Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2017

Παύλος Φυσάκης: Φωτογραφίες από τα άκρα τις Ευρώπης

Παύλος Φυσάκης: Φωτογραφίες από τα άκρα τις Ευρώπης

Για τους Ευρωπαίους η λέξη «άκρα» συνδέεται με την έννοια του τέλους, όχι με την αρχή. Όσο για τα σύνορα, η λειτουργία τους ανέκαθεν είχε ρόλο κυρίως θετικό – να οριοθετεί τον ασφαλή κόσμο μας. Πώς ορίζεται όμως η ευρωπαϊκή ταυτότητα; Ποιά είναι τα όρια και ποιά η σημασία τους;

 

 

Νότος: Γαύδος / Ελλαδα
Βορράς: Φίνμαρκ / Νορβηγία
Δύση: Σίντρα / Πορτογαλία
Ανατολή: Ουράλια / Ρωσία

 

Τα σύνορα χαράσσονται για να δημιουργούν και να διατηρούν μια χωρική τάξη. Για να συγκεντρώνουν σε oρισμένους τόπους ορισμένα πρόσωπα και πράγματα, αφήνοντας άλλα απ' έξω. Κάθε μοντέλο χωρικής τάξης διαιρεί τις ανθρώπινες υπάρξεις σε «επιθυμητές» και «ανεπιθύμητες». Κάθε σύνορο έχει σκοπό να αποτρέψει την ανάμειξη αυτών των δύο κατηγοριών στον ίδιο χώρο.

Ζιγκμουντ Μπαουμαν

 

Ήταν Δεκέμβρης του 2006 όταν ξεκίνησα για τη Γαύδο, το νοτιότερο κομμάτι της Ευρώπης. Έτσι άρχισε ένα οδοιπορικό στα τέσσερα γεωγραφικά άκρα της ηπείρου. Προσπάθησα να βρω την απάντηση στο Νότο, στο Βορρά, στην Ανατολή, στη Δύση. Με τα ίδια ερωτήματα επέστρεψα από τον τελευταίο σταθμό της διαδρομής μου, τη Σίντρα της Πορτογαλίας, τον Φεβρουάριο του 2008.

 

Για αρκετό καιρό τώρα ασχολούμαι μέσα από την φωτογραφία με την έννοια των Ορίων – Συνόρων, με την αρχή και το τέλος και την έννοια της απομόνωσης, προσπαθώντας να αφήνω αρκετό χώρο για να κινηθεί κανείς ανάμεσα στην απτότητα του ορίου και την απομυθοποίησή του. Επίσης, μου αρέσει πολύ να ταξιδεύω, αυτά που σκέφτομαι έχουν να κάνουν με την μετακίνηση, με την επίσκεψη. Μου αρέσει να βρίσκομαι σε ανοίκειους τόπους, να συναντώ άγνωστους ανθρώπους.

 

Με απασχολεί πολύ το φως, ο χρόνος, η έννοια της ταυτότητας και το βλέμμα των ανθρώπων. Η αφήγηση μέσα από τις φωτογραφικές σειρές, η εικόνα ως μέρος ενός συνόλου φωτογραφιών. Ψάχνω να βρω έναν καινούργιο τρόπο τεκμηρίωσης και έρευνας που εντέλει να παράγει μια νέου είδους φωτοειδησεογραφία, η οποία να απομακρύνεται από την επικαιρότητα και να ενδιαφέρεται περισσότερο για μια αφήγηση του καθημερινού.

 

Η έκθεση Land Ends θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη από τις 13 Δεκεμβρίου 2011 έως τις 29 Ιανουαρίου 2012. Η έκθεση αποτελείται από 45 φωτογραφίες εκτύπωσης inkjet σε αρχειακό χαρτί. Διαστάσεις: 48x48cm και 80x80cm. Το βιβλίο “Land Ends” εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2009 (αυτοέκδοση) πανόδετο εξώφυλλο 24, 5x26cm 61 έγχρωμες φωτογραφίες, 148 σελ. κείμενα Laura Serani και Nίκος Ξυδάκης .

 

Info: Ο Παύλος Φυσάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969. Από το 1996 συνεργάζεται με  περιοδικά και θέατρα, ενώ από το 2002 με το “Κ” της Καθημερινής και από το 2010 με το “Έψιλον” της Ελευθεροτυπίας. Διδάσκει φωτογραφία στην μονάδα απεξάρτησης 18Ανω του Ψ.Ν.Α. και στην σχολή φωτογραφίας Focus.  Από το 1996 έχει πραγματοποιήσει αρκετές εκθέσεις. Το 2006 – 2008 φωτογράφισε τα άκρα της Ευρώπης σε αναζήτηση της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Η σειρά «Land Ends» βραβεύτηκε το 2008 από 24 επιμελητές από όλον τον κόσμο στη PhotoBiennale της Θεσσαλονίκης. Έργα του βρίσκονται στην μόνιμη συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και σε ιδιωτικές συλλογές. www.pavlosfysakis.com
 

Σχετικές ειδήσεις
Εκθέσεις σε μεγάλα μουσεία τέχνης της Ευρώπης το 2017
12.01.2017 16:39
Το 2017 για τους λάτρεις της τέχνης προμηνύεται, αν μη τι άλλο, πυρετώδες. Πρώτα από όλα, είναι η χρονιά της λεγόμενης «Μεγάλης Περιήγησης» (Grand Tour) για τη σύγχρονη τέχνη, μια συγκυρία που συμβαίνει κάθε δέκα χρόνια, όταν τρεις κορυφαίες εκθέσεις, η Biennale της Βενετίας, η Documenta και το Münster Sculpture Project συμπίπτουν. Τα μεγάλα μουσεία της Ευρώπης έχουν ήδη παρουσιάσει ένα πλούσιο πρόγραμμα εκθέσεων για το 2017 και ως συνήθως, ποικίλλει από τους μεγάλους κλασικούς στους μοντέρνους με αναδρομικές περισσότερο ή λιγότερο αναμενόμενες, που φιλοδοξούν να φέρουν μια νέα ματιά στο πολυ-ιδωμένο, ή σύγχρονους δημιουργούς και επίκαιρα επιμελητικά projects. Ακολουθεί μια επιλογή από εκθέσεις που σας προτείνουμε να επισκεφτείτε φέτος, πραγματικά ή έστω..ψηφιακά!
Όψεις της Ρουμανίας του Σήμερα στην Ελευσίνα
21.09.2016 17:14
Μια εξαιρετική ευκαιρία να επισκεφτεί κανείς την Ελευσίνα αποτελεί η έκθεση Γεωγραφικά Πλάτη | Ανθρώπινοι Ορίζοντες [Latitudes | Humanscapes], που διοργανώνεται από τον θεσμό «Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης - Υποψήφια Πόλη» σε συνεργασία με το «Φεστιβάλ Αισχυλείων 2016» σε επιμέλεια του Δρ Κώστα Πράπογλου.
Βασίλης Γεροντάκος: In praise of dreams
21.03.2016 15:47
Από την πολλή μας αφοσίωση στην πραγματικότητα, ο ουρανός παραμένει ουρανός και η θάλασσα θάλασσα, χωρίς τις προεκτάσεις της δυνατότητας του βλέμματος, σε σημείο που να αντιλαμβανόμαστε την παρουσία τους,άλλος από το χρώμα,άλλος από την λάμψη, αλλά η ουσία τους να μας διαφεύγει.Έτσι το νόημα υποκαθίσταται από μια στερεότυπη αντίληψη μιας ορθολογικής τοποθέτησης.Φτάνουμε στο σημείο λοιπόν, να θεωρούμε δεδομένα και αυτονόητα, όλα αυτά που συνθέτουν την ζωή μας, και τα οποία δεν έχουν αρχή και τέλος αφού είναι ανεκτίμητα.
Steven C. Harvey: Ανταποκρίσεις από το βρώμικο εργοτάξιο του νέου Πύργου της Βαβέλ
11.03.2016 14:53
Το 1963 ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας J. G. Ballard υποστήριζε ότι «Οι κόσμοι των ονείρων, τα συνθετικά τοπία και η πλαστικότητα των μορφών που είχαν επινοηθεί από τους συγγραφείς φαντασίας είναι μορφολογικά ισοδύναμα του εσωτερικού κόσμου της ψυχής».
Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων
04.03.2016 16:11
«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»