Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

KERNEL: Το πολιτιστικό προϊόν ως πληροφορία και η πληροφορία ως πολιτιστικό προϊόν

KERNEL: Το πολιτιστικό προϊόν ως πληροφορία και η πληροφορία ως πολιτιστικό προϊόν

Αρχίσαμε να δουλεύουμε ως KERNEL το 2009, ορίζοντας με έναν περισσότερο συγκεκριμένο τρόπο την συνεργασία που διατηρούμε μεταξύ μας τα τελευταία πέντε χρόνια....

 

Περισσότερο από μια «ομάδα», βλέπουμε το KERNEL ως πλατφόρμα για καλλιτεχνική παραγωγή, έρευνα και επιμέλεια, ένα project σε εξέλιξη που ορίζεται μέσω της συνεργασίας μας. Η δραστηριότητά μας αφορά την αναπόφευκτη σύνθεση , αλλά και διερώτηση, των τριών αυτών πεδίων. Μέσα από την πρακτική μας, προτείνουμε μια ποιητική διερεύνηση της σύγχρονης συνθήκης παραγωγής, διακίνησης και εμπειρίας του καλλιτεχνικού προϊόντος.


Σε αυτό το πλαίσιο, σημαντικό πεδίο ενδιαφέροντος και εμπλοκής έχει υπάρξει η θεωρία και εμπειρία της διαδικτυακής κουλτούρας. Βλέπουμε και αντιμετωπίζουμε το διαδίκτυο σαν ένα παραδειγματικό «χώρο», όπου τα φαινόμενα πολιτιστικής και πολιτικής δράσης που μας απασχολούν αποκρυσταλλώνονται και τίθενται ως προς διερεύνηση με έναν περιεκτικό τρόπο. Έτσι, αν και το έργο μας δεν καταπιάνεται κατά κύριο λόγο με το διαδίκτυο ως μέσο, ή την παράδοση της αποκαλούμενης ως «διαδικτυακής τέχνης», διαχειρίζεται συχνά διαδικτυακά εργαλεία και μορφώνεται σημαντικά από τη νέα συνείδηση που προτείνει η εποχή των δικτύων.

 

Από το πρώτο project μας, το KERNEL Versions (2009), ενδιαφερθήκαμε για αυτή την όσμωση και διάχυση των τρόπων σκέψης και πράξης που προτείνονται από την σύγχρονη εμπειρία του διαδικτύου στις διαφορετικές εκφάνσεις της πολιτιστικής σφαίρας. Αποτελώντας μια σειρά εγκαταστάσεων-μετασχηματιζόμενων αρχιτεκτονικών κατασκευών, το KERNEL Versions έχει λειτουργήσει, μέσω των πολλαπλών εκδοχών του, ως συμβολική και κυριολεκτική δομή υποστήριξης διαδικασιών και οργάνωση του χώρου. Οι κατασκευές αυτές, που πραγματοποιούνται με αφορμή διάφορα projects τα οποία διοργανώνουμε ή στα οποία συμμετέχουμε, αποτελούν έναν τόπο παρουσίασης και κατάλυσης των ιδεών και των πρακτικών που διαχειριζόμαστε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε η χρήση της κατασκευαστικής δομής του KERNEL Versions για την παρουσίαση της διαδικτυακής, συμμετοχικής βιβλιοθήκης μας indexofpotential.net (2010). Διαμορφώνοντας την κατασκευή ως μια αρχετυπική βιβλιοθήκη-ραφιέρα από μεταλλικά στοιχεία Dexion, μεταφέραμε τα κείμενα, που κατά καιρούς έχουν υποβληθεί στην ιστοσελίδα, στον φυσικό χώρο υπό την μορφή εκτυπώσεων ή δανεισμού από τους συμμετέχοντες του project.


Η ιδέα του καλλιτεχνικού έργου ως ένα υβριδικό «αντικείμενο», ως ροή πολλαπλών εκφάνσεων και δυνατοτήτων, υπήρξε κεντρικό αντικείμενο της έκθεσης Full/Operational/Toolbox που επιμεληθήκαμε στο προσωρινό project-space μας Μ21 στην Αθήνα το 2010. Πρόθεσή μας υπήρξε η χαρτογράφηση ενός πεδίου καλλιτεχνικών πρακτικών που αφορούν την διαχείριση του πολιτιστικού προϊόντος ως πληροφορία, αλλά και την πληροφορία ως εν δυνάμει πολιτιστικό προϊόν. Τα διάφορα παραδείγματα που παρουσιάσαμε στην έκθεση περιελάμβαναν έργα τα οποία διακινούνται ως ψηφιακά αρχεία pdf, αντικείμενα που κατασκευάζονται κατόπιν παραγγελίας από φτηνές διαδικτυακές υπηρεσίες, γλυπτά που εκτυπώνονται ή που κατασκευάζονται μέσω γραπτών οδηγιών. Ο τρόπος που τα έργα παρήχθησαν και λειτούργησαν εκθεσιακά φέρει την ιδέα μιας εναλλακτικής «οικονομίας της δημιουργικότητας» που αναφέρεται σε παραδόσεις και ιδέες όπως αυτή του κινήματος υπέρ των κοινών (commons) και του ανοικτού και ελεύθερου λογισμικού (open source) ή του οράματος μιας DIY κουλτούρας χειραφέτησης των δεκαετιών του ’60 και ’70.


Στο τελευταίο μας project με τίτλο Word of Mouth, που επιμεληθήκαμε στην 3η Μπιενάλε της Αθήνας, επιχειρήσαμε να προσεγγίσουμε μια συνθήκη περισσότερο άμεσης εμπλοκής, προσκαλώντας σε συνεργασία ένα σύνολο καλλιτεχνών και ομάδων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το αποτέλεσμα υπήρξε ένα πρόγραμμα που αφορά τον διάλογο μεταξύ διαδικτυακών projects, μιας σειράς performances και events και ενός συνόλου εγκαταστάσεων στον εκθεσιακό χώρο της Μπιενάλε. Εμπλεκόμενοι στα επί μέρους projects σε διαφορετικό βαθμό, και κατέχοντας διαφορετικό κάθε φορά ρόλο στην σύλληψη και πραγματοποίησή τους, προτείναμε ένα δίκτυο συνεργιών που διαπραγματεύεται την διάχυση της δημιουργικής χειρονομίας, τις περισσότερο καταστασιακές διαδικασίες παραγωγής γνώσης και την διαμόρφωση υβριδικών συλλογικοτήτων μέσω του βιώματος των κοινωνικών δικτύων. Στο σύνολό του, το έργο μας αφορά την διαχείριση υλικού, ιδεών και διαδικασιών που φαντάζουν ως άμεσα διαθέσιμες και ανοιχτές, που ενέχουν την δυνατότητα αναπαραγωγής και μετάφρασής τους. Η πρακτική αυτή ικανοποιείται μέσω της συνεχούς διάλυσης και επανεύρεσης της ιδιότητάς, του ρόλου και της υποκειμενικότητάς μας. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να αναγνώσουμε περαιτέρω τους όρους και τις δυναμικές κάτω από τις οποίες μια τέτοια υβριδική δραστηριότητα, αλλά και τρόπος εργασίας, ανακαλύπτει τα όριά της, καθίσταται δυνατή και χρηματοδοτείται στην παρούσα κοινωνικοοικονομική και πολιτιστική συγκυρία.

 

Info: Το KERNEL αποτελεί μια συνεργασία μεταξύ της αρχιτέκτονος Πέγκυς Ζάλη και των εικαστικών Πέτρου Μώρη και Θεόδωρου Γιαννάκη. Το KERNEL έχει επιμεληθεί εκθέσεις και projects όπως το Word of Mouth (3η Μπιενάλε της Αθήνας, Αθήνα 2011) BYOB London (The Woodmill, Λονδίνο 2011) και Full/Operational/Toolbox (M21, Αθήνα 2010). Έχει συμμετάσχει σε projects όπως το Index of Potential (XYZ Outlet, Αθήνα 2011), KAM Workshops (Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, Χανιά Κρήτης 2011) και SFD (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Αθήνα 2009). www.kernel-platform.com
 

Photos: Θάνος Ηλιόπουλος

Σχετικές ειδήσεις
Στέφανος Ρόκος: Οι σταθμοί, τα πάρτι και η δεξαμενή του ηλεκτρισμού
12.10.2016 11:49
Η τελευταία ενότητα των έργων μου που παρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου έχει τίτλο «Η Εποχή του Ηλεκτρισμού». Ζούμε σε μια εποχή διάχυτης έντασης παντού, κοινωνικά και πολιτικά, και όλα αντανακλώνται και στην προσωπική μας ζωή. Αυτό το στοιχείο είναι που αποκαλώ ηλεκτρισμό. Είναι μια άλλη λέξη για να περιγραψω την ένταση που βιώνουμε καθημερινά.
Αλέξης Βερούκας: Καλλιτέχνες αναλώσιμοι ή Τέχνη της ανακύκλωσης - Η περίπτωση CREMONINI / DOIG
22.08.2016 16:51
Με τις φροντίδες για την έκθεση έργων του Λεονάρντο Κρεμονίνι από ελληνικές συλλογές στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΥΔΡΑΣ, βλέποντας ξανά μετά από αρκετό καιρό πίνακες που είχαν στοιχειώσει την καλλιτεχνική εξέλιξη της νεότητας πολλών από τους Έλληνες συναδέλφους μου, σκέφτομαι:
Γρηγόρης Χατζηιωαννίδης: Sterna Art Project 2016
03.08.2016 12:30
Το Sterna Art Project έχει σχεδιαστεί ως ένας ενεργός χώρος συγκέντρωσης καλλιτεχνών. Από το 2014, ο οργανισμός δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη γεωγραφική θέση της Νισύρου και προωθεί τη σύνδεση μεταξύ των καλλιτεχνών και του νησιού. Τα διεπιστημονικά του προγράμματα φιλοξενίας και εκθέσεων έχουν στόχο την προώθηση και την ανάπτυξη της δημιουργικής καλλιτεχνικής έκφρασης με την παράλληλη αμφισβήτηση των αντιλήψεων για το τι συνιστά σύγχρονη εικαστική κουλτούρα.
Μαρία Φιλοπούλου: Το αντίδοτο του νερού (l'eau comme antidote)
08.06.2016 10:53
Έχω εμμονή με το νερό και ό,τι έχει σχέση μ´ αυτό, στην προσωπική μου ζωή και στην ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια.
Ανθρώπινα ίχνη & μορφές στο Μουσείο Μπενάκη
25.05.2016 12:15
Στην έκθεση Ανθρωπογραφές. Η έννοια του εκμαγείου στην τέχνη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, παρουσιάζονται έργα φοιτητών του εργαστηρίου Γυψοτεχνίας- Χαλκοχυτικής της ΑΣΚΤ. Τα έργα είναι αποτέλεσμα της μαθητείας τους στο εργαστήριο κατά την τελευταία τριετία, υπό την καθοδήγηση του γλύπτη-επίκουρου καθηγητή της ΑΣΚΤ, Μάρκου Γεωργιλάκη.