Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Τάκης Μαυρωτάς: Ένας άξιος γλύπτης

Τάκης Μαυρωτάς: Ένας άξιος γλύπτης

Ο Γιάννης Παρμακέλης αναγορεύθηκε Aκαδημαϊκός τον Νοέμβριο του 2011 από την Ολομέλεια της Ακαδημίας Αθηνών στην έδρα γλυπτικής που κατείχε ο δάσκαλός του, Γιάννης Παππάς ...

 

Πρόκειται για μια δίκαιη επιβράβευση του πολύμοχθου αγώνα του και της επιθυμίας του να δώσει μια άλλη πνοή στην πλαστική έκφραση. Ο Παρμακέλης δεν είναι ο χειρώνακτας δημιουργός, αλλά ο βαθιά σκεπτόμενος καλλιτέχνης που κατάφερε με συνοχή και συνέπεια να αποκαλύψει έναν προσωπικό γλυπτικό κόσμο.
Αιρετικός και ερευνητικός, στη διάρκεια της πενηντάχρονης καλλιτεχνικής του πορείας, διείσδυσε επίμονα στις αξίες της μεγάλης γλυπτικής και αποκάλυψε την προσωπική του πρόταση. Η Ελλάδα για τον ίδιο σημαίνει το αιώνιο πνεύμα και οι διαχρονικές μορφές της αρχαίας της γλυπτικής την αξεπέραστη τελειότητα της έκφρασης. Ο ίδιος, εξάλλου, από την αρχή της καλλιτεχνικής του περιπέτειας, εστίασε την προσοχή του στη ρεαλιστική απόδοση της ανθρώπινης μορφής για να συνεχίσει με την υιοθέτηση ενός γεωμετρικού λεξιλογίου στην απόδοση των θεματικών του επιλογών.

 

Tα τελευταία σαράντα χρόνια, υιοθετεί διόδους γραμμικής και γεωμετρικής επεξεργασίας, για τη δημιουργία έργων άψογης κατασκευαστικής τελειότητας. Η γραμμική επεξεργασία των αξόνων του γλυπτού, για να φτάσει στη σύνδεση της φόρμας με την πολυεπίπεδη γραμμική ανάλυσή της, τον οδηγεί σε παράλληλα και τεμνόμενα επίπεδα. Ο γλύπτης προχωρεί από την ενορατική νόηση του φυσικού κόσμου σε νέες και ολοένα ακριβέστερες «μηχανικές» φόρμες. Ο κόσμος των έργων του καθρεφτίζει το τεχνολογικό παρόν και αισθητοποιεί τη γνώση μας για τη σύγχρονη πραγματικότητα. Επινοεί νέες φόρμες μιας εντελώς αυτόνομης γλυπτικής έκφρασης, που τον φέρνουν στην απέναντι όχθη από τις αρχικές οραματικές του κατακτήσεις, όταν ήταν μόνιμα αντιμέτωπος με το πεπρωμένο της ανθρώπινης μορφής και την αξεπέραστη δύναμη της φύσης.

 

Οι «Μηχανικές» του δημιουργίες, όπως ο ίδιος τις αποκαλεί, προτάσσουν τη ρευστή δυναμική τους φόρμα και την ελευθερία της γεωμετρικής τους ανάπτυξης, προσπαθώντας να συγκαλύψουν τη μάζα και το βάθος της. Πρόκειται, κυρίως, για έργα αρθρωτά, με αυστηρή δομική ανάπτυξη σύνθεσης, όπως «Οι Κίονες» στην Αθήνα (Ξενοδοχείο Hilton), στο Μαρούσι (Λεωφ. Κηφισίας) και στους Δελφούς (Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών).

 

Κάθε του γλυπτική σύνθεση έχει με οξυδέρκεια μελετηθεί, ώστε να επιτυγχάνεται η αρμονική της ένταξη στο χώρο. Η ελευθερία που του προκαλούν τα έτοιμα υλικά και η ευκολία της διαχείρισής τους, του δίνει το έναυσμα για μια συνεχή δημιουργική ενέργεια. Εκείνο που τον προβληματίζει έντονα είναι η μορφή και η ύλη, ο χώρος και το φως, πάντα σ’ ένα διάλογο δυναμικής έντασης, για την απόδοση των μορφικών του αναζητήσεων. Χειρίζεται με περισυλλογή το φως, ώστε η εικόνα του έργου να μεταβάλλεται, μέσα στο πέρασμα της ώρας, δίνοντας προβάδισμα σ’ αυτή την ίδια την αξία της στιγμής στο δεδομένο χώρο.

 

Ο Γιάννης Παρμακέλης γεννήθηκε το 1932 στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα με Α´ κρατική υποτροφία. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του, διακρίθηκε με δύο βραβεία και πέντε επαίνους στη Γλυπτική και το Σχέδιο. Συνέχισε τις σπουδές του για τρία χρόνια (1961-64) με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) στην École des Beaux-Arts του Παρισιού, κοντά στους γλύπτες Zadkine και Couturier. Δίδαξε ελεύθερο σχέδιο στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Δοξιάδη, στις Σχολές Διακοσμητών, από το 1968 έως το 1976. Έχει διατελέσει καθηγητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές. Βραβεύθηκε κατά καιρούς με 20 πρώτα και δεύτερα βραβεία και διαμόρφωσε χώρους με μνημειακές γλυπτικές του συνθέσεις. Παράλληλα, έχει φιλοτεχνήσει 85 μετάλλια, όπως «Δημοκρατία σε ασήμι», «12 μετάλλια του Μεγάλου Αλεξάνδρου» κ.ά. Έργα του έχουν αγορασθεί και υπάρχουν στο Μουσείο Βορρέ στην Παιανία, στο Μουσείο Γουλανδρή στην Άνδρο, στην Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών, στην Πινακοθήκη Ρόδου, στο Ίδρυμα Πιερίδη, στη συλλογή της «Baukunst Galerie» στην Κολωνία της Γερμανίας, στη συλλογή της «Galeria Pagani» στο Μιλάνο και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Ευρώπη και Αμερική.
Το φθινόπωρο του 2012, ο Ακαδημαϊκός Γιάννης Παρμακέλης, θα παρουσιάσει τη νέα του δουλειά με τίτλο «Ίπποι» στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη , αποκαλύπτοντας μέσα από 80 και πλέον μνημειακά γλυπτά και επιτοίχια ανάγλυφα τις πλαστικές του κατακτήσεις των τελευταίων δέκα χρόνων.

 

Info: O Τάκης Μαυρωτάς είναι Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη. Έχει επιμεληθεί, μεταξύ των πολλών άλλων, τις ακόλουθες εκθέσεις: «Απολογισμός μιας Συλλογής του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης» στην Εθνική Πινακοθήκη, 1988, «Takis–Chryssa» στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, 2000, «Ο Giorgio de Chirico και η Ελλάδα. Ταξίδι μέσα από τη μνήμη» στην Αθηναΐδα και στο Ίδρυμα Ωνάση στη Νέα Υόρκη, 2007, «Δάσος Γλυπτικής-Συλλογή Simon Spierer από το Κρατικό Μουσείο του Darmstadt» στην Αθηναΐδα, 2008, «Γιάννης Ψυχοπαίδης – Νόστος» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 2008, «Γιάννης Μετζικώφ» στην Εθνική Πινακοθήκη, 2010.
 

Σχετικές ειδήσεις
Στέφανος Ρόκος: Οι σταθμοί, τα πάρτι και η δεξαμενή του ηλεκτρισμού
12.10.2016 11:49
Η τελευταία ενότητα των έργων μου που παρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου έχει τίτλο «Η Εποχή του Ηλεκτρισμού». Ζούμε σε μια εποχή διάχυτης έντασης παντού, κοινωνικά και πολιτικά, και όλα αντανακλώνται και στην προσωπική μας ζωή. Αυτό το στοιχείο είναι που αποκαλώ ηλεκτρισμό. Είναι μια άλλη λέξη για να περιγραψω την ένταση που βιώνουμε καθημερινά.
Ο μυθικός David Hammons στη Συλλογή Οικονόμου
29.08.2016 16:34
Η Συλλογή Οικονόμου παρουσιάζει την έκθεση David Hammons: Give Me a Moment με έργα του Αμερικανού καλλιτέχνη μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Λαμβάνοντας υπόψη τις περιορισμένες εκθέσεις του παγκοσμίως, μια ευρεία παρουσίαση του έργου του αποτελεί μοναδική ευκαιρία για το ελληνικό κοινό, να γνωρίσει έναν εξαιρετικά σημαντικό καλλιτέχνη.
Ανθρώπινα ίχνη & μορφές στο Μουσείο Μπενάκη
25.05.2016 12:15
Στην έκθεση Ανθρωπογραφές. Η έννοια του εκμαγείου στην τέχνη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, παρουσιάζονται έργα φοιτητών του εργαστηρίου Γυψοτεχνίας- Χαλκοχυτικής της ΑΣΚΤ. Τα έργα είναι αποτέλεσμα της μαθητείας τους στο εργαστήριο κατά την τελευταία τριετία, υπό την καθοδήγηση του γλύπτη-επίκουρου καθηγητή της ΑΣΚΤ, Μάρκου Γεωργιλάκη.
Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων
04.03.2016 16:11
«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.