Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Γιάννης Χουβαρδάς: Το κοινό θέλει να βρει καταφύγιο στην τέχνη

Γιάννης Χουβαρδάς: Το κοινό θέλει να βρει καταφύγιο στην τέχνη
Είναι αρκετά εύκολο να επικαλεστεί κανείς τις τελευταίες εξελίξεις στη χώρα και να χρεώσει σε αυτές το αναμφισβήτητα αρνητικό κλίμα που υπάρχει στα πολιτιστικά πράγματα του τόπου ...

Και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτές οι εξελίξεις είναι πραγματικά οδυνηρές, τόσο ως προς τον οικονομικό όσο και ως προς τον ψυχολογικό τους αντίκτυπο.

 

Όσοι έχουν μια επαφή με το χώρο, ξέρουν ότι η κρίση είναι βαθύτερη, έχει κάνει την εμφάνισή της πολύ πριν το 2010 και έχει προξενήσει ανησυχία, αμηχανία και αδιέξοδα. Είναι βαθύτερη γιατί πρώτα απ’ όλα είναι μια κρίση αξιών. Από μια κοινωνία όπου η προτεραιότητα είναι το ποδόσφαιρο, το λάιφ στάιλ και η τηλεοπτική ευκολία, δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση να ενδιαφερθεί για τις πιο «δύσκολες», τις ουσιώδεις μορφές πολιτισμού. Μέσα σε ένα σύστημα όπου η εκπαίδευση είναι μακροχρόνια ασθενής, η τέχνη αντιμετωπίζεται σαν περιττή πολυτέλεια και το εύρος της παιδείας συρρικνώνεται επικίνδυνα, είναι δύσκολο να πυροδοτήσει κανείς το ενδιαφέρον του κοινού για μια υψηλή ποιότητα πολιτισμού.

 

Αλλά και με έναν πολιτισμό που σπάνια παράγει, κυρίως μιμείται και πολλές φορές εγκλωβίζεται μέσα σε περιορισμένα πλαίσια και ομφαλοσκοπεί, δεν δικαιούμαστε να απαιτούμε να πεισθεί ο κόσμος για την αναγκαιότητά του. Όμως, ως προς τη δική μας ευθύνη, εάν θέλουμε να μην ανατρέχουμε σε εύκολες δικαιολογίες, έχουμε την υποχρέωση να παρεμβαίνουμε όσο γίνεται πιο τολμηρά και δραστικά και να προτείνουμε τις λύσεις εκείνες που θα κρατήσουν ενεργές τις ελπίδες μας για ένα καλύτερο αύριο.

 

Στο Εθνικό Θέατρο σχεδιάσαμε και εφαρμόσαμε μια στρατηγική αντίστασης, μια στρατηγική αισιοδοξίας, σε μια χρονιά που δεν φάνταζε πολύ αισιόδοξη. Και είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι, γιατί στην πράξη αποδεικνύεται ότι υπάρχει ένα κοινό που μπορεί να μας στηρίξει σε αυτήν τη στρατηγική. Με ένα ρεπερτόριο που έχει σαν προτεραιότητα την αφύπνιση των συνειδήσεών μας και σε συνδυασμό με την έμπνευση και την ικανότητα των συνεργατών μας, αποδείξαμε ότι υπάρχει τρόπος αντίστασης στην κρίση. Και παρά το γεγονός ότι βρεθήκαμε αναγκασμένοι να συρρικνώσουμε τον αριθμό των παραγωγών μας, η κρίση μάς ενέπνευσε να βρούμε εναλλακτικές που θα ζωντάνευαν το ενδιαφέρον του κοινού και δεν θα περιόριζαν τη συνολική πολιτιστική μας πρόταση. Παράλληλες δράσεις, όπως οι αναγνώσεις της Ιλιάδας –στη θαυμάσια μετάφραση του Δ.Ν. Μαρωνίτη- από 24 πρωταγωνίστριες του θεάτρου μας ή η επαφή μας με τους νέους μέσω της παράστασης της «Αντιγόνης» που παίζεται στα σχολεία και «συνομιλεί» επί τόπου με τους μαθητές, είναι δύο μόνο από τις εφαρμογές μια πολιτικής που μπορεί να αντισταθεί στην οικονομική δυσπραγία, με απλούς αλλά αποτελεσματικούς μηχανισμούς. Ακόμη, μια πολιτική φθηνότερων εισιτηρίων, που αφουγκράστηκε το πραγματικό οικονομικό πρόβλημα, μας απέδειξε ότι το κοινό θέλει να βρει καταφύγιο στην τέχνη και όταν του δίνεται η δυνατότητα δηλώνει «παρών».

 

Στο Εθνικό Θέατρο δεν αφήνουμε χώρο στην εσωστρέφεια. Είναι πολύ εύκολο να μιλήσουμε για πρακτικές δυσκολίες: η επιχορήγηση μειώθηκε αισθητά, οι εργαζόμενοι πλήττονται οικονομικά, κάποιες σκηνές δεν μπορούν προς το παρόν να λειτουργήσουν, οι χορηγοί έχουν γίνει πολύ επιφυλακτικοί, η γενική κοινωνική αναστάτωση επιδεινώνει το κλίμα και δημιουργεί πρακτικά προβλήματα. Η έλλειψη πόρων είναι πάντα ένα ισχυρό εμπόδιο. Όμως, με την πεποίθηση ότι το όραμά μας είναι ένα αντίδοτο στο πρόβλημα και με πλήρη συνείδηση της σκληρής πραγματικότητας –ας αναλογιστεί κανείς ότι εμείς βρισκόμαστε στην καρδιά του ιστορικού κέντρου και ζούμε καθημερινά σε όλη την έκτασή τους τα αδιέξοδα που προκύπτουν από την εγκατάλειψή του - προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι η συλλογική προσπάθεια και η πίστη στο όραμα της τέχνης είναι ένα ισχυρό αντίδοτο στην κρίση. Προσπαθώντας να συσπειρώσουμε τις καλλιτεχνικές δυνάμεις του τόπου και αναζητώντας τόσο στην παλαιότερη όσο και στη νεότερη γενιά τους δημιουργούς που έχουν όραμα και δεν αφήνουν τη δύσκολη συγκυρία να τους καταβάλλει, επενδύουμε στην αισιοδοξία και στη δύναμη που κλείνει μέσα του το θέατρο.

 

Info: Ο Γιάννης Χουβαρδάς είναι σκηνοθέτης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. Αποφοίτησε από την Βασιλική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης του Λονδίνου, ενώ σπούδασε δραματολογία και σκηνοθεσία στο Κρατικό Θέατρο της Βυρτεμβέργης.  Ως ελεύθερος σκηνοθέτης συνεργάστηκε με Εθνικά και Κρατικά Θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Υπήρξε συνιδρυτής, σκηνοθέτης και ηθοποιός στη Θεατρική Συντεχνία και ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Θεάτρου του Νότου (Αμόρε).

Σχετικές ειδήσεις
Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς: Μίχαελ Κόλχαας  - Μια ιστορία που αξίζει να πεις σήμερα
08.11.2016 17:33
H Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς γράφει για την παράσταση «Μίχαελ Κόλχαας, Η ιστορία ενός δίκαιου ανθρώπου» η οποία παρουσιάζεται στο BIOS.
Μαρία Μαλλούχου: Η παρέλαση της Λούλας Αναγνωστάκη
08.07.2016 14:25
Όταν ξεκινώ να συμμετέχω σε ένα έργο διακατέχομαι από ένα ακαθόριστο προαίσθημα όμοιο με μυρωδιά. Κι αυτό συμβαίνει επειδή στην σύνδεσή μου με το έργο υπάρχει κάτι οικείο που πρόκειται να το ανακαλύψω. Το προαίσθημα στο συγκεκριμένο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη μορφοποιήθηκε και προσδιορίστηκε ως ένας ερημικός τόπος. Ένας τόπος που εμπερικλείει την μοναξιά και την σιωπή.
Βαρβάρα Δούκα: Stagedoor – μια 'πόρτα' για το μουσικό θέατρο
04.03.2016 12:34
Από παλιά στην εκπαίδευση, είχα μια εμμονή....να καταλαμβάνω τα κενά.... Είναι κοινό μυστικό, ότι πολλές ελλείψεις ελλοχεύουν στη βασική εκπαίδευση των ηθοποιών, αλλά και σε όλη τη γκάμα της καλλιτεχνικής παιδείας στη χώρα μας. Λίγο η νοοτροπία του 'χειροποίητου' που έχουμε, λίγο η αφελής εκτίμηση ότι 'μεταδίδοντας την πείρα μας' από γενιά σε γενιά αρκεί, και κυρίως η γενικότερη έλλειψη εξειδικευμένης και στοχευμένης γνώσης σε όλα τα επίπεδα της Παιδείας, δημιούργησαν ένα 'δημιουργικό' καραβάνι καλλιτεχνών, που ζήτησαν στο εξωτερικό αυτή την οργανωμένη γνώση.
Μπάμπης Χατζηδάκης: Σπαράγματα! Ανασύρω απ’ τη μνήμη μου λέξεις…
22.02.2016 12:30
Μαρτυρία του υπ’ αριθμόν 1245 των ειδικών αστυνομικών δυνάμεων. Αποκαλούμενες ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΑΞΗΣ κοινώς ΜΑΤ. Κατόπιν ιατρικού συμβουλίου, πρόωρη συνταξιοδότηση, επανεξέταση, και το πεπόνι και το μαχαίρι, μετάλλιο ευδόκιμης υπηρεσίας! Δεν έχεις τι να κάνεις. Δεν έχω κλείσει τα 65 μου, επιτρέψτε μου να δουλέψω, δεν είναι δικαίωμά μου; Η κόρη μου θέλει σύνταξη 10 χρόνια πριν αρχίσει να δουλεύει, μην και δεν προλάβει.
Ανταμαπανταχού: Νόρμα s/n 210113, θέατρο μάσκας και μαριονέτας για ενήλικες
12.02.2016 11:20
Νόρμα s/n 210113. Τρεις ερμηνευτές συνεργάζονται σε ένα σύνθετο σκηνικό χώρο συνδυάζοντας τεχνικές θεάτρου μάσκας και μαριονέτας, με παράλληλη προβολή animation. Μια παράσταση στην οποία ο εκφερόμενος λόγος απουσιάζει παντελώς και η μουσική επένδυση παίζει καθοριστικό ρόλο , καθώς δεν αποτελεί μουσικό χαλί, αλλά εντείνει και διαμορφώνει το δραματουργικό τοπίο . Οι τρεις ερμηνευτές εμψυχώνουν 14 ρόλους αλλάζοντας μάσκες και κοστούμια και χειρίζονται μαριονέτες.