Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2017

Νίκος Μαστοράκης: Οι Νεφέλες του Αριστοφάνη πιο επίκαιρες από ποτέ

Νίκος Μαστοράκης: Οι Νεφέλες του Αριστοφάνη πιο επίκαιρες από ποτέ

Ο Στρεψιάδης είναι σε απόγνωση! Τα χρέη τον έχουν πνίξει, οι δανειστές τον κυνηγούν, τα επιτόκια ανεβαίνουν, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τον απειλούν…

… Δεν υπάρχει πια ελπίδα, δεν υπάρχουν πλέον άλλοι υποψήφιοι δανειστές. Η σπάταλη ζωή του, ο γάμος του με μια γυναίκα από ανώτερη κοινωνική τάξη και η άσωτη ζωή του γιου του, τον οδήγησαν στην οικονομική καταστροφή. Πρέπει να βρεθεί μια λύση. Οι δανειστές δεν παίρνουν από λόγια, επαναδιαπραγμάτευση του χρέους δεν είναι εφικτή, αναβολές στις πληρωμές δεν γίνονται δεκτές.


Κι όμως φαίνεται πως υπάρχει μία ελπίδα. Το Φροντιστήριο του Σωκράτη. Εκεί θα πάει ο ίδιος και αφού ως ανεπίδεκτος μαθήσεως εκδιωχθεί, θα φοιτήσει ο γιος του Φειδιππίδης για να μάθει την τέχνη του Άδικού Λόγου. Μια τέχνη όμως που θα κοστίσει ακριβά στον πατέρα, αφού αντί να γλυτώσει τα χρέη του θα φάει και ξύλο από πάνω. Ο Αριστοφάνης στρέφεται με τις Νεφέλες ενάντια στους σοφιστές, οι οποίοι τον 5ο αιώνα π.Χ. παρουσιάστηκαν ως διαφωτιστές και δίδασκαν στους νέους τη ρητορική τέχνη. Θεωρεί τη διδασκαλία τους επικίνδυνη για τους νέους, ότι τους ωθεί στην αμφισβήτηση των παλαιών αξιών, υπεύθυνη για την ηθική, πολιτική και κοινωνική παρακμή. Ο Σωκράτης γίνεται ο κύριος στόχος του παρά τις διαφορές του με τους σοφιστές.


Αρκετούς αιώνες μετά, η σύγχρονη Ελλάδα μοιάζει με τον αριστοφανικό Στρεψιάδη. Προσπαθεί να βρει τρόπους να γλυτώσει από τα χρέη, τα δάνεια και τα μνημόνια. Η πολιτική, κοινωνική και οικονομική κατάσταση την έχει οδηγήσει σε αμηχανία, η ευημερία του πρόσφατου παρελθόντος έχει τελειώσει, αναζητούνται λύσεις επειγόντως. Οι αναλογίες είναι παραπάνω από εμφανείς, και το έργο αναδεικνύεται περισσότερο από ποτέ εξαιρετικά σύγχρονο, καυστικό και επίκαιρο.


Info:
Ο Νίκος Μαστοράκης είναι σκηνοθέτης. Στο ενεργητικό του ως σκηνοθέτης συγκαταλέγονται έργα και παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, του Φεστιβάλ Αθηνών, ενώ έχει συνεργαστεί και με ΔΗΠΕΘΕ. Φέτος το καλοκαίρι σκηνοθετεί τις Νεφέλες από το Εθνικό Θέατρο, ενώ έχει επιμεληθεί επίσης για την παράσταση τα κοστούμια και την μουσική .

Σχετικές ειδήσεις
Ελένη Βλάχου: Όταν δεν υπάρχουν περιορισμοί τότε υπάρχει ελπίδα
22.02.2017 16:56
Η Ελένη Βλάχου γράφει τις σκέψεις της για το έργο «Τα όνειρα του Αϊνστάιν», το οποίο παρουσιάζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Νίκος Πασχίδης: Οι βόλτες που γέννησαν τη
14.02.2017 11:08
Από την Αβησσυνίας στο San Telmo και από τα Παναθήναια σε μια αργεντίνικη μιλόνγκα, ο Νίκος Πασχίδης μας παίρνει μαζί του στις βόλτες που γέννησαν τη “ΝΙΝΑ”. Πρώτα σαν τρέλλα, μετά σαν επιθυμία και σήμερα πάνω στη σκηνή.
Μαρία Μαλλούχου: Η παρέλαση της Λούλας Αναγνωστάκη
08.07.2016 14:25
Όταν ξεκινώ να συμμετέχω σε ένα έργο διακατέχομαι από ένα ακαθόριστο προαίσθημα όμοιο με μυρωδιά. Κι αυτό συμβαίνει επειδή στην σύνδεσή μου με το έργο υπάρχει κάτι οικείο που πρόκειται να το ανακαλύψω. Το προαίσθημα στο συγκεκριμένο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη μορφοποιήθηκε και προσδιορίστηκε ως ένας ερημικός τόπος. Ένας τόπος που εμπερικλείει την μοναξιά και την σιωπή.
Ζαφείρης Νικήτας: Σκηνοθετώντας το Φιλάνθρωπο Όπλο
11.04.2016 16:28
Το Φιλάνθρωπο Όπλο είναι η ιστορία ενός φόνου, μιας οικογενειακής βεντέτας στην Κρήτη. Ένας έμπορος μεταξιού, ο Εμμανουήλ Γεωργίου Ζερβός, η κόρη του κι ο σύζυγός της εμπλέκονται σε ένα τρίγωνο βίας και στοργής. Ποιο είναι το κίνητρο του φόνου; Πώς αντιμετωπίζεται το πένθος; Πότε αποδίδεται η δικαιοσύνη;
Ιωάννα Ρούσσου: Ψάχνοντας μία …«Έξοδο Κινδύνου»
02.03.2016 14:44
Την άνοιξη του 2015, ο αγαπημένος μου φίλος δάσκαλος Μπάμπης Μπαλτάς, μου έφερε την συλλογή διηγημάτων της Ελένης Τσεκούρα, με τίτλο Αδέσποτα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρώτο διήγημα, την Έξοδο Κινδύνου. Το διάβασα κυριολεκτικά χωρίς ανάσα, βιώνοντας την αγωνία και τον πανικό της αντί-ηρωίδας Ελίνας στο υπαρξιακό αδιέξοδο που την εγκλώβιζε. Ένα αδιέξοδο που αναγνώρισα σαν πολύ οικείο.