Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Else Edelstahl: Boheme Sauvage ένα εκθαμβωτικό αφιέρωμα στην χρυσή δεκαετία του 1920

Else Edelstahl: Boheme Sauvage ένα εκθαμβωτικό αφιέρωμα στην χρυσή δεκαετία του 1920

To περιοδικό Υπoβρύχιο γιορτάζει και παρουσιάζει μαζί με την Fischer τα διάσημα βερολινέζικα πάρτι Bohème Sauvage. Με την ευκαιρία της εμφάνισης τους στο Booze Cooperativa στην Αθήνα η Miss Else Edelstahl, δημιουργός αυτών των πάρτι, μας εισάγει στο μαγικό κόσμο της δεκαετίας του 1920.

 

Συνέντευξη στην Αθηνά Πούλιου

 

CultureNow: Θα μπορούσατε να μας συστήσετε τα περίφημα Boheme Sauvage πάρτι; Πότε ξεκίνησαν και ποιος βρίσκεται πίσω από αυτήν την ιδέα;

Else Edelstahl: Το Bohème Sauvage είναι κάτι παραπάνω από πάρτι! Είναι ένα εκθαμβωτικό, λαμπερό και αστραφτερό αφιέρωμα στην εποχή της χρυσής δεκαετίας του 1920. Και ιδιαίτερα στο μποέμικο Βερολίνο εκείνης της εποχής, στους καλλιτέχνες , στους ηθοποιούς, στους συγγραφείς, στους δημοσιογράφους ... Είναι επίσης εμπνευσμένο από την Belle Epoque, το μποέμ του Παρισιού (Moulin Rouge, Art Nouveau, Burlesque, Tolouse-Lautrec, Absinth) και τη swing δεκαετία του 1930 στην Αμερική (Chicago Mafia, Al Capone, Prohibition, Jazzclubs, Speakeasys).

Συνολικά, θα μπορούσατε να πείτε ότι το Boheme Sauvage είναι ένα event που κοιτάζει πίσω στο χρόνο μεταξύ του 1890 και του 1940. Δεν προσπαθούμε να αντιγράψουμε αυτήν την εποχή, η αυθεντικότητα δεν είναι ο μεγαλύτερος στόχος μας. Το κάνουμε για να μπορεί κανείς να περνά υπέροχα και διασκεδαστικά το χρόνο του, με ένα πιο σοφιστικέ τρόπο. Είναι φτιαγμένο για ανθρώπους που απολαμβάνουν να εκφράζονται, που τους αρέσει να ντύνονται και να φορούν στολές, που τους αρέσει να παίζουν με τις ταυτότητες και βασικά για τον καθένα που είναι ανοικτός για πειράματα και περιπέτειες. Κάθε επισκέπτης μπορεί να αποφασίσει μόνος του πόσο βαθιά θέλει να εξετάσει την ιστορία και τον πολιτισμό της περιόδου.

Τα πάρτι ξεκίνησαν το 2004 όταν εγώ και η Emma Edelstahl ξεκίνησαμε κάποια ιδιωτικά Salon Soireés, τα οποία λάμβαναν χώρα στη δεκαετία του 1920. Μεταξύ του 1940 και 1950 οι επισκέπτες αυτών των Salon Soireés, όταν τους καλούσαν να παραβρεθούν στο πάρτι, ήταν αναγκασμένοι να ντυθούν με ενδυμασία του 1920. Στην αρχή της βραδιάς υπήρχαν παραστάσεις από χαρακτήρες όπως μαθηματικοί, εφευρέτες, ηθοποιοί, σκηνοθέτες κ.λπ., οι οποίοι έδιναν διαλέξεις για την εξέλιξη του έργου τους κατά την περίοδο του 1920.

Τα δικά μας πάρτι μας έγιναν γνωστά κυρίως «από στόμα σε στόμα» και το πρώτο επίσημο δημόσιο πάρτι εκανε πρεμιέρα τον Μάιο του 2006.

 

C. N.: Γιατί διαλέξατε αυτό το είδος performance; Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον σ' αυτην την περίοδο; Ποιες ήταν οι επιρροές σας;

Ε. Ε.: «Ο χορός πάνω σε ηφαίστειο που εκρήγνυται» ήταν ένα δυνατό συναίσθημα της ηχηρής δεκατείας του 1920 και αυτό είναι που ζούμε και σήμερα. Ελευθερία, χαρά και ενθουσιασμός είναι τα στοιχεία αυτά που μας φέρνουν στην δική μας πραγματικότητά. Το Boheme Sauvage ξεκίνησε ως μια οργανική διαδικασία. Με ενδιαφέρον για την σύγχρονη ιστορία και τον πολιτισμό, με ιντρίγκαρε η τεράστια μεταβολή και η ανάπτυξη στην πολιτική, την τέχνη και τον πολιτισμό στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Για παράδειγμα, οι γυναίκες άρχισαν να γίνονται πιο κυρίαρχες στην κοινωνία, δεδομένου ότι ανέλαβαν ρόλους ανδρών οι οποίοι στάλθηκαν στον πόλεμο. Οι γυναίκες άρχισαν να φορούν παντελόνια, κάπνιζαν κ.λπ. Απ' όσο γνωρίζω σήμερα δεν υπάρχουν πάρτι στο Βερολίνο που να γιορτάζεται αυτή η εποχή και έτσι άρχισαμε τα Salon Soiree το 2004.

 

C. N.: Η δεκαετία του 1920 υπήρξε μία κρίσιμη περίοδος για την οικονομία. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι και σήμερα είμαστε σε μία παρόμοια κατάσταση; βρίσκετε ομοιότητες στον τρόπο που οι άνθρωποι διασκέδαζαν σε αυτές τις δύο διαφοερετικές εποχές, τότε και σήμερα;

Ε. Ε.: Μια μεγάλη διαφορά μεταξύ της οικονομικής κρίσης σήμερα και του 1920 είναι ότι σήμερα είμαστε πολύ περισσότεροι "συνδεδεμένοι" μεταξύ μας διεθνώς μέσω του διαδικτύου και της τηλεόρασης. Ως εκ τούτου οι άνθρωποι άρχισαν να φοβούνται πολύ πριν από την πραγματική κρίση. Το 1929 καθώς η Αμερική κατέληξε στη «Μαύρη Παρασκευή», υπήρξε ένα μεγάλο ποσοστό των πολιτών που αιφνιδιάστηκαν από τα γεγονότα. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την σημερινή κοινωνία, όπου οι άνθρωποι τρομοκρτατούνται εκ των προτέρων, λόγω της υπερβολικής κάλυψης από τα ΜΜΕ. Τόσο σήμερα όσο και στο 1920 οι άνθρωποι γιορτάζουν ώστε να ξεχάσουν ή να αποσπάσουν την προσοχή τους από την πραγματικότητα και την επικαιρότητα. Ίσως είναι ένα ένστικτο επιβίωσης να διασκεδάζεις και να κοινωνικοποιείσαι... Απλώς, μην λάμβανετε τον εαυτό σας πολύ σοβαρά και κρατήστε το κεφάλι σας πάνω από το νερό!

 

C. N.: Καμπαρέ, χορευτικά burlesque shows, sexy ενδυμασία. Πόσο άλλαξε την συμπεριφορά της γυναίκας στην κοινωνία αυτό το είδος παράστασης;

Ε. Ε.: Το Burlesque έδωσε στις γυναίκες ένα βήμα για να εκφραστούν με τρόπο που προηγουμένως δεν ήταν δυνατόν. Οι γυναίκες μπορούσαν να ανέβουν στη σκηνή και να εκφραστούν τόσο σεξουαλικά, όσο και πολιτικά μέσω του χορού, των κοστουμιών και της μουσικής.

 

C. N.: Στις 3 και 4 Νοεμβρίου 2011 επισκέπτεστε την Αθήνα για δύο μέρες. Μπορείτε να μας πείτε λίγο λόγια για το αυτό που πρόκειται να δούμε;

Ε. Ε.: Είναι τιμή μου να συνοδεύομαι από τις πιο ομορφες burlesque χορεύτριες του Βερολίνου, την Marlene Von Steenvag και την Julieta La Doll ... να είστε προετοιμασμένοι να μπείτε σε πειρασμο και να παρασυρθείτε από αυτές τις δύο ξανθές οβίδες! Μουσική θα παίζει ο resident DJ μας Dr Hirschfeld, ξεκινώντας με αυθεντικούς ήχους από το 1920 και 1930, όπως Swing, Τσάρλεστον, Chanson και Gipsy. Και σιγά σιγά θα μας εισάγει σε σύγχρονες ηχογραφήσεις ήχων μιας παλιότερης εποχής. Εκτός από Τσάρλεστον, Swing και Hot Jazz θα ακούσετε επίσης klezmer, neo-Swing, Gipsy, παραδοσιακούς ρώσικους ήχους, αλλά και λάτιν, όπως Tangos, ChaChaChas, Mambos και Rumbas.

Στο line up μας επίσης βρίσκεται και ο Jack Woodhead, από το Μάντσεστερ της Αγγλίας. Αυτός ο μουσικός μαέστρος θα σας παρασύρει όλο το βράδυ και θα σας οδηγήσει σε πειρασμούς με το χάρισμα, τη γοητεία, το πνεύμα και τις πούλιες του!

 

C. N.: Έχετε κάποια μελλοντικά σχέδια που μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας; Που μπορούμε να μαθαίνουμε νέα σας;

Ε. Ε.: Για να μαθαίνετε για τις επερχόμενες εμφανίσεις μας μπορείτε να επισκέπτεστε το http://www.boheme-savauge.de/. Και όσο για το δικό μου μέλλον, θα πάω όπου η ζωή αποφασίσει να με πάει.

Σχετικές ειδήσεις
Γιάννης Μεγαλακάκης: Η παράδοση έχει νόημα μόνο όταν εμπεριέχει και το παρόν
16.05.2016 10:37
Ο Γιάννης και ο Γιώργος Μεγαλακάκης είναι δύο χορευτές από τα Χανιά, που ταξιδεύουν την κρητική παράδοση ανά την Ελλάδα και την Ευρώπη, μέσα από την τέχνη τους. Αυτό το διάστημα παρουσιάζουν στο Παλλάς μία μουσικοχορευτική παράσταση όπου ο παραδοσιακός χορός παντρεύεται με τον σύγχρονο, με θέματα παρμένα από τον μύθο του μινωικού Λαβυρίνθου. Στην συνέντευξη που ακολουθεί ο Γιάννης Μεγαλακάκης μιλά με μεγάλη αγάπη για την πατρίδα του, την Κρήτη και τα όσα τους εμπνέουν, ενώ τονίζει ιδιαίτερα τη σημασία της τέχνης και της δημιουργίας σήμερα.
Χρυσηίς Λιατζιβίρη: Η ζωή είναι κίνηση!
11.05.2016 12:07
Η Χρυσηίς Λιατζιβίρη και η ομάδα Syndram επιστρέφουν με το νέο τους έργο με τίτλο Η ζωή αυτή βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, μία παράσταση εμπνευσμένη από την πραγματική ζωή...
Σταύρος Λιτίνας: Ο χορός είναι για μένα μια εκφραστική διέξοδος, μη λεκτική, μια φυγή
07.03.2016 11:23
«Μέσα σε αυτό το φοβερό κλοιό φόβου που ζούμε, δυστυχώς βλέπω όλο και περισσότερες Τζούλιες γύρω μου», μας λέει ο Σταύρος Λιτίνας, χορογράφος, σκηνοθέτης αλλά και χορευτής της παράστασης «Δεσποινίς Τζούλια», του του August Strindberg, που παρουσιάζεται για τρίτη χρονιά σε flamenco εκδοχή, στη σκηνή του Θεάτρου Άνεσις!