Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Το μερίδιο των αγγέλων, του Ken Loach

Το μερίδιο των αγγέλων, του Ken Loach

Η Feelgood παρουσιάζει την ταινία του Ken Loach με τίτλο «Το μερίδιο των αγγέλων»…

… που θα προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012.


Το μερίδιο των αγγέλων
Εκτός από ουίσκι ο Ken Loach κερνάει ελπίδα



«Η feelgood κωμωδία της χρονιάς … ποιος θα το φανταζόταν;»,Irish Times
«Ο Ken Loach συνδυάζει την κωμωδία με την πολιτική σε μια τρυφερή ταινία με επιδέξια πλοκή», The Observer
«Σε αυτή την ασυνήθιστα χαρούμενη δραματική κωμωδία του Ken Loach υπάρχει αγάπη, γέλιο και πολύ ουίσκι», Hollywood Reporter


«Το μερίδιο των αγγέλων» αναφέρεται στην ποσότητα του ουίσκι, το 2%, που εξατμίζεται ανεξήγητα κατά την παλαίωση. Με αυτόν τον μαγικό τίτλο και μια ξεκάθαρη διάθεση αισιοδοξίας ο Ken Loach διανθίζει τη φιλμογραφία του με μια διασκεδαστική κωμωδία που διαδραματίζεται στη Σκωτία, καταγράφοντας τις περιπέτειες μιας νεανικής παρέας που έχει μπλεξίματα με τον νόμο.


Διατηρώντας το ρεαλιστικό στοιχείο που τον διακρίνει, ο σκηνοθέτης συνεργάζεται και πάλι με τον σεναριογράφο Paul Laverty («Γλυκά Δεκάξι», «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι»), σε μια αναπάντεχα διασκεδαστική ταινία που μιλάει για την ελπίδα, τη συμπαράσταση και κυρίως τις δεύτερες ευκαιρίες. Αυτές που πρέπει να δίνονται στους νέους, που παρά τις κακοτοπιές, έχουν πάνω από όλα το δικαίωμα να ονειρεύονται μια καλύτερη ζωή.


Με αστείες σκηνές, συνωμοτικό χιούμορ, στέρεο σενάριο και την πίστη στο γεγονός ότι οι φύλακες άγγελοι υπάρχουν, ο Ken Loach αγκαλιάζει τους περιθωριακούς ήρωες μιας πνιγμένης στην ανεργία Γλασκόβης και, εκτός από γουλιές πανάκριβου ουίσκι, τους κερνάει την πιο πολύτιμη γεύση από όλες, αυτήν της ελπίδας.
Η πιο κωμική ταινία του Ken Loach εκτός από διθυραμβικές κριτικές, απέσπασε και το βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ των Καννών το 2012.


Σύνοψη
Όταν ο Ronnie, ένας νεαρός  από τη Γλασκώβη, αγκαλιάζει για πρώτη φορά το νεογέννητο γιο του Luke, ορκίζεται να του εξασφαλίσει μια καλύτερη μοίρα από τη δική του. Τα πράγματα όμως είναι δύσκολα καθώς ο νεοφώτιστος πατέρας εκτός από καταδικασμένος σε 300 ώρες κοινωνικής εργασίας για διάφορες αξιόποινες πράξεις, είναι εγκλωβισμένος στον κλοιό της ανεργίας και του περιθωρίου. Για καλή του τύχη όμως ανακαλύπτει ότι διαθέτει μια χαρισματική όσφρηση που του επιτρέπει να διακρίνει την υφή και τα αρώματα του ουίσκι κι έτσι του δίνεται η ευκαιρία που ζητούσε για να αλλάξει τη ζωή του.
Διάρκεια: 101’


Trivia/Fun Facts
•    Η παραγωγή ήταν επεισοδιακή. Μια μέρα στο γύρισμα, ο Ken Loach επέστρεφε το πιάτο με το φαγητό του πίσω στην καντίνα και σκόνταψε σε ένα σκαλοπάτι. Χτύπησε το κεφάλι του αρκετά σοβαρά και χρειάστηκε να διακόψουν το γύρισμα  για τρεις εβδομάδες. Αν σκεφτεί κανείς ότι όλο το γύρισμα είχε προγραμματιστεί να διαρκέσει έξι εβδομάδες, αυτή η διακοπή ήταν σοβαρή υπόθεση . Τελικά, όλα πήγαν καλά, καθώς όλοι ήθελαν πολύ να συμμετέχουν και έτσι περίμεναν υπομονετικά μέχρι να ξαναρχίσουν το γύρισμα.
•    Ψάχνοντας για ποτοποιείο, ο υπεύθυνος σχεδιασμού παραγωγής Fergus Clegg τα βρήκε σκούρα, καθώς χρειάστηκε να απορρίψει πολλά κτίρια που εξωτερικά μεν ήταν ιδανικά, αλλά δυστυχώς είχαν υποκύψει σε νέες τεχνολογίες. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις ο μηχανισμός ήταν μοντέρνος και όχι παραδοσιακός. Για την ακρίβεια μέσα σε πολλά γραφικά  στην όψη ποτοποιεία η δουλειά γίνεται από κάποιον που απλά πατάει κουμπιά.
•    Ο Paul Brannigan που υποδύεται τον πρωταγωνιστικό ρόλο ήταν άστεγος στο παρελθόν, οπότε έδωσε κατευθύνσεις για το πώς έπρεπε να είναι το δωμάτιο του (στην ταινία φιλοξενείται στο διαμέρισμα ενός φίλου). Έτσι, στον χώρο του υπάρχει μόνο ένα στρώμα, ένα μαξιλάρι, ένα σεντόνι στο παράθυρο και μια μαύρη τσάντα με μερικά ρούχα. Το παράξενο είναι ότι είπε στην παραγωγή να έχουν και ένα κομμάτι  χαρτόνι κάτω από το στρώμα, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως σανίδα σιδερώματος. Το ζήτημα της εμφάνισης απασχολεί τους ανθρώπους και σε τέτοιες περιπτώσεις, καθώς είναι από τα λίγα πράγματα που μπορούν να ελέξγουν. Επίσης, πρότεινε να υπάρχει κάποιου είδους όπλο στη γωνία, κάτι σαν στιλέτο, σε περίπτωση που κάποιος έκανε διάρρηξη.
•    Σε πολλές σκηνές ο Ken Loach επιδίωκε τις αυθεντικές αντιδράσεις των ηθοποιών κι έτσι κάποιος έλεγε κάτι που δεν υπήρχε στο σενάριο για να αυτοσχεδιάσουν μπροστά στις κάμερες. Για την ακρίβεια, το σενάριο μοιραζόταν στους ηθοποιούς σελίδα τη σελίδα μια μέρα πριν το γύρισμα της επόμενης. Επίσης, η ταινία γυρίστηκε με τη σειρά του σεναρίου, δηλαδή όπως είναι γραμμένη και όχι αποσπασματικά.
•    Η Jasmin Riggins που υποδύεται μια μικροαπατεώνισσα  Mo μας λέει για τον τρόπο του Loach: «Δεν είχα συνειδητοποιήσει το ρόλο μου στην ταινία, παρά μετά από καιρό. Δεν είχα καταλάβει που το πήγαινε η ταινία, γιατί δεν μας έδειχναν τις επόμενες σκηνές, οπότε δεν είχαμε ιδέα. Τις τελευταίες εβδομάδες του γυρίσματος σκέφτηκα Θεέ μου, ώστε αυτό θα κάνω! Δεν είχα συνειδητοποιήσει πόσο δεμένη θα ήταν η παρέα και πόσο σημαντικό ρόλο θα παίζαμε στην ταινία».
•    Στο ίδιο κλίμα, η Siobhan Reilly που υποδύεται την έγκυο κοπέλα του πρωταγωνιστή δεν είχε ιδέα τι την περίμενε. Όταν συναντήθηκε με τους ενδυματολόγους , υποψιάστηκε κάτι γιατί τη ρώτησαν μόνο τι νούμερο παπούτσι φοράει και τίποτα άλλο.
•    Στην ταινία ένας από τους καταλυτικούς ρόλους είναι αυτός που επαγγελματία γευσιγνώστη, τον οποίο υποδύεται ένας αληθινός γευσιγνώστης ουίσκι. Ο Charlie Maclean αισθάνθηκε ευγνώμων που ο Loach δεν δουλεύει με αυστηρό σενάριο κι έτσι μπόρεσε να ανταποκριθεί επάξια στο ντεμπούτο του ως ηθοποιός .
•    Στην ταινία πρωταγωνιστεί και ένα βαρέλι πολύτιμο ουίσκι που στα μάτια πολλών είναι κάτι σαν το Άγιο Δισκοπότηρο. Πρόκειται για το θρυλικό Malt Mill που παρασκευαζόταν σε ένα ποτοποιείο μεταξύ 1908 και 1962στο νησί Άιλα της Σκωτίας. Φήμες λένε ότι κάπου υπάρχουν κρυμμένα τρία μπουκάλια Malt Mill.
•    Ο Σκωτσέζος σεναριογράφος και ακτιβιστής Paul Laverty που έχει συνεργαστεί με τον Loach σε πολλές ταινίες, συμπεριλαμβανομένων των «Γλυκά Δεκάξι» και «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι», έχει ασκήσει στο παρελθόν το επάγγελμα του δικηγόρου ασχολούμενος κυρίως με υποθέσεις καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κεντρική Αμερική.


Credits:
Σκηνοθεσία: Ken Loach
Παραγωγός: Rebbeca O’Brien
Σενάριο: Paul Laverty
Παίζουν: Paul Brannigan, John Heshaw, Roger Allan, Gary Maitland, Jasmin Riggins, William Ruane, Charlie Maclean
Διευθυντής Φωτογραφίας: Robbie Ryan
Σχεδιασμός Παραγωγής: Fergus Clegg