Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Ο θρίαμβος της Κλέλιας του C. W. Gluck-Νάιτζελ Λόουρι (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 14-02-12)

Ο θρίαμβος της Κλέλιας του C. W. Gluck-Νάιτζελ Λόουρι (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 14-02-12)

Στην τρίπρακτη όπερα του Γκλουκ, «Ο θρίαμβος της Κλέλιας», o λιμπρετίστας Πιέτρο Μεταστάζιο, εμπνέεται από της σελίδες της

 

Aπό τον Γιώργο Κατσώνη

 

ρωμαϊκής ιστορίας για να συνθέσει έναν ύμνο στο γυναικείο ηρωισμό. Τοποθετεί τη δράση των ηρώων στη Ρώμη του 508 π.Χ. που βρίσκεται υπό την πολιορκία των Ετρούσκων, εκεί όπου η δολοπλοκία και η ίντριγκα βρίσκουν πρόσφορο έδαφος για να ευδοκιμήσουν. Ο προδότης Ταρκύνιος, γιος του έκπτωτου βασιλιά της Ρώμης, επιβουλεύεται το βασιλικό θώκο, αλλά η ευγενής Ρωμαία Κλέλια θέτει τον εαυτό της στην πρώτη γραμμή του αγώνα προκειμένου να διαφυλάξει την ακεραιότητα της πατρίδας της και εν τέλει θριαμβεύει.


Ιστορικός ρεαλισμός, άχρονη ποιητική εικονογραφία ή αναγωγή της δράσης στο σήμερα με στοιχεία pop κουλτούρας; Τίποτα από τα παραπάνω. Η γραμμή που τηρεί ο Νάιτζελ Λόουρι, σκηνοθέτης και σκηνογράφος που έχει ασχοληθεί και στο παρελθόν με την πρόσληψη του έργου του Γκλουκ («Ορφέας και Ευρυδίκη», Μόναχο 2003), φαίνεται να έχει έντονα προσωπική ταυτότητα και αδιαμφισβήτητα πολιτικό προσανατολισμό.

 


Οι ήρωες του έργου γίνονται ηθοποιοί, ενδεχομένως περιοδεύων θίασος των αρχών του 20ου αιώνα που δίνει παραστάσεις σε εποχή λογοκρισίας με συγκεκαλυμμένο επαναστατικό περιεχόμενο. Μέσα από τη σχηματική και τολμηρή τοποθέτηση της δράσης στο θεατρικό πατάρι που ο Λόουρι στήνει πάνω στη σκηνή του Μεγάρου, επιτρέπει πολυεπίπεδες ερμηνείες γύρω από τα πρόσωπα του έργου, την εποχή στην οποία τα τοποθετεί αλλά και το σήμερα. Μια τέτοια επιλογή, ομολογουμένως, σκιαγραφεί το πορτραίτο ενός αιρετικού και ευρηματικού σκηνοθέτη.

 


Η ηθελημένη αποκάλυψη του παρασκηνιακού περιβάλλοντος μέσα από τα πολλαπλά σφοραρίσματα του σκηνικού, μαρτυράει την επιθυμία καταδήλωση της θεατρικής σύμβασης και ωθεί σε μια κριτική «ανάγνωση» της παράστασης χωρίς να υπονομεύεται, βέβαια, η ατμόσφαιρα της εποχής. Για την σκηνογραφική κατασκευή χρησιμοποιείται σκόπιμα άβαφο, απεριποίητο  ξύλο που συνεπικουρεί στην διαμόρφωση της αντίληψης πως τα επί σκηνής συμβαίνοντα είναι τεχνητά, φτιαχτά.  Ωστόσο, η χρωματική του καθαρότητα συμβαδίζει με τις καθαρές, και στιλπνές μελωδίες του Γκλουκ με αποτέλεσμα να γίνεται ο λευκός καμβάς πάνω στον οποίο εγγράφονται τα κοστούμια που χαρακτηρίζουν της ήρωες. Η σκηνική μονοτοπικότητα προμηνύει, ίσως, μια δυσκαμψία, εντύπωση που ανατρέπεται ανά τακτά διαστήματα μέσα στην παράσταση , από οπτικές εκπλήξεις που είναι σωστά μοιρασμένες κατά το μήκος της παράστασης, κλιμακούμενες κατά τρόπο που να μην καταντούν βαρετές, υπηρετώντας πάντα το κείμενο και υπογραμμίζοντας το μπαρόκ πνεύμα της ανατροπής που διαπνέει αυτό το έργο

 

 

Άλλωστε ο σκηνοθέτης και σκηνογράφος Λόουρι έχει αποδείξει πως ξέρει να χτίζει ένα θεατρικό γεγονός ανάμεσα στις νότες , να αξιοποιεί το μουσικό κείμενο προς όφελος της παράστασης και όχι της αναπαράστασης.

 


Τους απαιτητικούς ρόλους ερμήνευσαν καταξιωμένοι έλληνες και ξένοι σολίστ. Συγκεκριμένα, απολαύσαμε τη γαλλίδα υψίφωνο Ελέν Λεκόρ η οποία εμβάθυνε στον πολυδιάστατο και πολυσήμαντο ρόλο της Κλέλιας, τη μεσόφωνο Μαίρη-Έλεν Νέζη στο σύνθετο ρόλο του Οράτιου και την ταλαντούχα Ειρήνη Καράγιαννη στο ρόλο του Ταρκύνιου. Η καλοκουρδισμένη Καμεράτα , υπό τη  διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, εκτέλεσε με απαράμιλλη ακρίβεια την παρτιτούρα με όργανα εποχής.
 

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Ανταπόκριση: Δάφνη Ζουρνατζή live @ GiocondArt
30.11.2016 12:24
Η Δάφνη Ζουρνατζή με ένα μαντολίνο και ο Κυριάκος Ορθοδόξου στο πιάνο, ξεκινούν την μουσική βραδιά με το «Βαλς των ματιών» του Σ. Λάντσια. Στο διάρκειας 2μιση ωρών live, θα αναμετρηθεί με τις μεγαλύτερες στιγμές της μουσικής μας κληρονομιάς και θα κρατήσει καθηλωμένο και σιωπηλό το κοινό του GiocondArt (Εθνικής Αντιστάσεως 8, Ζωγράφου).
Ανταπόκριση: Πέννυ Μπαλτατζή με τους “Σταρς του Παναμά” στο Faust
03.11.2016 17:44
Ο Βαγγέλης Γκρέκο βρέθηκε στο Faust, παρακολούθησε την τελευταία εμφάνιση της Πέννυς Μπαλτατζή με τους “Σταρς του Παναμά” και μας μεταφέρει εντυπώσεις!
Ανταπόκριση: Παυλίνα Βουλγαράκη και Μιρέλα Πάχου στο Σταυρό του Νότου Club
01.11.2016 15:27
Με ένα μεγάλο μουσικό ταξίδι που δεν ήθελες να τελειώσει, βλέποντας γύρω σου τα χαρούμενα πρόσωπα που γέμισαν ασφυκτικά το χώρο, ολοκληρώθηκαν οι κοινές εμφανίσεις της Παυλίνας Βουλγαράκη με τη Μιρέλα Πάχου στο Σταυρό του Νότου Club! Γράφει ο Βαγγέλης Γκρέκο.
Ανταπόκριση: 20 χρόνια Σταυρός του Νότου στην Τεχνόπολη (Day 3)
30.09.2016 14:34
Η τρίτη και τελευταία ημέρα των εκδηλώσεων για τα 20 χρόνια του Σταυρού του Νότου στην Τεχνόπολη μας πλημμύρισε συναισθήματα και μας ταξίδεψε νοερά μιας και είχε έντονο το παραδοσιακό στοιχείο στις μουσικές που ακούσαμε!
Ανταπόκριση: 20 χρόνια Σταυρός του Νότου στην Τεχνόπολη (Day 1)
28.09.2016 17:11
Το τριήμερο των εκδηλώσεων για τα 20 χρόνια του Σταυρού του Νότου έφτασε! Και αν ακολουθήσουμε την λαϊκή ρήση "η αρχή είναι το ήμισυ του παντός" τότε όλοι θα φύγουμε από την Τεχνόπολη στο Γκάζι, τουλάχιστον με ένα χαμόγελο ζωγραφισμένο στο πρόσωπό μας.