Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ οργανώνει στα Σφαγεία Ύδρας έκθεση, που φέρει τον τίτλο «Animal Spirits» και διεξάγεται καθημερινά εκτός Τρίτης…

… από τις 22 Ιουνίου έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 2012.

Ο κόσμος βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπος με μια βαθιά και πολύπλευρη οικονομική κρίση που δεν περιορίζεται μόνο στο παρόν μας, αλλά επιφυλάσσει σοβαρότατες συνέπειες και για το μέλλον μας. Για να κατανοηθεί η τρέχουσα συγκυρία είναι απαραίτητο να επινοηθούν εναλλακτικές προσεγγίσεις  που θα μας επιτρέψουν να εξηγήσουμε την ταραγμένη πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα των καιρών μας. Η έκθεση αυτή δεν συνιστά μια συμβατική «εικαστική παρουσίαση» αλλά περισσότερο μια επιλογή ορισμένων έργων τέχνης που προτείνεται ως σημείο εκκίνησης για τον σχολιασμό των σύγχρονων κοινωνικών διλημμάτων που μας απασχολούν.

Ο τίτλος αντλεί από μια έννοια του Βρετανού οικονομολόγου John Meynard Keynes, ο οποίος στο βιβλίο του Η γενική θεωρία της απασχόλησης, του τόκου και του χρήματος (1936) υποστήριξε ότι τα «ζωώδη ένστικτα» ή, τα «ζωικά πνεύματα» –ο ανθρώπινος συναισθηματικός παράγοντας που ως κάτι το ρευστό και μη μετρήσιμο παραγνωρίζεται συχνά από τους οικονομολόγους– είναι στην πραγματικότητα ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της οικονομίας και της δυναμικής της. Ο Keynes πίστευε πως οι κινητήριες δυνάμεις πίσω από τους λεγόμενους οικονομικούς κύκλους δεν είναι άλλες από τα βασικά ένστικτα του ανθρώπου. Είτε στηρίζονται στην εμπιστοσύνη, την αυτοπεποίθηση και την αγάπη του δικαίου, είτε στην κακή πίστη και τη συνείδηση της διαφθοράς, τα ένστικτα αυτά αποτελούν τις γενεσιουργές αιτίες ενός αυθόρμητου οπτιμισμού, αφενός, ή, αφετέρου, ενός διαβρωτικού πεσιμισμού. Μεταχειριζόμενος τον ίδιο αυτό όρο του Keynes, ο Ιταλός κοινωνικός ερευνητής Matteo Pasquinelli συνέταξε το 2008 ένα προκλητικό εννοιολογικό «θηριολόγιο» (bestiary), που αποτελεί μια πολιτικά μη ορθή γραμματική για την ερχόμενη γενιά.

Τα έργα που συγκεντρώνονται στο Σφαγείο της Ύδρας ανακαλούν κάποια από αυτά τα «ζωώδη ένστικτα» ή τα «ζωικά πνεύματα», αντικατοπτρίζοντας έτσι τα εκάστοτε άλματα πίστης, την πολιτική της εμπιστοσύνης, τις κοινωνικές ταξινομήσεις, την τυφλή πίστη, την εξάπλωση του φόβου και το διαστρεβλωμένο νόημα του θετικισμού όπως αυτό αναδύεται στον σύγχρονο κόσμο. Τα έργα αυτά συνδιαλέγονται τόσο μεταξύ τους όσο και με την αρχιτεκτονική του κτιρίου που τα στεγάζει, με την ιδιαίτερη ατμόσφαιρά και με τα ίχνη που άφησαν οι δραστηριότητες του παρελθόντος, δημιουργώντας πολλαπλούς συνειρμούς και αφηγήσεις. Τα έργα της έκθεσης συνδιαλέγονται με την Κεϋνσιανική δυναμική, καθώς χρησιμοποιούν την ιδέα του «ζωώδους ενστίκτου» ως αφορμή για έναν νέο κοινωνικό σχολιασμό και ως μέσο για την επίτευξη μιας επειγόντως αναγκαίας συνειδητοποίησης της κρίσης, η σκιά της οποίας πέφτει ολοένα και βαρύτερη πάνω στον κόσμο.

Η έκθεση Animal Spirits περιλαμβάνει έργα των: Huma Bhabha, Paul Chan, Folkert de Jong, Sam Durant, Adam Helms, Christian Holstad, Cameron Jamie, Kim Jones, Πάνου Κουτρουμπούση, Dominique McGill, Tom Sachs, William Scott, Dash Snow και Kelley Walker.