Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Ένα σπίτι για τη Γενιά του 30: Έκθεση στην Οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Ένα σπίτι για τη Γενιά του 30: Έκθεση στην Οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Το Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού και η Μικρή Άρκτος παρουσιάζουν την ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο

«Ένα σπίτι για τη Γενιά του ’30», σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ίριδας Κρητικού.

 

Πρόκειται για μια έκθεση που σκοπό έχει τόσο τη γνωριμία με τη πολύτιμη συλλογή έργων τέχνης  και αρχειακού υλικού του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού που αποτελείται κατά κύριο λόγο από έργα σημαντικών εκπροσώπων της Γενιάς του ’30, στενών φίλων των Κατακουζηνών αλλά και αναμνηστικά αντικείμενα που δωρήθηκαν από τους ίδιους τους δημιουργούς τους όσο και τη δεύτερη ανάγνωση της σημασίας τους μέσα από τα έργα σύγχρονων Ελλήνων διακεκριμένων αλλά και νεότερων καλλιτεχνών που επιλέχθηκαν ειδικά για την έκθεση και θα εκτεθούν σε συνομιλία με τα έργα της μόνιμης συλλογής, προτείνοντας ως συνδετικό ιστό την εκλεκτική τους συγγένεια με εκείνα. Σπουδές ζωγραφικής, μονοτυπίες, γλυπτά και πρωτότυπα αντικείμενα τέχνης θα συνυπάρξουν στους χώρους του Ιδρύματος ως αισθητικά και εννοιολογικά σχόλια στις μόνιμες συλλογές έργων, αναμνηστικών φωτογραφιών, βιβλίων, χειρογράφων και διακοσμητικών αντικειμένων ευρωπαϊκής και ασιατικής τέχνης.

 

Στην έκθεση συμμετέχουν: Σπύρος Αγγελόπουλος, Γιάννης Αδαμάκης , Στέλιος Αλεξάκης , Όλγα Αλεξοπούλου, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αλέξης Βερούκας, Ειρήνη Βουρλούμη, Μάριος Βουτσινάς , Ανδρέας Γεωργιάδης , Πέννυ Γκέκα, Γιάννης Δέδες, Ειρήνη Ηλιοπούλου, Μάρκος Καμπάνης, Τίνα Καραγεώργη, Πωλίνα Κασιμάτη, Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Θανάσης Μακρής, Τάσος Μαντζαβίνος, Χαρίτων Μπεκιάρης, Απόστολος  Παπαγεωργίου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Δάφνη Ρόκου, Γιώργος Σαμψωνίδης, Κώστας Σιαφάκας, Μαρία Τσάγκαρη, Γιώργος Χαδούλης.

 

Ο Άγγελος και η Λητώ Κατακουζηνού ξεκίνησαν την κοινή ζωή τους στη δεκαετία του 1930 και για πενήντα σχεδόν χρόνια το σπίτι τους υπήρξε ιδανικός προορισμός τόσο για τον πνευματικό κόσμο του τόπου μας όσο και για τους ξένους καλλιτέχνες και διανοούμενους που ξεναγούνταν από τους ίδιους και τον πνευματικό κύκλο τους στην πεμπτουσία της ελληνικότητας. Το ιδιαίτερου κάλλους και απαράμιλλης θέας διαμέρισμά τους στη Λεωφόρο Αμαλίας 4, σημαδεύτηκε ανεξίτηλα από την παρουσία δημιουργών που προσέγγισαν  με τη σκέψη και το έργο τους τη σύγχρονη Ελλάδα, πλαισιωμένοι από ευρωπαίους και αμερικανούς δημιουργούς και διανοούμενους, που το όνομά τους αγγίζει σήμερα τη σφαίρα του μύθου.

 

Τα αποκτήματα της Συλλογής, είτε πρόκειται για τα μοναδικά φορητά έργα του Θεόφιλου, του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, του Σπύρου Βασιλείου και του Γιάννη Τσαρούχη, είτε για τις περίτεχνες ζωγραφιστές πόρτες του Χατζηκυριάκου-Γκίκα και τις ψηφιδωτές γοργόνες του Βασιλείου, ή ακόμη, για τα αφιερωματικά πορτρέτα του Γιώργου Γουναρόπουλου αλλά και του μεγάλου Marc Chagall, καθώς και τα πολύτιμα χαρακτικά του Pablo Picasso, που σώζονται ανάμεσα στα εξίσου πολύτιμα λογοτεχνικά βιβλία και τις φωτογραφίες-ντοκουμέντα με τις ιδιόχειρες αφιερώσεις, μιλούν για όλα όσα αγάπησαν οι Κατακουζηνοί, για εκείνο που παραμένει η μεγαλύτερη κληρονομιά εκείνων που κατοίκησαν εκεί όπου ακόμη πλανώνται οι σκιές του Sigmund Freud, του Albert Camus και του Μάνου Χατζιδάκι: για τη μη κτητική ή αυταρχική σχέση τους με τα έργα τέχνης που συντρόφευσαν τον κοινό βίο τους ως αντίδωρα και πολύτιμες σφραγίδες φιλίας και όχι ως ακριβά τρόπαια, για την οργανική σχέση τους με τα έργα τέχνης με τον τρόπο που περιγράφει ο Christopher Butler στο βιβλίο του «Pleasure and the Arts»: «Η σχέση μας με τα έργα τέχνης, είναι αντίστοιχη με εκείνη που συνάπτουμε με τους ανθρώπους. Απολαμβάνοντάς τα, επιλέγουμε «την παρέα μας», το αντικείμενο συναναστροφής μας... Είναι ετούτες οι βασικές αμφίδρομες ανθρώπινες αξίες, που συνεπάγονται την πνευματική αλληλεγγύη με μια ορισμένη ομάδα και που συχνά υποθάλπουν την απόλαυσή μας σε κάθε πεδίο τέχνης».

 

Το εύθραυστο ιδιωτικό κέλυφος κατοικίας του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού, δύο ξεχωριστών ανθρώπων που ταξίδεψαν μαζί στη ζωή και την τέχνη, αποτελεί ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα αστικά μνημεία της νεότερης ιστορίας μας και ταυτόχρονα, ένα γοητευτικό πίστευμα πρωτογενούς δημιουργίας, γόνιμης τρυφερότητας και εκλεκτικής αισθητικής. Επιθυμία του Ιδρύματος είναι η έκθεση να λειτουργήσει ως μια ικανή αφορμή διείσδυσης στη συναρπαστική ενδοχώρα αυτού του κελύφους καθώς τα περισσότερα από τα έργα που την προσδιορίζουν, αν και σπουδαίας καλλιτεχνικής σημασίας, παραμένουν έως σήμερα αδημοσίευτα.


 

Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού και τη Μικρή Άρκτο.
Την έκθεση επιμελείται η ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού.

 


 

Σχετικές ειδήσεις
ALlmost Divine: έκθεση του Άγγελου Μαυραειδή στη Μύκονο
12.08.2016 10:33
Στην ανακαινισμένη Αίθουσα Σ. Συριώτη του Δήμου Μυκόνου θα φιλοξενείται από τις 21 Αυγούστου έως την 1η Σεπτεμβρίου 2016 η 1η ατομική έκθεση ζωγραφικής "ΑLLmost Divine" του Άγγελου Μαυραειδή.
Αλεξανδρινό Κουαρτέτο: Έκθεση του Ανδρέα Γεωργιάδη στην Οικία Μοχάμετ Άλι
20.07.2016 16:31
To Ερευνητικό Κέντρο MOHA παρουσιάζει την Τετάρτη 3 Αυγούστου 2016 στην Οικία Μοχάμετ Άλι στην Καβάλα, την έκθεση ζωγραφικής του ζωγράφου Ανδρέα Γεωργιάδη με τίτλο “Αλεξανδρινό Κουαρτέτο”, βασισμένη στην ομότιτλη τετραλογία του Λώρενς Ντάρρελ, σε επιμέλεια της Φανής-Μαρίας Τσιγκάκου.
Έκθεση της Justyna Borucka στην Οικία Κατακουζηνού
23.05.2016 16:43
Η Οικία Κατακουζηνού με χαρά εγκαινιάζει την έκθεση της εικαστικής δημιουργού Justyna Borucka, την Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016, στις 20.00.
Καλημέρα κύριε Proust: έκθεση του Άγγελου Σκούρτη στην αίθουσα τέχνης εκφραση - γιαννα γραμματοπουλου
21.04.2016 14:33
Η αίθουσα τέχνης εκφραση - γιαννα γραμματοπουλου εγκαινιάζει την Πέμπτη 12 Μαΐου 2016 την ατομική έκθεση του Άγγελου Σκούρτη με τίτλο «Καλημέρα κύριε Proust».
UPPER - Contemporary Architecture in Athens: έκθεση του Άγγελου Κωνσταντινίδη στο Booze
08.03.2016 17:04
Το BOOZE μας προσκαλεί στα εγκαίνια της Έκθεσης Φωτογραφίας “UPPER” Contemporary Architecture in Athens του Άγγελου Κωνσταντινίδη, με την τεχνική Long Exposure [μεγάλος χρόνος έκθεσης με κλειστό διάφραγμα].