Η Γκαλερί Λόλα Νικολάου θα φιλοξενήσει την ατομική έκθεση έργων της διεθνούς διεπιστημονικής, με έδρα το Λονδίνο, καλλιτέχνιδος Χριστίνας Μήτρεντσε

… στις εγκαταστάσεις της κατά την περίοδο 11 Σεπτεμβρίου-6 Οκτωβρίου 2012.

Silent Reading Mode – Προσθήκη στη βιβλιοθήκη μου, Τόμος ΙΙ

Η Ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνιδα θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη μια επιλογή από σχέδια με γραφίτη και χρώμα, κολάζ, μεταξοτυπίες και γλυπτά απο βιβλία, ως μέρος του project  “Προσθήκη στη βιβλιοθήκη μου, Τόμος ΙΙ”, ένα προκλητικό διεθνές project της τέχνης του βιβλίου και μέρος μιας σειράς εκθέσεων που πραγματοποιούνται κατά την τρέχουσα χρονιά 2012-2013 σε σύγχρονες γκαλερί και εκπαιδευτικά κέντρα, στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.

Η Μήτρεντσε είναι ευρέως γνωστή για την επινόηση μιας συνεχούς και συστηματικής μεθοδολογίας και μιας αυτόνομης βιβλιοθήκης αναφοράς με τίτλο “Βιβλιογραφική Ροή Δεδομένων”, η οποία συγκεντρώνει τους αγαπημένους τίτλους βιβλίων/συγγραφέων, με συνεισφορά από διεθνείς ειδικούς του καλλιτεχνικού κόσμου. Οι προτάσεις αυτές των βιβλίων γίνονται στη συνέχεια κυριολεκτικά οι δομικές μονάδες διάρθρωσης, μέσω  μιας σειρά σχεδίων και γλυπτών,  που απεικονίζουν ιδιοσυγκρασιακά θεσμικά όργανα-ιδρύματα, Βιβλιο-Πύργους, Βάθρα,  Ερείπια, και Πληγωμένα-κατεστραμένα Βιβλία.

Η Μήτρεντσε έχει εκθέσει εκτενέστερα σε γκαλερί,μουσεία και δημόσιους χώρους στην Ευρώπη και Αμερική συμπεριλαμβανομένων: Liverpool Biennial UK, XV Biennale de Mediterranean Thess/niki-Rome, ICA London, NDSM-werf Amsterdam, Macedonian Museum of Contemporary Art, Departure Foundation London, Dalla Rossa Gallery London, Royal Academy, Mitte Gallery Barcelona, Central Booking NY. Έργα της  έχουν δημοσιευθεί σε μεγάλες εκδόσεις, συμπεριλαμβανομένων : Art Monthly, InteRartive, Athens Voice, Book Art magazine, Macedonia paper, Close Up, Time out London, AN magazine, Hackney Gazzete, In/flux, Frieze.
 Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές & δημόσιες συλλογές, συμπεριλαμβανομένων Greenwich Council, The Women’s Library Goldsmiths, Bank Street Arts Centre, Sill Library Bath, Tate Archive, Penguin Collectors Society, Griechische Kultustiftung Berlin, M. Altenman NY, Onassis Foundation, Benaki Museum and E.Venizelos Airport Athens., Σημαντικές επιμέλειες εκθέσεων LINEAR B-international respond to Nikos Alexiou Collection – at Stephen Lawrence gallery, London. Who Cares About Greek Art? at Zois projects-Athens.   www.christinamitrentse.net

‘The books are dead. Long live the books’

Η ιστορία του βιβλίου είναι η ιστορία ολόκληρου του πολιτισμού. Ενώ όμως διακηρύσσεται ο θάνατος του βιβλίου , ποιος θα τολμούσε να ισχυριστεί ότι πεθαίνει ταυτόχρονα και ο πολιτισμός;  Όταν το τυπωμένο βιβλίο μετατρέπεται σε μνημείο αλλοτινών εποχών, σε ένα κομμάτι του παρελθόντος, πώς προσεγγίζεται πλέον ως πολιτισμικό προϊόν; Καθώς η τεχνολογία μετατρέπει το βιβλίο από υλικό αντικείμενο σε ψηφιακό, οι βιβλιοθήκες -ιεροί τόποι του βιβλίου- σταδιακά αντικαθίστανται από το διαδίκτυο, έναν τόπο υπαρκτό μεν, αλλά άυλο και η νεοτερική δυτική σκέψη, που ιδανικά αποδίδει μικρή αξία στον υλικό κόσμο και τα προϊόντα του, φαίνεται να δικαιώνεται . Και μετά; Το «μετά» είναι ήδη προφανές: διαμορφώνονται νέες δομές, χτίζονται νέα οικοδομήματα και γνωστικά σχήματα γύρω από το βιβλίο.
 

Η Χριστίνα Μήτρεντσε έρχεται να δώσει το δική της ερμηνεία για τη μετάβαση αυτή• το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο στο έργο της είναι η μεθοδολογία με την οποία  ερμηνεύει και κατόπιν αναπαριστά τα παραπάνω ζητήματα.

Η δουλειά της στο σύνολό της είναι μία ευφυής εννοιολογική, σχεδόν επιστημολογική προσέγγιση αυτών των  ζητημάτων, τα οποία διερευνά ως εξής:
• οργανώνοντας τα στοιχεία/βιβλία που την ενδιαφέρουν κριτικά και αναλυτικά.
• έχοντας ως κύριο εκφραστικό μέσον τη ζωγραφική (της οποίας ο «θάνατος» και η «ανάσταση» έχουν διακηρυχθεί πολλάκις στην ιστορία της τέχνης, όπως άλλωστε τώρα συμβαίνει με το βιβλίο).
• προσεγγίζοντας επιμέρους εικονογραφικά στοιχεία από ουτοπίες ή δυστοπίες του παρελθόντος και του μέλλοντος και εν συνεχεία
• συσσωρεύοντας και αρχειοθετώντας στοιχεία/βιβλία με τη μεθοδολογία των βιβλιοθηκών και των μουσείων, οικοδομώντας εντέλει τη δική της ετεροτοπία.

Ως αποτέλεσμα, χτίζει ένα συμβολικό μετα-μουσείο για βιβλία που έχουν συμβολικά «απενεργοποιηθεί» ή «θανατωθεί». Το εννοιολογικό αυτό οικοδόμημα έχει ισχυρά θεωρητικά και μεθοδολογικά θεμέλια: εμβλήματα, αρχαία μνημεία και πλίνθους, σύμβολα πολιτισμών, το διαδίκτυο, καθώς και το υπόβαθρο προγενέστερων καλλιτεχνών (όπως πχ ο John Latham).
Όλα ανταποκρίνονται στο μετά-μουσείο που στήνει εδώ και χρόνια η Μήτρεντσε. Με τον τρόπο αυτό επαναφέρει τα βιβλία στη ζωή με τη δική της μουσειολογική εκδοχή. Συστήνει έναν νέο Λόγο, προτείνει μια νέα γνώση.

Αν μη τι άλλο, όσες φορές και αν ανακοινωθεί ο θάνατος των βιβλίων ή άλλων πολιτισμικών προϊόντων, όσο κι αν η πρόσβαση στην πληροφορία έρχεται να ισοσκελιστεί με την αφομοιωμένη πληροφορία, η γνώση παραμένει μία ανάγκη που δε θα πεθάνει ποτέ.  Και ίσως θα έπρεπε να ευχαριστήσουμε τη Χριστίνα Μήτρεντσε για τον τρόπο με τον οποίο μας το υπενθυμίζει.

Αρετή Λεοπούλου
Ιστορικός τέχνης-Επιμελήτρια ΚΣΤΘ