Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2017

Ο Ράντοβαν Βλάτκοβιτς και η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο Ράντοβαν Βλάτκοβιτς και η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Έναν από τους σημαντικότερους σολίστες και δασκάλους του κόρνου διεθνώς φιλοξενεί η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στις

25 Μαΐου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο παγκοσμίου φήμης Κροάτης Ράντοβαν Βλάτκοβιτς θα εκτελέσει, όχι ένα, αλλά δύο κοντσέρτα για κόρνο και ορχήστρα την ίδια βραδιά, το δεύτερο του Μότσαρτ και το πρώτο του Ρίχαρντ Στράους!
Στην τελευταία συναυλία του κύκλου « ΜΟΤΣΑΡΤ + 1», η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου θα παρουσιάσει ακόμα δύο έργα του Μότσαρτ, την Συμφωνία αρ.34 και την τελευταία, αριστουργηματική Συμφωνία αρ.41 που, λόγω της λαμπρότητάς της και της ανυπέρβλητης τεχνικής και μορφολογικής της αρτιότητας, απέκτησε το προσωνύμιο «του Διός».

 

 

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΡΑΝΤΟΒΑΝ ΒΛΑΤΚΟΒΙΤΣ

 

 

Γεννημένος στο Ζάγκρεμπ το 1962, ο Βλάτκοβιτς σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία της γενέτειράς του και στο Ντέτμολντ της Γερμανίας. Έχει συνεργαστεί ως πρώτο κόρνο με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου. Έχει διδάξει στην Ανώτατη Μουσική Σχολή της Στουτγάρδης και το Μοτσαρτέουμ του Ζάλτσμπουργκ ενώ εργάζεται ως καθηγητής στην Ανώτατη Μουσική Σχολή «Βασίλισσα Σοφία» της Μαδρίτης και στη Μουσική Ακαδημία της Ζυρίχης.

 


Ως σολίστ έχει συμπράξει με τις πιο διακεκριμένες  ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου της Ευρώπης, ενώ συχνά περιοδεύει σε Αμερική, Αυστραλία, Ισραήλ, Κορέα και Ιαπωνία ερμηνεύοντας ρεπερτόριο μουσικής δωματίου σε διεθνή φεστιβάλ. Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται πρώτες εκτελέσεις έργων των Ε. Κάρτερ, Σ. Γκουμπαϊντούλινα, Χ. Χόλιγκερ, καθώς επίσης και η πρεμιέρα του «Χειμωνιάτικου Ταξιδιού» του Κ. Πεντερέτσκι στη Βρέμη το 2008. Εχει επανειλημμένα τιμηθεί με το Βραβείο των Γερμανών Κριτικών για τις ηχογραφήσεις του που κυκλοφορούν από τις εταιρίες ΕMI, DECCA, Deutsche Grammophon, κ.ά

 

 

ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ

 

Το κόρνο είναι το μόνο πνευστό όργανο για το οποίο ο Μότσαρτ έγραψε πάνω από ένα κοντσέρτο. Όλα του τα κοντσέρτα για κόρνο, γράφτηκαν για τον Γιόζεφ Λόιτγκεμπ (1732 – 1811), έναν από τους μεγαλύτερους δεξιοτέχνες του κόρνου της εποχής και στενό, οικογενειακό φίλο του συνθέτη.

 

 


Τρία χρόνια νωρίτερα, τον Αύγουστο του 1780, ο Μότσαρτ συνέθεσε την Συμφωνία αρ.34, την τελευταία που γράφτηκε στη γενέτειρά του, το Ζάλτσμπουργκ – την Άνοιξη του 1781 εγκαταστάθηκε οριστικά στη Βιέννη. Επηρεασμένος από όσα είχε ζήσει κατά την πρόσφατη τότε περιοδεία του στα μεγάλα μουσικά κέντρα της Ευρώπης και δη στο Μάνχαϊμ, ο συνθέτης ολοκλήρωσε την Συμφωνία αρ 34, χαρίζοντας μεγαλύτερη ανεξαρτησία στα ξύλινα πνευστά και επιδιώκοντας πιο εκλεπτυσμένες ενορχηστρώσεις.

 


Η Συμφωνία αρ.41 είναι η ύστατη από τις τρείς τελευταίες που έγραψε ο ανυπέρβλητος μουσουργός, σε διάστημα λίγων μόλις εβδομάδων, το καλοκαίρι του 1788. Ο Σερ Τζωρτζ Γκρόουβ (George Grove, 1820-1900) την είχε χαρακτηρίσει «το σημαντικότερο μουσικό έργο που γράφτηκε πριν από την Γαλλική Επανάσταση».

 


Ο Ρίχαρντ Στράους ήταν γιος ενός από τους σπουδαιότερους δεξιοτέχνες του κόρνου στην εποχή του, του Φραντς Στράους, πρώτου κορνίστα της Ορχήστρας της Αυλής του Μονάχου και, παρά την απέχθειά του για την καινοτόμο μουσική προσωπικότητα του Ρίχαρντ Βάγκνερ, πρώτου κορνίστα στην Ορχήστρα του Φεστιβάλ του Μπάιροϊτ. Ετσι, ο συνθέτης είχε από έφηβος ιδιαίτερη οικειότητα με τον κόσμο, την τεχνική, αλλά και το ρεπερτόριο του κόρνου – στο οποίο βέβαια περίοπτη θέση κατείχαν τα κοντσέρτα του Μότσαρτ. Η ενασχόλησή του Ρίχαρντ Στράους με την σύνθεση έργων για κόρνο ήταν, λοιπόν, σχεδόν προδιαγεγραμμένη: Στα 19 του χρόνια, το 1883, έγραψε το πρώτο του Κοντσέρτο για Κόρνο, το οποίο στυλιστικά βασίζεται στο ύφος του Μότσαρτ. Η πρεμιέρα έγινε στο Μόναχο, Μάρτιο του 1885 από την ορχήστρα του Μάινινγκεν, υπό τη διεύθυνση του Χανς φον Μπύλοβ, με σολίστ τον Γκούσταβ Λάινχος.

 

 

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ Συμφωνία αρ.34 σε ντο μείζονα, K.338
Κοντσέρτο για κόρνο και ορχήστρα αρ.2 σε μι ύφεση μείζονα, Κ.417

 

 

Διάλειμμα

 

ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ Κοντσέρτο για κόρνο και ορχήστρα αρ.1 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 11
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ Συμφωνία αρ.41 σε ντο μείζονα, Κ.551, «του Διός» 


 
Σολίστ: Ράντοβαν Βλάτκοβιτς, κόρνο
Μουσική Διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.02.2017 13:42
Η συναυλία που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τον τίτλο «Μυθιστόρημα» και τη μουσική διεύθυνση του έγκριτου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού κρύβει μία μεγάλη έκπληξη για το φιλόμουσο κοινό: την παγκόσμια πρεμιέρα της Συμφωνικής Σουίτας από την όπερα «Η Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη.
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
25.01.2017 13:49
«Μουσική με ταμπεραμέντο» είναι ο εύγλωττος τίτλος της συναυλίας που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου-για τις ερμηνείες καθώς και για την πλούσια δισκογραφία του- Γερμανού αρχιμουσικού Φρανκ Μπέερμαν (και όχι του Τζανκάρλο Αντρέττα που για προσωπικούς λόγους ανέβαλε την παρουσία του στο πόντιουμ της Ορχήστρας).
Έργα των Μπραμς και Έλγκαρ από την Κρατική Ορχήστρα στο Μέγαρο
17.01.2017 17:02
Στην πρώτη της συμφωνική συναυλία για το 2017, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υποδέχεται την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου (20.30), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, δύο έμπειρους και καταξιωμένους καλλιτέχνες, με λαμπρή διαδρομή στη διεθνή μουσική σκηνή.
Οι πόλεις της μουσικής - Μόσχα: συναυλία από την ΚΟΑ με τον Ούρος Λάγιοβιτς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
31.10.2016 15:47
Ο σπουδαίος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς που ενθουσίασε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στις προηγούμενες συνεργασίες του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, επιστρέφει και πάλι στο πόντιουμ της Ορχήστρας, την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το Ρέκβιεμ του Βέρντι από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
21.04.2016 14:41
Με το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ του Τζουζέππε Βέρντι από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κορυφώνονται οι φετινές εκδηλώσεις του Κύκλου Adagio-Μουσική για τις μέρες του Πάσχα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.