Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Λίλα Κουφοπούλου: OΝΕΙΡΑ - ένας κόσμος Υπαρκτός αλλά... Ανύπαρκτος

Λίλα Κουφοπούλου: OΝΕΙΡΑ - ένας κόσμος Υπαρκτός αλλά... Ανύπαρκτος

Ένα από τα πράγματα που μ\' ενδιέφεραν πάντα, όχι μόνον στη ζωή αλλά και στην εικαστική μου έρευνα, είναι η αλήθεια και η γνώση που κατέχεις, χωρίς να γνωρίζεις...

Έννοιες δηλαδή, που δεν είναι κατανοητές με την πρώτη ματιά ή με λογική πληροφόρηση, αλλά που είναι γνωστές σε όλους μας μέσα από τον γοητευτικό κόσμο της ιδιαίτερης γνώσης που μας διατίθεται ως πολύτιμο δώρο μέσα από τη διαίσθηση, την αύρα, μια εικόνα του νου ή ένα συναίσθημα - εκδηλώσεις ικανές να σου χαρίσουν ενέργεια, γνώση και δύναμη, χωρίς να ξέρεις πως. 

 

Είναι δρόμοι συχνά απερίγραπτοι με λέξεις, δρόμοι προσωπικοί, οι οποίοι εκφράζουν με μη λεκτικά μέσα τη δύναμη, το μυστήριο και την αέναη κίνηση που κρύβει η ψυχή μας. Ένας κόσμος άλλος… Αόρατος αλλά υπαρκτός. Τον γνωρίζουμε όλοι μα δύσκολα τον αγγίζουμε, τον αποτυπώνουμε ή τον διατυπώνουμε, καθώς είμαστε μεγαλωμένοι και εκπαιδευμένοι να σκεφτόμαστε με λογικούς συνήθως συνειρμούς.

 

Η εικαστική μου έρευνα τα τελευταία 20 χρόνια από τα 35 και πλέον που ζωγραφίζω - μια έρευνα ζωής με θέμα την εξέλιξη της ανθρώπινης ψυχής -, έχει σκοπό να κάνει μια εξερεύνηση σ’ αυτόν ακριβώς τον υπαρκτό αλλά «ανύπαρκτο» κόσμο: τον κόσμο των συναισθημάτων και της συμβολικής γλώσσας των ονείρων.

 

Πιο συγκεκριμένα, η εικαστική σειρά των έργων μου με τον τίτλο ONEIPA -  το τρίτο μέρος μιας τριλογίας που ονομάζεται ΤΡΙΛΟΓΙΑ «ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ» -, είναι μια εικαστική αφήγηση , που γεννήθηκε σταδιακά μέσα από την ανάγκη μου να βρω ένα είδος κάθαρσης, αφού πρώτα συνειδητοποιήσω και εκφράσω μεταφορικά συγκεκριμένες περιόδους της πλατύτερης εσωτερικής μου πάλης αλλά και της εξέλιξης της ψυχής μου.

 

Tα δικά μου «ONEIΡA», διατυπώνουν μεταφορικά την εξέλιξη μιας ιστορίας ζωής, έχοντας ως ηρωίδα μια συγκεκριμένη γυναίκα η οποία πρωταγωνιστεί στον Ελληνικό μύθο «Έρωτας και Ψυχή»: την Πριγκίπισσα Ψυχή.

 

Η Ψυχή είμαστε όλες εμείς. Η κάθε γυναίκα που μέσα από τις δυσκολίες που η ζωή της παρουσιάζει, καταφέρνει να βγει πιο δυνατή, πιο σοφή, πιο άξια ν’ αγαπήσει τον εαυτό της και τους άλλους, πιο άξια ν’ αγαπηθεί…

 

Πολλές φορές θαρρεί κανείς πως, τα όνειρα δεν είναι άλλο, παρά ακατανόητα σκηνικά που πρωταγωνιστούν γνωστοί ή άγνωστοι ήρωες, με ρόλο αβέβαιο για επίλογο κι απόηχο που ανησυχεί ή/και προβληματίζει.

 

Τα όνειρα είναι μοναδικές θεατρικές σκηνές όπου η ψυχή σου προβάλλει για σένα -τον μοναδικό θεατή-, το έργο που εσύ με την ψυχή σου κάθε βράδυ δημιούργησες, σκηνοθέτησες, χειροκρότησες.

 

Τα «ΟΝΕΙΡΑ» γεννήθηκαν μέσα από την ανάγκη μου να "βουτήξω" σ\' αυτόν τον υπέροχο αόρατο κόσμο του υποσυνείδητου, ο οποίος μπορεί να φωτίσει σκοτεινές πλευρές της ψυχής, να διδάξει δημιουργικότερα την αυτό-εξέλιξη και να συμβάλλει στη δημιουργικότητα και την απάλειψη του φόβου για το άγνωστο. Να "βουτήξω" λοιπόν, προκειμένου να υποψιαστώ αλήθειες που επέλεγα ασυνείδητα να αγνοώ…

 

Ορμώμενη μέσα από δικούς μου φόβους και καθημερινές ανησυχίες, μέσα από την ανάγκη μου να βρω "αγγέλους" που θα καταπραΰνουν τις δυσκολίες που σαν γυναίκα μου παρουσιάζει ποικιλότροπα η ίδια μου η ζωή και μου δημιουργεί η ίδια μου η ψυχή, άρχισα να εμβαθύνω με τα εκφραστικά μου μέσα, σ\' αυτόν τον αόρατο αλλά υπαρκτό κόσμο, που είναι παράλληλα πολύ οικείος στη θηλυκή γυναικεία φύση, μα που δεν είχε τύχει ποτέ να τον προσεγγίσω έτσι.

 

Σύγχρονες αναφορές στη ζωή των ιθαγενών της Αμερικής,  έχουν περιγράψει  επανειλημμένα πως οι Ινδιάνοι όχι μόνον πίστευαν στα όνειρα, αλλά περιελάμβαναν τους χρησμούς και τα μηνύματά τους, στις αποφάσεις της καθημερινής τους ζωής.

 

Στην Αρχαία Ελλάδα αναφορές για τη θεραπεία ασθενειών με σύμμαχο το συμβολισμό των ονείρων είναι επίσης γνωστές.
Ο Ασκληπιός θεράπευε ασθενείς στα ιερά του μέσα από μια σειρά ιεροτελεστιών οι οποίες είχαν να κάνουν με το σώμα και την ψυχή. Οι ασθενείς έπιναν νερό από πηγές κοντά στα ιερά του, βυθίζονταν σε χαλαρωτικά λουτρά και ακολουθούσαν κάποιους τρόπους χαλάρωσης, προκειμένου να φτάσουν σε κατάσταση βαθειάς ηρεμίας. Στη συνέχεια, κοιμόντουσαν όσες μέρες χρειάζονταν στο «Άβατο» και κάθε φορά που ξύπναγαν, περιέγραφαν στους θεραπευτές τα όνειρά τους. Οι θεραπευτές ήταν εκπαιδευμένοι να απο-συμβολίζουν τις εικόνες των ονείρων των ασθενών και  κατανοώντας μέσα από την εικόνα το είδος της ασθένειας, χορηγούσαν την κατάλληλη θεραπεία στον ασθενή.

 

Θεωρώντας και προσωπικά, πως τα σύμβολα στο όνειρο μπορούν να είναι και μια αποκαλυπτική, θεραπευτική απάντηση σε κάθε μας πρόβλημα ή ανησυχία, δημιουργώ μέσα από τις ζωγραφιές μου με διαισθητικό τρόπο, εικαστικά σύμβολα.
Σκοπός ύπαρξης των συμβόλων αυτών είναι να αποκαλύψουν στον θεατή εκείνη τη μοναδική σύνδεση αλλά και σύνθεση που εκείνος χρειάζεται, προκειμένου να δώσει ο ίδιος τη δική του ερμηνεία σ’ ένα θέμα χωρίς καθορισμένη μορφή που μόνον η ψυχή μπορεί να δημιουργήσει.

 

Τα όνειρα, μας ζητούν να εμπιστευθούμε τόσο τη δύναμη της φαντασίας μας, όσο και τη διαίσθησή μας προκειμένου να κατανοήσουμε - και ασφαλώς να εξελίξουμε - κομμάτια του εαυτού και της ζωής μας που τα θεωρούμε σκοτεινά ή ακατανόητα.  Κι ύστερα, σαν την Ψυχή, να δημιουργήσουμε ή να ολοκληρώσουμε κάθε στόχο που θέλουμε να φτάσουμε.

 

Στα έργα μου «ΟΝΕΙΡΑ», η Ψυχή με σύμμαχο την ανθοφόρα, μέσα απ\' τον ύπνο, φαντασία της, ανασύρει κάθε ερέθισμα που γίνεται αποκαλυπτική απάντηση γι\' αυτήν, και το διατυπώνει ζωγραφικά με αφηρημένη μα ονειρική μορφή, σαν πρόταση εικονογράφησης παλιών χρησμών Πυθίας, πιστεύοντας αναμφίβολα πως τα όνειρα είναι:
 
- Μια νέα αρχή
- Μια περιπέτεια
- Ένα μυστικό και μυστηριακό εργαστήριο
- Ένα μήνυμα από το υποσυνείδητο - τον σοφότερο εαυτό μας - που θα δώσει λύσεις, θα προειδοποιήσει ή/και θα προβλέψει το μέλλον…

 

Κατανοώντας λοιπόν διαισθητικά τα αποκαλυπτικά των ονείρων μηνύματα και τη γνώση που κατέχεις χωρίς να γνωρίζεις, η Ψυχή διαλογίζεται με την ψυχή της εμπνευσμένη από τα ίδια της τα όνειρα, τα οποία μέσα από τους προσωπικούς της συμβολισμούς κι επεξηγήσεις, σαν εικόνες ζωντανές, σαν φύλακες άγγελοι, τη βοηθούν ν\' αποφασίζει, να ελπίζει, να βλέπει τ\' αόρατα, ν\' αναγνωρίζει τα γνωστά και να κάνει γνωστά τα άγνωστα, στην προσπάθειά της να ξορκίσει το φόβο και να γνωρίσει την κάθαρση, καλωσορίζοντας παράλληλα επόμενες προκλήσεις.

 

Είναι ευχή μου για την καινούργια χρονιά, να θυμόμαστε όλοι συχνά πως είμαστε αυτή η γοητευτική, εξελισσόμενη και αισιόδοξη Πριγκίπισσα Ψυχή, η οποία δεν χρειάζεται να φοβάται το μέλλον, αλλά να αγκαλιάζει και ν’ αγαπάει τον εαυτό της, τον κόσμο και τα όνειρά της!

 

http://www.lilakoufopoulou.gr

 

 

 

Η Λίλα Κουφοπούλου αποφοίτησε το 1992 απο το ΤUFTS UNIVERSITY και το SCHOOL OF THE MUSEUM OF FINE ARTS IN BOSTON με Μaster in Fine Arts, εγκαινιάζοντας το τμήμα μεταπτυχιακών σπουδών στον τομέα τέχνης και τεχνολογίας των δύο Πανεπιστημίων, με το abstract video "Chaos and Psyche".
Κατά τη διάρκεια των σπουδών της, εργάστηκε ως Teaching Αssistant στο course "Advanced Concepts in Graphic Communication" στο SCHOOL OF THE MUSEUM OF FINE ARTS IN BOSTON.

 

Το 1987 άρχισε τις σπουδές της στο τμήμα ζωγραφικής της ΑΣΚΤ Αθήνας, περνώντας 7η κατά σειρά εισαγωγής, μετά απο μια 10ετία σχεδόν επαγγελματικής εμπειρίας στο χώρο της διαφήμισης  με τις ιδιότητες του Αrt Director & του Graphic Designer  (ΒBDO, LINTAS Worldwide, TED BATES, ΑLECTOR).
Το 1986 ολοκλήρωσε τις σπουδές της για το CΑΜ Diploma in Marketing στο ΕUROPEAN INSTITUTE OF MARKETING & COMMUNICATION STUDIES, και εργάστηκε σαν Account Manager στην ADEL/SAATCHI & SAATCHI ADVERTISING.
Το 1984 έλαβε το Α\' Βραβείο Αφίσας στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό "EUROPE AND MY FUTURE" που οργάνωσε η "ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ" και η "INTERNATIONAL ADVERTISING ASSOCIATION" στο Παρίσι και τη Νορμανδία.

 

Επίσης, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην "EUROPEAN YOUTH WEEK 1985", που οργάνωσε η "ASSOCIATION DES JEUNES POUR L\' EDUCATION, LA CULTURE ET LES LOISIRS," τιμώμενη με "Medal of Honors" από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Mάγχης και Αντιπρόεδρο του Γενικού Συμβουλίου της Γαλλίας, κο J. Marigné.
Tο 1975, ασχολήθηκε με το σχέδιο μόδας και λαμβάνοντας μέρος στον "Διαγωνισμό Νέων Σχεδιαστών Μόδας" των καταστημάτων "Αthenée" και του περιοδικού "Ταχυδρόμος" και κέρδισε Α\' βραβείο, Α\' & Β\' επαίνους και μια Διετή υποτροφία στη σχολή ενδυματολογίας "YANNIS TSOPANELLIS."

 

Έχει λάβει μέρος σε πολλά σεμινάρια και συνέδρια στον χώρο της τέχνης και της τέχνης και τεχνολογίας, όπως επίσης και της διαφήμισης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Είναι μέλος των:
- "GREEK ALUMNI OF AMERICAN UNIVERSITIES IN ATHENS", GR,
- "TUFTS UNIVERSITY ALUMNI ASSOCIATION", Medford, USA,
- "INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DREAMS", CA-USA
Το Νοέμβρη του 2006 αρχίζει μια σειρά ομιλιών για τις δημιουργίες της, με αφετηρία το ECALI CLUB.
Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές, σε οργανισμούς, σε ναυτιλιακές εταιρίες και επιχειρήσεις στην Ευρώπη και την Αμερική. Ενδεικτικά, έργα της υπάρχουν:
- Στη συλλογή της ΓΕΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ,
- Στη συλλογή της UNI-PHARMA PHARMACEUTICAL LABORATORIES
- Στην «VIP Suite» της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα

 

Επίσης, έργα της έχουν προσφερθεί αφιλοκερδώς  και  δημοπρατηθεί στη Βοστόνη της Μασαχουσέτης, για τη στήριξη της ανέγερσης του CHILDREN’S HOSPITAL & REHABILITATION CENTER.

 

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ & ΟΜΙΛΙΕΣ

2011:          GRAND RESORT LAGONISSI Hotel & Villas, Attica, GR.
2011:          ECALI CLUB, Ecali, GR - Lecture and One Day Art Exhibition.
2010:          CENTER FOR VISUAL ARTS G. KARIDIS, Filothei, GR.
2007:          ASTIR PALACE HOTEL, Vouliagmeni, Attica, GR.
2006:          ECALI CLUB, Ecali, GR - Lecture and One Day Art Exhibition.
2002:          CENTER FOR VISUAL ARTS G. KARIDIS, Filothei, GR.
2001:          CENTER FOR VISUAL ARTS G. KARIDIS, Filothei, GR.
1994:          LILA\'S ART STUDIO, Athens, GR.
1992:          AIDEKMAN ARTS CENTER, TUFTS UNIVERSITY, Medford, MA, USA.

 

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

2007:           RHYS GALLERY, supporting SMFA Students Scholarships, Boston, MA, USA.
2006:           RHYS GALLERY, supporting SMFA Students Scholarships, Boston, MA, USA.
2003:           20th ANNUAL INTERNATIONAL CONFERENCE FOR THE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DREAMS, Berkeley, CA, USA- "Web Art Exhibition."
2003:           GROSSMAN GALLERY, School of the Museum of Fine Arts in Boston, MA, USA.
2002:           GROSSMAN GALLERY, School of the Museum of Fine Arts in Boston, MA, USA.
2002:           ELOUNDA MARE HOTEL, Art Gallery LS, Crete - GR.
2001:           GROSSMAN GALLERY, School of the Museum of Fine Arts in Boston, MA, USA.
2000:           GROSSMAN GALLERY, School of the Museum of Fine Arts in Boston, MA, USA.
1992:           MUSEUM OF FINE ARTS IN BOSTON, MA, USA - "1992 TUFTS-SMFA GRADUATES."
1991:           GROSSMAN GALLERY, School of the Museum of Fine Arts in Boston, MA, USA.

 

Σχετικές ειδήσεις
Σίμων Συλαΐδης: Η τέχνη της Καλλιγραφίας σε αρμονία με τη Φύση
22.07.2016 16:33
Η καλλιγραφία είναι και εικόνα και γράμματα. Θεωρείται το απόλυτο είδος τέχνης. Ο τρόπος με τον οποίο παίρνεις έναν απλό χαρακτήρα και τον μεταμορφώνεις, δίνοντάς του ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο σε κάθε μία πινελιά, το κάνει να φαίνεται σα να μην υπάρχουν όρια στη δημιουργία. To «Urban Calligraphy» είναι η καλλιγραφία που βρίσκεται στο αστικό περιβάλλον. Είναι η καλλιγραφία που δεν παραμένει μόνο σε μία κόλλα χαρτί αλλά αυτή που μπορεί να διαφύγει σε κάποιο μεγαλύτερο καμβά.
Κωνσταντίνος Μίαρης: Προσφυγή στην Αυθεντία* ή προσφυγή στην Αυθεντικότητα;
06.07.2016 10:50
Θυμάμαι ότι γύρω στα 13 μου αγόρασα στα κρυφά ένα πακέτο τσιγάρων, λόγω της συσκευασίας τους, όχι για να καπνίσω. Τότε δεν μπορούσα να καταλάβω τι ήταν αυτό που μου άρεσε αλλά ήδη κάτι άρχιζε να με απασχολεί γύρω απο το σχέδιο του γράμματος. Μέχρι το Λύκειο δεν είχα ιδέα για το τι ήθελα να κάνω. Ήμουν καλός στα θεωρητικά μαθήματα και οι δάσκαλοι με προέτρεπαν να ασχοληθώ με τη Φιλοσοφία. Ευτυχώς τα πράγματα πήραν άλλη τροπή…
Κωνσταντίνος Πάτσιος: Kunst macht frei - H τέχνη ελευθερώνει
15.04.2016 13:38
Μεγάλωσα και ζω στη Κηφισιά, την οποία θα ονόμαζα Βαυαρία των Αθηνών, τόσο για τη βλάστηση και τα υπόγεια ρεύματα, όσο και για τους πύργους και τα κατάλοιπα της κεντροευρωπαϊκής αισθητικής. Η τέχνη με γοήτευε από πολύ νεαρή ηλικία, αλλά η συστηματική και καθημερινή μου ενασχόληση με τη ζωγραφική ξεκίνησε στα 18, όταν βρέθηκα με υποτροφία στην κεντρική Γαλλία στο Πουατιέ. Οι τακτικές επισκέψεις μου στο Παρίσι, στο κέντρο Georges Pompidou και η επαφή με το έργο του Marcel Duchamp, του Francis Picabia και άλλων Γάλλων ντανταϊστών υπήρξε καθοριστική για την πορεία μου.
Βασίλης Γεροντάκος: In praise of dreams
21.03.2016 15:47
Από την πολλή μας αφοσίωση στην πραγματικότητα, ο ουρανός παραμένει ουρανός και η θάλασσα θάλασσα, χωρίς τις προεκτάσεις της δυνατότητας του βλέμματος, σε σημείο που να αντιλαμβανόμαστε την παρουσία τους,άλλος από το χρώμα,άλλος από την λάμψη, αλλά η ουσία τους να μας διαφεύγει.Έτσι το νόημα υποκαθίσταται από μια στερεότυπη αντίληψη μιας ορθολογικής τοποθέτησης.Φτάνουμε στο σημείο λοιπόν, να θεωρούμε δεδομένα και αυτονόητα, όλα αυτά που συνθέτουν την ζωή μας, και τα οποία δεν έχουν αρχή και τέλος αφού είναι ανεκτίμητα.
Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων
04.03.2016 16:11
«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»