Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης παρουσιάζει την έκθεση της Λίζης Καλλιγά με τίτλο «Στο Ξενία της Άνδρου, 2001-2012…

(ένα αρχείο ανοίγει)» από τις 8 Νοεμβρίου μέχρι τις 12 Ιανουαρίου 2012.

Η Λίζη Καλλιγά ανοίγει ένα αρχείο εικόνων που συλλέγει για περισσότερο από μια δεκαετία. Το project Στο Ξενία της Άνδρου, 2001-2012 [ένα αρχείο ανοίγει] επιζητά να μην περιοριστεί στην καθαρά εκθεσιακή διάσταση. Στην έκθεση περιλαμβάνεται, σκόπιμα, μόνο μέρος από το αρχειακό υλικό που έχει συγκεντρώσει η Λίζη Καλλιγά καταγράφοντας από το 2001 έως το 2012 την κατάσταση και τις φθορές που έχει υποστεί το Ξενοδοχείο Τρίτων (Ξενία της Άνδρου) του Άρη Κωνσταντινίδη.

Η Καλλιγά τονίζει τη δύναμη και τη δυνατότητα της φωτογραφίας να δημιουργεί ιστορία, ακριβώς μέσα από αυτό που καταγράφει. Η φωτογραφία συνιστά μια διαμεσολαβημένη εικόνα της πραγματικότητας, η οποία ούτως ή άλλως δεν είναι μια και μοναδική. Εδώ, όμως, η Καλλιγά δεν συλλέγει απλά φωτογραφικό υλικό, αλλά επανασημοσιοδοτεί το αρχικό υλικό με τη δημιουργία ενός αρχείου εικόνων. Προχωρώντας πέρα από μια τέχνη της ιστορίας, του ίχνους και της μνήμης, λειτουργεί ως διαμεσολαβητής ανάμεσα στο παρελθόν και στο σήμερα, με ένα αρχείο που καταγράφει αλλά και ερμηνεύει, προτείνοντας, μέσα από το καλλιτεχνικό βίωμα, νέες αφηγήσεις. Ενεργοποιώντας φωτογραφικά και αρχειακά το παρελθόν, μιλάει όχι μόνο για αυτό το παρελθόν, αλλά δηλώνει και το ποσό ενεργό και ανοικτό σε αναγνώσεις, ερμηνείες, ακόμη και χρήσεις μπορεί να είναι το παρελθόν.

Περαιτέρω, διερευνάται το ερώτημα κατά πόσο σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές και δράσεις που χρησιμοποιούν την ιστορία, το τεκμήριο, τη φωτογραφία και το αρχείο ως εργαλεία για μια δημιουργική προσέγγιση του παρελθόντος και αναστοχασμό για το σήμερα μπορούν, μέσω της προσβασιμότητας που έχουν στη δημόσια σφαίρα, να λειτουργήσουν και ως πεδία συνεργασιών και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Ομιλίες-συζητήσεις κατά τη διάρκεια της έκθεσης καθώς και ένα ειδικά σχεδιασμένο blog στοχεύουν στην αλληλεπίδραση καλλιτεχνών, θεωρητικών, πολιτιστικών και αρχειακών φορέων και κοινού πάνω στη σχέση της σύγχρονης τέχνης και του καλλιτέχνη με το παρελθόν και το αρχείο, το σήμερα και την κοινωνία.

Επιμέλεια έκθεσης: Ευγενία Αλεξάκη