Μουσική και κινηματογράφος – video art συναντούν τη φιλοσοφία μέσα από την προβολή σκηνών της καθημερινότητας, της παιδικής

ηλικίας, του πολέμου, της πολιτικής διαμαρτυρίας, της εγκατάλειψης, της φύσης, του βιομηχανοποιημένου χώρου όπου κατοικούμε. Εικόνων που «τρέφονται από την ορμή και τη δύναμη της μουσικής, σε μια σύνθεση Ανατολής και Δύσης όπου αντηχεί το μήνυμα του έργου του Γκουρτζίεφ για την αφύπνιση του ανθρώπου».

Μέρος αυτού του έργου που εντυπωσιάζει με τον πλούτο, την ένταση και την ποικιλία του ύφους του, αποτελεί και το αντικείμενο μιας σπάνιας συναυλίας με τίτλο «Αναζητητές» που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 3 Νοεμβρίου, στις 9 το βράδυ, στην Αίθουσα Banquet, με την υπογραφή της μουσικοθεατρικής ομάδας ΡΟΔΑ.

Μιας ομάδας που ως τμήμα του Ιδρύματος Γκουρτζίεφ, δραστηριοποιείται από το 1991 στην πραγμάτωση της διδασκαλίας του μεγάλου φιλοσόφου μέσα από τη μελέτη των μεγάλων μύθων της ανθρωπότητας και τη διερεύνηση της μουσικοθεατρικής εμπειρίας με στόχο την ευρύτερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του δυναμικού του ανθρώπου.

Με τους «Αναζητητές» ειδικότερα, η ΡΟΔΑ πηγαίνει ακόμα πιο πέρα από την πρωτότυπα καταγεγραμμένη πιανιστική σημειογραφία, εξετάζοντας τις μουσικές παραδόσεις που ανακάλυψε ο Γκουρτζίεφ μέσα από τα ταξίδια του και αναδιατάσσει τις συνθέσεις μέσα από αυτή την οπτική της «εσωτερικής ανάπτυξης».

Θέλοντας να παρουσιάσει τη μουσική του Γκουρτζίεφ στο ευρύτερο κοινό, η ομάδα των Τάκη Πατερέλη (πιάνο, φλάουτο, σαξόφωνο), Πίας Πιερράκου (πλήκτρα, φωνητικά), Γιώργου Ντούνη (κρουστά, φωνητικά), Δημήτρη Γασπαράτου (κιθάρα, κρουστά, μπάσο, φωνητικά) και Γιώργου Ταμπάκη (κιθάρα, ντιτζεριντού, κρουστά, φωνητικά) μεταφέρει ζωντανά στο Μέγαρο, συνθέσεις μιας ευρείας γκάμας που έχουν σχέση τόσο με τη θρησκευτική και την υμνική παράδοση της Ανατολής όσο και με την σύγχρονη trance και jazz. Με φόντο εικόνες της σύγχρονης κοινωνίας που προβάλλονται από γιγαντοοθόνης, ένα video art που λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος της μουσικής του Γκουρτζίεφ με το ζητούμενο στο έργο του που δεν είναι άλλο από την πνευματικότητα στο παρόν που ζούμε.

Την καλλιτεχνική διεύθυνση και την ενορχήστρωση των έργων της συναυλίας υπογράφει η Μαρία Περετζή, ενώ τη σκηνοθεσία της και την «κινηματογραφική» της επιμέλεια-δημιουργία video art ο Ορφέας Περετζής.

Η παράσταση εντάσσεται στη Σειρά Γέφυρες που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος.

Σειρά Γέφυρες:

Τα έργα που θα ακουστούν στη συναυλία (αναφέρουμε ενδεικτικά τα: Religious Ceremony -Θρησκευτική τελετή, Armenian Song-Τραγούδι της Αρμενίας, Persian Dervish-Ο Πέρσης Δερβίσης, Sayyid Chant and Dance No 10- Ψαλμός και χορός του Σαγίντ, αρ. 10, Dervish Dance-Χορός του Δερβίση, Marche Alerte-Εμβατήριο της εγρήγορσης, Asian Song No 40-Ασιατικό τραγούδι αρ. 40, Kurd Melody for two Flutes-Κουρδική μελωδία για δύο φλάουτα, Sayyid Dance No 18-Χορός του Σαγίντ, αρ. 18, Caucasian Dance-Καυκάσιος χορός, Sayyid Dance No 31-Χορός του Σαγίντ, αρ. 31) συγκαταλέγονται στις πάνω από 200 συνθέσεις και τις 250 χορογραφίες «κινήσεων» που συνέθεσε ο Γκουρτζίεφ. Ένα πλούσιο ρεπερτόριο με ρίζες από την λαϊκή και θρησκευτική μουσική της Κεντρικής Ασίας, του Καυκάσου, και από τη Ρωσική Ορθόδοξη λειτουργική μουσική που αγγίζει εθνολογικά στοιχεία και τελετουργίες των μοναστηριακών αδελφοτήτων.

Ο Ελληνο-Αρμένιος Γεώργιος Γεωργιάδης (1866-1949), γνωστός ως Γκουρτζίεφ(Gurdjieff), ήταν μια από τις πιο σημαντικές πνευματικές φυσιογνωμίες του 20ού αιώνα. Μυστικιστής φιλόσοφος, δημιουργός ενός φιλοσοφικού συστήματος που ο ίδιος ονόμασε «Τέταρτο Δρόμο» ή απλά «Εργασία» – ενός συνόλου ιδεών που περιγράφει λεπτομερώς τη λειτουργία της «ανθρώπινης μηχανής» και τα στάδια για την πνευματική αφύπνιση του ανθρώπου. Ένας πνευματικός δάσκαλος και συνθέτης έργων που εμπνεύστηκε από τα ταξίδια του στις πιο δυσπρόσιτες περιοχές της Κεντρικής Ασίας και της Άπω Ανατολής τα οποία προσάρμοσε στο πιάνο και τη δυτική συμφωνική ορχήστρα με τη συνεργασία του μαθητή του, συνθέτη και μαέστρου των μπαλέτων της Αγίας Πετρούπολης Τόμας ντε Χάρτμαν: δεκάδες λαϊκά τραγούδια από κοινότητες της Ασίας, ψαλμούς και ύμνους των Δερβίσηδων και των Σαγίντ, ύμνους και προσευχές μακρινών και απομονωμένων ναών αλλά και μουσική για τις «κινήσεις», τους Ιερούς Χορούς που επινόησε ως αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας του.

Γεννημένος στην Αλεξανδρούπολη του Καυκάσου από Έλληνες γονείς, ο Γκουρτζίεφ μεγάλωσε σε έναν παραδοσιακό πατριαρχικό κόσμο, όπου ως παιδί πήγαινε για ύπνο ακούγοντας την ιστορία του Έπους του Γκιλγκαμές από τον πατέρα του. Σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του «Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους», η δίψα του για την αρχαία γνώση – που πίστευε ότι υπήρχε ακόμη κάπου στη γη – τον οδήγησε όσο ήταν ακόμα νεαρός, σε μια αναζήτηση στις πιο δυσπρόσιτες περιοχές της Ανατολής, που επρόκειτο να διαρκέσει περισσότερο από είκοσι χρόνια. Από αυτούς τους τόπους ο Γκουρτζίεφ συνέλεξε έναν τεράστιο όγκο μουσικών μοτίβων και μελωδιών. Επιστρέφοντας στη Δύση, προσάρμοσε τη μουσική αυτή στο πιάνο, με τη συνεργασία του καταξιωμένου Ρώσου μουσικού Τόμας ντε Χάρτμαν που ήταν μαθητής του.

Η ΡΟΔΑ παίρνει αυτούς τους ήχους και τους «επιτρέπει να υπάρχουν σε όλη την άμορφη και εξωτική ελευθερία τους. Ήχους διαλογισμού, χίμαιρας, οξύτητας, προτεταμένης ψαλμωδίας, ανοιχτούς, ρυθμικούς, μυστικιστικά μινιμαλιστικούς που μέσα από τη μελωδική ακρίβειά τους στέκονται αποστασιοποιημένα και αμερόληπτα κάνοντας επίκληση στις Ιερές Δυνάμεις». Ενώ πειραματίζεται και με τη σχέση κινηματογραφικής εικόνας και μουσικής με στόχο την αναζήτηση της πνευματικότητας στη σύγχρονη κοινωνία.

Η ομάδα ΡΟΔΑ – τμήμα του Ιδρύματος Γκουρτζίεφ – έχει σαν στόχο την πραγμάτωση της διδασκαλίας του μεγάλου Έλληνα φιλόσοφου. Από το 1991 μελετά τους μεγάλους μύθους της Ανθρωπότητας ενώ σκοπός των μελών της είναι να διερευνήσουν τη θεατρική εμπειρία και τις δυνατότητές της να συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του δυναμικού του ανθρώπου. Πρόκειται για μια έρευνα που προχωρά σύμφωνα με τις ιδιαίτερες Αρχές επάνω στις οποίες η Ομάδα στηρίζει την ύπαρξη της και τις μεθόδους Εργασίας της, αρχές που συμπορεύονται με τη μελέτη του έργου που κληροδότησε ο Γκουρτζίεφ. Με τη γενική καθοδήγηση της Μαρίας Περετζή, η Ομάδα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην καθολικότητα της συμμετοχής των μελών της σε κάθε βήμα της θεατρικής διαδικασίας. Το κείμενο, η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία, η μουσική, ακόμα και ο φωτισμός και τα κουστούμια, όλα είναι πάντα αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς. Η ΡΟΔΑ έχει μελετήσει εκτεταμένα τη μουσική των Γκουρτζίεφ – ντε Χάρτμαν κι έχει αφοσιωθεί στο να την κάνει ευρύτερα γνωστή, θεωρώντας την σταθερό άξονα μελέτης των νόμων του ήχου, του ανθρώπου, του κόσμου, του Εαυτού.

Ο Τάκης Πατερέλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1965. Σε ηλικία 6 χρονών αρχίζει σπουδές κλασσικού πιάνου στο Ωδείο Αθηνών, αρχικά με την Ελένη Βάρδα και στην συνέχεια με την Αλίκη Βατικιώτη. Αποφοίτησε το 1984 με άριστα παμψηφεί και βραβείο.Tο 1982 ξεκινά την ενασχόλησή του με την jazz και το σαξόφωνο και  στα τέλη του 1983 κάνει τις πρώτες του εμφανίσεις με jazz συγκροτήματα. Την περίοδο 1991-1992 παρακολουθεί μαθήματα αυτοσχεδιασμού, σύνθεσης και ενορχήστρωσης στο Berklee College of Music της Βοστώνης (U.S.A.) Από το 1993 έως και σήμερα διδάσκει στο Ωδείο Φ. Νάκας. Έχει συνεργαστεί με όλα σχεδόν τα ονόματα της ελληνικής jazz και της ευρύτερης αυτοσχεδιαζόμενης σκηνής, όπως τους Μ. Αλεξιάδη, Γ. Φακανά, Γ. Τρανταλίδη, Τ. Μπαρμπέρη, Τ. Φαραζή, group “IASIS”, Κ. Σφέτσα κ.ά. Το 2011 του απονέμεται Χρυσός Δίσκος για τη συμμετοχή του στο project του Δημήτρη Καλατζή «ΜΑΝΟΣ» (Jazz διασκευές σε συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκη, σε συνεργασία με την Καμεράτα – Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής).Τα τελευταία 12 χρόνια έχει συνεργασίες και με θρυλικά ονόματα της παγκόσμιας σκηνής όπως Dave Weckl, Frank Gambale, Anthony Jackson, Dennis Chambers, Alex Foster, Alex Acuña, Horacio “El Negro” Henandez, Bobby Few κ.ά. Το φθινόπωρο του 2002 έρχεται σε επαφή με το Ίδρυμα Γκουρτζίεφ ξεκινώντας την μελέτη των ιδεών του μεγάλου  Έλληνα φιλόσοφου. Σε συνεργασία με το Ίδρυμα έχει δώσει ατομικές συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με έργα Γκουρτζίεφ / Ντε Χάρτμαν. Από το 2005 αποτελεί μέλος και της θεατρικής Ομάδας ΡΟΔΑ.

Η Μαρία Περετζή γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε ζωγραφική στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στη γκαλερί Ώρα (1983), στο Τιτάνιο (1992) και στη γκαλερί Τρέγκερ στο Παρίσι (1993). Παράλληλα, ασχολήθηκε με τους Ιερούς Χορούς και τη Μουσική του Γκουρτζίεφ, δραστηριότητες τις οποίες διδάσκει από το 1985. Από το 1991 η Μαρία Περετζή δημιούργησε ως σκηνοθέτης τη θεατρική ομάδα ΡΟΔΑ. Μεταξύ των έργων που έχει σκηνοθετήσει – υπογράφοντας ταυτόχρονα την ενορχήστρωση και τη γενική επιμέλεια της μουσικής – είναι τα: Αλκιβιάδης Άγιος, Αμφιάραος, Γκιλγκαμές (το πανάρχαιο Μεσοποταμιακό έπος), Ραμαγιάνα (το μέγα έπος της Ινδίας), Τρικυμία του Σαίξπηρ, Πέερ Γκυντ του Ίψεν, Το Ταξίδι του Ήχου.