Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2017

Cristina Vilallonga: Ψάχνω για μια γλώσσα χωρίς ταμπέλες

Cristina Vilallonga: Ψάχνω για μια γλώσσα χωρίς ταμπέλες

Η φωνή της έχει συνδεθεί με τη μουσική των Gotan Project αλλά και των σύγχρονων tango γενικότερα. Η «ματιά» της στο μουσικό αυτό είδος είναι τόσο ιδιαίτερη όσο και

η ίδια. Ξεκίνησε να σπουδάζει δημοσιογραφία αλλά γρήγορα κατάλαβε πως η μουσική της φύση θα την οδηγήσει σε μία σημαντική καριέρα στο χώρο της μουσικής. Η Cristina Vilallonga, λίγο πριν τις εμφανίσεις της στο Half Note Jazz Club μιλά στο Culturenow.gr για τη σχέση της με τη μουσική, το πάθος της για το τάνγκο αλλά και την αδυναμία των Ελλήνων στο μουσικό αυτό είδος! Υποδεχτείτε την Cristina Vilallonga και αφεθείτε στον ρυθμό των απαντήσεων και των μελωδιών της!

 

 

Συνέντευξη στη Μαριάννα Παπάκη

 

Culturenow.gr: Πότε γεννήθηκε η σκέψη για την επαγγελματική ενασχόληση σας με τη μουσική; Αν δεν κάνω λάθος αρχικά σπουδάζατε δημοσιογραφία.

Cristina Vilallonga: Τραγουδούσα με την οικογένειά μου από παιδί, άρχισα να σπουδάζω δημοσιογραφία αλλά στα 23 μου αποφάσισα να ασχοληθώ σοβαρά με τη μουσική. Έτσι λοιπόν έφυγα για τη Βοστόνη στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ απ’ όπου αποφοίτησα λαμβάνοντας το πτυχίο της σύνθεσης Κινηματογραφικής Μουσικής. Πάντα όμως τραγουδούσα και άρχισα να συνθέτω τα δικά μου κομμάτια στα 20. Στην Αμερική δημιούργησα και το πρώτο μου συγκρότημα με το οποίο παίζαμε τα δικά μου τραγούδια αλλά και άλλα αμερικανικά στάνταρτς (Βορά και Νότου)


 

Cul.N.: Η επαφή σας με τον τάνγκο; Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα όρια μεταξύ του παραδοσιακού και του μοντέρνου;  Για ποιους λόγους σας γοητεύει να δίνετε μια σύγχρονη ματιά στα παραδοσιακά κομμάτια; Η αλλαγή είναι ζωτική έννοια για εσάς;

C.V.: Η στενή σχέση μου με το τάνγκο άρχισε τη δεκαετία του ‘ 90 με το να τραγουδώ, να ακούω και να μελετώ τους μεγάλους δασκάλους του είδους. Για μένα η γέφυρα μεταξύ της παράδοσης και της σύγχρονης ματιάς είναι η γλώσσα ή με άλλα λόγια η γλώσσα αποτελεί το σημείο εκκίνησης για να ανακαλύψω τη δική μου γλώσσα έχοντας όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες της γενιάς μου ένα «χωνευτήρι» επιρροών. Αλλά η λέξη «τάνγκο» μπορεί να έχει μια λανθασμένη χρήση εάν σχετιστεί απλώς με το παρελθόν και η παράδοση με τη στατικότητα. Η λέξη τάνγκο μπορεί να μη σημαίνει τίποτα εάν πιστέψουμε πως ξεκίνησε σαν μίγμα από μιλόνγκα, ιταλικές μελωδίες, ισπανική μεταφυσική ποίηση, ρωσοεβραϊκή επιρροή και πολλά άλλα πράγματα.

 

Τραγουδώ παραδοσιακό τάνγκο με προφανή μια σύγχρονη δική μου προσέγγιση αλλά επίσης γράφω τραγούδια που επηρεάστηκαν αρχικά από αυτή τη γλώσσα και σιγά σιγά ακολούθησαν το δικό τους δρόμο και πιστεύω πως αυτό ακριβώς είναι απόλυτα φυσικό σε κάθε δημιουργική διαδικασία. Ψάχνω για μια γλώσσα χωρίς ταμπέλες! Το τάνγκο δεν θα έπρεπε να είναι μια ταμπέλα, αλλά απλώς μια αναφορά για μια προσωπική γλώσσα η οποία και μόνο από το γεγονός ότι γίνεται κατανοητή σήμερα, κάνει το είδος σύγχρονο.

 

Θα προτιμούσα παρόλα αυτά να χρησιμοποιήσω τη λέξη «ειλικρινές» από τη λέξη «μοντέρνο». Τη θεωρώ πιο αυθεντική γιατί τη λέξη «μοντέρνο» ή «σύγχρονο» κάποιες φορές τη συγχέουμε με το «τώρα» και το «εφήμερο» και η καινοτομία στη γλώσσα χρειάζεται χρόνο για να αναγνωριστεί.  Πρέπει να ιδωθεί μέσα από την προοπτική του χρόνου.
 

 

Cul.N.: “Gotan Project”. Θα θέλατε να μας πείτε δυο λόγια για τη συνεργασία και συμμετοχή σας στο συγκρότημα;

C.V.: Είναι πραγματικά πολύ σημαντική εμπειρία για μένα η συμμετοχή μου σ΄ένα πρότζεκτ που ψάχνει για συνδυασμούς με μία έννοια η οποία μου επιτρέπει να εκφραστώ ελεύθερα σαν τραγουδίστρια κάνοντας τις μελωδίες τους να πετούν πάνω από το μπαντονεόν, το πιάνο , την κιθάρα και το βιολί με τα ηλεκτρονικά… Νιώθω περήφανη για τη συμμετοχή μου σε αυτό το εύρημα.

 

Cul.N.: Το αγαπημένο σας τραγούδι ή άλμπουμ με το συγκρότημα;

C.V.: Νομίζω πως όλα είναι πολύ καλές και διαφορετικές δουλειές. Βέβαια, το «la Revancha del tango» (σημ.: πρώτο άλμπουμ των Gotan Project,  2001) ήταν το πρώτο μας μωρό…! Αλλά ίσως το «Lunatico» (σημ.: τρίτο άλμπουμ του συγκροτήματος, 2006) είναι ξεχωριστό για μένα.

 

Cul.N.: Το ελληνικό κοινό αγαπά πολύ το τάνγκο! Θυμάστε ένα ιδιαίτερο live σας στην Ελλάδα;

C.V.: Ναι, θυμάμαι τις εμφανίσεις μου στο Half Note το 2007! Ήταν μια υπέροχη εμπειρία! Ήμασταν γεμάτοι κάθε βράδυ! Ήταν πραγματικά πολύ ιδιαίτερο για μένα να έρχομαι τόσο κοντά για μια εβδομάδα με το κοινό της Αθήνας. Νομίζω πως νιώθουμε ο ένας τον άλλο πολύ καλά!

 

Cul.N.: Με χαρά αναμένουμε αυτές τις μέρες τις εμφανίσεις σας και πάλι στο Half Note Jazz Club (14/12 - 18/12). Θα θέλατε να μας πείτε δυο λόγια για το πρόγραμμα;

C.V.: Ναι, μπορώ να σας πω ότι θα παρουσιάσουμε στην Ελλάδα για πρώτη φορά τα τραγούδια της νέας μου δισκογραφικής δουλειάς με τίτλο «Luna borracha» («Μεθυσμένο φεγγάρι») που περιλαμβάνει νέα τάνγκο και άλλους αργεντίνικους ρυθμούς. Επίσης, θα ακούσετε folklore τραγούδια και τριαδικούς ρυθμούς όπως  το «chacarera».  Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει επίσης κομμάτια από το cd «Somos Sueños». Είναι λοιπόν, είναι ένα πλούσιο σε ρεπερτόριο πρόγραμμα!

 

Cul.N.: Έχετε νέα σχέδια που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;

C.V.: Αν και γενικά δεν μου αρέσει να λέω λεπτομέρειες για δουλειές που είναι σε εξέλιξη, παρόλα αυτά, θα σας πω πως αυτό τον καιρό συνθέτω μουσική για μία ταινία, θα συνεργαστώ με ένα εξαιρετικό tango quintet και επεξεργάζομαι επίσης διάφορες ιδέες για μια νέα δισκογραφική δουλειά. Αυτά τα λίγα μπορώ να σας πω προς το παρόν!

 


Cul.N.: Σας ευχαριστώ πολύ!


C.V.: 
Κι εγώ σας ευχαριστώ και ελπίζω να σας δω όλους σύντομα!

 

 

Σχετικές ειδήσεις
ΓΙΑΝ ΒΑΝ: Μπορούμε και διασκεδάζουμε με τα απλά,
09.02.2017 16:45
Το Hotel Ερμού φιλοξενεί τον Φοίβο Δεληβοριά και τους ΓΙΑΝ ΒΑΝ, οι οποίοι αναλαμβάνουν για λίγα Κυριακάτικα μεσημέρια να μας μυήσουν στο λαϊκοδημοτικό τους γλέντι.
Δημήτρης Ζερβουδάκης: Η τραγουδοποιία είναι μια απρόβλεπτη περιπέτεια
20.01.2017 15:26
Ο Δημήτρης Ζερβουδάκης έχει μια αξιοσημείωτη προσωπική πορεία στο χώρο της μουσικής. Αρκετές δημιουργίες του, παρότι μετρούν αρκετά χρόνια, δεν ξεθωριάζουν στο πέρασμα του καιρού, αλλά «μεγαλώνουν μαζί του» όπως λέει και ο ίδιος. Τραγούδια όπως «Γράμμα σε έναν ποιητή» (1989), «Βαριά ποτά βαριά τσιγάρα» (1998) και «Τα ανείπωτα» (2006), παίζουν στα ραδιόφωνα και περιλαμβάνονται σε πολλά προγράμματα μουσικών σκηνών.
Φοίβος Δεληβοριάς: Μια τυχαία μέρα κρύβει κάτι αιώνιο
21.10.2016 17:31
Ο Φοίβος Δεληβοριάς, με αφορμή τις "Best of" παραστάσεις του στον Σταυρό του Νότου, έκανε ένα flashback στην καλλιτεχνική του διαδρομή, θυμήθηκε ήχους και εικόνες, σταμάτησε για λίγο στην δική του «Καλλιθέα», μας άφησε να «κρυφοκοιτάξουμε» στο εργαστήρι της δημιουργίας του και ευχήθηκε στον αγαπημένο μουσικό στέκι του Νέου Κόσμου να «μην φοβηθεί να ομορφύνει».
Κορνήλιος Σελαμσής: Η διαχείριση του πολιτισμού είναι ένα βαθιά πολιτικό ζήτημα
07.07.2016 14:45
Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών 2016, ο Κορνήλιος Σελαμσής φέρνει κάτι διαφορετικό στη σκηνή. Το «Λεόντιος και Λένα» είναι ένα λογοτεχνικό κείμενο του Μπύχνερ, που ο συνθέτης μετέτρεψε σε όπερα, με την ουσιαστική συμβολή του λιμπρετίστα Γιάννη Αστερή. Φαίνεται ενθουσιασμένος για τη συνεργασία με τους συγκεκριμένους λυρικούς τραγουδιστές, ενώ παράλληλα συνεχίζει να δουλεύει πυρετωδώς το μουσικό μέρος, νιώθοντας όπως λέει χαρακτηριστικά, «σαν να βρίσκεται στην μέση εγχείρισης ανοιχτής καρδιάς». Μας μίλησε μεταξύ άλλων, για τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης παράστασης, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας κλασικός συνθέτης στην Ελλάδα, καθώς και για τα φετινά γεγονότα που συνέβησαν στο Φεστιβάλ.
Μελίνα Κανά: Η μουσική είναι για μένα έκφραση, απόλαυση αλλά και η μεγάλη μου αγωνία
12.04.2016 16:10
Η Μελίνα Κανά και ο «Γόης του Θησείου» θα βρεθούν στον Σταυρό του Νότου Plus για ένα ακόμη live, στις 17 Απριλίου, για να μας “ταξιδέψουν” μουσικά με τα αγαπημένα τραγούδια της Μελίνας αλλά και με απροσδόκητες διασκευές. Αυτή ήταν μόνο η αφορμή για να απευθύνουμε τις ερωτήσεις μας στην σπουδαία ερμηνεύτρια, η οποία βρήκε λίγο χρόνο και μας μίλησε για την μουσική, τη δημιουργική συνύπαρξή της με τον «Γόη του Θησείου», και το παρόν, καθώς σε αυτή την φάση που βρίσκεται δεν κάνει σχέδια για το μέλλον.