Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Η Εμή Μάνη του Λεωνίδα Μιχαλάκου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η Εμή Μάνη του Λεωνίδα Μιχαλάκου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Με πρωταγωνιστή την πατρίδα του Μάνη, ο Λεωνίδας Μιχαλάκος εκθέτει στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης 40 ιδιότυπα έργα

ζωγραφικής από την Πέμπτη 10 έως την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2013. Τα επίσημα εγκαίνια της Έκθεσης "Η εμή Μάνη" θα γίνουν το Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013, στις 19:30, με τη συμμετοχή της φλαουτίστας Κατερίνας Τσένς.

 

Στα έργα του, διαφόρων διαστάσεων από 25Χ30 έως 65Χ95 εκ., ο ζωγράφος καταγράφει Μανιάτικα μοιρολόγια και αποσπάσματα ποιημάτων που έχουν σχέση με τη Μάνη των: Διονυσίου Σολωμού, Νικηφόρου Βρεττάκου, Νίκου Γκάτσου. Χρησιμοποιεί περγαμηνόχαρτο και μελάνια γραφής όπως και ιδιοκατασκευασμένα μελάνια και την ιδιαίτερη Μικρογράμματο επισεσυρμένη Βυζαντινή γραφή.

 

Το κάθε έργο στολίζεται με τοπία και λεπτομέρειες από την ελληνική φύση και παράδοση με την τεχνική της αυγοτέμπερας της αγιογραφίας, και ολοκληρώνεται με μεταλλικές επενδύσεις από καθαρά φύλλα χρυσού και ασημιού. Επιπλέον εκτίθενται και μικρά "ελεύθερα" τοπία.

 

Ο Λεωνίδας Μιχαλάκος σημειώνει για την Μικρογράμματο επισεσυρμένη Βυζαντινή γραφή: "Ἡ γοητεία τῆς συγκεκριμένης γραφῆς εἶναι ἡ ἐλευθερία της, ἐλευθερία βγαλμένη μέσα ἀπό αὐστηρό ρυθμό, κανόνες καί κοπιαστική ἐργασία. Πιστεύω πώς οἱ ἰδιότητες αὐτές πού χαρακτηρίζουν τήν μικρογράμματο ἐπισεσυρμένη, τήν καθιστοῦν ἰδανικό ἐργαλεῖο γιά τήν ἀπόδοση-μεταγραφή μιᾶς ἄλλης μορφῆς τέχνης τῆς προφορικῆς λαϊκῆς μας παράδοσης, τό ἀξεπέραστο σέ ρυθμό, ποιητικότητα, ψυχισμό, ἐλευθερία ἔκφρασης, Μανιάτικο μοιρολόι".

 

Και ο ζωγράφος Χρίστος Παπαδάκης παρατηρεί: "Μνῆμες ὑφαίνουν τή ζωή μας... Πού ξεδιπλώνονται ὅταν σκιρτάει ἡ ψυχή, γιά νά μᾶς στείλουν χρόνια πίσω. Ἔτσι, ὅταν γνωρίστηκα μέ τά ἔργα τοῦ Λεωνίδα, ἐπέστρεψα ἐκεῖ στήν χαμηλόσκεπη ἐκκλησιά μέ τά βαρύδετα βιβλία, τά κατάστικτα ἀπό κεριά καί ἀγγίγματα. Τά πρωτογράμματά τους τυπωμένα περίτεχνα, συγγένευαν μέ τήν σεπτή ἀρχοντιά τῶν χειρογράφων.

 

Κι ὕστερα, βγαίνεις ἔξω στίς κατηφόρες μέ τίς μανιάτικες φραγκοσυκιές καί τά πυργόσπιτα . ἀπ\' ὅπου ξεκίνησε κι ἐκεῖνος. Περπατᾶς δίπλα στά ροζιασμένα λιόδεντρα καί χορταίνεις κριθαρόψωμο κι ἀέρα. Νιώθεις τίς πέτρες πού σκληραίνουν σάν καρδιές, γιά νά μποροῦν ν᾽ αντέξουν. Καί πόσο σοῦ λείπουν οἱ ἄνθρωποί σου... κι ἕνας ὁλιγογράμματος παπάς νά κάνει δέηση στό μνῆμα τους. Γράμμα το γράμμα ζεῖ  τήν τέχνη του ὁ Λεωνίδας. Πινελιά τήν πινελιά. Εἰκόνες, μυρωδιές κι ἀκούσματα ξεκολλοῦν ἀπ\' τά ἔργα του καί  σάν ὀξυγόνο τά εἰσπνέεις."

 

Ο Λεωνίδας Μιχαλάκος γεννήθηκε στη Μάνη (Κότρωνας) το 1959. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Τήνου με δάσκαλο τον γλύπτη Γιάννη Μανιατάκο (1980-83), και παρακολούθησε Σεμινάρια Ελληνικής Παλαιογραφίας - ΜΙΕΤ – Παλαιογραφικό Αρχείο (2001-03) και Εργαστήριο Ψηφιδωτού - ΥΠ.ΠΟ – Κέντρο Εφαρμοσμένων Τεχνών (2005-06).

 

Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (από το 1996). Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχει κάνει δύο ατομικές.

 

Έχει ασχοληθεί επισταμένα με την αποκατάσταση και συντήρηση μαρμάρινων γλυπτών και μνημείων: ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΟ – Ζωγραφική αποκατάσταση των αιθουσών του κεντρικού κτιρίου (1992), ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ – Συντήρηση, αποκατάσταση και επανέκθεση των μαρμάρινων γλυπτών της συλλογής του μουσείου (1996-2000). ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – Αποκατάσταση και συντήρηση μαρμάρινων υπαίθριων γλυπτών και μνημείων (1998). Κτίριο ALPHA BANK Ηρακλείου Κρήτης – Αισθητική αποκατάσταση των λίθινων γλυπτών στοιχείων του κτιρίου (2003). ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ-ΜΠΕΝΑΚΗ – Αισθητική αποκατάσταση, συντήρηση και επαναλειτουργία του μαρμαροθετήματος στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου (2004). ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Ι.Μ. ΤΟΥΡΛΙΑΝΗΣ ΜΥΚΟΝΟΥ – Αισθητική αποκατάσταση και συντήρηση των γλυπτών εκθεμάτων της συλλογής του μουσείου (2005-2010). ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ ΣΑΜΟΥ – Στήσιμο και παρουσίαση 15 μαρμάρινων γλυπτών (2009).

 

Από το 1987 έως το 1989 εργαζόταν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου. Από το 1990 έως σήμερα εργάζεται στο Εργαστήριο Επιφανειακής Συντήρησης του αρχαίου μαρμάρου των Μνημείων Ακροπόλεως.

 

Με την υποστήριξη της Ένωσης των καθηγητών της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

(με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής από τη φλαουτίστα Κατερίνα Τσένς)