Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Ελένη Ζιώγα: Πρόκειται για μια από σκηνής εξομολόγηση μιας οικογενειακής ιστορίας

Ελένη Ζιώγα: Πρόκειται για μια από σκηνής εξομολόγηση μιας οικογενειακής ιστορίας

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει το μονόλογο της Ελένης Ζιώγα «Το μυστικό της κυρίας Έλεν» από την Τετάρτη 5 έως την Κυριακή

30 Δεκεμβρίου 2012. Πρόκειται για ένα έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του Βασίλη Ζιώγα «Όπως τα κούρντισες Θε’ μου». Η Ελένη Ζιώγα, η οποία ερμηνεύει το μονόλογο, απάντησε στις ερωτήσεις του Culturenow.gr όχι μόνο για την ιστορία αλλά και για τα συναισθήματα που της γέννησε η συγκεκριμένη δουλειά.

 

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη

 


Culturenow.gr: «Το μυστικό της κυρίας Έλεν» θα παρουσιαστεί στο  Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από την Τετάρτη 5 έως την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2012. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτή την παράσταση . Πώς γεννήθηκε η ιδέα και πώς αποφασίσατε να ερμηνεύσετε εσείς αυτό τον μονόλογο;
Ελένη Ζιώγα: Έντεκα χρόνια μετά το χαμό του πατέρα μου, σκεφτόμουν με ποιό τρόπο θα μπορούσα να του αποτίσω έναν φόρο τιμής σαν κόρη του. Κάτι που είχε προλάβει να κάνει και ο ίδιος πριν χρόνια για τη μητέρα του ικανοποιώντας μια παρόμοια ανάγκη και οδηγήθηκε να γράψει το μυθιστόρημα “Όπως τα κούρντισες Θε’ μου” (εκδ. Καστανιώτη 1993). Ξεκίνησα με την πρόθεση να κάνω απλά τη θεατρική προσαρμογή του μυθιστορήματος διατηρώντας αυτούσιο το λόγο του κειμένου. Τελικά όμως, με την δημιουργική επιμονή της καλής μου φίλης και σκηνοθέτιδας της παράστασης Μαριάννας Κάλμπαρη, κατέληξα  να γράψω ένα νέο, δικό μου  θεατρικό κείμενο . Το «Το μυστικό της κυρίας Έλεν», όπως ονόμασα αυτόν τον μονόλογο,  αναφέρεται στο εφτασφράγιστο μυστικό της γιαγιάς μου,  που ξαφνικά ανακαλύψαμε μετά το θάνατό της. Το κείμενο, όμως, μέσα απ’ την αφήγηση των περιστατικών της ζωής της μητέρας του πατέρα μου,  κυρίως φιλοδοξεί να δώσει τις πληροφορίες εκείνες που χρειάζονται για την βαθύτερη κατανόηση του υπαρξιακού περιβάλλοντος στο συγγραφικό έργο  ενός σπουδαίου Έλληνα, του Βασίλη Ζιώγα.


Να παραχωρήσει, δηλαδή, στον ενδιαφερόμενο την δυνατότητα να  γνωρίσει τον συγγραφέα σαν άνθρωπο, όπως τον γνωρίσαμε εμείς, οι κοντινοί συγγενείς. Και  να δει, όσο είναι αυτό δυνατόν, τη ζωή μέσα απ’ το δικό του ανυποχώρητα αθώο και έκπληκτο βλέμμα.  Όσο για την ερμηνεία, που θα είναι δική μου, παίζω η ίδια το ρόλο, επειδή απλώς είμαι η κόρη του. Και η εγγονή της γιαγιάς μου. Και εδώ δεν μιλάμε για μια θεατρική παράσταση. Αλλά για μια από σκηνής εξομολόγηση μιας οικογενειακής ιστορίας.

 

Cul.N.: Πώς νιώσατε και νιώθετε δημιουργώντας πάνω σε ένα έργο του πατέρα σας και μάλιστα έχοντας πολλαπλή ευθύνη αρμοδιοτήτων (συγγραφή-διασκευή, ερμηνεία);
Ε.Ζ.: Φόβο μην τον προδώσω.


Cul.N.: Τον Βασίλη Ζιώγα, τον γνωρίζουμε όλοι ως έναν από τους σημαντικότερους νεοέλληνες θεατρικούς συγγραφείς.  Εσείς πώς τον θυμάστε ως πατέρα; Τι έχετε κρατήσει από εκείνον τόσο στη ζωή γενικότερα όσο και στην τέχνη;
Ε.Ζ.: Την τιμιότητά του. Και άλλα που θέλουμε ένα βιβλίο ολόκληρο για να τα απαριθμήσω.
 

Cul.N.: Ποιό έργο του θεωρείτε ποιο σημαντικό ή το ξεχωρίζετε και γιατί;
Ε.Ζ.: Στο κάθε έργο του πατέρα μου ανακαλύπτει κανείς κάτι νέο.


Cul.N.: Το μυθιστόρημα «Όπως τα κούρντισες Θέ’ μου» ποιες διαφορές έχει κατά τη γνώμη σας με «Το μυστικό της κυρίας Έλεν»; Ποια είναι τα δυνατά σημεία του καθενός;
Ε.Ζ.:
Το κοινό σημείο είναι ακριβώς αυτό : Το «όπως τα κούρντισες Θε’ μου».
 

Cul.N.: Υποκριτική, στιχουργική. Ποια θεωρείτε τη μεγάλη σας αγάπη και για ποιους λόγους ;
Ε.Ζ.: Δεν ξέρω. Μη με ρωτάτε. Αυτήν την εποχή θα προτιμούσα να μην κάνω τίποτε απ’ τα δύο.


Cul.N.: Σε μια εποχή που κυριαρχούσε το εύπεπτο τραγούδι, εσείς συμμετείχατε σε πολύ καλές δουλειές με ενιαίο ύφος (αρχή-μέση και τέλος) και σημαντικούς συνεργάτες όπως στο cd «Μόνο ένα φιλί». Τι θυμάστε από εκείνη την εποχή; Πιστεύετε πως η δισκογραφία θα ξαναζήσει τέτοιες συναντήσεις ή τα πράγματα πια έχουν πάρει έναν άλλο δρόμο αυτόν του διαδικτύου και του download;
Ε.Ζ.:
Θυμάμαι ότι δεν φανταζόμασταν τι πρόκειται να πάθουμε στο μέλλον. Κατά τα άλλα τι να σας πω... Τα χω χάσει. Όπως όλοι μας φαντάζομαι.
 

Cul.N.: Για να επιστρέψουμε στην παράσταση, με ποια συναισθήματα θα θέλατε να αποχωρήσουν οι θεατές μετά το τέλος της ;
Ε.Ζ.:
Οικειότητας.
 

Cul.N.:  Επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια υπάρχουν; Αν ναι, θα θέλατε να τα μοιραστείτε μαζί μας ;
Ε.Ζ.:
Τι να σας πω; Η Ελλάδα μας να ‘ναι καλά και τ’ άλλα έρχονται...


 

Σχετικές ειδήσεις
Ελένη Παργινού: Ο άνθρωπος δεν θα πάψει ποτέ να αναζητά την ελευθερία
21.11.2016 12:42
Το γνωστό διήγημα του Φραντς Κάφκα «Αναφορά σε μια Ακαδημία», η αλληγορική ιστορία ενός πιθήκου που εξανθρωπίζεται προκειμένου να βρει το χώρο του στον κόσμο των ανθρώπων, παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Σημείο, σε σκηνοθεσία Ελένης Παργινού. Η νεαρή σκηνοθέτις, με αφορμή την παράσταση, μας μίλησε για τα εναγώνια ερωτήματα που θέτει ο Κάφκα, την έννοια της ελευθερίας, την αφυπνιστική δύναμη του θεάτρου και την αμφισβήτηση.
Αλέξανδρος Διαμαντής: Ο Βέρθερος είναι η αισθηματική Βίβλος της επανάστασης
03.11.2016 12:52
Το Θέατρο Σημείο παρουσιάζει την παράσταση "Βέρθερος", ένα έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του J.W. Goethe, "Τα Πάθη του Νεαρού Βέρθερου", σε σκηνοθεσία και σκηνική σύλληψη του Αλέξανδρου Διαμαντή. ο νεαρός δημιουργός, ο οποίος μας μίλησε για την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, το περίφημο επιστολικό μυθιστόρημα του Γκαίτε που αφορά κάθε εποχή, τον έρωτα, την επανάσταση και την ύπαρξη ή όχι της ελευθερίας στη ζωή ενός ανθρώπου.
Άννα Φερς: Μία περφόρμανς πρέπει να μας
21.06.2016 15:20
Καλεσμένη από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Goldsmiths του Λονδίνου Anna Furse /Άννα Φερς, διευθύντρια στο τμήμα Θεάτρου και Performance και για 15 χρόνια υπεύθυνη στο διεθνώς αναγνωρισμένο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Performance Making, είναι το πρόσωπο κλειδί σε ένα πρότζεκτ με τίτλο Δημιουργώντας μία Περφόρμανς. Το πρότζεκτ Performance Making θα διαρκέσει συνολικά 10 ημέρες, από την Πέμπτη 7 έως Κυριακή 17 Ιουλίου 2016, και αποτελείται από τρείς δράσεις: Εντατικό εργαστήριο 8 ημερών (workshop) με την Anna Furse, Διάλεξη με ελεύθερη είσοδο, Συμπόσιο 2 ημερών που θα συντονίζουν η Anna Furse και η Ana Sanchez Colberg.
Killing the fly: Η Αγγελική του τότε και του σήμερα δίνει ένα μάθημα ζωής!
07.04.2016 16:29
Την συγκλονιστική ιστορία της Αγγελικής Ματθαίου, μιας προσφυγοπούλας από τις Νέες Φώκαιες της Σμύρνης, όπως η ίδια την κατέγραψε σε ένα γράμμα της που δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες, αποφάσισε να μεταφέρει επί σκηνής η ομάδα Killing The Fly μέσα από την παράσταση “Αγγελική”. Μετά την επιτυχημένη περιοδεία της σε Κρήτη και ηπειρωτική Ελλάδα, η “Αγγελική” τους θα παρουσιαστεί από 8 Απριλίου στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Με αυτή την αφορμή, τα δύο μέλη της ομάδας (Κατερίνα Δαμβόγλου, Robin Beer) μας μίλησαν για την παράσταση και τους τρόπους που προσέγγισαν σκηνικά το οδοιπορικό της Αγγελικής, ενώ δεν παρέλειψαν να αναφερθούν στον ζωτικής σημασίας ρόλο των καλλιτεχνών και του θεάτρου μέσα στους δύσκολους καιρούς που βιώνουμε, στο μείζον ζήτημα της προσφυγιάς, καθώς και στις πολλές “Αγγελικές” του σήμερα που δίνουν ένα σημαντικό μάθημα ζωής.
Σταύρος Τσακίρης: Ο κόσμος που ζούμε τώρα πεθαίνει σιγά – σιγά
26.02.2016 15:55
Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παίζεται αυτόν τον καιρό το γνωστό δράμα του Μπύχνερ, «Βόυτσεκ», για πρώτη φορά ως ενιαία παράσταση. Ο Σταύρος Τσακίρης που σκηνοθετεί αυτό το μεγάλο εγχείρημα, μας εξηγεί τη σημασία μιας τέτοιας παραγωγής, καθώς και διάφορες παραμέτρους του έργου, που αγγίζουν κάθε εποχή και κοινωνία. Ωστόσο, εκτός από το να φωτίσει τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου ανεβάσματος, αποκαλύπτει και μία μεγάλη και ενδιαφέρουσα φιλοδοξία του για το μέλλον, την παρουσίαση του έπους του «Διγενή Ακρίτα».