Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Σωτήρης Φέλιος: Η συγκίνησή από ένα έργο ζωγραφικής προδιαγράφει τη σχέση που δημιουργείται

Σωτήρης Φέλιος: Η συγκίνησή από ένα έργο ζωγραφικής προδιαγράφει τη σχέση που δημιουργείται

Η πρώτη επαφή μου με την τέχνη

Φοιτητής. Τότε που οι έλληνες ζωγράφοι (όχι όλοι) – όταν εξέθεταν έργα τους- θεωρούσαν ότι είχαν «επιτυχία» αν οι πωλήσεις πινάκων τους δεν ήταν αξιοσημείωτες. «Θολές» καταστάσεις δηλαδή. Παρ’ όλα αυτά η ζωγραφική με συγκίνησε.

 

Τα πρώτα μου ερεθίσματα από έργα και συλλογές

Τα πρώτα ερεθίσματα με ζωγραφικά έργα, ήρθαν από κακοτυπωμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες αναγεννησιακής ζωγραφικής. Στη συνέχεια παρατηρούσα- όταν έβρισκα- ως μαθητής, πορτρέτα.

Νόμιζα τότε ότι αν η παρατήρησή μου ήταν προσεκτική, ίσως μάθαινα κάτι για τον «εικονιζόμενο». Θα μάθαινα –νόμιζα- μέσα απ’ τον ρεαλισμό (;) της απόδοσης.  

Είχα μια «αθωότητα» και για κάποιο λόγο δεν αναζητούσα «καθοδήγηση». Το μάτι μου μόνο. Σήμερα, κοιτάζω πίσω και χαίρομαι γι’ αυτή την τυχαία (;) προσέγγιση που είχα.

 

Αποφάσισα να γίνω συλλέκτης έργων τέχνης…
Δεν αποφάσισα να γίνω συλλέκτης πινάκων ζωγραφικής. Προέκυψε η συλλογή . Τώρα το αν επειδή υπάρχει συλλογή, υπάρχει και συλλέκτης είναι μια άλλη ιστορία.

 

Η σχέση μου με τα έργα τέχνης  

Η συγκίνησή μου από ένα έργο ζωγραφικής προδιαγράφει τη σχέση που δημιουργείται. Αυτή η σχέση όμως έχει όρια όσον αφορά και τους ζωγράφους αλλά και τα «θέματα» που ζωγραφίζουν.

Με νοιάζει πολύ η ανθρωποκεντρική ζωγραφική, μου είναι δύσκολο όμως να εκφράσω τις «διεργασίες» των «εσωτερικών μου φίλτρων».
Ίσως λειτουργεί και εδώ μια διαδικασία «πειθούς» (τρελά πράγματα δηλαδή. Να με «πείσει» η ζωγραφιά!). Αν είναι έτσι, πώς να ορίσω τη σχισμή της συνείδησής μου απ’ όπου περνά ό, τι άφησα να περάσει για να πεισθώ;

 

Η ίδρυση της «Άλλης Αρκαδίας»  

 

Η «Άλλη Αρκαδία» ήταν αναγκαία για να υπάρξει το «όχημα» που θα πήγαινε τους πίνακες ζωγραφικής πιο πέρα απ’ τον χρόνο που θα υπάρχω.
Είμαι ματαιόδοξος και το έδειξα και με τη δημιουργία αυτού του ιδρύματος.

 

Η θεματική των έργων τέχνης που συλλέγω και οι δημιουργοί τους

Με νοιάζει να μην είναι «αφηρημένη» ζωγραφική. Η «αφηρημένη» ίσως είναι μεγάλη ζωγραφική αλλά δεν την καταλαβαίνω.

 

Οι Έλληνες συλλέκτες έργων τέχνης , σε σύγκριση με αυτούς του εξωτερικού

Οι συλλογές έργων ζωγραφικής ελλήνων ζωγράφων δύσκολα θα επέτρεπαν συγκρίσεις με αντίστοιχες, γαλλικές ας πούμε.  Η ζωγραφική στην Ελλάδα έχει μεγάλους δημιουργούς αλλά για λόγους που δεν είναι του παρόντος, οι αναφορές για τη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική πιάνουν μικρό χώρο στη σκάφη ζυμώματος της Ευρώπης.

Προσοχή: Δεν το λέω αυτό με αναφορά στον κόσμο της τέχνης αλλά προ οφθαλμών έχω την τέχνη της αγοράς.

 

Info: Ο Σωτήρης Φέλιος γεννήθηκε στην Τρίπολη τον Μάρτιο του 1951. Αποφοίτησε από το 1ο Γυμνάσιο Αρρένων Τριπόλεως το 1969. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Νομική Αθηνών το 1974 και είναι δικηγόρος από το 1975 με μεταπτυχιακές σπουδές στη Γαλλία. Ιδρυτής του δικηγορικού γραφείου «Σ. Α. Φέλιος & Συνεργάτες», δικηγορεί από το 1978 έως σήμερα με ειδικότερη ενασχόληση στο Δίκαιο των Επιχειρήσεων. Έχει διατελέσει Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικηγορικού Συλλόγου (CCBE). Είναι μέλος του Συμβουλίου Προεδρίας της Διεθνούς Ένωσης Δικηγόρων - Union International des Avocats (UIA), και ήταν επί σειρά ετών μέλος του Δ.Σ. του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Έχει τιμηθεί επίσης με το παράσημο Μεγάλης Τιμής της Δημοκρατίας της Αυστρίας για την Προεδρεία του στον Ευρωπαϊκό Δικηγορικό Σύλλογο.

Σχετικές ειδήσεις
Μαρία Φιλοπούλου: Το αντίδοτο του νερού (l'eau comme antidote)
08.06.2016 10:53
Έχω εμμονή με το νερό και ό,τι έχει σχέση μ´ αυτό, στην προσωπική μου ζωή και στην ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια.
Αχιλλέας Πιστώνης: Αναδιατυπώνοντας ξανά και ξανά
09.05.2016 12:53
Συνήθως, όταν ζωγραφίζω, προσπαθώ να συνεχίσω το προηγούμενο έργο, αυτό συμβαίνει πάντα. Νομίζω ότι είναι ο λόγος που δεν μπορούσα ποτέ (ούτε ως φοιτητής) να κάνω δύο έργα ταυτόχρονα, η ιδέα για το επόμενο έργο έρχεται λίγο πριν τελειώσει αυτό που κάνω εκείνη τη στιγμή. Είναι κάτι που μπορεί να ειπωθεί με τόσο διαφορετικούς τρόπους που τελικά, έργο το έργο, φτάνω σε ένα σημείο να μιλάω για κάτι εντελώς άλλο. Τότε δημιουργείται ένα μονοπάτι για μια επόμενη ενότητα έργων που πάλι θα πρέπει να ειπωθεί με παραλλαγές, αυτό είναι η εμμονή μου, δεν γίνεται να μην το δω, άρα πρέπει να το κάνω.
Κωνσταντίνος Πάτσιος: Kunst macht frei - H τέχνη ελευθερώνει
15.04.2016 13:38
Μεγάλωσα και ζω στη Κηφισιά, την οποία θα ονόμαζα Βαυαρία των Αθηνών, τόσο για τη βλάστηση και τα υπόγεια ρεύματα, όσο και για τους πύργους και τα κατάλοιπα της κεντροευρωπαϊκής αισθητικής. Η τέχνη με γοήτευε από πολύ νεαρή ηλικία, αλλά η συστηματική και καθημερινή μου ενασχόληση με τη ζωγραφική ξεκίνησε στα 18, όταν βρέθηκα με υποτροφία στην κεντρική Γαλλία στο Πουατιέ. Οι τακτικές επισκέψεις μου στο Παρίσι, στο κέντρο Georges Pompidou και η επαφή με το έργο του Marcel Duchamp, του Francis Picabia και άλλων Γάλλων ντανταϊστών υπήρξε καθοριστική για την πορεία μου.
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».