Τα μέλη της ομάδας μιλούν στο Culturenow για όσα θα δούμε, θα ακούσουμε και θα συζητήσουμε το τριήμερο 23, 24 και 25 Νοεμβρίου 2012 στο Beton7.

Photo: Γιώργος Φραγκίσκος

CultureNow: Το τριήμερο 23 έως 25 Νοεμβρίου η ομάδα σας θα παρουσιάσει στο Beton7 το δρώμενο Electric Nights – 3-Days of Electronic Arts. Πείτε μας λίγα λόγια για την ιδέα του τριημέρου και τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν.

Medea Electronique: Το τριήμερο Electric Nights βασίζεται στην τέχνη νέων μέσων και σε έργα καινούργια και μη της ομάδας μας. Ο πυρήνας ήταν το 24ώρο συνεχόμενης μουσικής το οποίο ξεκινάει την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου στις 21:00 και τελειώνει την επόμενη στις 24:00 (ουσιαστικά 27ώρο). Η ιδέα λοιπόν εξελίχθηκε και πλαισιώθηκε από περφόρμανς, εγκαταστάσεις και συζητήσεις, δημιουργώντας έτσι το τριήμερο φεστιβάλ Electric Nights.

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν, εκτός από τα μέλη της Medea Electronique, προέκυψαν μετά από ανοιχτό κάλεσμα και μετά από δική μας πρόσκληση σε μουσικούς της Αθηναϊκής  πειραματικής μουσικής σκηνής. Προέρχονται από διαφορετικές χώρες (Ολλανδία, Γερμανία, Κορέα, Ηνωμένες Πολιτείες, Αυστραλία, Γαλλία κ.α.) και διαφορετικές γενιές. Αποτελεί μια αφορμή για μια συνάντηση των δημιουργών της συγκεκριμένης σκηνής.

C. N.: Τι σημαίνει αυτοσχεδιαστική μουσική μέσω των νέων μέσων; Με ποια ήδη μουσικής καταπιάνονται οι καλλιτέχνες και τι όργανα ή μέσα χρησιμοποιούν;

M. D.: Όταν μιλάμε για αυτοσχεδιαστική μουσική δεν αναφερόμαστε σε κάποιο συγκεκριμένο είδος, καθώς ειδικά στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό το αποτέλεσμα που προκύπτει βασίζεται στον ειρμό και το συνειρμό. Πολλές φορές βέβαια το ύφος παραπέμπει σε ακούσματα avant-garde και noise (τουλάχιστον η μουσική του I.S.E., του μουσικού συνόλου της Medea Electronique), χωρίς αυτό να είναι κανόνας. Τα όργανα τα οποία χρησιμοποιούνται επίσης δεν έχουν κάποιο κανόνα. Πολλοί μουσικοί νέων μέσων χρησιμοποιούν υπολογιστή φτιάχνοντας τα δικά τους προγράμματα, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν αυτοσχέδια όργανα από ηλεκτρονικά κυκλώματα, ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να παράξει ήχου μέσω ηλεκτρικού ρεύματος.

C. N.: Πόσο σημαντικός παράγοντας είναι η τεχνολογία και τα νέα μέσα για να δημιουργήσετε; Όσο εξελίσσονται αυτά εξελίσσεται και η τέχνη;

M. D.: Ο πυρήνας της ομάδας μας είναι η τέχνη που χρησιμοποιεί τεχνολογία. Αυτό δε σημαίνει ότι η τεχνολογία και η εξέλιξή της είναι ο οδηγός μας. Κύριο λόγο έχει η έμπνευση από την οποία προκύπτουν ιδέες τις οποίες προσπαθούμε να υλοποιήσουμε με νέους και ευρηματικούς τρόπους χρήσης της τεχνολογίας.

C. N.: Το τριήμερο αυτό πλαισιώνεται και εικαστικά. Πείτε μας λίγα λόγια για τα έργα που θα παρουσιαστούν και πόσο συνδέονται με την ιδέα της “ηλεκτρονικής τέχνης”.

M. D.: Το Electric Nights είναι ένας όρος ο οποίος ουσιαστικά περιλαμβάνει όλα τα νέα μέσα. Στη μουσική αυτό γίνεται αντιληπτό μέσω του ήχου, στη συγκεκριμένη εικαστική εγκατάσταση μέσω του ήχου και της εικόνας τα οποία και τα δύο έχουν παραχθεί χρησιμοποιώντας τα νέα μέσα. Η συγκεκριμένη εγκατάσταση ‘Beyond Reasoning’ είναι περισσότερο μια εμπειρία στο χώρο κατά την οποία ο θεατής βιώνει τόσο τον ήχο όσο και την εικόνα αλλά και τον εαυτό του ο οποίος “βομβαρδίζεται” από απότομες οπτικές και ηχητικές εναλλαγές. Στο ‘Fragments of th Unseen’ ο performer εξερευνά το περιβάλλον με τη χρήση πολλαπλών καμερών και μικροφώνων που συνδέονται με το σώμα του, αποκαλύπτοντας εν μέρει την ταυτότητά του, σαν τον χαμαιλέοντα, που δημιουργεί νέα σχήματα και αλλαγές στα βασικά χαρακτηριστικά του, ανάλογα με το περιβάλλον.

C. N.: Στο τριήμερο επίσης θα πραγματοποιηθούν και κάποιες συζητήσεις με τη συμμετοχή θεωρητικών και καλλιτεχνών σχετικά με τα νέα μέσα στο ευρύτερο πεδίο της σύγχρονης τέχνης. Πόσο σημαντικό είναι κατά τη γνώμη σας η τοποθέτηση ενός τέτοιου ζητήματος, ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που η “παραδοσιακή τέχνη” περνά και αυτή την κρίση της;

M. D.: Δεν είμαι σίγουρος κατά πόσον η παραδοσιακή τέχνη περνά κρίση, και κατά πόσον αυτή η κρίση έχει τη σύγχρονη πειραματική τέχνη ως αιτία ή αφορμή. Είναι δύο πράγματα διαφορετικά με διαφορετικό κοινό. Το ζήτημα της σύγχρονης τέχνης και της τέχνης νέων μέσων είναι σημαντικό καθώς είναι η τέχνη η οποία “πατάει” πάνω σε προηγούμενες εκφάνσεις έκφρασης και μπορεί να χαρακτηριστεί ως η επιτομή της εξέλιξης.

C. N.:Για κάποιον καλλιτέχνη που ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει τα νέα μέσα πόσο εύκολο είναι να εξοικειωθεί με αυτά σήμερα; Υπάρχει η δυνατότητα για τους νέους καλλιτέχνες να εξελίξουν το έργο τους μέσω των νέων μέσων;

M. D.: Υπάρχουν πολλές πηγές για νέα μέσα, ελεύθερα προσβάσιμες από όλους. Στο διαδύκτιο μπορεί κάποιος να βρει πληθώρα μαθημάτων και εγχειριδίων νέων μέσων, περιβαλλόντων προγραμματισμού, δημιουργίας κυκλωμάτων και διάφορα άλλα. Επίσης οργανώνονται πολλά σεμινάρια και εργαστήρια με θέμα την τεχνολογία στην τέχνη. Είναι ένας τομέας που απαιτεί πειθαρχία, υπομονή και επιμονή, τα αποτελέσματα του οποίου μπορεί να δώσουν μεγάλη ικανοποίηση.

C. N.: Η Medea Electronique πότε δημιουργήθηκε και ποιοι είναι στόχοι της; Μπορεί να συμμετέχει οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος καλλιτέχνης στις δράσεις σας και με ποιο τρόπο;

M. D.: Με ένα υφέρπον λογοπαίγνιο στο όνομα – Medea μέσα από τα νέα Media- ιδρύθηκε το 2006 η καλλιτεχνική ομάδα Medea Electronique. Ανεξάρτητοι καλλιτέχνες που δουλεύουν σε διαφορετικούς τομείς της τέχνης (μουσική, βίντεο, ζωγραφική, animation, διαδραστικές τεχνολογίες) ενοποιούν τις ξεχωριστές ειδικότητες τους στους τομείς της έρευνας και της εφαρμογής, ορίζοντας έτσι ένα ιδιαίτερο στυλ στα Πολυμέσα, με έμφαση στον αυτοσχεδιασμό.
Η ομάδα μας κάνει ανοιχτές κλήσεις για διάφορες δραστηριότητες της, σχετικά με τις ανάγκες της. Ο καθένας μπορεί να ανταποκριθεί και εφόσον πληρεί τις εκάστοτε προϋποθέσεις, να συνεργαστεί μαζί μας.