Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2017

Λυδία Φωτοπούλου: Η απομονωμένη ψυχή υποφέρει πάντα από την απουσία συνομιλητή

Λυδία Φωτοπούλου: Η απομονωμένη ψυχή υποφέρει πάντα από την απουσία συνομιλητή
Το Φεστιβάλ Νάξου παρουσιάζει την Παρασκευή 19 Αυγούστου την παράσταση «Camille Claudel:

το κύμα της τρέλας» σε σκηνοθεσία Στέλιου Κρασανάκη με τη Λυδία Φωτοπούλου να ερμηνεύει το μονόλογο της Καμίλ Κλοντέλ. Λίγες ημέρες πριν την παράσταση, η ηθοποιός απαντά στις ερωτήσεις του Culturenow.gr για την ιστορία της γλύπτριας αλλά και το τραγικό τίμημα της απομόνωσης με το οποίο πλήρωσε την αγάπη της για την ελευθερία και την τέχνη.

 

 

Συνέντευξη στη Μαρία Κωφίδου

 

 

Culturenow.gr: Μετά από τέσσερα χρόνια επιστρέφετε με την Camille Claudel στο Φεστιβάλ της Νάξου. Το 2008 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας η επιστολογραφία της από την  ηθοποιό Janie Gastaldi με θεματικό άξονα "Τέχνη και Τρέλα". Ποιά ήταν η πρώτη σας επαφή με την ιστορία της ηρωίδας πριν την ερμηνεύσετε;
  
Λυδία Φωτοπούλου: Είχα δει την ταινία με την Ανζανί (σ.σ.: Ιζαμπέλ Ατζανί) που μου είχε αρέσει παρά πολύ και μετά έψαξα και βρήκα τα γλυπτά της που με γοήτεψαν πραγματικά.

 

 

Cul.N.: Ποιά είναι η δική σας προσέγγιση σε ότι αφορά την Camille Claudel σε υποκριτικό επίπεδο και τι συναισθήματα σας γεννά η ιστορία της και η προσωπικότητα της;

Λ.Φ.: Επειδή όλο το υλικό της παράστασης είναι τα δικά της γράμματα και ο γραπτός λόγος έχει τους δικούς του κανόνες και το δικό του προσωπικό ύφος, η αρχική προσπάθεια ήταν να βρεθεί αυτό το συγκεκριμένο ύφος της εποχής της Καμίγ και μέσα από αυτό να προσπαθήσει κάνεις να υποπτευτεί τον ψυχισμό της και την αιτία που το δημιούργησε κι έτσι να οδηγηθεί σε μια, όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προφορικότητα του γραπτού αυτού κειμένου. 

 

Σιγά σιγά κατάλαβα ότι τα δικά μου συναισθήματα για τη ζωή της, το σπουδαίο έργο της και ο άδικος εγκλεισμός της ήταν αυτά που μπορούσαν να χρωματίσουν με προφορικότητα τα γράμματά της, μιας και ήταν δύσκολο να μαντέψω τι εκείνη πραγματικά αισθανόταν όταν τα έγραφε.

 


Κι αυτά τα συναισθήματα είναι ένας απέραντος θαυμασμός για το πάθος της για τη ζωή, για τη τέχνη για τον έρωτα, για την δημιουργία. Και φυσικά πολύ θύμος για το τέλος που της δώσανε οι δικοί της άνθρωποι. Πιστεύω πως και εκείνη ήταν πολύ θυμωμένη, κυνική και σαρκαστική μαζί τους, αλλά μέχρι τέλους δεν έπαψε ποτέ να τους αγαπάει.

 

 

Cul.N.: Πιστεύετε ότι σήμερα γίνονται διακρίσεις εις βάρος των γυναικών καλλιτεχνών;

Λ.Φ.: Ίσως να γίνονται αλλά με τίποτα δεν συγκρίνεται το σήμερα με την θέση της γυναίκας στην τέχνη στα χρόνια της Καμίγ Κλωντελ.

 

 

Cul.N.: Τι σημαίνει για εσάς η φράση της ηρωίδας "Υπάρχει πάντα ένα είδος απουσίας που με κάνει και υποφέρω";

Λ.Φ.: Η Καμίγ πλήρωσε την αγάπη της για την ελευθερία και για την τέχνη, με απομόνωση. Από την οικογένεια της, από την κοινωνία κι από το καλλιτεχνικό κατεστημένο που αντιπροσώπευε ο Ροντέν. Έτσι μετά πέρασε στην εσωτερική απομόνωση. Η απομονωμένη ψυχή πάντα υποφέρει. Υποφέρει από την απουσία συνομιλητή.

 

Cul.N.: Ποια είναι η απουσία στο χώρο της Τέχνης που σας κάνει να υποφέρετε;

Λ.Φ.: Νομίζω ότι η μεγαλύτερη απουσία σήμερα στη Τέχνη, είναι η έλλειψη παιδείας, και των δημιουργών και των αποδεκτών της. Ευτυχώς υπάρχουν και ωραίες εξαιρέσεις.

 

 

Cul.N.: Ποια είναι τα επόμενα σας σχέδια;

Λ.Φ.: Τον χειμώνα θα συμμετέχω στην παράσταση του έργου του Σαίξπηρ «Περικλής» που θα σκηνοθετήσει ο Γιάννης Χουβαρδάς στο Εθνικό Θέατρο. Ελπίζω να βρούμε λίγο χρόνο να επαναλάβουμε και την παράσταση για την Καμίγ Κλωντέλ.

 

 

Διαβάστε επίσης: http://www.culturenow.gr/Theatre/Camille_Claudel:_το_κύμα_της_τρέλας__με_τη_Λυδία_Φωτοπούλου_στο_Φεστιβάλ_Νάξου.html

 

 

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Θανάσης Δόβρης: Το αίμα είναι και θα είναι πάντα στην επικαιρότητα της ζωής μας
09.05.2016 13:27
Ο χαρισματικός ηθοποιός Θανάσης Δόβρης, ο οποίος αυτή την περίοδο καταθέτει μία σπουδαία ερμηνεία στην ιδιαίτερη σκηνική σύνθεση του Περικλή Μουστάκη «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», πρόκειται από 16 Μαΐου να σκηνοθετήσει για πρώτη φορά και μάλιστα ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί σε θεατρική μορφή, το «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Η εν λόγω παράσταση ήταν μόνο η αφορμή για να απευθύνουμε τις ερωτήσεις μας στον Θανάση Δόβρη και να λάβουμε –όπως ήταν αναμενόμενο- ενδιαφέρουσες και κυρίως ουσιαστικές απαντήσεις, που αφορούν σημαντικές στιγμές, μεγάλες απώλειες, ανεπιτήδευτο θέατρο και ανθρώπους...
Λυδία Φωτοπούλου: Με προβληματίζει η έλλειψη συναίσθησης στην κοινωνία
24.02.2016 10:45
Η Λυδία Φωτοπούλου παραμένει πιστή εργάτρια του θεάτρου από την αρχή της καριέρας της μέχρι σήμερα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ως ηθοποιός συνδέθηκε κατεξοχήν με το σανίδι, συνεργαζόμενη με τους σπουδαιότερους Έλληνες σκηνοθέτες, σε κάποιες από τις σημαντικότερες σκηνές της χώρας. Λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα της πολυαναμενόμενης «Όπερας της Πεντάρας» στο Παλλάς, όπου κρατά τον ρόλο της «Τζέννυ», συζητήσαμε μαζί της για το ιδιαίτερο αυτό έργο και πόσο σύγχρονος αποδεικνύεται για ακόμη μια φορά ο Μπρεχτ.
Ντένης Μακρής: Στις συνεργασίες μου ευτυχώς υπάρχει η απαραίτητη κοινή ανάσα
29.01.2016 10:41
Νέος, φέρελπις ηθοποιός, με αρκετές εκλεκτές συνεργασίες στο ενεργητικό του, ο Ντένης Μακρής, χτίζει μια ενδιαφέρουσα πορεία στο θέατρο. Μέχρι τα τριάντα του χρόνια, πρόλαβε να συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μαρμαρινός, να υποδυθεί τον Άμλετ και να συμμετάσχει σε πολλές ξεχωριστές παραστάσεις. Μία από αυτές, είναι και οι «Ιδιοτροπίες της Μαριάννας», ένα γαλλικό τολμηρό κείμενο του Αλφρέ ντε Μυσσέ. Εκεί, θα υποδυθεί τον Σέλιο και μας μιλάει –ανάμεσα σε διάφορα άλλα- και για τη νέα αυτή συνεργασία με το θέατρο Πόρτα και τον Θωμά Μοσχόπουλο.
Νίκος Χατζόπουλος: Αγάπη με στόχο την κοινή συνύπαρξη
27.01.2016 10:10
Ορμώμενη από τη Μισαλλοδοξία (Intolerance), τη μνημειώδη, σπονδυλωτή, βωβή ταινία του D.W. Griffith, η σκηνοθέτις Ιώ Βουλγαράκη συνθέτει, με σημερινούς θεατρικούς όρους, ένα βωβό μουσικοθεατρικό έπος, πολιτικο- κοινωνικής και υπαρξιακής αυτογνωσίας, το οποίο παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Με αφορμή την παράσταση στη Στέγη, ο Νίκος Χατζόπουλος, χαμηλών τόνων καλλιτέχνης που μιλάει όμως «ηχηρά» μέσα από την δουλειά του, μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση, την ανθρώπινη μισαλλοδοξία που «δυναμιτίζει τη συνύπαρξη» και το αντίθετό της που θα μπορούσε να είναι η αγάπη.
Βάνα Πεφάνη: Οι άνθρωποι που αγαπώ με γεμίζουν περισσότερο από όλα
19.01.2016 11:23
Η Βάνα Πεφάνη έχει σταθερή παρουσία στα θεατρικά δρώμενα, εδώ και πολλά χρόνια. Δοκιμάστηκε κατά καιρούς σε όλα τα είδη, με μεγάλη επιτυχία, πράγμα που την έχει κάνει αναγνωρίσιμη και αγαπητή στο ευρύ κοινό.