Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Στράτος Τζίτζης: Είναι ευθύνη του κράτους και των πολιτών να προστατεύσουν τη δημοκρατία τους

Στράτος Τζίτζης: Είναι ευθύνη του κράτους και των πολιτών να προστατεύσουν τη δημοκρατία τους

Ο Στράτος Τζίτζης, σκηνοθέτης της ταινίας 45m2 παρουσιάζει στο θέατρο Olvio την πρώτη του θεατρική δουλειά

… με τίτλο «Η καύση» και μιλάει στο www.culturenow.gr για την προσπάθεια αυτή.

 

Συνέντευξη: Μαρία Κωφίδου

Culturenow.gr: Είχαμε μιλήσει πριν 2 χρόνια για την τελευταία σας ταινία 45m2. Υπάρχει κάποια σχέση ανάμεσα σε αυτήν και στην Καύση, το πρώτο σας θεατρικό;
Στράτος Τζίτζης:
Τα 45m2 ήταν η δεύτερη ταινία της γυναικείας τριλογίας που θέλω να κάνω (η πρώτη ήταν το Σώσε με), με θέμα Γυναίκα και Πόλη, όπου παρουσιάζονται καταστάσεις εντελώς πραγματικές, στα όρια του ντοκιμαντέρ . Το στοιχείο της εντελώς-πραγματικότητας το έχω κρατήσει και στην Καύση, αλλά το εμβάθυνα φιλοσοφικά (πράγμα για το οποίο ευνοεί το θέατρο) και το αλάφρυνα κωμικά, με πινελιές μαύρου χιούμορ.

 

Cul.N.: Γιατί επιλέξατε το στοιχείο της μαύρης κωμωδίας;
Σ.Τ.:
Αν και αυτό το στοιχείο δεν είναι το χαρακτηριστικό της παράστασης, το χρησιμοποίησα ελαφρά, ως καρύκευμα, για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι το έργο καταπιάνεται με κάτι θανατερό - την ύπαρξη ενός νεκρού που δεν ξέρουν οι δικοί του πώς να τον θάψουν - και δεν ήθελα να το δραματοποιήσω, γιατί δεν ήταν αυτός ο στόχος μου. Το δεύτερο έχει να κάνει με το στόχο μου που απευθύνεται περισσότερο στη σκέψη παρά στη συγκίνηση. Το χιούμορ επιτρέπει να αποστασιοποιηθούμε από τα γεγονότα και να δούμε πιο καθαρά τι «σκατά κάνουμε».

 

Cul.N.: Κάποιοι λένε ότι με την Καύση επανέρχεται το πολιτικό θέατρο, που κυριάρχησε στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης. Σε ποιο βαθμό η Καύση είναι ένα πολιτικό έργο;
Σ.Τ.:
Είναι στο βαθμό που η πολιτική επηρεάζει την πραγματικότητα. Αυτός κατά τη γνώμη μου είναι μεγάλος, αλλά δεν είναι ο μόνος. Το  πολιτικό θέατρο, (που είναι συνήθως στρατευμένο – ενώ η Καύση δεν είναι), προβάλλει την πολιτική ως κυρίαρχο παράγοντα, ενώ εγώ πάω παραπέρα και θίγω ζητήματα πίστης, ως πλέον καθοριστικά.

 

Cul.N.: Θίγετε και θέματα που έχουν να κάνουν με θρησκευτική ή όχι ταφή. Δεν φοβάστε μήπως προκαλέσετε τους φανατικούς χριστιανούς, όπως έγινε Corpus Christi;
Σ.Τ.:
Όπως είπα, η Καύση δεν είναι στρατευμένο έργο. Απλά, παρουσιάζει μια κατάσταση, μια κατάσταση αποσύνθεσης συγκεκριμένα, δείχνοντας το πτώμα που κρύβουμε «κάτω από το χαλί». Αποκαλύπτει, παρά επιτίθεται. Δεν προσβάλλει κανέναν, αλλά, από την άλλη, δεν χαρίζεται στο ψέμα.  Μπορεί, βέβαια, κάποιοι να μην αντέχουν την αλήθεια και να τη θεωρούν προσβολή των χριστιανικών ηθών. Τέτοιοι πάντα υπάρχουν. Το θέμα είναι ότι δύο πούλμαν τέτοιοι, παρέα με πέντε «τρικυκλατζήδες» νεοφασίστες, κατάφεραν να κάνουν πολιτιστική πολιτική σε ένα δημοκρατικό κράτος δέκα εκατομμυρίων πολιτών. Είναι ευθύνη του κράτους και των πολιτών να προστατεύσουν τη δημοκρατία τους. Δεν είναι ευθύνη των καλλιτεχνών. Θα ήταν τρομαχτικό μετά τα επεισόδια στο Χυτήριο (που δυστυχώς οδήγησαν στη ματαίωση της παράστασης), να αρχίσουμε να αυτολογοκρινόμαστε από το φόβο μια χούφτας βαρβάρων. 

Σχετικές ειδήσεις
Δανάη Σκιάδη: Η «Δεύτερη Φωνή» της νέας γενιάς
09.11.2016 11:14
Άλλοτε σε κλασικού ύφους δράματα και άλλοτε σε εναλλακτικά έργα, η Δανάη Σκιάδη παραμένει προσηλωμένη στον στόχο, αφήνοντας θετικές εντυπώσεις για τις ερμηνείες της. Τη σεζόν 2016-2017 την συναντάμε ως κόρη της Νένας Μεντή στη νέα παράσταση «Δεύτερη Φωνή» των Ρέππα-Παπαθανασίου στο θέατρο Αποθήκη.
Περικλής Μουστάκης: Η Παλαιά Διαθήκη ενέχει σπερματικά την όλη κατάσταση του ανθρώπου
23.09.2016 15:40
Τα «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», μια ιδιαίτερη παράσταση που στήθηκε με αφορμή ένα όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ, παρουσιάζεται και πάλι στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Περικλή Μουστάκη. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο σημαντικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, μας μιλά για την διαδικασία σύνθεσης της παράστασης και τις ενδιαφέρουσες προεκτάσεις της και τους σχολιασμούς που αφορούν την εποχή μας.
Χρίστος Στυλιανού: Ο κάθε πολίτης έχει ευθύνη για τη σωστή και ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας
11.07.2016 13:07
Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία, είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση ανεβαίνει σε μια νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Χρίστος Στυλιανού, που ερμηνεύει –σε διπλή διανομή με τον Γιάννη Στάνκογλου- τον ρόλο του Ετεοκλή, μας μίλησε για την επίκαιρη τραγωδία του Αισχύλου, τον ήρωά του, τη συνεργασία με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τη σκηνική συνύπαρξή με τον Γιάννη Στάνκογλου, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την άποψή του για τα χρόνια προβλήματα των απλήρωτων εργαζομένων και τα οικονομικά βάρη του παρελθόντος τα οποία «πρέπει να αφήσει πίσω του» το σπουδαίο Κρατικό Θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.
Σοφία Βγενοπούλου: Τα νέα παιδιά δεν πρέπει στιγμή να πάψουν να παλεύουν
22.04.2016 10:50
Το 6ο Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου, μία διοργάνωση της Στέγης και της πρωτοπόρας στο εφηβικό θέατρο ομάδας Grasshopper Youth, συνεχίζει και εξελίσσει την ιδέα ενός θεάτρου από και για εφήβους και νέους κάθε ηλικίας. Η Στέγη υποδέχεται φέτος στη Μικρή Σκηνή της για 5η συνεχόμενη χρονιά τους νέους, οι οποίοι, στο πλαίσιο της θεματικής «Κλασική Πρωτοπορία», “προτείνουν τις δικές τους προσεγγίσεις σε σημαντικά έργα της παγκόσμιας γραμματείας”, όπως μας λέει η σκηνοθέτης, παιδοψυχίατρος και καλλιτεχνική υπεύθυνη της Grasshopper-Youth, Σοφία Βγενοπούλου.
Βασίλης Τσιγκριστάρης: Μόνο μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις μπορούμε να κρατήσουμε κάτι δικό μας
22.02.2016 12:04
Η Ομάδα Χρώμα και ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Χατζής επιστρέφουν από τις 24 Φεβρουαρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης για να παρουσιάσουν για δέκα μόνο παραστάσεις το νέο καλλιτεχνικό τους εγχείρημα «Damiens / Φουκώ – Χειμωνάς». Ο Βασίλης Τσιγκριστάρης, που υπογράφει τη διασκευή μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή και ενσαρκώνει τον σύγχρονο Damiens, μας εισάγει στον κόσμο του ήρωά του “που ακροβατεί ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι”, ενώ παράλληλα, μας μιλάει, για τις σύγχρονες μεθόδους σωφρονισμού που χρησιμοποιεί πολύ “έξυπνα”, “διακριτικά” και “ύπουλα” η κοινωνία και για τις ανθρώπινες σχέσεις οι οποίες “δημιουργούν το κάτι διαφορετικό μέσα στον καθένα μας, αυτό που ευτυχώς ποτέ δεν θα μπορέσει να ελέγξει καμία εξουσία” !