε.  Ο Κοπέ έχει συμπράξει ως σολίστ με μεγάλες ορχήστρες σε Ευρώπη, Βόρεια και Νότια Αμερική και Ασία συνεργαζόμενος με διακεκριμένους αρχιμουσικούς (Μισέλ Πλασσόν, Τέοντορ Γκουσλμπάουερ, Τζον Νέλσον, Πασκάλ Ροφέ, Έριχ Μπέργκελ κ.ά.), ενώ έχει εμφανιστεί σε υψηλού κύρους αίθουσες, όπως  είναι το Wigmore Hall (Λονδίνο), το Schauspielhaus (Βερολίνο), η Salle Pleyel και το Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων (Παρίσι), το Rudolfinum της Πράγας, η Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας κ.ά.  Αφοσιωμένος ερμηνευτής έργων μουσικής δωματίου, ο Μαρκ Κοπέ έχει συνεργαστεί με διάσημους μουσικούς, όπως οι Στήβεν Κοβάσεβιτς, Μαρία-Ζοάο Πίρες, Νικόλας Άνγκελιχ, Μισέλ Μπερόφ, Ωγκυστίν Ντυμαί, η Βικτόρια Μούλοβα, κ.ά. Από το 1995 ως το 2000 διετέλεσε μέλος του Κουαρτέτου Υζαΰ. Το ρεπερτόριο του Κοπέ είναι ευρύτατο. Παίζει συχνά τις Σουίτες του Μπαχ και άλλα γνωστά έργα του ρεπερτορίου αλλά συγχρόνως επιθυμεί να στρέφει την προσοχή του κοινού προς έργα που σπανίως ακούγονται. Η ερμηνεία έργων σύγχρονης μουσικής είναι σημαντικό στοιχείο της δουλειάς του: πολλοί συνθέτες τού έχουν αφιερώσει έργα, ενώ ο ίδιος έχει κάνει την πρώτη εκτέλεση κοντσέρτων για βιολοντσέλο του Λενό και του Τανγκύ, καθώς και την πρώτη γαλλική εκτέλεση του κοντσέρτου του Έλιοτ Κάρτερ. Η δισκογραφία του, που έχει αποσπάσει σημαντικές διεθνείς διακρίσεις,  περιλαμβάνει έργα των Μπετόβεν, Ντεμπυσύ, Φωρέ, Γκρηγκ, Μπραμς και Στράους, ενώ πρόσφατα ηχογράφησε μεταξύ άλλων όλες τις Σουίτες του Μπαχ.  Ο Κοπέ είναι καθηγητής στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού και δίνει τακτικά σεμινάρια σε όλον τον κόσμο. Παίζει με ένα σπάνιο βιολοντσέλο του Ματέο Γκοφρίλερ (Βενετία, 1711).

Τιμές εισιτηρίων: 10 € – 5 € [φοιτητικά]