Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

Αλίκη Τσίργιαλου: Η ομορφιά της φθοράς, αποτελεί πηγή έμπνευσης

Αλίκη Τσίργιαλου: Η ομορφιά της φθοράς, αποτελεί πηγή έμπνευσης
«Συρτάρι ΧΧΙΙ - φωτογραφίες σε αποσύνθεση» είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας που παρουσιάζεται

αυτή την περίοδο στον Πύργο Μπαζαίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νάξου. Πρόκειται για φωτογραφίες από το Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη , φθαρμένες από το χρόνο τις οποίες αξιοποίησε ο φωτογράφος Λεωνίδας Κουργιαντάκης. Εμείς μιλήσαμε με την επιμελήτρια της έκθεσης και υπεύθυνη του φωτογραφικού αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, κυρία Αλίκη Τσίργιαλου η οποία μας «ξενάγησε» στην έκθεση, στη φωτογραφία και στη φθορά του αμείλικτου χρόνου. 

 

Συνέντευξη στη Μαρία Κωφίδου

 

Culturenow.gr: Πώς γεννήθηκε η ιδέα της έκθεσης «Φωτογραφίες σε αποσύνθεση»;


Αλίκη Τσίργιαλου: Το έναυσμα για τη πραγμάτωση της εργασίας αυτής έδωσε το περιεχόμενο του συρταριού με νούμερο ΧΧΙΙ, τμήμα μιας μεταλλικής συρταροθήκης που βρίσκεται τοποθετημένη στο χώρο όπου φυλάσσεται το πρωτότυπο υλικό του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη.

 

Είναι το σημείο συγκέντρωσης των αρνητικών με μεγάλη ως και ολική καταστροφή της υπόστασής τους και κατ' επέκταση του ειδώλου τους. Το προαναφερόμενο υλικό αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των αρχείων γνωστών φωτογράφων όπως του Νικόλαου Τομπάζη, του Περικλή Παπαχατζιδάκη, του Δημήτρη Χαρισιάδη και της Nelly's και παρά την εκτεταμένη του φθορά, έχει φυλαχτεί. Είναι αυτονόητο ότι οι εικόνες αυτές δεν αντιπροσωπεύουν το έργο των παραπάνω φωτογράφων και υπό κανονικές συνθήκες δεν θα εκτίθονταν ποτέ καθώς έχουν χάσει το αφηγηματικό τους περιεχόμενο. 

 


Cul.N.: Στην έκθεση πρόκειται να δούμε υλικό από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη, που υπό κανονικές συνθήκες όπως αναφέρετε δεν θα εκτίθονταν ποτέ, καθώς είναι εικόνες που παρά την ακρίβεια της φωτογραφικής περιγραφής έχουν χάσει το αφηγηματικό τους περιεχόμενο. Πως αποκτούν το «νέο αφηγηματικό τους περιεχόμενο» και πόσο απέχουν ή συμβαδίζουν με τα πρωτότυπα;

 

 

Α.Τ.: Τις φθαρμένες φωτογραφίες και τα αλλοιωμένα αρνητικά, συχνά σε στάδιο αποσύνθεσης, αξιοποίησε ο φωτογράφος Λεωνίδας Κουργιαντάκης με τον δικό του πρωτότυπο τρόπο. Στα χέρια του, το υλικό αυτό απέκτησε νέα ζωή, με διαφορετικό όμως προσανατολισμό.

 

Ο Κουργιαντάκης είδε πέρα από τη φθορά, προχώρησε σε μια προσωπική ανάγνωση και έδωσε τη δική του ερμηνεία δημιουργώντας φωτογραφίες με έντονο εικαστικό ενδιαφέρον. Στις περιπτώσεις όπου η φθορά δεν έχει προχωρήσει στην ολοσχερή καταστροφή του φωτογραφικού υλικού, τα θραύσματα της ορατής πραγματικότητας αποτυπώνονται ως σημείο αναφοράς σε αυτό που κάποτε εικονιζόταν με φωτογραφική ακρίβεια.

 

 


Cul.N.: Ως επιμελήτρια της έκθεσης, αλλά και ως υπεύθυνη του φωτογραφικού αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την έκθεση τόσο από φωτογραφικό ενδιαφέρον αλλά όσο και από ένα (ευρύτερο) καλλιτεχνικό ενδιαφέρον;


Α.Τ.: Η "ομορφιά" της φθοράς, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τους φωτογράφους από την πρώτη στιγμή της δραστηριότητάς τους. Μισογκρεμισμένα κτήρια, κατεστραμμένα αντικείμενα, σκουπίδια, σχισμένα χαρτιά, σκουριασμένα σίδερα, κατέχουν μεγάλο μέρος της φωτογραφικής θεματολογίας. Σε άλλες περιπτώσεις, ο καλλιτέχνης-φωτογράφος δεν αποτυπώνει την φθορά αλλά τη χρησιμοποιεί ως μέσο έκφρασης. Μπορεί να κάψει τις φωτογραφίες του, να τις σκίσει, να επέμβει σε αυτές με χημικά υλικά με αποτέλεσμα να μεταμορφώσει την ορατή πραγματικότητα.

 

Στην εργασία αυτή, η καταστροφή δεν αποτυπώνεται μέσα από το φακό του φωτογράφου αλλά εικονογραφείται η ίδια. Η παραμορφωμένη δομή των αρνητικών, άλλοτε με την ζαρωμένη επίστρωση και άλλοτε ως αποτέλεσμα της ομογενοποιημένης πολλαπλής στρωματογραφίας, εμπνέουν το φωτογράφο Λεωνίδα Κουργιαντάκη να κατασκευάσει εικόνες που παραπέμπουν σε δείγματα της αφηρημένης ζωγραφικής τέχνης.

 

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου 2011. Διαβάστε περισσότερα:

http://www.culturenow.gr/photography/Συρτάρι_ΧΧΙΙ_-_φωτογραφίες_σε_αποσύνθεση:_Έκθεση_στον_Πύργο_Μπαζαίου_στη_Νάξο_.html

Σχετικές ειδήσεις
Κωνσταντίνος Στεφανής - Ειρήνη Μαρινάκη: Ο Κάλας είναι ένας διανοούμενος με διαχρονικό λόγο
03.11.2016 17:32
Με αφορμή την έκθεση Restructuring the Mirrors of The Mind by Nicolas Calas, η οποία φιλοξενείται στη γκαλερί Ζουμπουλάκη και επιμελήθηκαν η Ειρήνη Μαρινάκη, ο Κύριλλος Σαρρής και ο Κωνσταντίνος Στεφανής, το Culture Now μίλησε με τους δύο από τους τρεις επιμελητές. Η έκθεση αποτελεί μια παρουσίαση εκ νέου της ιστορικής έκθεσης Mirrors of the Mind του Νίκόλαου Κάλας, η οποία παρουσιάστηκε στη γκαλερί Ζουμπουλάκη τον Μάιο του 1977, και που σήμερα είναι εμπλουτισμένη και με αρχειακό υλικό.
Ελένη Πανουκλιά: Η ομορφιά οφείλεται σε αντίθετα πράγματα που ενώνονται
12.09.2016 16:39
Η Ελένη Πανουκλιά μίλησε στο Culture Now για την site specific παρέμβαση Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία στο Παλιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, την οποία δημιούργησε στα πλαίσια των Αισχυλείων 2016.
Κυριάκος Κουτσομάλλης: Ο Ζογγολόπουλος με τις προτάσεις του ενσυνείδητα αλλάζει τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης
16.06.2016 16:39
Τo Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή οργανώνει στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου γι’ αυτό το καλοκαίρι την αναδρομική έκθεση στο έργο του διακεκριμένου γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου, με τίτλο Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης. Ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του μουσείου στην Άνδρο, κύριος Κυριάκος Κουτσομάλλης μίλησε στο Culture Now σχετικά με την έκθεση και το έργο του Έλληνα καλλιτέχνη.
Massimiliano Mollona: Αντιλαμβάνομαι την Μπιενάλε της Αθήνας ως ένα πολύμορφο πολιτισμικό και πολιτικό χώρο
26.05.2016 11:07
Ο Massimiliano Mollona, διευθυντής προγράμματος της Μπιενάλε της Αθήνας, έδωσε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο Culture Now.
ENIGAMI: Αναστοχασμός, προβληματισμός και εγρήγορση για την σημερινή κοινωνικοπολιτική κατάσταση
11.04.2016 14:14
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης την έκθεση ENIGAMI, ο τίτλος της οποίας διαβάζει ανάποδα το γνωστό τραγούδι IMAGINE του John Lennon. Οι τρεις εικαστικοί που συμμετέχουν στην έκθεση με τα έργα τους, ο Ανδρέας Βούσουρας, ο Αντώνης Παπαδόπουλος και ο Νίκος Σεπετζόγλου, μίλησαν στο Culture Now.