Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Declan Donnellan - Cheek by Jowl, Κρίμα που είναι πόρνη του Τζων Φορντ στη Στέγη

Declan Donnellan - Cheek by Jowl, Κρίμα που είναι πόρνη του Τζων Φορντ στη Στέγη

Η θρυλική βρετανική ομάδα έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με ένα rock remix στην πιο τολμηρή ερωτική τραγωδία της

Αναγέννησης. Η καταξιωμένη ομάδα Cheek by Jowl, στην πρώτη της επαφή με το αθηναϊκό κοινό, φέρνει στο σήμερα το συναρπαστικό δράμα του Τζων Φορντ Κρίμα που είναι πόρνη, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης για πέντε μόνο παραστάσεις, από τις 18 έως και τις 22 Δεκεμβρίου 2012.


Πόσο συναρπαστικό μπορεί να είναι ένα αιματοβαμμένο δράμα του 1633 με ένα θέμα-ταμπού, όπως ο αιμομικτικός έρωτας δύο αδερφών; Στη σύγχρονη, «ηλεκτρισμένη» και άκρως ερεθιστική παράσταση της πολυβραβευμένης ομάδας Cheek by Jowl, η οποία φημίζεται για τη φρέσκια και τολμηρή ματιά της στα κλασικά έργα, το Κρίμα που είναι πόρνη του Τζων Φορντ αποκαλύπτεται σε όλο το ερεβώδες μεγαλείο του, θυμίζοντας μια κολασμένη εκδοχή του Ρωμαίος και Ιουλιέττα . Σε ένα εφηβικό δωμάτιο και γύρω από ένα κρεβάτι γίνεται η «ανατομία» του απαγορευμένου έρωτα της Ανναμπέλλα και του Τζοβάνι αλλά και της διεφθαρμένης κοινωνίας που τους οδηγεί στο θάνατο. Η ντίσκο και η ποπ-ροκ μουσική εκτοξεύουν την ενέργεια στα ύψη, ενώ ο εκρηκτικός συνδυασμός σκοτεινού χιούμορ και στυγερών φόνων μας μεταφέρει σε ένα παραισθησιογόνο σύμπαν που θυμίζει εκείνο του Pulp Fiction.


Ο Ντέκλαν Ντόννελλαν πρωτοανέβασε το Κρίμα που είναι πόρνη το 1980, ένα χρόνο προτού ιδρύσει την ομάδα Cheek by Jowl.


Μάθετε περισσότερα:


• Το Κρίμα που είναι πόρνη, μολονότι εξαιρετικά δημοφιλές στην εποχή του, βρέθηκε στο περιθώριο, λογοκρίθηκε ή ακόμη και απαγορεύτηκε μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα, λόγω του θέματός του που θεωρούνταν ταμπού. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: όταν ο νομπελίστας δραματουργός Maurice Maeterlinck το μετάφρασε στα γαλλικά, το 1894, επέλεξε τον –κατά πολύ σεμνότερο- τίτλο Annabella, ενώ στην Ιταλία, όπου διαδραματίζεται η πλοκή, το έργο ήταν απαγορευμένο μέχρι το 1947!
• Ο Luchino Visconti σκηνοθέτησε το έργο το 1961 στο Τhéâtre de Paris με πρωταγωνιστές τη Romy Schneider και τον Alain Delon.
• Η Charlotte Rampling ερμήνευσε την κεντρική ηρωίδα, την Ανναμπέλλα, στην ταινία Addio, fratello crudele (1971), μια κινηματογραφική διασκευή του έργου από τον Giuseppe Patroni Griffi.
• Ο Peter Greenaway έχει παραδεχτεί πως το Κρίμα που είναι πόρνη ήταν η πηγή έμπνευσης για την ταινία του Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της (1989).
• Η έκφραση «Cheek by Jowl» (σε ελεύθερη μετάφραση: «σαν το μάγουλο με το σαγόνι») σημαίνει «κολλητά», «κοντά, πολύ κοντά».

 

***
Οι Cheek by Jowl είναι ο σκηνοθέτης Ντέκλαν Ντόννελλαν και ο σύντροφός του στη ζωή και σταθερός σκηνογράφος της ομάδας, Νικ Όρμεροντ. Από το 1981 που υπάρχουν ως ομάδα, φημίζονται για το φρέσκο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα κλασικά έργα, από το Μακμπέθ του Σαίξπηρ μέχρι τις Τρεις αδελφές του Τσέχοφ αλλά και, γενικότερα, για την υψηλή ενέργεια και την υποκριτική ένταση των παραστάσεών τους. Έχουν ταξιδέψει σε περισσότερες από 300 πόλεις και 40 χώρες ανά τον κόσμο, ενώ η βάση τους, τα τελευταία χρόνια, είναι το πολιτιστικό κέντρο Barbican του Λονδίνου.
Πρόσφατες περιοδείες των Cheek by Jowl στην Ευρώπη ήταν με τις παραστάσεις Κρίμα που είναι πόρνη, Μακμπέθ, Τρωίλος και Χρυσηίδα και Οι αλλοπαρμένοι (The Changeling, των Μίντλετον και Ρόουλυ).

 

Το 1999 ο Valery Schadrin, εκ μέρους του Ιδρύματος Ρωσικού Θεάτρου, προσκάλεσε τον Ντόννελλαν και τον Όρμεροντ να συγκροτήσουν ένα θίασο ηθοποιών στη Μόσχα, με τον οποίο ανέβασαν τα έργα Μπόρις Γκοντούνοφ, Δωδεκάτη νύχτα, Οι τρεις αδελφές και Η τρικυμία, τα οποία εξακολουθούν να περιοδεύουν ανά τον κόσμο.
Μετά από παραστάσεις των έργων Όπως σας αρέσει του Σαίξπηρ και Σιντ του Κορνέιγ στο Bouffes du Nord, ο Peter Brook προσκάλεσε τους δύο καλλιτέχνες να συγκροτήσουν ένα θίασο Γάλλων ηθοποιών για να ανεβάσουν την Ανδρομάχη του Ρακίνα. Ο ίδιος θίασος ετοιμάζει τώρα τον Βασιλιά Υμπύ του Alfred Jarry.


Το 1989 ο Ντόννελλαν ορίστηκε αναπληρωτής διευθυντής του Βασιλικού Θεάτρου του Λονδίνου, όπου ανέβασε, μεταξύ άλλων, τις παραγωγές Φουέντε Οβεχούνα του Λόπε ντε Βέγκα, Sweeney Todd και Άγγελοι στην Αμερική του Κούσνερ.


Στο Δραματικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης ανέβασε το Χειμωνιάτικο παραμύθι του Σαίξπηρ. Έχει σκηνοθετήσει επίσης όπερα (Φάλσταφ με τον Claudio Abbado, στο Ζάλτσμουργκ), ταινία (Bel Ami, με τους Robert Pattinson και Uma Thurman) και μπαλέτο (Ρωμαίος και Ιουλιέτα για τα Μπολσόι).


Ο Ντέκλαν Ντόννελλαν έχει βραβευτεί στη Μόσχα, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο και είναι πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Ρωσικού Θεάτρου. Το 2008 τιμήθηκε με το Βραβείο Καρλομάγνου, από κοινού με τον Craig Ventner και τον Αιδεσιμότατο Desmond Tutu. Το βιβλίο του, The Actor and the Target, θεωρείται από τα πιο δημοφιλή σύγχρονα πρακτικά εγχειρίδια υποκριτικής για νέους ηθοποιούς και έχει μεταφραστεί σε δεκαπέντε γλώσσες.

 

***
Παράλληλες εκδηλώσεις:
Συζήτηση με τον Declan Donnellan:
Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012
Κεντρική Σκηνή
Πριν από την παράσταση των Cheek by Jowl, συζήτηση του κοινού με τον σκηνοθέτη Declan Donnellan.
Γλώσσα: Αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση

Masterclass υποκριτικής με τον Declan Donnellan:
Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012
12:30-14:30
Αίθουσα εκθέσεων και διαλέξεων

 

Εστιάζοντας στον Άμλετ του Σαίξπηρ, ο Ντέκλαν Ντόννελλαν θα καθοδηγήσει νεαρούς επαγγελματίες σε μια εξερεύνηση των προσεγγίσεων σε κλασικά κείμενα, διδάσκοντας ορισμένες χρήσιμες αρχές και προτεραιότητες ενός ηθοποιού, προκειμένου αυτός να αισθάνεται λιγότερο αγχωμένος στη δουλειά του.
Για προετοιμασία, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να μάθουν και να προβάρουν ένα απόσπασμα από τον Άμλετ, διάρκειας έως 2-3 λεπτών. Αν κάποιοι από τους συμμετέχοντες γνωρίζονται μεταξύ τους, μπορούν επίσης να κάνουν μια διαλογική σκηνή .


Πολύ σημαντικό: οι ηθοποιοί πρέπει να ερμηνεύσουν το κείμενο στη μητρική τους γλώσσα, δηλαδή τα ελληνικά. Γι’ αυτό το λόγο θα υπάρχει διερμηνέας στο masterclass, προκειμένου να μεταφράζει από τα ελληνικά στα αγγλικά και αντιστρόφως.


Τέλος, χρήσιμο θα ήταν να διαβάσουν οι συμμετέχοντες το βιβλίο του Ντόννελλαν, The Actor and the Target, προτού πάρουν μέρος στο εργαστήριο , γιατί αυτό θα διαφωτίσει και θα εξηγήσει καλύτερα το σκεπτικό του σκηνοθέτη.

 

Απευθύνεται σε:
Νεαρούς επαγγελματίες ηθοποιούς του κλασικού δραματολογίου και σπουδαστές δραματικών σχολών.
Γλώσσα:
Αγγλικά, με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά 
Προϋποθέσεις:
Η παρακολούθηση της παράστασης Κρίμα που είναι πόρνη στη Στέγη
Κόστος συμμετοχής:
Δωρεάν (απαραίτητη η προκράτηση θέσης)
Tηλ: 213-017-8034
Email: education@sgt.gr
Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα

***
Σκηνοθεσία: Declan Donnellan
Συν-σκηνοθεσία: Owen Horsley
Σκηνογραφία: Nick Ormerod
Βοηθός σκηνοθέτη: Jane Gibson
Σχεδιασμός φωτισμών: Judith Greenwood
Μουσική & Ήχος: Nick Powell

Παίζουν: Gina Bramhill, Philip Cairns, David Collings, Hedydd Dylan, Ryan Ellsworth, James Fairhurst, Orlando James, Jonathan Livingstone, Peter Moreton, Nicola Sanderson, Gyuri Sarossy, Laurence Spellman
Παραγωγή: Cheek by Jowl
Συμπαραγωγή: Barbican (Λονδίνο), Les Gémeaux/Sceaux/Scène Nationale και Sydney Festival

 

Παγκόσμια πρεμιέρα:
30 Νοεμβρίου 2011, Les Gémeaux/Sceaux/Scène National, Σω, Γαλλία

ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΜΕ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Μετάφραση: Κλείτος Κύρου
***
Κεντρική Σκηνή
Ώρα έναρξης: 20:30
Εισιτήρια: 15 - 18 - 28 € | Μειωμ. 10 - 12 - 15 €
Αποκτήστε το εισιτήριό σας ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά ή από τα εκδοτήρια εισιτηρίων της Στέγης.
Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων:
Tηλ.: 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)
Ηλεκτρονική πώληση εισιτηρίων:
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για αγορά εισιτηρίων online με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας.
Εύχρηστος οδηγός online αγοράς εισιτηρίων θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα στην επιλογή παράστασης, θέσης, καθώς και στη διαδικασία αγοράς εισιτηρίου.

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Αφιέρωμα για τα 400 χρόνια από το θάνατο του Σαίξπηρ στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
01.12.2016 11:47
Έχουν περάσει 400 χρόνια από τον θάνατο του Σαίξπηρ και ο κορυφαίος ελισαβετιανός συγγραφέας συνεχίζει να παραμένει σύγχρονος και να μας αφορά, να μας προκαλεί, να μας συναρπάζει. Στο Αφιέρωμα στον Σαίξπηρ στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ανιχνεύουμε νέες οπτικές μέσα στα αινιγματικά σαιξπηρικά ποιήματα, βλέπουμε τον Άμλετ σε μια electropop περφόρμανς και αποστηθίζουμε ένα σονέτο επί σκηνής στο By Heart.
Phaedra(s), σε σκηνοθεσία Κριστόφ Βαρλικόφσκι με την Ιζαμπέλ Ιπέρ στη Στέγη
30.11.2016 14:52
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μεταμορφώνεται σε θεά, βασίλισσα, ιερή πόρνη, ερωτευμένη αυτόχειρα, ασυμβίβαστη σύγχρονη γυναίκα και ζωντανό είδωλο του αυτοκαταστροφικού πάθους και γίνεται ξανά η ακαταμάχητη μούσα του κορυφαίου Πολωνού σκηνοθέτη Κριστόφ Βαρλικόφσκι.
Σαίξπηρ για 2 - Νέα Υόρκη - Αθήνα: δύο έργα του Σαίξπηρ στο Θέατρο Άλφα Ιδέα
24.11.2016 15:53
Δύο ομάδες, δύο χώρες, δύο έργα του Σαίξπηρ για δύο άτομα. Δύο διαφορετικές προσεγγίσεις, μια συνάντηση για ένα θέατρο ανθρώπινο, χειροποίητο, συγκινησιακό.
Η πόρνη από πάνω, με την Κατερίνα Διδασκάλου στο Θέατρο Ρεματιάς
30.08.2016 14:40
Την επιτυχημένη παράσταση Η πόρνη από πάνω του Αντώνη Τσιπιανίτη με την Κατερίνα Διδασκάλου σε σκηνοθεσία Σταμάτη Πατρώνη φιλοξενεί το Φεστιβάλ Ρεματιάς 2016, Νύχτες Αλληλεγγύης, την Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου.
Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67 στο Φεστιβάλ Φιλίππων
18.08.2016 12:34
Το Φεστιβάλ Φιλίππων μας προσκαλεί στην παράσταση Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη.