Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Το μόνον της ζωής του ταξείδιον, του Γ. Βιζυηνού στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Πέτρας

Το μόνον της ζωής του ταξείδιον, του Γ. Βιζυηνού στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Πέτρας
Το Φεστιβάλ Πέτρας και η Εταιρεία Πολιτισμού ANAGNOSIS παρουσιάζουν στο θέατρο Πέτρας το σπουδαίο έργο του Γεώργιου Βιζυηνού ...

Το μόνον της ζωής του ταξείδιον, την Δευτέρα 25 Ιουλίου 2011.

 

Πρόκειται για το αυτοβιογραφικό «Ταξείδιον» που έκανε ο ίδιος ο συγγραφέας το 1861 στην ηλικία των δέκα χρόνων, πηγαίνοντας στην Κωνσταντινούπολη παραγιός σ’ ένα σκληρό και τυραννικό ράφτη. Ο δραματικός αυτός εγκλεισμός του στο ραφτάδικο, οι φόβοι και οι προσδοκίες του, η φαντασία του μικρού παιδιού, όταν μαθαίνει την ύστατη επιθυμία του παππού του, να ταξιδέψει μέσα στη νύχτα, πάνω σ ένα άλογο, για να του κλείσει τα μάτια, ενορχηστρώνονται με ποίηση, ρεαλισμό και στοχασμό, σε ένα από τα σημαντικότερα διηγήματα που γράφτηκαν ποτέ στην παγκόσμια ιστορία της λογοτεχνίας.

 

Μόνο αν υποθέσει κανείς την απουσία του Βιζυηνού ως διηγηματογράφου από τα ελληνικά γράμματα, θα μπορούσε ίσως να κατανοήσει πληρέστερα την ιδιαίτερη σημασία της ύπαρξής του. Θα έμοιαζε πιθανόν σαν να έλειπε ο Καβάφης από την ποίηση ή πιο σημερινά, ο Χατζιδάκις από τη μουσική . Ποιό άραγε θα ήταν το έλλειμμα από Αυτές τις παρουσίες και τί είναι αυτό που τις συνδέει; [...], απόσπασμα από το σημείωμα του σκηνοθέτη.

 

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Δήμος Αβδελιώδης
Καλλιτεχνική σύμβουλος: Μπουμπουλίνα Νικάκη
Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Διδασκαλία λόγου & κίνησης – Σκηνική όψις: Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεύουν (διπλή διανομή): Μαρίνα Αργυρίδου - Γιώργος Νικόπουλος
Μουσικοί: Όλγα Αρτικοπούλου – Βιολοντσέλο, Αλέξανδρος Αβδελιώδης – Πιάνο

 

Η Τέχνη του Γ. Βιζυηνού

Μόνο αν υποθέσει κανείς την απουσία του Βιζυηνού ως διηγηματογράφου από τα ελληνικά γράμματα, θα μπορούσε ίσως να κατανοήσει πληρέστερα την ιδιαίτερη σημασία της ύπαρξής του. Θα έμοιαζε πιθανόν σαν να έλειπε ο Καβάφης από την ποίηση ή πιο σημερινά, ο Χατζιδάκις από τη μουσική. Ποιό άραγε θα ήταν το έλλειμα από Αυτές τις παρουσίες και τί είναι αυτό που τις συνδέει;

 

Aς παρακάμψουμε ως συμπτωματικό στοιχείο τον τόπο γέννησης και των τριών, τη Θράκη, κι ας μείνουμε στα κοινά στοιχεία της Τέχνης, που όντας γνωστικό αντικείμενο μπορούμε να την αξιολογήσουμε μέσα από τους κανόνες και τις μεθόδους που διέπουν κάθε έντεχνη κατασκευή. Ο ίδιος ο Βιζυηνός, στην έναρξη του εν λόγω διηγήματος, παραθέτει το γοητευτικό παραμύθι του ραφτόπουλου με τη Νεράιδα/Μητέρα Τέχνη που τον εμπνέει και τον καθοδηγεί να ολοκληρώσει σε μια νύχτα το υπεράνθρωπο έργο που του ανέθεσε ο βασιλιάς ώστε να γίνει αντάξιος του έρωτα της βασιλοπούλας και να γλιτώσει το θάνατο. 

 

Δημιουργεί έτσι, μια θαυμάσια παραβολή της λειτουργίας και του σκοπού της τέχνης, που τίθεται από το νόμο του Άλλου με όρους δραματουργικής και αισθητικής αρτιότητας τέτοιας, που να μη φαίνεται το έντεχνο της κατασκευής, στα σημεία κυρίως των συνδέσεων (χωρίς ραφή και ράμμα) και βέβαια η κατασκευή αυτή να ταιριάζει κουτί, για εκείνο ή για εκείνον τον οποίον είναι φτιαγμένη (να ταιριάζει σε μια βασιλοπούλα). Αλλά δεν αρκούν μόνο τούτα! Πρέπει το έργο της Τέχνης να είναι έτοιμο στην ώρα του, να είναι δηλαδή καίριο, αλλιώς χάνει τη δύναμή του και γίνεται παρωχημένο ή γραφικό. Όλην αυτή τη διαδικασία από τη σύλληψη ως την εκτέλεση του έργου την υποκινεί και την διατρέχει ένας πόθος, μία ιδέα. 

 

Η ιδέα μιας ερωτευμένης μαζί του βασιλοπούλας που έχει ακούσει μόνο τη φωνή του, μα που δεν έχει ιδεί ακόμα ο ένας τον άλλον. Είναι λοιπόν η ιδέα του ΄Ερωτα που ρυθμίζει το πάθος της δημιουργίας, μιας ιδέας τέτοιας που προσιδιάζει στην Πλατωνική αντίληψη γι\' Αυτόν, ώς έλξης και υπέρβασης προς την Αλήθεια. Η Αλήθεια πάλι δεν είναι κάτι αόριστο ή μεταφυσικό αλλά έχει σχέση με καθετί που είναι χαραγμένο ανεξίτηλα σαν πράξη, σαν ιδέα και σαν μοίρα, ώστε ακόμα κι αν θέλουμε να το λησμονήσουμε δεν μπορούμε, γιατί παραμένει εκεί χαραγμένο. Γι\' αυτό, ο ερωτικός χαρακτήρας της τέχνης του Βιζυηνού, του Καβάφη, του Χατζιδάκι, ως υπέρβασης προς την Αλήθεια, είναι συνυφασμένη με τα πιό λειτουργικά στοιχεία της Τέχνης, την απλότητα, την καθαρότητα, την ταχύτητα, την έλλειψη κάθε επιτήδευσης ή άλλου σκοπού πέραν αυτής καθ\' εαυτής της ερωτικής μέθεξης, ως δωρεάς και βαθιάς αίσθησης ταύτισης με τον άλλον, που δεν είναι διαφορετικός, γιατί έχει κοινές αλήθειες, τους ίδιους φόβους και τους ίδιους πόθους.

 

Ετσι ένα έργο τέτοιας πνοής γεννά σ΄ εμάς απέραντη οικειότητα και μας μιλά σαν να \'ναι δικό μας. Αυτή τη μοναδική χαρά και συγκίνηση μας δίδει η προαναφερόμενη Τριάδα των εξαίρετων “ραπτών” της τέχνης.

 

Δήμος Αβδελιώδης

Σχετικές ειδήσεις
Τα 5 Στοιχεία, με την Άννα Μπουρμά στο θέατρο Αλκμήνη
07.10.2016 10:06
Η μουσικοθεαματική παράσταση «Τα 5 στοιχεία» μετά τα συνεχόμενα sold out την Άνοιξη αλλά και το καλοκαίρι 2016, ξεκινά το νέο κύκλο εμφανίσεων της στο θέατρο «Αλκμήνη» στο Γκάζι, από 12 Οκτωβρίου και κάθε Τετάρτη.
Το κτήνος στο φεγγάρι του Ρ. Καλινόσκι στο Θέατρο Πέτρας
29.06.2016 16:24
Στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας, την Κυριακή 17/7/2016 στις 21:30 στο μικρό θέατρο Πέτρας (σκηνή Πήτερ Μπρουκ) θα παρουσιαστεί η παράσταση με τίτλο «το Κτήνος στο Φεγγάρι» του Ρ. Καλινόσκι, σε μετάφραση του Δημήτρη Τάρλοου από τον ερασιτεχνικό θίασο «Αρσαβίρ Καζαντζιάν» του Πολιτιστικού Σωματείου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα «Χαμαζκαΐν».
Τρεις θεατρικοί μονόλογοι της Άννας Κοκκίνου επιστρέφουν στο Θέατρο Σφενδόνη
05.05.2016 10:28
Τρεις εμβληματικές παραστάσεις, τρεις θεατρικοί μονολόγοι με την Άννα Κοκκίνου επιστρέφουν στη Σφενδόνη το Μάιο στο πλαίσιο μιας ρετροσπεκτίβας που γίνεται με αφορμή την έναρξη συνεργασίας του Θεάτρου Σφενδόνη με το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης και τα 120 χρόνια από το θάνατο του Γεώργιου Βιζυηνού.
Τα 5 στοιχεία, με την Άννα Μπουρμά στο θέατρο Radar
09.03.2016 11:50
Βασισμένη στη θεωρία των τεσσάρων θεμελιακών στοιχείων (φωτιά, αέρας, νερό και γη), είναι η μουσικοθεατρική παράσταση «Τα 5 στοιχεία» που θα παρουσιάζει η Αννα Μπουρμά κάθε Τετάρτη, στο θέατρο Radar του Νέου Κόσμου.
Το Αμάρτημα της Μητρός μου στο θέατρο Απόλλων
30.12.2015 14:57
«Το Αμάρτημα της Μητρός μου» του Γεώργιου Βιζυηνού σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, παρουσιάζεται στο ιστορικό Θέατρο Απόλλων στη Σύρο το Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016 στις 21:00.