Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Θέατρο: Η Εποχή της Μπεκάτσας - Ομάδα Χα! (Κινητήρας studio, 04-11-2012)

Θέατρο: Η Εποχή της Μπεκάτσας - Ομάδα Χα! (Κινητήρας studio, 04-11-2012)

Η Ομάδα Χα! δημιουργεί και ανεβάζει στο Studio του Κινητήρα την παράσταση «Η εποχή της Μπεκάτσας» (Μια ιστορία εξουσίας). Όπως

 

Από τη Φωτεινή Τσαρδούνη

 

αναφέρει και η ίδια η ομάδα η παράσταση δημιουργήθηκε με έναυσμα τον Αντουανετισμό και το χάσμα μεταξύ εξουσιαστών  και εξουσιαζόμενων.


Η ιστορία ξεκινά με το παιχνίδι μιας παρέας παιδιών που θέλουν να παίξουν, ώσπου δύο από αυτά, ο Λουί και η Μαρί (εμφανής συσχετισμός με το βασιλικό ζεύγος  του Λουδοβίκου ΙΣΤ’ με  την Μαρία Αντουανέτα – ασχέτως αν ο αντουανετισμός αφορά την συγκεκριμένη ιστορία σε πολύ γενικό πλαίσιο) αποφασίζουν να παίξουν τους «βασιλείς». Τότε, όπως ένα κοπάδι από μπεκάτσες μεταναστεύει, έτσι και τα δύο παιδιά «μεταναστεύουν» σε άλλο χρόνο και σε άλλο τόπο όπου τους επιτρέπεται να βασιλέψουν. Η βασιλεία όμως γλυκαίνει τους ανθρώπους, η εξουσία τους παραμυθιάζει  και τα δύο παιδιά διαφθείρονται και παίρνουν την στάση ενήλικων πλεονεκτών. Οι μπεκάτσες όμως, πουλιά διακριτικά και φιλήσυχα, θα παραμονεύουν ν’ αναδείξουν αυτή τους την μεταστροφή στην σκληρότητα.

 


Η ομάδα Χα! χρησιμοποιεί απλά μέσα για να χτίσει το παραμύθι της μπροστά στα μάτια των θεατών. Τα υλικά σκηνικά είναι ανύπαρκτα, ενώ ο φωτισμός και η μουσική είναι ζυγοσταθμισμένα για τις ανάγκες της παράστασης. Η ιστορία άλλωστε μιλάει από μόνη της. Οι ηθοποιοί χρησιμοποιούν τα σώματα και τις φωνές  τους για να δημιουργήσουν χαρακτήρες, να ορίσουν τον χώρο. Οι μεγεθυμένες συμπεριφορές και το γκροτέσκ στυλιζάρισμα των ηρώων τους κάνουν πιο κατανοητούς. Έξυπνες αναπαραστάσεις που προκαλούν χαμόγελα κάνουν την απόσταση μεταξύ καταπιεστών και καταπιεζόμενων πιο ανάλαφρη και ακίνδυνη. Η δομή του έργου είναι μεν χαλαρή, αλλά στο τέλος συμπυκνώνει τα ηθικά της διδάγματα.

 


Οι νέες ομάδες συνήθως, ιδιαίτερα αυτή την δύσκολη περίοδο που διανύουμε, δημιουργούν με κοινό παρονομαστή την αγάπη τους γι’ αυτό που κάνουν. Φαίνεται ότι έτσι γίνεται και στην περίπτωση της ομάδας Χα!.  Το κύριο θέμα που πραγματεύεται (η διάβρωση που προκαλεί η εξουσία) είναι σίγουρα κάτι που μας απασχολεί όλους, μικρούς/ μεγάλους. Ένας ενήλικας, αν δει την παράσταση, θα παρακολουθήσει την πορεία από την αθωότητα στην αλλοτρίωση που προκαλεί η ανάληψη της εξουσίας μέσα από τον απλό και μεταδοτικό τρόπο του παραμυθιού.  Ακριβώς όμως επειδή είναι έντονο το παιχνίδι – παραμύθι σ’ αυτή την παράσταση, είναι ζήτημα αν θα λάβει σοβαρά υπ’ όψιν του ένας «μεγάλος»  τα νοήματά της  ή απλά θα την  βρει ως ευκαιρία να γελάσει και να χαλαρώσει. Σίγουρα όμως, τα πιο παιδικά και αγνά μάτια θα λάμβαναν ουσιαστικά μηνύματα από  αυτά που θέλει να μας  πει «Η εποχή της μπεκάτσας». Για την ομάδα Χα! θα ήταν μια καλή ευκαιρία λοιπόν,  αυτή της την ιστορία να την απευθύνει και σε μικρότερες ηλικίες, όπου τώρα διαπλάθονται οι αξίες τους και που η ματιά τους είναι ακόμα ανοικτή.

 

Σχετικές ειδήσεις
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Φρόυντ και Χίτλερ: Μια υποθετική συνάντηση που ίσως άλλαζε την ιστορία
14.10.2016 17:07
Θα μπορούσατε να φανταστείτε τον Αδόλφο Χίτλερ, τον άνθρωπο που έγραψε τις μελανότερες σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας να ξεστομίζει τη λέξη «φόβος»; Να αγωνιά και να ικετεύει για μια πρόβλεψη σχετικά με τη δική του κλινική περίπτωση; Ο Γερμανός συγγραφέας Άρνολντ Μπέρνφελντ εμπνέεται το έργο του «Ο μικρός Χίτλερ» μπλέκοντας μυθοπλαστικά και βιογραφικά στοιχεία από τα παιδικά κι εφηβικά χρόνια του Χίτλερ και με αρκετή φαντασία φέρνει αντιμέτωπους στην αρένα - κυριολεκτικά και μεταφορικά - δύο «θηρία» της σύγχρονης ιστορίας, έναν κορυφαίο ψυχαναλυτή κι έναν κορυφαίο δικτάτορα.
«Επτά επί Θήβας»: Όταν το πάθος για εξουσία νικά την αδελφική αγάπη
08.09.2016 13:43
Ο Ετεοκλής βρίσκεται μόνος στη σκηνή. Μοιάζει προβληματισμένος, σιωπηλός, φοβισμένος. Είναι όμως και ο περήφανος ηγέτης και υπερασπιστής της πόλης των Θηβών, την οποία οφείλει να προφυλάξει με κάθε κόστος από την επίθεση του αδελφού του Πολυνείκη που κινείται εναντίον της έχοντας συγκεντρώσει έξι ακόμη βασιλείς.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.