Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο παρουσιάζει στην Αίθουσα Συνεδριάσεων της Παλιάς Βουλής την έκθεση γελοιογραφίας …

«130 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλίας-Άρτας (1881-2011)-Σάτιρα και πολιτική».

Μέσα από την ευρωπαϊκή γελοιογραφία και χαρτογραφία της εποχής αναδεικνύεται η ευρωπαϊκή διάσταση της μακράς πορείας που ακολούθησε η μακρόχρονη προσπάθεια για την ενσωμάτωση στον εθνικό κορμό της Θεσσαλίας και της Άρτας, περιοχών που βρίσκονταν υπό την Οθωμανική κυριαρχία. Η έκθεση οργανώνεται από την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, το Δήμο Βόλου και τα Γ.Α.Κ. Μαγνησίας, επετειακά για τα 130 χρόνια από την ένωση την περιοχών αυτών με την Ελλάδα.

Σε μια κρίσιμη περίοδο για τη διαμόρφωση του χάρτη των Βαλκανίων, το νεοσύστατο Ελληνικό Βασίλειο προσπαθούσε, ανάμεσα στα συγκρουόμενα συμφέροντα των ευρωπαϊκών χωρών, να υπερασπισθεί και να προβάλει τα αιτήματα του στη σκακιέρα της διεθνούς διπλωματίας.

Μέσα από την πολιτική γελοιογραφία ανιχνεύεται το πολιτικό και διπλωματικό παρασκήνιο της εποχής. Στις γελοιογραφίες αυτές σατιρίζονται, με ανατρεπτικό τρόπο, πρόσωπα και γεγονότα και ασκείται δριμύτατη κριτική στους πρωταγωνιστές της πολιτικής ζωής. Οι χάρτες που εκτίθενται χαράχτηκαν σε μια περίοδο που η διεύρυνση του γεωγραφικού χώρου του ελληνικού κράτους και η οριοθέτηση της Θεσσαλίας και Άρτας αποτελούσαν ένα ακανθώδες διπλωματικό ζήτημα των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων, ιδεολογικά φορτισμένο.

Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται πολιτικές γελοιογραφίες των περιοδικών «Il Pappagallo –Le Perroquet», «La Grenouille», «Il Fischietto», «Charivari», «Punch» (περιόδου 1877-1881)• χάρτες των H. Kiepert, Stannard, Ιφ. Κοκίδη, Μ. Χρυσοχόου, Ardagh, Otto Neussel, της Γεωδαιτικής Αποστολής, επίσης οθωμανικοί χάρτες στο πλαίσιο της αποτύπωσης και χαρτογραφικής απεικόνισης των ελληνικών περιοχών στο β΄ μισό του 19ου αι.• ξυλογραφίες, βιβλία-τεκμήρια και αναμνηστικά πιάτα που κυκλοφόρησαν για την Ένωση της Θεσσαλίας με την Ελλάδα. Η  ιδιωτική συλλογή του βολιώτη συλλέκτη και καθηγητή κ. Δημήτρη Τσούμα, αποτελεί το κύριο σώμα της έκθεσης αποτελεί.