Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει την παράσταση του Γιαν Φαμπρ, «Η δύναμη της θεατρικής τρέλας» στις

14 και 15 Νοεμβρίου 2012.

«Ένα είδος θεατρικού κουίζ, διάρκειας τεσσάρων ωρών και είκοσι λεπτών», κατά τη δημοσιογράφο Μπάρμπαρα Φράιτακ. «Η δύναμη της θεατρικής τρέλας» (The power of theatrical Madness), είναι ένα έργο για πέντε γυναίκες, δέκα άνδρες και έναν λυρικό τραγουδιστή, που μετρά μια πορεία 28 χρόνων και αποτελεί μια ιστορική παράσταση. Όχι μόνο όσον αφορά τη θέση της στο συνολικό έργο του Γιαν Φαμπρ (είναι το πρώτο έργο που τον καθιέρωσε διεθνώς), αλλά επίσης γιατί ορίζει το απώτατο σημείο που έφτασε η οικονομία της ψευδαίσθησης πριν αυτή ξεπεραστεί.

Ως κομβικό σημείο στην ιστορία της θεατρικής ψευδαίσθησης ο Φαμπρ επιλέγει μία εντυπωσιακή δημιουργία του Βάγκνερ, «Το δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν». Ο Βάγκνερ ήταν εκείνος που μεταμόρφωσε την όπερα σε Gesamtkunstwerk (συνολικό έργο τέχνης) και ο πρώτος που μετέτρεψε ένα λαϊκό μέσον διασκέδασης σε προϊόν αυτόνομης αισθητικής. Ο Φαμπρ δημιουργεί το δικό του Gesamtkunstwerk, αναμειγνύοντας μια σύνθεση διαφορετικών μεταξύ τους στοιχείων (εκλεκτικισμός), όπου κυριαρχεί ο στόμφος, η έμφαση και ο μανιερισμός, ενώ την ίδια στιγμή όλος αυτός ο στόμφος διακόπτεται και διαλύεται από μια αίσθηση ρεαλισμού.

Στη «δύναμη της θεατρικής τρέλας», το θέατρο του 19ου αιώνα παρουσιάζεται ως η πιο αγαπημένη διασκέδαση της ανώτερης τάξης, που παραδίδεται σε σαγηνευτικές παραισθήσεις. Μέσα από το ανατρεπτικό έργο του Γιαν Φαμπρ αναδύεται τελικά η δύναμη ενός εντελώς καινούργιου, σύγχρονου θεάτρου: πέρα από τον Βάγκνερ – πέρα από όλους τους ανανεωτές που είναι «παρόντες» καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, από τον Μπεζάρ στον Μπρουκ, από τους Μάμπου Μάινς στον Μύλλερ. Ηχητικά αποσπάσματα των Βάγκνερ, Στράους, Μπιζέ κ.α. αναμιγνύονται με το μινιμαλισμό του Βιμ Μέρτενς.

Η παράσταση δεν έχει διάλειμμα, ωστόσο οι θεατές μπορούν κατά τη διάρκεια της παράστασης να βγαίνουν από την αίθουσα και να επιστρέφουν. Το μπαρ θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Η ιδέα, η σκηνοθεσία, τα σκηνικά και οι φωτισμοί ανήκουν στον Γιαν Φαμπρ, οι χορευτές είναι μέλη της ομάδας Troubleyn, τα κοστούμια(1984) της ιστορικής παράστασης έχει επιμεληθεί ο Πολ Ένγκελς, ενώ της παράστασης του Μεγάρου η Katarzyna Mielczarek. Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με την ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά.

Η παράσταση απευθύνεται σε ενήλικες. Δεν συνιστάται για ηλικίες κάτω των 16 ετών.